استفاده از آزمون MBTI برای استخدام کارمندان هوشمندتر

1401/01/14 10:38 PM - 2 سال قبل


MBTI یکی از محبوب ترین و رایج ترین آزمون های شخصیت شناسی در جهان است. آمار نشان می دهند که از هر 100 شرکت در سرتاسر جهان 89 شرکت قبل یا بعد از استخدام کارمندان از آزمون MBTI استفاده می کنند.

با وجود حدود 2 تا 3.5 میلیون استفاده کننده در سال، به سختی می توان اهمیت این آزمون ارزیابی را رد کرد. با این حال هنوز هم برخی اعتبار این آزمون را در استخدام افراد زیر سوال می برند و عموما درباره اتکا، دسته بندی و انتخاب کارمندان با توجه به نتایج MBTI بحث می کنند.

آن ها معتقدند که نتایج این ارزیابی می تواند تاثیر منفی بر تصمیم گیری کارفرمایان داشته باشد و قضاوت درستی نسبت به صلاحیت متقاضیان ارائه ندهد. بنیاد MBTI به هیچ عنوان بر ارائه قضاوت و نظر قطعی پایه گذاری نشده است و در واقع این موضوع را غیر اخلاقی تلقی می کند.

هدف و رسالت این آزمون تنها ارائه دیدگاه های ارزشمند نسبت به عملکرد افراد در بخش های مختلف و به کارگیری آن ها در جایگاه مناسب شغلی است. بنابراین قصد ندارد صلاحیت افراد را رد یا تایید کند.

ارزیابی های مدرن به طور همزمان از چند آزمون متفاوت شخصیتی، تست هوش و سنجش سطح تحمل افراد استفاده می کنند تا دیدگاه کاملی از فرد ارائه دهند. با این اوصاف MBTI می تواند از جوانب مختلف مفید واقع شود.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی را در مورد استفاده از این تست در روند استخدام کارمندان جدید، به شما بگوییم.

MBTI از انجام چه چیزهایی ناتوان است

ارزیابی MBTI براساس تحقیقات گسترده و علمی روانشناس بزرگ سوئیسی آقای «کارل یونگ» ایجاد شده است و مطابقت بسیار نزدیکی با مفاهیمی مانند 5 تیپ شخصیتی بزرگ دارد.

با این حال به خاطر سوء استفاده هایی که می توان از این آزمون ها کرد، معمولا در محیط های کاری دارای اعتبار رسمی نیستند. فراموش نکنید که آزمون MBTI نمی تواند بدون خطا یا صد درصد، براساس حقایق علمی شخصیت شناسی کند.

در حقیقت تنها اکتفا به این آزمون درست نیست. چراکه شخصیت آدم ها دائما در حال تغییر است و نمی توان مانند حقایق علمی و ثابت به آن ها نگاه کرد. پس تا بدین جا به دو نکته مهم رسیدیم:

MBTI بدون خطا نیست

مردم تغییر می کنند، متقاضیان می توانند پاسخ ها را جوری تنظیم کنند که به مذاق کارفرمایان خوش آید و حتی ممکن است چندین بار آزمون دهند و هر بار نتایج متفاوتی بدست آورند.

بنابراین از این آزمون به عنوان ابزاری قطعی برای پیش بینی شخصیت افراد استفاده نکنید، بلکه به چشم یک گزارش نامه به آن بنگرید.

MBTI میزان بازدهی و عملکرد افراد را مشخص نمی کند

با اینکه بسیاری از شرکت ها برای اطمینان از میزان بازدهی متقاضیان در شغل مورد نظر از این آزمون استفاده می کنند، اما روش آن ها به هیچ عنوان صحیح نیست. پایه و اساس مایرز بریگز این است که تمام تیپ های شخصیتی با هم برابر هستند و اکثرا در جایگاه های یکسان عملکرد خوبی را از خود نشان می دهند.

بنابراین آزمون های دیگر که به میزان دانش، توانایی، مهارت، ویژگی، پویایی، زندگی شخصی و سایر خصوصیات افراد می پردازند، برای تعیین بازدهی آن ها دقت بیشتری خواهند داشت.

پس نباید MBTI را به عنوان ابزاری برای انتخاب کارمندان آینده به کار ببرید. بلکه باید از اطلاعاتی که به شما درباره متقاضیان می دهد در طول بررسی رزومه ها کمک بگیرید تا انتخاب آگاهانه تری داشته باشید.

ازامکانات پنل سازمانی و گروهی به منظور جذب و استخدام استفاده نمایید

درک کاربرد MBTI در کسب موفقیت

اگرچه همه تیپ های شخصیتی با هم برابر هستند، اما با یکدیگر تفاوت نیز دارند. همانطور که گفتیم استفاده از MBTI برای تصمیم گیری درباره استخدام افراد در جایگاه های مختلف شغلی اشتباه است.

به عنوان مثال ممکن است به خاطر اینکه فردی در درون گرایی رتبه بالایی بدست آورده، او را برای بازاریابی استخدام نکنید.

