بهترین حرفه‌ها و شغل‌ها برای تیپ 5 اینیاگرام

1401/05/25 4:02 PM - یک سال قبل


افراد با تیپ پنج اینیاگرام زمانی که برای حل یک مشکل دشوار یا کشف چیزی جدید در تلاش هستند و فرصتی برای یادگیری و به اشتراک گذاری اطلاعات جدید بدست می آورند، در بهترین و خوشحال ترین حالت روحی خود هستند.

تعهدی که افراد با این تیپ شخصیتی به پیشرفت و کارآمدی دارند، یکی از باارزش ترین دارایی های آن ها است. زیرا معمولا می توانند برای توسعه روش ها و سیستم های موثر جدید که فرآیندها را بهبود می بخشند، روی این دارایی خود حساب کنند.

چنین افرادی چندان واکنش خوبی به فشارهای بیرونی نمی دهند، اما اگر شغلی داشته باشند که در آن استقلال، خودمختاری و همچنین انگیزه درونی قوی دیده شود، عملکردی بسیار عالی خواهند داشت. تا انتها همراه ما بمانید تا با بهترین و بدترین مشاغل برای این افراد بیشتر آشنا شویم.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

ویژگی های شخصیتی

افراد با تیپ پنج اینیاگرام ویژگی های کلیدی بسیاری دارند که در محیط کار خود از آن ها استفاده می کنند. مفید بودن، شایستگی و تمایل آن ها برای کسب دانش بیشتر از نقاط قوت افراد با این تیپ شخصیتی است. بدین ترتیب ویژگی‌های زیر باعث تفاوت چشمگیر آن ها با سایر تیپ های شخصیتی می شود:

حضور آرامش بخش

این افراد معمولا به خوبی می توانند در شرایط بحرانی و بد، آرامش خود را حفظ کنند.

حل مساله

تیپ پنجی ها می خواهند همواره به دانش خود بیافزایند. به همین دلیل در ارتباط با مسائل پیچیده و با جزئیات، زیاد می اندیشند.

مهارت مشاهده

از آنجا که فرد با تیپ پنج اینیاگرام می خواهد همواره دانشش را توسعه دهد و مهارت های جدیدی بیاموزد، بسیار مشاهده گر و از محیط اطرافش آگاه است. این میل به یادگیری معمولا در آن ها مداوم است و همیشه می خواهند مهارت ها و توانایی های جدیدی را بدست آورند.

تیپ پنجی ها هوشیار، باهوش، مستقل، مبتکر و کنجکاو هستند. آن ها را با لقب محقق یا گاهی مشاهده گر می شناسند زیرا تمرکز این افراد معمولا بر توسعه ایده ها و مهارت های پیچیده است.

آن ها همچنین توانا و شایسته هستند و درک بالایی از محیط اطراف خود دارند. با این حال شاید درگیر افکار خود شوند و به همین دلیل استرسی، خشن و عجیب و غریب شوند.

فرهنگ سازمانی

چه فرهنگ های سازمانی بیشتر از همه مناسب شغل های تیپ پنج اینیاگرام هستند؟ افراد با تیپ شخصیتی اینیاگرام پنج ترجیح می دهند در سازمان هایی کار کنند که از آن ها انتظارات واضحی داشته باشند و نقشی مشخص برایشان تعیین شده باشد.

آن ها مشکلی با کارها و امور روزمره و مقدار مشخصی سازماندهی ندارند اما به نوآوری اهمیت بسیار زیادی می دهند. تیپ پنجی ها برای تنظیم برنامه ها، تعیین خط قرمزها و تصمیم گیری های مستقل خود انعطاف پذیری را ارجح می دانند. تیپ پنجی ها دوست ندارند در محیط های شلوغ با وقفه های مکرر برای استراحت، کار کنند.

همچنین از محل کارهایی که از آن ها انتظار می رود در تعاملات اجتماعی و بحث های غیررسمی شرکت کنند نیز خوششان نمی آید. آن ها زمانی بهترین عملکرد ممکن را از خودشان نشان می دهند که زمان کافی برای آمادگی برای جلسات و ارائه های از پیش تعیین شده را داشته باشند.

برای تیپ پنجی ها به دست آوردن نتایج مستقیم و قابل اندازه گیری بر انجام دادن کارهای عجیب و غیرمنطقی برای کسب چیزی ارجحیت دارد. البته مگر این که پاداششان یک فضای کار خصوصی باشد!

