سازگاری تیپ 4 اینیاگرام با سایر تیپ های آن

1401/04/06 11:36 AM - یک سال قبل


افراد بر اساس تست اینیاگرام به 9 گروه یا تیپ مختلف تقسیم می شوند. هر کدام از این تیپ ها ویژگی های خاص خود را دارند. آن ها بر اساس این خصوصیات رفتار متفاوتی با افراد سایر تیپ ها دارند. در ادامه مطلب به تفاوت های این رفتارها می پردازیم.

قبل از اینکه این مطلب را بخوانید می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سازگاری با تیپ های مختلف اینیاگرام

برای نتیجه گیری مطالب زیر، شرکت کنندگان پرسشنامه تیپ شناسی اینیاگرام را پر کردند و بعد از آن ها خواستیم شریک ایده آلشان را با استفاده از صفاتی که تیپ اینیاگرام آن ها را تعیین می کند، توصیف کنند. از این طریق تیپ اینیاگرام شرکت کننده ها و شریکشان را پیدا کردیم.

از این مطلب می توانیم نتیجه بگیریم که میزان سازگاری تیپ های مختلف اینیاگرام با میزان جذابیتی که آن ها برای هم دارند، رابطه مستقیم دارد. برای مثال تیپ 1 و 2 برای هم جذابیت بالایی دارند و می توانیم نتیجه بگیریم میزان سازگاری آن ها نیز بالا است.


این نمودار میزان سازگاری افراد تیپ 4 را با سایر افراد نشان می دهد. بر اساس این نمودار بیشترین سازگاری تیپ 4 با افراد با تیپ مشابه است. بعد از آن نیز بیشترین سازگاری مربوط به افراد تیپ 5 و 7 است.

این افراد کمترین سازگاری را با افراد تیپ 1، 2 و 9 دارند و آن ها را جذاب نمی دادند. به طور کلی سازگاری افراد تیپ 4 با تیپ های 3، 6 و 8 نیز متوسط است.


2 موضوع مهم را می توانیم از این نمودار نتجه گیری کنیم. اول اینکه جذاب ترین و سازگارترین شریک برای افراد هر تیپ، فرد هم تیپ خودش است. برای مثال تیپ 2 و 9، با افراد تیپ خودشان حدود 97 درصد سازگاری دارند، در حالی که تیپ 8 این سازگاری را تنها 84 درصد نشان می دهد.

اما در هر شکل بالاترین درصد سازگاری را با افراد تیپ خودش، یعنی تیپ 8 دارد. دومین نکته این است که هرچه درجه تشابه دو گروه بیشتر باشد، درجه سازگاری آن ها نیز بیشتر می شود. برای مثال تیپ های 2 و 9 از نظر ویژگی های شخصیتی بیشترین شباهت را با هم دارند و درجه سازگاری آن دو نیز با هم بالا است.

تیپ 8 و 9 ویژگی های مشترک و شباهت کمی دارند و این موضوع در سازگاری آن ها نیز مشهود است. هر دوی این نکات نشان می دهد که سازگاری تا حد زیادی به شباهت تیپ ها بستگی دارد.

رابطه زوج تیپ 4 و 1

رابطه بین زوج تیپ 1 و 4 را می توان به رابطه بین آب و روغن تشبیه کرد. آن ها تقریبا در هیچ موضوعی وجه اشتراک ندارند و سازگاری بینشان خیلی کم است. این دو اگر بتوانند به دیدگاه های مختلفشان به دنیا احترام بگذارند و با هم مدارا کنند، می توانند یکی از خاص ترین روابط را تشکیل دهند.

تیپ چهاری ها به لطف شریکشان به زندگی نظم می دهند و از آن طرف تیپ یکی ها فضایی را برای ابراز احساسات پیدا می کنند. افراد تیپ چهار بیشتر از منطق، با احساسات خود پیش می روند و این موضوع ممکن است شریکشان را ناامید کند.

احساسات فرد تیپ چهاری هم از طرف دیگر توسط شریکش سرکوب می شود. هر دوی آن ها افرادی ایده آل گرا هستند و می خواهند در جهان اطرافشان تغییرات مثبت ایجاد کنند اما اهدافی که دارند متفاوت است.

تیپ چهاری ها می خواهند با خلاقیت و احساساتشان جهان شادتری را بسازند، اما شریک تیپ یکی آن ها به فکر برپایی عدالت در جهان و بهبود سیاست است.

رابطه زوج تیپ 4 و 2

زوج تیپ 4 و 2 به عنوان همکار یا دوست نزدیک بهتر از روابط عاشقانه عمل می کند. هر دوی آن ها به شدت عاطفی هستند و ممکن است تا مرز جنون به هم وابسته شوند. در این بین فرد تیپ چهاری نقش کسی را بازی می کند که به کمک احتیاج دارد و اجرای نقش نجات دهنده نیز بر عهده شریکش است.

