سازگاری تیپ 6 اینیاگرام با سایر تیپ های آن

1401/04/13 7:59 PM - یک سال قبل


افراد با تیپ های شخصیتی اینیاگرام متفاوت، به روش های مختلفی می توانند با دیگر تیپ های شخصیتی ارتباط برقرار کنند. البته اگر شخصیت سالمی داشته باشند، با تمام انواع دیگر تیپ های اینیاگرام به خوبی سازگار خواهند بود.

اما تعدادی از آن ها رابطه بهتری با دیگری دارند یا در روابط خود موفق تر هستند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا بیشتر به نحوه این رفتارها و ارتباطات و سازگاری افراد تیپ 6 اینیاگرام با سایر تیپ ها بپردازیم.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سازگاری با تیپ های مختلف اینیاگرام        

برای جمع آوری اطلاعات نمودار خطی زیر، شرکت کنندگان به یک پرسشنامه برای تیپ شناسی اینیاگرام پاسخ داده اند.

سپس از آن ها خواستیم با استفاده از صفاتی که تیپ اینیاگرامشان تعیین می کند، ویژگی های شریک ایده آلشان را شرح دهند. بدین ترتیب تیپ اینیاگرام شرکت کننده ها و تیپ بهترین شریک ممکن برای آن ها را یافتیم.

میزان سازگاری تیپ های شخصیتی مختلف اینیاگرام با میزان جذابیتی که برای یکدیگر دارند، رابطه مستقیم دارد. برای مثال اگر تیپ 1 و 2 برای یکدیگر جذابیت بسیار زیادی دارند، می توان نتیجه گرفت که میزان سازگاری آن ها نیز بالا خواهد بود.  

همچنین اگر تیپ 1 و 2 یکدیگر را جذاب ندانند، میان این دو درجه پایینی از سازگاری برقرار است. به علاوه اگر تیپ 1 و 2 جذابیت متوسطی برای طرف مقابل داشته باشند یا هر دو نوع رتبه بندی های متفاوتی را در میزان جذابیت در نظر بگیرند، سازگاری متوسطی خواهند داشت.

جدول زیر میزان سازگاری تیپ ها را با تیپ 6 بهتر نشان می دهد.


این نمودار نشان دهنده میزان سازگاری افراد تیپ 6 با سایر تیپ های اینیاگرام است. بر اساس این نمودار بیشترین سازگاری تیپ 6 با سایر تیپ ششی ها متصور می شود. به این دلیل که تیپ ششی ها، مدام تمایل بیشتری به رابطه با سایر هم تیپی های خود دارند.

همچنین آن ها سایر افراد دارای تیپ 6 را مناسب ترین گزینه برای رابطه عاطفی می دانند و به برقراری ارتباط با آن ها تمایل بیشتری نشان می دهند.

همچنین سه تیپ 4، 8 و 9 در جایگاه های بعدی برای سازگاری با افراد تیپ ششی اینیاگرام قرار می گیرند. زیرا این افراد متقابلا یکدیگر را مطلوب ارزیابی می کنند و به همین دلیل درجه بالایی از سازگاری را با یکدیگر دارند.

این افراد کمترین سازگاری را با افراد تیپ 5، 7 و 2 دارند و آن ها را جذاب تلقی نمی کنند. به طور کلی سازگاری افراد تیپ 6 با تیپ های 1 و 3 نیز متوسط است.


دو نکته مهم را از این نمودار می توان متوجه شد: جذاب ترین و سازگارترین شریک برای افراد هر تیپ، هم تیپی خودش است، زیرا هر فرد، تیپ خود را جذاب تر از افراد با سایر تیپ ها می داند. همین امر بیشترین درجه سازگاری را به دنبال دارد.

البته میزان سازگاری هر تیپ با افراد هم تیپی خودش، یکسان نیست. برای مثال تیپ 2 و 4، با افراد تیپ خودشان حدود 97 درصد سازگاری دارند، در حالی که در تیپ 8 این سازگاری تنها 84 درصد است.

مطلب دوم این است که هرچه تشابه دو گروه بیشتر باشد، به تبع آن میزان سازگاری آن ها نیز بیشتر می شود.

