7 حقیقتی که باید در مورد افسردگی و علائم افسردگی بدانید

1398/11/05 2:33 PM - 4 سال قبل


افسردگی یک بیماری فراگیر و قابل درمان است. آگاهی از  علائم افسردگی و مواردی در مورد آن می تواند زندگی افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، را نجات دهد. در این مطلب به 7 حقیقتی اشاره می کنیم که همه باید در رابطه با افسردگی بدانند. 

  • داشتن علائم افسردگی همیشه یک دلیل «مشخص» ندارد

گاهی اوقات افراد بابت چیزی که ظاهرا یک دلیل مشخص است افسرده می شوند، شاید شغل خود را از دست داده اند یا دوست نزدیک آن ها از دنیا رفته است ولی در رابطه با افسردگی بالینی الزاما نباید دلیلی برای نوع احساس شما وجود داشته باشد.

میتوانید برای اطلاعات بیشتر به این مقاله که قبلاً در خصوص افسردگی گذاشته بودیم مراجعه بفرمایید.

واکنش های شیمیایی درون مغز که مسئول کنترل خلق و خو هستند ممکن است از تعادل خارج شوند و حتی با آن که تمام جنبه های زندگی شما روند خوبی دارند ولی احساس بدی کنید.

تست نئو برای سنجش افسردگی

  • مسائل متعددی وجود دارند که می توانند باعث بروز علائم افسردگی شوند

دلایل افسردگی کاملا درک شده نیستند، ولی محققان بر این عقیده اند که بهترین توضیح برای آن احتمالا شکل گیری آن به واسطه ترکیبی از عوامل مختلف است مانند یک استعداد ژنتیکی برای گرایش به سمت این عارضه و عوامل محیطی خاصی که می توانند به عنوان محرک عمل کنند.

وجود یکی از والدین یا پدر و مادر بزرگ افسرده خطر افسردگی را افزایش می دهد و نشان می دهد ژنتیک نقش مهمی در این قضیه دارد. شیوع افسردگی همچنین در بین افرادی که پیشینه استفاده از مواد مخدر دارند بیشتر است.

سایر عوامل مرتبط با افسردگی شامل عدم تعادلی شیمی مغز، هورمون ها، تغییرات فصلی، استرس و آسیب روانی می شوند.

عدم تعادل شیمی مغز

افسردگی در ارتباط با بی تعادلی در پیام رسان های عصبی قرار می گیرد که روی تنظیم خلق و خو تاثیر می گذارند. از جمله آن ها می توانیم به دوپامین، سروتونین و نور اپی نفرین اشاره کنیم. محققان فرض می کنند که مقدار بیش از حد زیاد یا کم این ناقل های عصبی می تواند باعث افسردگی شود (یا در آن سهیم باشد).

هورمون ها

هرگونه ریزش در تولید یا عملکرد هورمون ها، به عنوان مثال بارداری، قاعدگی، یائسگی یا مشکلات تیروئید می تواند باعث افسردگی شود.

تغییرات فصلی

اختلال افسرده کننده عمده با الگوهای فصلی (اختلال عاطفی فصلی) به واسطه آشفتگی ها در ریتم شبانه روزی بدن و همچنین کاهش نور خورشید به وجود می آید که سطح هورمون سروتونین را در مغز که مسئول روحیه خوب است را کاهش می دهد. تغییر در فصول همچنین می تواند باعث آشفتگی خواب شود که به یک روحیه افسرده می تواند نسبت داده شود.

استرس و آسیب روانی

از دست دادن کسی که او را دوست داریم، آسیب روانی و سوء استفاده، استرس مزمن و تغییرات بزرگ زندگی (طلاق یا از دست دادن یک شغل) می تواند باعث افسردگی شود. محققان علت را مقدار زیاد هورمون کورتیزول در بدن می دانند که در این رویداد های استرس زا و آسیب رسان ترشح می شود. کورتیزول روی ناقل عصبی سروتونین تاثیر می گذارد و می تواند افسردگی را تحریک کند.

افسردگی بیشتر از یک غم معمولی است

غم بخشی از وجود انسان، یک واکنش طبیعی نسبت به شرایط دردناک است. تمامی انسان ها در بخشی از زندگی خود غم را تجربه می کنند اما افسردگی یک بیماری فیزیکی با علایم بسیار متعدد تر از یک روحیه غمگین است.  

