تیپ های فرعی اینیاگرام و غرایز این افراد چه هستند و چه تاثیری بر رفتار انسان می گذارند؟

1401/06/09 6:52 PM - یک سال قبل


در این مطلب که مربوط به دیگر مطالب در ارتباط با تست اینیاگرام می شود، به بررسی عمیق تر تمام عناصر اینیاگرام می پردازیم. این عناصر شامل بال ها، فلش ها، تیپ های فرعی، مراکز هوش، مسیرهای رشد و دیگر موارد مشابه می شوند.

اما پیش از آن باید با مطالبی مقدماتی در همین زمینه آشنا شوید. پس با تست و تایپ در ادامه مطلب همراه باشید.

اما اگر تاکنون تیپ شخصیتی اینیاگرام خود را نمی دانید، می توانید با استفاده از تست اینیاگرام با گزارش کامل تست و تایپ، با پاسخ به 144 سوال، با جزئیات شخصیت خود بیشتر آشنا شوید و بتوانید طبق آن، تصمیم های بهتری بگیرید.

علاوه بر مفاهیمی مانند دفاع، احساسات و تثبیت اینیاگرام، بخش دیگری از این سیستم شخصیت شناسی وجود دارد که شاید برای شما گیج کننده باشد. این بخش مربوط به غرایز و تیپ های فرعی می شود.

در گذشته بعضی از مکاتب فکری اینیاگرام از آن ها با نام «انواع غریزی» یاد می کردند یا غرایز را از تیپ اینیاگرام جدا می دانستند. این تناقض ها می تواند درک این اصطلاحات و نحوه به کارگیری آن ها را پیچیده تر کند.

برای رفع این سردرگمی توضیح خواهیم داد که غرایز و تیپ های فرعی چه هستند، میان آن ها چه تفاوتی وجود دارد و چه تاثیری در رشد شخصیتی افراد می گذارند.

غریزه چیست

غریزه ها انگیزه های بیولوژیکی هستند که هر حیوانی از جمله انسان برای زنده ماندن به آن ها نیاز دارد. این غرایز اولیه هستند و به قدیمی ترین بخش مغز ما متصل می شوند، بخشی که عملکردی خودکار دارد تا بقای ما را تضمین کند.

وقتی تهدیدی برای ما به میان می آید، فکر یا احساس خاصی نمی کنیم و تنها واکنش نشان می دهیم. سه غریزه اصلی وجود دارد که اینیاگرام روی آن ها تمرکز می کند، اگرچه غریزه دیگری نیز به جز این سه غریزه وجود دارد. این سه غریزه عبارت هستند از: غریزه دفاع از خود، غریزه اجتماعی و غریزه جنسی.

غریزه دفاع از خود بر محافظت از بدن، سلامت و اطمینان از داشتن منابع کافی برای زنده ماندن در آینده تمرکز دارد. می توان گفت این غریزه اهمیت زیادی به مراقبت از بدن می دهد، برای مثال غذا خوردن حین گرسنگی، پوشیدن لباس گرم در هوای سرد و پس انداز برای مواقع ضروری.

غریزه اجتماعی بر تعلق به یک گروه و امنیت آن تمرکز دارد. ما به دنبال تعلق، به رسمیت شناخته شدن و رابطه با گروه هایی هستیم که به آن ها تعلق داریم.

این موضوع شامل خانواده، گروه های اجتماعی، تیم های کاری، شرکت ها، موسسه ها و البته جامعه می شود. ما به کمک این غریزه می توانیم با گروه خود کنار بیاییم و همچنین به آن خدمت کنیم که می تواند شامل گام برداشتن به سوی نقش های رهبری باشد.

غریزه جنسی بر روابط با افراد خاص تمرکز دارد و می تواند شامل جذابیت، جفت گیری و پیوند باشد. اما به همان اندازه که برای روابط صمیمی صدق می کند، برای دوستی ها نیز صادق است. البته می تواند مانند رقابت یا خشونت میان رقبا نیز به نظر برسد.

بیاید همین مسائل را در چارچوب زمانی که غارنشین بودیم، قرار دهیم. غارنشینان و زنان هنگام شکار، جمع آوری و تهیه غذا از غرایز دفاع از خودشان استفاده می کردند.

