سازگاری تیپ 7 اینیاگرام با سایر تیپ های آن

1401/04/17 8:38 PM - یک سال قبل


افراد با تیپ های شخصیتی اینیاگرام گوناگون می توانند به روش های مختلفی با دیگر تیپ های اینیاگرام ارتباط برقرار کنند. البته اگر شخصیت سالمی داشته باشند، با تمام انواع دیگر تیپ های شخصیتی اینیاگرام سازگاری نسبتا قابل قبولی خواهند داشت.

اما تعدادی از آن ها رابطه بهتری با دیگری دارند یا در روابط خود عملکرد موفق تری دارند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا بیشتر به نحوه این رفتارها و ارتباطات و سازگاری افراد تیپ 7 اینیاگرام با دیگر افراد بپردازیم.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سازگاری با تیپ های مختلف اینیاگرام        

شرکت کنندگان به منظور جمع آوری اطلاعات نمودار خطی زیر، به یک پرسشنامه برای تیپ شناسی اینیاگرام پاسخ داده اند.

سپس از آن ها خواستیم با استفاده از صفاتی که تیپ شخصیتی اینیاگرامشان تعیین می کند، ویژگی های شریک ایده آل خود را توضیح دهند. بدین ترتیب تیپ اینیاگرام شرکت کننده ها و تیپ بهترین شریک ممکن برای آن ها را یافتیم.

میزان سازگاری تیپ های شخصیتی مختلف اینیاگرام با میزان جذابیتی که برای یکدیگر دارند، رابطه مستقیم دارد. برای مثال اگر تیپ 1 و 2 برای یکدیگر جذابیت بسیار زیادی دارند، می توان نتیجه گرفت که میزان سازگاری آن ها نیز بالا خواهد بود.

همچنین اگر تیپ 1 و 2 یکدیگر را جذاب ندانند، درجه پایینی از سازگاری میان این دو برقرار است. به علاوه اگر تیپ 1 و 2 جذابیت متوسطی برای طرف مقابل داشته باشند، یا هر دو نوع رتبه بندی های متفاوتی را در میزان جذابیت در نظر بگیرند، سازگاری متوسطی خواهند داشت. نمودار زیر میزان سازگاری تیپ ها را با تیپ 7 بهتر نشان می دهد.


این نمودار میزان سازگاری افراد تیپ 7 را با سایر تیپ های اینیاگرام مشخص می کند و براساس آن، بیشترین سازگاری تیپ 7 با سایر تیپ هفتی ها است. به این دلیل که تیپ هفتی ها، معمولا تمایل بیشتری را به برقراری رابطه با سایر هم تیپی های خود نشان می دهند.

همچنین آن ها سایر افراد دارای تیپ 7 را مناسبترین گزینه برای رابطه عاطفی می دانند و به برقراری ارتباط با آن ها علاقه بیشتری دارند.

همچنین تیپ های 4، 5 و 9 در جایگاه های بعدی برای سازگاری با افراد تیپ هفتی اینیاگرام هستند. زیرا این افراد متقابلا یکدیگر را مطلوب ارزیابی می کنند و به همین دلیل درجه سازگاری بالایی با یکدیگر دارند.

این افراد کمترین سازگاری را با تیپ های 6، 1 و 3 دارند و آن ها را جذاب تلقی نمی کنند. به طور کلی سازگاری افراد تیپ 7 با تیپ های 2 و 8 نیز متوسط است.


می توان از این نمودار، دو نکته مهم را دریافت کرد: جذاب ترین و سازگارترین شریک برای افراد هر تیپ اینیاگرام، هم تیپی خودش است. زیرا هر فرد، تیپ خود را جذاب تر از افراد با سایر تیپ ها می داند که منجر با سازگاری حداکثری با آن افراد خواهد شد.

البته میزان سازگاری هر تیپ با افراد هم تیپی خودش، یکسان نیست. برای مثال درصد سازگاری تیپ 2 و 4، با افراد تیپ خودشان حدود 97 است، در حالی که در تیپ 8 این سازگاری تنها 84 درصد ارزیابی می شود.

مطلب مهم دوم این است که هرچه تشابه میان دو گروه بیشتر باشد، به تبع آن میزان سازگاری آن ها نیز بیشتر می شود.