زمانی که غم به افسردگی تبدیل می شود، یک سری علایم بروز پیدا می کنند از جمله:

  • احساس ماندگار غم یا یک روحیه «پوچ»
  • احساس بی قراری و زودرنجی
  • احساس اضطراب، ناامیدی یا درماندگی
  • علاقه نداشتن نسبت به فعالیت هایی که زمانی از آن ها لذت می بردید.
  • کاهش انگیزه جنسی
  • کاهش انرژی یا احساس خستگی
  • مشکل در تمرکز، حافظه و تصمیم گیری
  • تغییرات در اشتها، وزن و الگوهای خواب
  • علایم بدنی (سردرد، مشکلات گوارشی، درد بدن) که با درمان فروکش پیدا نمی کنند.

متاسفانه، به تنهایی نمی توانید خودتان را از افسردگی بیرون بکشید. اگر متوجه این علایم شدید، از کمک یک روانپزشک استفاده کنید تا خیلی زود حالتان بهتر شود.

کودکان در مقابل افسردگی ایمن نیستند

یک افسانه وجود دارد که می گوید کودکی دوران لذت بخش و بی خیالی زندگی ما است. با آن که کودکان مشکلات مشابه با بزرگسالان را تجربه نمی کنند، مانند استرس شغلی یا فشارهای مالی، الزاما به این معنا نیست که نمی توانند افسرده نشوند.

کودکی مجموعه استرس های خاص خود را دارد مانند مورد زورگویی واقع شدن و تلاش برای پذیرش از سوی سایرین.

افسردگی یک بیماری واقعی است

شما ضعیف یا دیوانه نیستید. افسردگی یک بیماری واقعی است که دانشمندان عقیده دارند به واسطه بی تعادلی در بعضی از مواد شیمیایی در مغز به اسم ناقل های عصبی به وجود می آید. پیام رسان های زیر نقش مهمی در تنظیم روحیه فرد ایفا می کنند و همچنین در بسیاری دیگر از عملکردهای بدن موثر هستند:

نور اپی نفرین: پیام رسان عصبی که در طول یک پاسخ «گریز و فرار» یا شرایط استرس آفرین سرعت ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش می دهد.

تست نئو برای سنجش افسردگی

سروتونین: یک ماده شیمیایی که ترشح آن به انسان حس خوبی می دهد، به او در تنظیم خلق و خو کمک می کند و در حس سلامت کلی انسان نقش دارد.

دوپامین: به تنظیم عواطف، خاطره، اندیشه، انگیزه و پاداش کمک می کنند.

محققان در حال ادامه تلاش برای آگاهی از مسائل بیشتری هستند که باعث این بی تعادلی ها و همچنین سایر پیام رسان های عصبی مانند استیل کولین، GABA و گلوتامات می شوند که ممکن است همچنین در افسردگی نقش داشته باشند.

افسردگی قابل درمان است

اگر افسردگی دارید نیازی به رنج بردن نیست. چندین گزینه درمانی بسیار موثر برایتان وجود دارد از جمله داروها و روان درمانی. علاوه بر این، چندین راه درمانی جدید شکل گرفته اند که زمانی سایر درمان ها جوابگو نیستند ثابت شده است نتایج مثبتی به همراه می آورند.

با آن که درمان شما باید براساس علایمتان و وضعیت کلی سلامتتان باشد، ترکیبی از دارو، روان درمانی و تغییرات در سبک زندگی اغلب اوقات به تسکین علایم افسردگی کمک می کنند.

درمان علائم افسردگی

بسته به شرایط بی همتایی که دارید، ممکن است در درمان خانوادگی، گروهی، فردی یا مشاوره زوجین شرکت کنید. با آن که انواع متعددی از روش های درمانی وجود دارد، راهکارهای زیر از نظر تحقیقاتی برای درمان افسردگی ثابت شده اند:

  • رفتار درمانی شناختی
  • درمان بین فردی
  • درمان مهارت های اجتماعی
  • روان درمانی پویشی
  • مشاوره حمایتی
  • فعال سازی رفتار
  • حل مشکل درمانی

تست نئو برای سنجش افسردگی

داروهای موثر در کاهش علائم افسردگی

داروهای زیادی وجود دارند که به ویژه زمانی به همراه روان درمانی استفاده شوند در درمان افسردگی موثر هستند. مجددا، از آن جایی که  یک شیوه درمان افسردگی مناسب همه نیست، نیاز به مقداری آزمایش و خطا است تا داروهایی را پیدا کرد که با کمترین عوارض جانبی علایم افسردگی شما را کاهش دهند.