برای مثال زمانی که لباس گرم می ساختند و منابعی را برای بقا در زمستان فراهم می کردند یا وقتی که از گیاهان دارویی برای شفای بیماران و مجروح شده ها استفاده می کردند.

آن ها از غریزه اجتماعی خود نیز برای ایمن نگه داشتن اطرافیان بهره می بردند. به کمک این غریزه مشخص می شد که همه افراد وظایف یا نقش هایی دارند که به بقای قبیله کمک می کند و وقتی به مکان جدیدی می روند، هیچ کس از دیگران جا نمی ماند.

این نقش ها شامل فعالیت های گروهی مانند آواز خواندن، رقصیدن و دیگر مراسم ها نیز می شد. غریزه جنسی نیز برای پیوند و جفت گیری و ایجاد دوستی های نزدیک و دور کردن رقیب ها، چه در داخل قبیله و چه در خارج از آن، استفاده می شد.

نقش غرایز بر رفتار انسان

برای بسیاری از حیوانات غرایز زمانی فعال می شوند که به آن ها نیاز داشته باشند. یعنی هر غریزه تنها وقتی فعال می شود که یک تهدید واقعی در حوزه ای خاص وجود داشته باشد.

برای مثال غریزه دفاع از خود زمانی که حیوان ها سردشان است، غریزه اجتماعی زمانی که از گروه جدا می شوند و غریزه جنسی وقتی که توسط رقیب تهدید می شوند، فعال خواهد شد.

اما برای حیوان هایی با مغز و روانی پیچیده تر مانند انسان، همه چیز به همین سادگی نیست. ما انسان ها به جای استفاده از هر غریزه برای واکنش در زمان تهدیدها، یک غریزه غالب داریم که به طور منظم به تهدیدات واقعی و درک شده واکنش نشان می دهد؛ حتی زمانی که تهدید نمی شویم.

برای مثال اگر غریزه دفاع از خود در شما غالب است، به احتمال زیاد بر سلامت جسمی و امنیت مادی خود نیز تمرکز خواهید کرد. احتمالا محتاط تر عمل می کنید و چندان ریسک پذیر نیستید و همچنین اقدامات حیاتی را برای محافظت و سلامت خود انجام می دهید؛ حتی زمانی که خطری واقعی وجود ندارد.

شما ممکن است شکاک تر، عمل گراتر و مضطرب تر باشید و به مراقبت از خود بیشتر از سایر افراد همنوعتان توجه کنید.

اگر یک فرد با غریزه اجتماعی غالب باشید، احتمالا بیشتر به گروه هایی که در آن هستید اهمیت می دهید تا سلامت فیزیکی خود. شاید به گروه های زیادی تعلق داشته باشید و در هر کدام به دنبال تایید و به رسمیت شناخته شدن بگردید.

این موضوع ممکن است به معنای رهبری گروه یا انجام کاری باشد که گروه برای آن ارزش قائل است. شاید بیشتر به سیاست، پویایی اجتماعی و قدرت، حل تعارض و نزدیکی به افراد مهم علاقه داشته باشید.

اگر فردی با غریزه جنسی غالب باشید، توجه و انرژی شما روی دستیابی و حفظ ارتباطات و روابط خاص متمرکز است، مانند داشتن یک دوست صمیمی یا داشتن یک رابطه صمیمی. غالب های جنسی اغلب پرشورتر، رقابتی تر، متقاعدکننده تر و هوسران تر هستند.

چگونه غریزه ها به تیپ های فرعی تبدیل می شوند

زمانی که انرژی غریزه با انرژی عاطفی شور و اشتیاق مخلوط می شود، زیرگروه ها یا تیپ های فرعی شکل می گیرند. یعنی تیپ فرعی برابر است با غریزه ضربدر شور و اشتیاق.

تیپ فرعی زمانی ایجاد می شود که انگیزه بیولوژیکی برای بقا با الگوی احساسی که شخصیت ما را هدایت می کند، مطابقت داشته باشد. این دو فیلتر بسیار متفاوتی را نشان می دهند که ما از طریق آن ها به زندگی می نگریم. همچنین توضیح می دهد که وقتی آن ها با یکدیگر همپوشانی داشته باشند، چه اتفاقی می افتد.