برای مثال تیپ های 2 و 9 از نظر ویژگی های شخصیتی بیشترین شباهت را با یکدیگر داشته و درجه سازگاری زیادی نیز دارند. به سادگی می توان دریافت که این دو تیپ سازگاری بالایی دارند و هر طرف، دیگری را جذاب می داند.

در تیپ 8 و 9 ویژگی های یکسان و شباهت چندانی در خصوصیاتی مانند میزان قاطعیت، رقابت طلبی و احساسات دیده نمی‌شود. در نتیجه این دو تیپ، یکدیگر را مطلوب نمی دانند و در نتیجه، سازگاری کمتری دارند.

تمام این نتیجه گیری ها حاکی از آن هستند که سازگاری تا حد زیادی به شباهت تیپ ها با یکدیگر بستگی دارد. چنین یافته ای، مهر تاییدی بر مثل قدیمی «کبوتر با کبوتر، باز با باز» است.

رابطه زوج تیپ 7 و 1

در رابطه این زوج معمولا چالش های خاصی وجود دارد. افراد تیپ یکی بر این باور هستند که همه چیز باید کامل باشد، در حالی که تیپ هفتی ها می دانند که همین الان هم شرایط کامل و بی نقص هستند یا کامل خواهند شد.

هر دو به گشت و گذار علاقه دارند و از ماجراجویی های هیجان انگیز با اهداف مشخص لذت می برند. تیپ هفتی با خوشحالی مکان های مختلف را تجربه می کند اما تیپ یک از پیشرفت مستقیم به سوی هدفش رضایت دارد.

تیپ یک به رابطه این زوج روح می بخشد اما تیپ هفت رابطه را با سرگرمی های گوناگون هیجان انگیز می کند. افراد عملی تیپ یکی می توانند ذهن و افکار تیپ 7 را بخوانند و آن ها را تشویق به پیشرفت کنند.

وقتی صحبت از ارزش ها و دیدگاه ها به میان می آید، تیپ 7 و 1 تا حدودی متضاد هستند. اما اگر این تفاوت را بپذیرند و آن را تحسین کنند، قدم در مسیری مثبت می گذارند.

هنگامی که مسائل و نگرانی هایی پیش می آید، شاید تیپ یکی ها ناگهان به قوانین سفت و سختی روی آورند و در ذوق تیپ 7 بزنند. مخصوصا وقتی هر دوی آن ها مشغول تفریح باشند.

رابطه زوج تیپ 7 و 2

افراد تیپ 7 و 2 هر دو جذاب و خوش بین هستند. تیپ دو به تنوع علاقه فراوانی دارند. به همین دلیل اغلب به راحتی با علایق و فعالیت های تیپ هفتی ها درگیر می شوند. افراد تیپ 2 از حامی بودن لذت می برند و اغلب همراهانی عالی در ماجراجویی های سرگرم کننده شریک تیپ هفتی خود هستند.

وقتی تیپ 2، اعتماد شریک عاطفی تیپ 7 خود را به دست آورد، در موقعیت منحصر به فردی قرار می گیرد تا در سطح عمیق تری به حمایت از آن ها بپردازد. این زوج هر دو ایده آل های مشترکی دارند. این امر به بهبود رابطه کمک می کند و تاثیر مثبتی دارد.

اما تیپ 2 و 7 دیدگاه های متفاوتی در ارتباط با تعهد و خانواده دارند که می تواند رابطه شان را دشوار کند. تیپ 2 از سپری کردن آرام لحظات در کنار شریکشان لذت می برد اما تیپ هفتی ها شاید ناگهان بی قراری کنند و از استراحت خسته شوند.

هیچ کدام از آن ها به تعهد طولانی مدت تمایل ندارند. تیپ هفتی ها از محدودیت هایی که روابطه متعهد به دنبال دارند، خوششان نمی آید. افراد تیپ 2 نیز می ترسند اگر برای مدتی طولانی با یک نفر بمانند، دیگر در رابطه نقش مفید و موثری را نداشته باشند.

رابطه زوج تیپ 7 و 3

این دو فرد زوج بسیار خاصی در جامعه اینیاگرام هستند. تیپ سه اغلب آنقدر روی رسیدن به یک هدف تمرکز می کند که یادش می رود از مسیر لذت ببرد و تفریح کند. تیپ هفت همیشه تصویر بزرگ را به آن ها نشان می دهد و پذیرش شکست و رفتن به دنبال هدفی دیگر را برای تیپ 3 آسان تر می کند.