دسته داروهایی که به صورت متداول برای درمان افسردگی تجویز می شوند عبارتند از:

  • بازدارنده های گزینشی باز جذب سروتونین (SSRIs): پروزاک (فلوکستین)، پاکسیل (پاروکستین)، زولوفت (سرترالین)، کلکسا (سیتالوپرام) و لوووکس (فلووکسامین).
  • بازدارنده های باز جذب سروتونین و نور اپی نفرین (SNRIs)، افکسور (ونلافاکسین)، سیمبالتا (دولوکستین) و پریستیک (دسونلافاکسین)
  • بازدارنده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs): مارپلان (ایزوکربوکسازید)، ناردیل (فنلزین) و پارنات (ترانیل سیپرومین)
  • ضد افسردگی های سه حلقه ای (TCAs): الاویل (آمی ‌تریپتیلین)، توفرانیل (ایمی پرامین) و پاملو (نورتریپتیلین)
  • بازدارنده های باز جذب نور اپی نفرین و دوپامین (NDRIs): ولبوترین (بوپروپیون)

تغییرات در سبک زندگی برای کاهش علائم افسردگی

علاوه بر دارو و درمان، تغییرات کوچک در سبک زندگی می توانند به شما در مدیریت علایم افسردگی و همچنین عوارض جانبی دارویی کمک کنند. می توانید به چند موضوع توجه کنید، ولی ابتدا با متخصص سلامت روان خود مشورت کنید تا ببینید چه تغییری مناسب شما است.

رژیم غذایی: هیچ رژیم غذایی کاملا شفا دهنده برای افسردگی وجود ندارد ولی بعضی از غذاهای خاص هستند که می توانید بخورید (و دوری کنید) و در تنظیم روحیه و مزاج نقش دارند.

به عنوان مثال، غذاهای فرآورده ای، الکل، کافئین، قند و غلات اصلاح شده می توانند سلامت روان شما را تحت تاثیر منفی قرار دهند در حالی که غذاهای کامل مانند میوه جات و سبزیجات، ماهی، بوقلمون، مرغ، لوبیا، مغزیات و دانه جات می توانند مزایایی برای بهبود روحیه داشته باشند.

ورزش: یک برنامه ورزشی خوب می تواند روحیه شما را بالا ببرد، توانایی تان برای مدیریت استرس را افزایش دهد و علایم افسردگی را کم کند، به ویژه زمانی که در ترکیب با داروهای قراردادی و رفتار درمانی شناختی قرار گیرد.

البته، نوع ورزشی که انجام می دهید بستگی به سطح تناسب بدنتان، سلامت کلی و علایق شخصی دارد. این ورزش ها می توانند شامل ورزش های هوازی و قلبی عروقی (آهسته دویدن، شنا، دوچرخه سواری، الپتیکال)، یوگا و تای چی شوند.

مدیریت استرس: استرس می تواند دلیل افسردگی باشد و همچنین علایم افسردگی تان را شدیدتر کند. در هر صورت، کنترل استرس مفید است. عادات بلند مدت مانند تغذیه خوب، ورزش منظم، خواب کافی و مدیتیشن می تواند به بهبود سریع شما از استرس کمک کنند.

استفاده از چند تکنیک مدیریت استرس در هر روز می تواند همچنین مفید باشد، نکته مهم پیدا کردن تکنیک هایی است که برایتان جواب دهند. به یک گروه حمایتی ملحق شوید یا با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید که بتواند به شما راهکارهایی برای مدیریت بهتر استرس معرفی کند.

تست نئو برای سنجش افسردگی

اگر خودتان یا کسی که دوستش دارید مبتلا به افسردگی هستید باید چکار کنید؟

اگر خودتان یا کسی که دوستش دارید علائم افسردگی را نشان می دهید، ممکن است فکر کنید باید چه اقداماتی انجام دهید. ممکن است بخواهید با کسب اطلاعات در مورد افسردگی شروع کنید، از جمله علایم، درمان و همچنین باورهای اشتباه.

کسب این اطلاعات تصویر بهتری از مسائلی که باید انتظار داشته باشید در اختیارتان قرار می دهد و یک بیمار یا مراقب آگاه تر خواهید بود.

همچنین باید به پزشک خود مراجعه کنید که شما را بررسی بدنی کند، آزمایش خون بنویسد تا مشخص شود آیا مبتلا به عارضه های پزشکی دیگری هستید که علایمی شبیه به افسردگی دارند یا نه و توصیه هایی برای درمانگر یا روانشناس تان بنویسد. 

افسردگی درمان نشده متداول ترین دلیل خودکشی است

تشخیص و درمان صحیح افسردگی در جلوگیری از خودکشی ها بسیار مهم است. طبق اعلام اتحادیه ملی سلامت روان آمریکا، 45 درصد افرادی که خودکشی می کنند از نوعی بیماری روانی رنج می برند و از جمله آن ها افراد مبتلا به افسردگی درمان نشده، تشخیص داده نشده یا تحت درمان هستند.


نئو شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.