در فرهنگ سازمانی ایده آل برای یک فرد با تیپ پنج اینیاگرام به مهارت ها و مشارکت های منحصر به فرد کارمندان ارزش داده می شود و هر کارمند استقلال زیادی دارد. این نوع از فضاهای کاری به تیپ پنجی ها اجازه می دهد به دنبال کسب دانش بروند و مهارت هایشان را بهبود بخشند.

کار تیمی

افراد با تیپ پنج اینیاگرام در کارهای تیمی و فردی چطور هستند؟ آن ها هنگام کار روی موضوعات مورد علاقه شان، زمانی که به آن ها فرصتی برای توسعه شایستگی می دهند و وقتی که در محیط های بسیار ساختاریافته قرار می گیرند، بسیار سخت کوش و پرکار می شوند.

تا وقتی که حداقل یکی از این شرایط باشد، مشکل خاصی در کارهای مستقل برایشان پیش نخواهد آمد. اگرچه معمولا میلی به موقعیت یا شهرت ندارند، اما وقتی در یک تیم باشند اشتیاق نشان می دهند و می توانند به دیگر اعضای تیم برای موفقیت کمک کنند.

تیپ پنجی ها در پروژه های گروهی، وقتی که وظایف و اهداف مشخصی تعریف می شود، عملکرد خوبی دارند. با وجود این که آن ها در ارائه، تجزیه و تحلیل ایده های نوآورانه نسبت به دیگران برتری دارند، شاید برای به اشتراک گذاشتن این ایده ها با گروه به تشویق بیشتری نیاز داشته باشند.

آن ها از کار در گروه هایی که هر عضو باید در جلسات طوفان فکری گروهی متعددی شرکت کند یا توانایی ارائه مطالب را به صورت بداهه داشته باشد، دوری می کنند. تیپ پنجی ها میل دارند وقتی برای انجام کاری آمادگی دارند، تخصص خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. اما از پاسخدهی به سوالات گوناگون بیزارند.

سبک مدیریتی

کدام سبک های مدیریتی برای تیپ پنجی ها بهتر است و چطور سایرین را مدیریت می کنند؟

مدیریت یک تیپ پنج

تیپ پنجی ها برای ارتباط واضح و مستقیم ارزش قائل می شوند. آن ها مدیرانی را ترجیح می دهند که خواسته های خود را به طور دقیق اطلاع دهند و دست آن ها را برای به خرج دادن خلاقیت باز بگذارند.

آن ها در نقش هایی که می توانند زمینه های تخصص و علایق خاص خود را گسترش دهند و از آن ها استفاده کنند، بهترین عملکرد ممکن را دارند. پس ارزش این را دارد که مدیر کمی وقت بگذارد تا به چنین چیزهایی آشنا شود.

کارمندان با تیپ شخصیتی پنج اینیاگرام اغلب به توانایی های خود اعتماد کافی ندارند، اما کمی تشویق می تواند به آن ها کمک فراوانی کند.

البته باید توجه داشته باشید که مدیریت چنین افرادی آسان نیست، به خصوص اگر روش اشتباهی را در پیش گیرید. زیرا بعید است که تیپ پنجی ها دیدگاه خود را تغییر دهند و همچنین نمی توانند به اشتباهات خود اعتراف کنند.

مدیر تیپ پنجی

بیشتر افراد تیپ پنجی از موقعیت هایی که باید مسئولیت دیگران را بر عهده داشته باشند، اجتناب می کنند اما برای پیشرفت در نقش رهبری خود می توانند استثناء قائل شوند. آن ها در جایگاه مدیر برای کارمندانی که در یادگیری سرمایه گذاری کرده اند و می توانند روزی مستقل شوند، ارزش قائل خواهند شد.

این مدیران از آن دسته افرادی نیستند که ایده های خود را از مشورت و بحث با دیگران به دست آورند و دوست دارند به تنهایی تصمیم بگیرند. به همین دلیل شاید گاهی تصمیماتی را به دیگر اعضای تیم اعلام کنند که ناگهانی به نظر می رسد.