این سطح از مکمل بودن با یکدیگر باعث می شود زوج تیپ 7 و 3 بتوانند با هم کارهای زیادی را انجام دهند. هر دو در مواجهه با مسائل دشوار و مقابله با آن ها، توسعه مهارت های خود را نادیده می گیرند.

تیپ 3 های سختگیر، سر خود را شلوغ می کنند تا حواسشان را در مواجهه با مشکلات به چیزی غیر از مشکلات معطوف کنند. اما تیپ هفتی ها به سراغ راه حل های سریع می روند و با خود می گویند که مشکلاتشان چندان هم سخت و بد نیستند.

به طور کلی اگر این زوج برای حفظ علائق مشترک خود تلاش نکنند، شاید با گذشت سال ها ناخودآگاه از یکدیگر دور و غریبه شوند.

رابطه زوج تیپ 7 و 4

تیپ هفتی های خوش بین، اغلب مجذوب تیپ 4 می شوند. تیپ هفتی ها، افراد تیپ 4 را به دلیل عمق عاطفی شان تحسین می کنند و بر این تصور هستند که تیپ چهاری ها با تمام احساسات خود راحت هستند. شاید حتی در مواقعی فکر کنند تیپ خودشان نیز 4 است.

بسیاری از افراد، فارغ از تیپ شخصیتی اینیاگرامشان، در روابط خود با تیپ هفت با مشکل مواجه خواهند شد. علت دوری تیپ هفتی ها از تعهد، بیزاری از کارهای روزمره و همچنین این موضوع است که اغلب به دنبال علایق خود می روند و حواسشان را معطوف رابطه نمی کنند.

اگرچه تیپ 4 آرزو دارد اوضاعش با تیپ هفتی بهتر شود، اما مدام در طول عمر رابطه شان در رنج و عذاب است. اگر تیپ هفت همیشه در دسترس بود، دیگر فرد تیپ 4 هرگز دلتنگش نمی شد. البته حس کردن غم و اندوهی که فرد تیپ چهاری تجربه می کند، برای تیپ 7 جالب و جذاب است؛ اما تنها در ابتدا.

رابطه زوج تیپ 7 و 5

تیپ هفتی های اجتماعی و تیپ پنجی های منزوی آنقدرها هم که انتظار می رود، کمیاب نیستند. وقتی تیپ 7 بی قرار، در آرامش به سر می برد مانند تیپ پنجی های سالم رفتار می کند. آرامشی که در وجود تیپ 5 وجود دارد، تیپ 7 را نیز دعوت به آرامش خواهد کرد.

برخلاف انتظار، آغازگر رابطه این زوج معمولا فرد تیپ پنجی است. وقتی تیپ 5 آشفته می شود، از خود واکنش هایی شبیه به تیپ 7 ماجراجو و خوشحال نشان می دهد. آن ها نه تنها در شرایط استرسی مانند تیپ 7 رفتار می کنند، بلکه گرایششان به سوی تیپ 7 نیز بیشتر می شود.

هر دوی این ها در دنیای ذهنی خود به سر می برند و اگر از یکدیگر قدردانی کنند، می تواند به زنده نگه داشتن رابطه شان کمک کند. بحث های جذاب، افکار و گفتگوهایی مبتنی بر جملاتی مانند «چه می شد اگر...» می تواند برای هر دو فرد محرک و بحث برانگیز باشد.

رابطه زوج تیپ 7 و 6

تیپ ششی های محتاط همیشه خود را برای بدترین شرایط آماده می کنند. اما تیپ هفتی های سرگرم کننده با برنامه ریزی تجربیات هیجان انگیز و لذت بخش، با ترس خود از درد روبرو می شوند.

ترس فرد تیپ 7 از تعهد می تواند برای تیپ ششی ها که دوست دارند از طرف مقابل و این که او به رابطه خیانت نمی کند مطمئن شوند، بسیار نگران کننده باشد. بنابر این ارتباط موثر یکی از چالش های اولیه و حیاتی در رابطه بین تیپ 6 و 7 است.

اگر این زوج در رابطه باشند، می توانند یکدیگر را به حد وسط و تعادل واقع بینانه تری برگردانند. با این حال ارتباط ناکارآمد باعث می شود فرد تیپ 6 به این باور برسد که شریکش به مسائل مهم اهمیت چندانی نمی دهد.