فرد تیپ 2 به شریکش استقلال و روابط اجتماعی بالا را ارائه می دهد. شریک تیپ چهاری نیز خلاقیت و طنزپردازی را به رابطه اضافه می کند. آن ها اگر در سطح سالمی از رابطه قرار داشته باشند، می توانند رابطه خوبی را تشکیل دهند.

زمانی که مشکلات شروع می شود افراد تیپ 4 باید سعی کنند شریکشان را درک کنند و شریک آن ها نیز باید روی بیان احساسات درونی و حسی که دارد، کار کند.

رابطه زوج تیپ 4 و 3

این زوج می توانند رابطه موفقی را تشکیل دهند. هر دوی آن ها دنبال تایید و تحسین دیگران هستند اما زمانی که موضوع فقط به خودشان دو تفر مربوط است، شرایط تغییر می کند.

افراد تیپ 3 روی کار و هدف بیرونیشان تمرکز دارند و در جهت رسیدن به آن تلاش می کنند. شریک آن ها بیشتر روی خودش، خلاقیت و احساسات درونی که دارد تمرکز می کند.

اندکی حسادت می تواند همه چیز را خراب کند. این تفاوت بر سر مسائل درونی و بیرونی باعث می شود فرد تیپ چهاری فکر کند آن ها زمان کافی را به رابطه ای که دارند، اختصاص نمی دهد و اهمیت این موضوع برای او بیشتر از شریک تیپ 3 است.

اما اگر شرایط در سطح سالم باشد، آن ها از موفقیت های یکدیگر خوشحال می شوند و همدیگر را تشویق می کنند. تفاوتشان بر سر مسائل درونی و بیرونی و اهمیتی که برای هر کدام دارد نیز باعث می شود یکدیگر را تکمیل کنند و در نتیجه رابطه آن ها رشد می کند.

رابطه دو فرد از تیپ 4 اینیاگرام

بعید به نظر می رسد که این زوج رابطه عاشقانه طولانی مدتی را بسازند، اما آن ها می توانند دوستی عمیقی را تشکیل دهند. این رابطه سازگاری خیلی بالایی دارد اما آیا می توانند آن را در سطحی سالم حفظ کنند؟

زوج تیپ چهاری در برخورد اول به دوستانی جدا نشدنی تبدیل می شوند. آن ها این ارتباط را با اشتراک گذاری علایق مختلف و حمایت از هم حفظ می کنند. این زوج می توانند مشکلات دوستشان را در روابط عاشقانه ببینند، اما توانایی حل آن را ندارند و حتی خودشان نیز مرتکب آن می شوند.

اگر این دوستی در شرایط سالم به رابطه عاشقانه کشیده شود، شرایط را کاملا تغییر می دهد. آن ها حسی را تجربه خواهند کرد که قبلا با هیچ آدم دیگری تجربه نکردند و احساساتی را به زبان می آورند که تمام زندگی از بیانشان فرار می کردند.

اما اگر رابطه در شرایط خوبی نباشد، احساس غم و ناامیدی درونیشان که از ویژگی های تیپ شخصیت آن ها است دو برابر می شود. در نتیجه این افراد بسیار آسیب پذیر می شوند و تعادل رابطه از بین می رود.

رابطه زوج تیپ 4 و 5

تیپ چهاری ها جذب افراد تیپ 5 می شوند و دوست دارند شخصیت آن ها را کشف کنند. از طرفی دیدگاه های مشترکی که دارند، یک رابطه عمیق را می سازد. آن ها از ارتباط با هم لذت می برند و بحث هایی که انتخاب می کنند، بسیار جذاب است.

تیپ چهاری از درک نشدن می ترسد و شریکش نیز دوست دارد در تنهایی درونی خود غرق شود. هر دوی آن ها از درونگرایی خود لذت می برند اما انگیزه آن ها برای این موضوع متفاوت است.

افراد در تیپ 4 بیشتر از احساسات پیروی می کنند اما تیپ پنجی ها تابع منطقشان هستند. این تفاوت باعث می شود فرد تیپ چهاری گاهی احساس بی اهمیتی کند. در هر شکل آن ها با به اشتراک گذاشتن نقاط قوتشان می توانند رابطه قدرتمندی را تشکیل دهند.

رابطه زوج تیپ 4 و 6

این زوج از جنبه احساسی خیلی به هم جذب می شوند. پیوند اولیه آن ها را معمولا ترس از رها شدن تشکیل می دهد. هر دوی آن ها نسبت به مسائل احساسی بدبین هستند و معمولا واکنش های شدیدی را نشان می دهند.

این موضوع باعث می شود درگیری های پر تنشی داشته باشند. این زوج می توانند یکدیگر را به بی اعتمادی و بی کفایتی متهم کنند. افراد تیپ 4 به شریکشان احساس مهم بودن را القا می کنند و شریکشان نیز در عوض پناه آن ها می شوند.

اگر رابطه در سطح سالمی قرار داشته باشد، این زوج می توانند ترس های مشترکشان را با هم مدیریت کنند. فرد تیپ چهاری برای شریکش زمان می گذارد و شریکش نیز در عوض ثبات و اطمینان خاطرش را به رابطه می آورد.