برای مثال تیپ های 2 و 9 از نظر ویژگی های شخصیتی بیشترین شباهت را با یکدیگر دارند و درجه سازگاریشان نیز زیاد است. به سادگی می توان دریافت که این دو تیپ بسیار سازگاری دارند و هر طرف، دیگری را جذاب می دانند.

در تیپ 8 و 9 ویژگی های یکسان و شباهت چندانی در خصوصیاتی مانند میزان قاطعیت، رقابت طلبی و احساسات دیده نمی‌شود. در نتیجه این دو تیپ، یکدیگر را مطلوب به شمار نمی آورند و به تبع سازگاری کمتری دارند.

تمام این نتیجه گیری ها حاکی از آن هستند که سازگاری تا حد زیادی به شباهت تیپ ها با یکدیگر بستگی دارد. چنین یافته ای، مهر تاییدی بر مثل قدیمی «کبوتر با کبوتر، باز با باز» است.

رابطه زوج تیپ 6 و 1

رابطه این زوج ممکن است بسیار خاص و متفاوت باشد، زیرا این دو از جهاتی به یکدیگر شباهت دارند اما از نظر بعضی دیگر از خصوصیات متفاوت هستند.

هر دو سخت کار می کنند و دیدگاهی جدی نسبت به جهان اطراف خود دارند. افراد تیپ 6 وفادار و کوشا هستند. تیپ یکی ها نیز افرادی متعهد و ثابت قدم به شمار می آیند. بنابر این هر دو در وجود خود احساس وظیفه شناسی بالایی دارند که برای طرف مقابل بسیار رضایت بخش خواهد بود.

افراد دارای تیپ 1 تمرکز و قدرت تصمیم گیری را به رابطه با تیپ ششی ها می آورند. به همین دلیل اغلب رهبر این رابطه هستند.

تیپ ششی ها مهربانی، گرمی و سخاوت بیشتری را به رابطه می بخشند. این ویژگی ها می توانند باعث شوند که تیپ 1 سفره دل خود را باز کند و بتواند به راحتی حرف های خود را بگوید.

وقتی تیپ ششی ها مضطرب می شوند، حالت تدافعی به خود می گیرند و سخت کوشی و ثباتی را که تیپ 1 به آن علاقه دارد، از دست می دهند. چنین رفتاری باعث ناامیدی تیپ 1 از شریک تیپ 6 خواهد شد.

رابطه زوج تیپ 6 و 2

اگر روابط این زوج به خوبی مدیریت نشود، می تواند بسیار آسیب زا و نابودگر باشد. هر دوی آن ها برای دیگری احترام قائل هستند. وفاداری و قدردانی که تیپ 6 از خود نشان می دهد، رضایت بسیار زیاد تیپ 2 را به دنبال دارد و به او احساس مثبتی می دهد.

اما گاهی تیپ 6 به صداقت تیپ 2 که میزان ارزش خود را بر اساس مفید بودن برای دیگران تعیین می کند، مشکوک می شود. تیپ ششی شکاک می خواهد انگیزه های تیپ 2 را ارزیابی و آزمایش کند تا بفهمد آیا به همان اندازه که به نظر می آید، خوش نیت هستند یا خیر.

اگر تیپ 6 مضطرب شود، تیپ دو به صورت ذاتی پیشنهاد کمک می کند. تیپ ششی ها چنین پیشنهادی را نشانه ای از ضعف و ناتوانی خود می دانند و استرس و اضطراب آن ها را افزایش می دهد.

رابطه زوج تیپ 6 و 3

افراد تیپ 6 و تیپ 3 معمولا چندان به یکدیگر مجذوب نمی شوند اما می توانند رشد و پیشرفت چشمگیر طرف مقابل را رقم بزنند. افراد تیپ 3 سخت کوش هستند و می خواهند جایگاه اجتماعی و احترام داشته باشند.

تیپ ششی ها اغلب در مورد عملکرد خود مضطرب هستند و در صداقت کسانی که تلاش هایشان را می ستایند، تردید دارند. افراد تیپ 3 در مکالمات دشوار، مضطرب می شوند. آن ها احساسات و علاقه خود را در کارهایشان نشان می دهند و نمی توانند آن ها را به خوبی به زبان بیاورند.