رابطه زوج تیپ 7 و 7

بیشتر افراد تیپ 7 دوستان زیادی دارند و بیشتر آن ها، هم تیپ خودشان هستند. روابط آن ها براساس فعالیت ها و علایق مشترک بنا می شود و نه نیازها، راحتی یا صمیمیت.

در هر رابطه عاشقانه ای که فرد با تیپ 7 به آن وارد می شود، معمولا طرف مقابل این تعهد را آغاز می کند. در رابطه میان دو تیپ هفتی ممکن است گاهی جرقه اولیه شکل نگیرد اما اگر رابطه ای میان آن ها برقرار شود، می تواند پر از سرگرمی و ماجراجویی باشد.

اگر این زوج در رابطه خود دیگری را به عنوان آینه ای ببینند که نحوه تاثیر رفتارهایشان روی دیگران را نشان دهد، می توانند رشد کنند. آن ها به خوبی از ویژگی های رفتاری مثبت خود آگاه هستند اما ممکن است ضعف هایشان را نادیده بگیرند.

همچنین شاید از دیدن بی تفاوتی ها، فریبکاری ها، حواس پرتی ها و اجتناب از مسائل دشوار و احساسات آشفته که همگی در خودشان وجود دارند، شگفت زده شوند. آن ها که در درون افرادی حساس هستند، اگر این ویژگی ها را در طرف مقابل ببینند، آسیب خواهند دید.

رابطه زوج تیپ 7 و 8

این زوج هر دو آزادی خواه و با انرژی بالا و اشتیاق قوی برای زندگی هستند. تیپ هشتی ها مانند تیپ 7 به محدودیت ها اعتراض دارند. اما عنصری هیجان انگیز از سرپیچی و جسارت در نگرششان دیده می شود که تیپ هفتی ها را مجذوب خود می کند.

تیپ 7 بهانه ها و توجیه های هوشمندانه ای برای کنار گذاشتن قوانین دارند. تیپ هشتی ها نیز به سادگی بر هر کسی که سر راهشان قرار می گیرد، چیره می شوند. آن ها برای صداقت ارزش قائل هستند و شاید زمانی که فکر کنند شریک تیپ هفتشان دروغ می گوید، بسیار اندوهگین شوند.

تیپ هشتی ها انتظار وفاداری دارند و بی ثباتی و نگرش غیرمتعهدانه تیپ هفتی ها را ناراحت کننده تلقی می کنند. افراد تیپ 7 دوست دارند تیپ هشتی ها این عقیده خود را تغییر دهند.

رابطه زوج تیپ 7 و 9

تیپ 9 مانند تیپ هفتی ها ذهن بازی دارند و به هر موضوع با دیدگاه گسترده خود نگاه می کنند. افراد تیپ 7 همواره به دنبال یافتن فرصت های جدید هستند. تیپ 9 نیز دیدگاه های مختلف را با یکدیگر ترکیب می کنند تا به درکی از جهان اطراف خود برسند.

تیپ 9 معمولا رابطه با تیپ 7 را طاقت فرسا می داند. آن ها ترجیح می دهند سرعت بسیار کمتری در رابطه داشته باشند اما مانند گذشته ادامه می دهند. زیرا تجربیاتی را که به واسطه رابطه با تیپ 7 به دست آورده اند، دوست دارند.

سخن نهایی

به طور کلی افراد تیپ 7 اینیاگرام یا ماجراجوها، مشتاق، ماجراجو و خودجوش هستند. آن ها همچنین به کسب تجربیات جدید علاقه بسیار زیادی نشان می دهند، به مردم و ارتباط با آن ها علاقه دارند و از روابط جدید لذت می برند.

در مطالعه ای با 54000 نفر شرکت کننده، مشخص شد که افراد تیپ هفت، 9 درصد از جامعه را تشکیل می دهند. این میزان در بانوان 9 درصد و در مردان 8 درصد است.

اگر می خواهید تیپ شخصیتی خود را بر اساس اینیاگرام به دست آورید، می توانید با شرکت در تست Enneagram در تست و تایپ از تیپ شخصیتی خود مطلع شوید، به خودشناسی برسید و تحلیلی جامع بر تمام رفتارهای خود دریافت کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.