مطمئن باشید پشت هر تصمیم و گفتار تیپ پنجی ها، ساعت ها تفکر وجود دارد. به همین دلیل می توانید به آن ها اعتماد کنید. اگر می خواهید بدانید که چگونه به چنین تصمیمی رسیده اند، ممکن است لازم باشد از خودشان بپرسید.

بهترین مشاغل برای افراد با تیپ پنج اینیاگرام

شغل های زیادی وجود دارد که تیپ شخصیتی محقق اینیاگرام در آن ها موفق خواهد شد. تعدادی از آن ها را در ادامه معرفی کردیم.

مهندس

مهندس ها همیشه قصد دارند مشکلی را حل کنند. آن ها دوست ندارند دیگران به آن ها بگویند که باید چه کاری را چگونه انجام دهند. آن ها تنها می خواهند بدانند مشکل چیست و تا بهترین راه حل ممکن را برای آن بیابند.

افرادی که شخصیت تیپ پنج اینیاگرام را دارند می توانند مهندسان خوبی باشند، زیرا با این شغل قادر خواهند بود زمان و مکان مشخصی را در اختیار خود داشته باشند. اگر دیگران بیش از حد در کار آن ها مشارکت کنند، به احتمال زیاد مرتکب اشتباهاتی می شوند.

افرادی که می توانند در فیزیک به مهارت برسند و درک کنند که جهان واقعا چطور کار می کند، قادر خواهند بود که در زمینه مهندسی عملکرد خوبی داشته باشند. علاوه بر این آن ها باید شخصیتی داشته باشند که آن ها را تشویق به کار روی راه حل ها کرده و تنها به دستورالعمل ها عمل نکنند.

برنامه نویس

کلید کار در زمینه برنامه نویسی، یافتن بهترین کد برای مشکل یا موقعیتی است که به یک سیستم و نظمی خاص نیاز دارد. این همان چیزی است که تیپ پنجی ها به آن علاقه دارند. آن ها یافتن بهترین راه حل ها برای انجام سریع و دقیق کارها را دوست دارند.

به همین دلیل چنین شغلی برای آن ها مناسب است، زیرا به تیپ پنجی ها این امکان را می دهد که به تنهایی کار کنند و در عین حال با دیگر برنامه نویس ها در ارتباط باشند تا بتوانند راه حل های خوبی را برای یک مشکل برگزینند.

نویسنده

روش دیگری که تیپ پنجی ها می توانند به کمک آن با تمام وجود روی چیزی کار کنند، نویسندگی است. آن ها می توانند درباره کارهایی که انجام داده اند و پیشرفت هایشان بنویسند.

به همین ترتیب قادر خواهند بود زمان و فضایی خصوصی را برای کار روی چیزی که به آن اهمیت می دهند، به دست آورند و با ارائه یک شاهکار معجزه کنند و دیگران را تحت تاثیر بگذارند.

دانشمند

یکی دیگر از شغل های عالی برای افراد با تیپ شخصیتی پنج اینیاگرام، تخصص در رشته ای علمی است. به کمک چنین شغلی می توانند روی زمینه مورد علاقه شان تمرکز کنند و البته فضا و زمان مورد نیاز برای مطالعه یک پدیده خاص را به دست آورند.

تیپ پنجی ها دوست دارند در زمینه ای کار کنند که به آن علاقه دارند و می خواهند یافته های خود را با سایر دانشمندان این حوزه در میان بگذارند. این کار به آن ها احساس رضایت زیادی می دهد، زیرا دیگران می توانند اهمیت کار آن ها را درک کنند.

محقق

متخصص شدن در زمینه ای خاص، چیزی است که تیپ پنجی ها معمولا به آن علاقه دارند. به همین دلیل می توانند محقق های خوبی باشند.

ریاضیدان

دنیای ریاضیات حوزه دیگری است که تیپ پنجی های اینیاگرام معمولا در آن می درخشند. برای موفقیت در این رشته باید توانایی حل مشکلات و ابداع مسیرهایی برای رسیدن به راه حل مناسب را داشته باشیم.

به همیت دلیل ریاضی برای کسی که بخواهد با تمام تمرکز در آن کار کند و به نظارت و دستورالعمل خاصی نیاز ندارد، مناسب خواهد بود.

تکنسین

این حوزه نیز برای تیپ پنجی ها مناسب است. مخصوصا اگر دوست داشته باشند با تجهیزات فنی کار کنند.