این دو فرد با وجود تفاوت هایشان می توانند دیگری را حمایت کنند. فرد دارای تیپ 3 زمانی رشد می کند که بتواند شک و تردید های درونی خود را کنار بگذارد و به طور مستقل مسیر عملی را دنبال کند.

تیپ ششی ها نیز در این رابطه می آموزند که اهداف مهم خود را دنبال کنند و با ترس از موفق نشدن، روبرو شوند.

رابطه زوج تیپ 6 و 4

رابطه میان این زوج می تواند احساسی غنی از هدف و معنا را پرورش دهد و سفری را آغاز کند که از پستی و بلندی های احساسی زیادی تشکیل می شود. گرچه این دو می توانند بر اساس مبارزه های مشترک خود، به دیدگاه یکسانی برسند اما انگیزه هایشان متفاوت است.

احساس آسیب پذیری در هر دو می تواند در رابطه با دیگری کاهش یابد یا حتی از بین برود. زمانی که تیپ 6 بخواهد در مورد نقص ها و کاستی ها صحبت کند، تیپ چهار احساس می کند که به او حمله یا بی احترامی شده است. حتی اگر قصد تیپ 6 واضح و برای ارائه کمک و حمایت باشد.

این رابطه در صورتی به موفقیت خواهد رسید که تیپ 4 سعی کند بیشتر انتقادپذیر باشد. همچنین تیپ ششی ها باید درک کنند و بپذیرند که گاهی این احساس در تیپ چهاری های تک رو، طبیعی است.

رابطه زوج تیپ 6 و 5

روابط موفق تیپ 5 و 6 بر اساس ارتباطات، تحمل و درک متقابل و همچنین پیوندهای عاطفی و فیزیکی استوار است. تیپ ششی ها اغلب دل نگران هستند و از حضور آرامش بخش تیپ پنجی ها استقبال خواهند کرد.

برای افراد تیپ پنج، هیچ چیزی وحشتناک تر از وابستگی فرد دیگری به آن ها نیست. از سوی دیگر تیپ ششی ها به راحتی وارد نقش حامی می شوند و به دنبال نشانه هایی می گردند که طرف مقابلشان نیز به همان اندازه برای آن ها ارزش قائل است.

تیپ ششی ها به سادگی آشفته می شوند. آن ها دوست دارند همه چیز از جمله احساسات، آشکار و صادقانه باشد تا مطمئن شوند هیچ مشکلی وجود ندارد. تیپ پنجی ها از احساسات قوی دوری می کنند و شاید سعی کنند با بی حوصلگی و بی عاطفه تر شدن، به وضع موجود تعادل بیشتری ببخشند.

رابطه زوج تیپ 6 و 6

چنین رابطه ای بسیار رایج و احتمالا موفق است. رابطه با شخص دیگری که اهمیت ایجاد اعتماد را درک کند و بیش از هر فرد دیگری شبیه به شما باشد، بسیار آرامش بخش خواهد بود.

در رابطه این زوج بحث های صمیمانه زیادی شکل می گیرد، به خصوص زمانی که هر دو برای رسیدن به یک هدف با دیگری همکاری کنند. وقتی یک تیپ ششی، هم نوع خود را که دچار اضطراب های کشنده، ترس و شک است ببیند، می داند او به چه چیزی نیاز دارد و به شریک خود کمک می کند.

البته ممکن است این زوج زمانی که یکی با ترس های دیگری همذات پنداری می کند، به جای این که نقش مفیدی داشته باشد، به مشکل بر بخورد و خودش نیز اضطراب بگیرد.

در چنین شرایطی هر دو طرف به چاه عمیق استرس و اضطراب فرو می روند که بیرون آمدن از آن ساده نیست. اما این احساسات در صورتی که هر دو طرف به این شرایط آگاه بوده یا آن را تجربه کرده باشند، قابل پیشگیری خواهند بود.

رابطه زوج تیپ 6 و 7

تیپ ششی های محتاط همیشه خود را برای بدترین شرابط آماده می کنند، اما تیپ هفتی ها با برنامه ریزی برای تجربیات جالب و هیجان انگیز، با ترس از درد خود مقابله می کنند.