در عوض می توانید از این آزمون کمک بگیرید تا نیازمندی های افراد برای رسیدن به موفقیت را فراهم آورید. این آزمون به شما کمک می کند تا از موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • انگیزه. آیا فرصت های شغلی، افزایش حقوق، جایگاه اجتماعی یا توسعه فردی به متقاضی انگیزه می دهند؟
  • فرهنگ. آیا متقاضی با فرهنگ غالب در محیط کار سازگار خواهد شد؟ آیا می تواند باعث تغییر و پویایی در کار شود؟ یا بالعکس تعارض و اختلاف به وجود می آورد؟
  • خودمختاری. متقاضی چه مقدار استقلال نیاز دارد؟ آیا می تواند با مدیری که او را مختار می گذارد شکوفا شود؟ آیا برای رهبری و مدیریت مناسب خواهد بود؟
  • انعطاف پذیری. آیا متقاضی می تواند با تغییرات کنار بیاید؟ آیا باید از پیش آماده شود؟

پاسخ به چنین سوال هایی می تواند به شما کمک کند دیدگاه کامل تری نسبت به افراد استخدامی خود پیدا کنید و آن ها را در گروه های مناسب قرار دهید. همچنین مطمئن می شوید که مدیریت و منابع انسانی ابزار مورد نیاز خود را در اختیار دارند یا خیر.

انتخاب اعضای مناسب در گروه بندی

اعضای یک تیم باید از افراد با ویژگی های شخصیتی مختلف تشکیل شود یعنی هر شخص MBTI متفاوتی داشته باشد. متاسفانه افراد جذب آدم های مشابه به خود می شوند. ارزیابی مایرز بریگز می تواند از دو نظر به انتخاب اعضای تیم کمک کند:

ویژگی رهبر

مدیر یا رهبر گروه در چه دسته بندی MBTI قرار می گیرد؟ آیا با اعضای تیم با روش تعامل و همکاری ارتباط برقرار می کند؟ تیپ های NF به صورت انتزاعی ارتباط برقرار می کنند و تصمیماتشان را با همفکری اعضا می گیرند. تیپ های SP عمل گرا هستند و نظرات خود را قاطعانه بیان می کنند.

چنین اطلاعاتی می تواند شما را راهنمایی کند که چه اعضایی را با کدام مدیر در یک گروه قرار دهید. بنابراین اگر می خواهید افراد متنوعی را در گروه داشته باشید، بسیار مهم است که متقاضیان شما بتوانند با رهبر خود همکاری کرده، او را درک کنند و ارتباط خوبی با او بگیرند.

تنوع اعضای گروه

تنوع خلاقیت می آورد و اگر از روی عمد افرادی را استخدام کنید که ویژگی های شخصیتی متفاوتی دارند، می توانید با قرار دادن آن ها در یک تیم محیط لازم برای شکوفایی این خلاقیت را فراهم آورید.

به علاوه با در نظر گرفتن تمام این ها تعادل ایجاد خواهد شد. یعنی هر کس بخش مناسب خود را بر عهده می گیرد و در نهایت وظایف گروه به بهترین نحو انجام می شوند. MBTI تنها بستر این اتفاقات را فراهم می کند.

تصمیم گیری در استخدام

MBTI تنها یک ابزار از هزاران ابزار موجود برای تصمیم گیری زمان استخدام است و تنها باید جزء کوچکی از نظر شما را تحت تاثیر قرار دهد. با اینکه خیلی ها براساس تیپ های شخصیتی متقاضیان را رد یا قبول می کنند اما عموما این کار اشتباه است.

در عوض MBTI باید با داده های دیگر آزمون های شخصیت شناسی ترکیب شود تا بتوان ویژگی شخصیتی افراد و صداقت آن ها در پاسخگویی به سوالات را فهمید. علاوه بر این از تنوع افراد استخدامی اطمینان حاصل کرد.

به علاوه می توان:

  • از نبودن تضاد در تیپ های شخصیتی اطلاع پیدا کرد.
  • نقاط قوت و ضعف افراد در تیم را به شکلی دسته بندی کرد که یکدیگر را کامل کنند.
  • برای اطمینان از کارآمدی افراد قدرت ارتباط آن ها با یکدیگر را بررسی کرد.
  • برای توسعه فردی و انگیزه دهی به افراد دستورالعمل تهیه کرد.
  • برای سازگاری بهتر افراد با محیط کار آن ها را راهنمایی کرد.

سخن نهایی

در پایان باید بگوییم آزمون های MBTI بسیار محبوب هستند و این موضوع بی دلیل نیست. آن ها می توانند در روند استخدام کارمندان شما تفاوت ایجاد کنند و با دادن اطلاعات مفید دیدگاه وسیع تری برایتان به وجود آورند.

اگرچه این ارزیابی به جای شما تصمیم نمی گیرد، اما درک MBTI یک متقاضی می تواند به شما کمک کند فرد را در جایگاه مناسبش قرار دهید، گروه مناسبی را برای او انتخاب کنید و در هنگام استخدام تصمیماتی بگیرید که به نفع همه باشند.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مصاحبه و استخدام خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.