اما اگر این رابطه از حالت سالم خارج شود، ترس هر دوی آن ها را فرا می گیرد و در نتیجه ممکن است به دلیل ترس هایشان در رابطه نیز شکست بخورند.

رابطه زوج تیپ 4 و 7

اگر این زوج روی نقاط مشترکشان کار کنند، می توانند رابطه خوبی را تشکیل دهند. در غیر این صورت از هم جدا می شوند و هر کدام دیگری را مقصر می داند.

زوج تیپ 4 و 7 برای هم جذابیت بالایی دارند و مکالمات آن ها معمولا پر از هیجان و اشتیاق است. علایق و بحث های مشترکشان است که آن ها را به هم پیوند می دهد.

در شرایط حساس، فرد تیپ چهار از انرژی بی پایان شریکش و برنامه ای که همیشه پر است، خسته می شود. از طرف دیگر فرد تیپ هفتی همسرش را بسیار حساس می داند و ادعا می کند که انگیزه کافی برای رسیدن به هر کاری را ندارد.

وقتی مشکلی در رابطه به وجود می آید، فرد تیپ چهاری دوست دارد آن را از هر نظر بررسی کرده و فرصتی را برای درست کردن اوضاع فراهم کند. اما شریک او می خواهد همه چیز را سریع پیش ببرد و تا زمانی به احساسات بها می دهد که مانع او نشوند.

رابطه زوج تیپ 4 و 8

این زوج میزان سازگاری متوسطی را با هم دارند. آن ها می توانند یکدیگر را درک کنند و رابطه ای را تشکیل دهند که در عین خلاقانه بودن، بی ثبات است. فرد تیپ چهاری نمی تواند ویژگی های ریسک پذیری و اجتماعی بودن همسرش را داشته باشد.

از طرف دیگر نیز شریک تیپ هشتی او شیفته خلاقیت و خودشناسی همسرش می شود. همه این موضوعات باعث می شود این زوج بتوانند رابطه ای عمیق و طولانی را تشکیل دهند. از طرفی اگر شرایط پیچیده شود ممکن است کار به بحث و دعوای سنگین برای سلطه جویی بکشد.

اما اگر رابطه در سطح سالم باشد، فرد تیپ 8 در ساختار و امنیت زندگی به همسرش کمک می کند. فرد تیپ 4 نیز در عوض در زمینه شناخت احساسات درونی و ارتباط با حس هایی که سرکوب شده به شریکش کمک می کند.

رابطه زوج تیپ 4 و 9

این زوج به احتمال زیاد با چالش های خاصی روبرو می شوند. هر دوی آن ها افرادی احساسی هستند و وقتی به هم می رسند فکر می کنند نیمه گمشده خود را پیدا کردند. اگر هر دوی آن ها روی خلاقیت هم تمرکز کنند و وارد حریم احساسی شریکشان نشوند، رابطه رشد می کند.

فرد تیپ 4 باید تلاش کند همسرش را بدون هیچ فشاری به سمت خودش بکشد و در این شرایط شریکش نیز از فضایی که مدتی در اختیارش قرار گرفته است، قدردانی می کند. در شرایط دشوار و پر تنش این زوج به آرامی از هم دور می شوند و این موضوع فرد تیپ 4 را شدیدا ناراحت می کند.

در این شرایط افراد تیپ 4 سعی می کنند باز هم همسرشان را به خود نزدیک کنند. آن ها اگر پاسخی دریافت نکنند، شرایط از قبل نیز بدتر می شود و شریکشان را به بی توجهی نیز محکوم می کنند.

اگر رابطه در سطح سالم قرار داشته باشد، فرد تیپ 9 همان ابتدا می پرسد که چه اشتباهی انجام داده است و اشاره می کند که هرگز همسرش را رها نکرده است. زمان و اختصاص دادن حریم شخصی در این رابطه می تواند به رشد آن کمک کند.

سخن نهایی

به طور کلی افراد تیپ 4 آدم هایی احساسی و عاطفی هستند و روی احساسات درونیشان تمرکز دارند. آن ها دنبال تجربه های عمیق هستند و از احساسات منفی دوری می کنند. خلاقیت یکی از ویژگی های پررنگ این افراد است.

افراد تیپ 4 می خواهند همیشه توسط دیگران درک شوند. ارتباط درونی قوی این افراد با خودشان گاهی آن ها را ساکت می کند. این افراد تمایل دارند همه اطرافیان آن ها را بی قید و شرط بپذیرند و این موضوع ممکن است روابط آن ها را پیچیده کند.

در نهایت نیز تاکید می کنیم اگر می خواهید تیپ شخصیتی خود را بر اساس اینیاگرام به دست آورید، می توانید با شرکت در تست Enneagram در تست و تایپ از آن مطلع شوید و گزارش کامل تحلیل آن را نیز دریافت کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.