این زوج نسبتا متضاد لزوما محکوم به فنا نیستند، مخصوصا اگر هر دو به دیگری اعتماد داشته باشند و به همدیگر تکیه کنند.

ترس تیپ هفتی از تعهد می تواند برای تیپ ششی ها که می خواهند از شریک عاطفی خود و احساساتش مطمئن باشند، نگران کننده باشد. به همین دلیل ارتباط موثر یکی از چالش های اولیه و حیاتی در رابطه تیپ 7 و 6 خواهد بود.

این زوج زمانی رشد خواهند کرد که تیپ 7 از شریک تیپ ششی خود یاد بگیرد چطور با مشکلات روبرو شود و راه حل هایی واقعی را برای آن ها بیابد.

رابطه زوج تیپ 6 و 8

تیپ 6 و 8 هر دو اعتقاد دارند که جهان مملو از خطر است و خود را محافظ و مدافع افراد محروم می دانند. تیپ ششی ها قدرت و شجاعت تیپ 8 را تحسین می کنند.

افراد تیپ 8 نیز برای وفاداری تیپ 6 ارزش قائل هستند و معمولا نقش فعال تری را در این رابطه ایفا می کنند. از طرفی تیپ 6 اغلب به عنوان مشاور استراتژیک عمل می کند. روی هم رفته چنین ویژگی هایی آن ها را به زوجی قدرتمند تبدیل خواهد کرد.  

هر دو فرد مایل به ابراز احساسات خود هستند و برای آن ها ارتباط مستقیم و بی حاشیه اهمیت دارد. هر دو مشکلی با ابراز خشم یا مشاهده خشم دیگری ندارند، اما اغلب از دست دادن کنترل برای تیپ ششی های محتاط وحشتناک به نظر می آید.

اگر رابطه ناسالم باشد، ممکن است فرد تیپ هشتی سعی در برانگیختن خشم دیگری کند. زیرا زمانی که او نتواند احساسات باطنی طرف مقابل خود را ببیند، احساس نمی کند که او را به خوبی و به صورت کامل می شناسد.

رابطه زوج تیپ 6 و 9

رابطه این زوج می تواند جذاب و باشکوه باشد. افراد تیپ 6 وفادار هستند و کسانی که تیپ 9 اینیاگرام را دارند، به ندرت باعث سوء ظن در شریک خود می شوند و خیلی کم توجه تیپ ششی ها را به خود جلب می کنند.

تیپ 9 که اغلب مشکلات را نادیده می گیرد و تصمیمات خود را تا زمانی که به شرایط بحرانی و اجبار نرسد، نمی گیرد در رابطه با فرد تیپ ششی، تعادل پیدا می کند و کارهای خود را در زمان مناسب تر انجام می دهد.

هر دو فرد در این رابطه به سختی می توانند آنچه را که واقعا در ذهنشان است، به زبان بیاورند و تمایل چندانی به تغییر ندارند.

از طرفی اگر هیچ کدام پیش قدم نشوند، احتمالا به بن بست می رسند. در چنین شرایطی هر دو لجبازی می کنند و حالت تدافعی به خود می گیرند. به همین دلیل بین آن ها مسائل حل نشده باقی می ماند.

سخن نهایی

به طور کلی افراد تیپ 6 اینیاگرام یا وفادارها، ثابت قدم هستند و کارها را بدون جلب توجه دیگران به پایان می رسانند. آن ها گاهی بسیار مضطرب و استرسی می شوند و همچنین تشنه اطلاعات هستند تا برنامه ریزی های خود را انجام دهند و آن ها را به مرحله اجرا برسانند.

در یک مطالعه روی بیش از 54000 نفر مشخص شد که افراد تیپ شش، تقریبا 10 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. این میزان در زنان 10 درصد و در مردان 9 درصد است.

اگر می خواهید تیپ شخصیتی خود را بر اساس اینیاگرام به دست آورید، می توانید با شرکت در تست Enneagram در تست و تایپ از تیپ شخصیتی خود مطلع شوید، به خودشناسی برسید و تحلیلی جامع بر تمام رفتارهای خود دریافت کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.