افسر پلیس یا کارآگاه

تیپ پنجی ها به تحقیق علاقه زیادی دارند و همچنین ارزش زیادی برای دانش و بینش قائل می شوند. آن ها افسران پلیس متعهد و خوبی خواهند شد و می توانند خود را وقف کارشان کنند. از این رو قابل اعتماد نیز خواهند بود.

کار ساختمانی یا بازرس ساختمان

این افراد می توانند از مهارت های تحقیقی خود استفاده کنند تا اطمینان یابند که طراحی های شهری و ساختمانی به درستی پیش می روند و الزامات را برآورده می کنند. از آنجا که تیپ پنجی ها خلاق هستند، ساختن و کار با نقشه های معماری برای آن ها مسیری هیجان انگیز است.

سایر شغل های عالی برای این تیپ شخصیتی عبارت هستند از:

  • شاعر
  • تحلیلگر سیستم
  • هنرمند
  • روانشناس
  • تحلیلگر داده
  • کتابدار
  • مدرس
  • مهندس صنایع
  • دانشمند علوم سیاسی
  • قاضی

بدترین مشاغل برای افراد با تیپ یک اینیاگرام

بعضی از حرفه ها برای تیپ شخصیت های مختلف، بهتر از سایرین هستند. در ادامه مشاغلی را معرفی می کنیم که شخصیت های تیپ پنج اینیاگرام بهتر است از آن ها فاصله بگیرند.

طراح UI و UX

شخصیت های تیپ پنج عملکرد خوبی در انزوای کامل از خود نشان نمی دهند. بدون شک آن ها خلاق هستند و تخیل خوبی دارند که می تواند از جهاتی برای آن ها عالی باشد. با این حال طراحان تیپ پنجی که با دیگران کار می کنند، لذت بیشتری خواهند برد.

صاحب کسب و کارهای کوچک

اداره یک کسب و کار نیازمند خلاقیت و توانایی حل مساله و همچنین کاوش ایده ها است. اما این کار برای کسی که در انزوای کامل به مشکل برمی خورد، دشوار خواهد بود.

همچنین برای کسی که اغلب با شک و تردید خود دست و پنجه نرم می کند، اقدامی ریسکی خواهد بود. برای شروع یک کسب و کار موفق باید به برنامه خود اطمینان داشته باشید، در غیر این صورت کسی هم به شما اعتماد نخواهد کرد.

سایر شغل های نامناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت هستند از:

  • مدیر بازاریابی
  • فروشنده
  • دستیار شخصی
  • ورزشکار حرفه ای
  • طراح مد
  • راننده
  • حسابدار
  • روان درمانگر
  • سیاستمدار
  • بازیگر

تیپ پنج چطور می تواند در زندگی شغلی خود پیشرفت کند؟

افراد با تیپ شخصیتی اینیاگرام پنج فرصت های شغلی فراوانی دارند که برایشان ایده آل است. البته با این حال همیشه جایی برای پیشرفت وجود خواهد داشت. اگر تیپ پنجی ها می خواهند عملکرد بهتری در شغل خود داشته باشند باید به نکات زیر دقت کنند:

  • از آنجا که شخصیت های تیپ پنج خیلی زندگی را به خود سخت می گیرند، می توانند روی روش های سالم تری برای مقابله با استرس روزمره کار کنند. به یاد داشته باشید که این روش های سالم باید برای تایید وابسته به دیگران نباشند.
  • از آنجا که تیپ پنجی ها می توانند به سادگی قید تعاملات اجتماعی را بزنند، باید از منزوی شدن و جدایی از واقعیت اجتناب کنند.
  • آن ها معمولا نسبت به ایده های خود وسواسی می شوند اما می توانند بیاموزند که عملکردی متعادل تر داشته باشند.

سخن نهایی

اگر شما فردی با تیپ شخصیتی پنج هستید، سعی کنید تا جای ممکن روی این زمینه ها کار کنید تا طبق میل درونی خود، همواره در مسیر پیشرفت چه در زمینه شغلی و چه دیگر زمینه ها قرار گیرید.  

توصیه می کنیم به عنوان تیپ یکی، برای شناخت بهتر روابط خود، مطلب سازگاری تیپ 5 اینیاگرام با سایر تیپ های آن ما را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی شرح شغل مدیریت عملکرد مدیریت استعداد مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.