برای هر تیپ اینیاگرام سه زیرگروه متناظر وجود دارد که هر کدام می تواند بسیار متفاوت با توصیف های کلیشه ای به نظر برسد. برای مثال به افراد با تیپ شخصیتی اینیاگرام یک نگاه کنیم. وقتی این سه غریزه با اشتیاق خشم این افراد ترکیب می شود، سه نوع غریزه بسیار متفاوت را ایجاد می کند.

خشم و غریزه دفاع از خود این افراد، باعث می شود آن ها روی خود تمرکز کنند. تیپ یکی ها دائما برای کامل بودن تلاش می کنند اما هرگز به آن نمی رسند. آن ها معمولا نسبت به دیگران گرم تر هستند، زیرا خشم آن ها ظاهرا کمتر ابراز می شود.

تیپ یکی های اجتماعی، خود را کامل می بینند. آن ها روش صحیح عمل را برای گروه خود الگوبرداری می کنند و به عنوان نمونه های درخشانی از روش صحیح عمل کردن شناخته می شوند. آن ها با روش های دیگر انجام کارها چندان سازگار نخواهند بود.

تیپ یکی های جنسی بر تکمیل کردن دیگران تمرکز دارند. آن ها به احتمال زیاد خشم خود را نشان می دهند زیرا در تلاش هستند اشتباهاتی را که در دیگران و جامعه می بینند، اصلاح کنند. به همین دلیل است که می توان آن ها را اصلاح طلب نامید.

آن ها فداکاری، شور و هیجانی دارند که اغلب در دیگر تیپ های فرعی یک اینیاگرام دیده نمی شود. بنابراین همه این افراد دارای تیپ و اشتیاق مشابهی هستند. اما غریزه غالب در شخصیتشان واقعا نحوه هدایت انرژی آن ها را تغییر می دهد و بر انگیزه و رفتارهای قابل مشاهده آن ها، تاثیر می گذارد.

چگونه از تیپ های فرعی استفاده کنیم

تیپ های فرعی به دو دلیل زیر مفید هستند:

  • درک این موضوع که چرا تیپ های مختلف شبیه به هم هستند.
  • شناسایی چالش های رشد با جزئیات و شفافیت بیشتر.

وقتی تیپ های فرعی را نیز در نظر می گیرید، راحت تر می توانید ببینید که چرا برخی افراد در هر تیپ بیشتر شبیه به بقیه هستند. برای مثال تیپ دویی های اجتماعی به دلیل تمایلشان به حمایت استراتژیک از گروه می توانند شبیه به تیپ هشتی ها باشند.

فرد دارای تیپ سه اینیاگرام و مدافع از خود می تواند شبیه به تیپ یکی ها به نظر برسد زیرا کمتر احتمال دارد در مورد دستاوردهایش به خود ببالد. تیپ پنجی های جنسی نیز می توانند مانند یک تیپ چهاری به نظر برسند، زیرا می توانند نیاز خود را به ارتباط از شیوه های بیان هنری به اشتراک بگذارند.

ممکن است افراد به روش های مشابهی رفتار کنند، اما شاید به دلایل اساسی بسیار متفاوت این کار را انجام دهند. بنابراین تیپ های فرعی می توانند به ما کمک کنند که این موضوع برای ما واضح تر باشد.

همانطور که می توانید از مثال قبل در ارتباط با تیپ یکی ها تصور کنید، هر زیرگروه چالش های رشد بسیار متفاوتی دارد. به همین دلیل دانستن تیپ فرعی خود و چالش های رشد مربوط به آن واقعا می تواند رشد و توسعه شما را سرعت بخشد.

تعیین تیپ فرعی اینیاگرام خود

اگر می خواهید تیپ فرعی خود را تعیین کنید، توضیحات مربوط به تیپ شخصیتی اینیاگرام خود را همراه با هر غریزه بخوانید. هدف شما نباید انتخاب یکی از آن ها باشد، در عوض آن ها را طبق علاقه خود از بیشترین به کمترین رتبه بندی کنید.

به یاد داشته باشید شما به تمام این غرایز دسترسی دارید اما تنها یکی وجود دارد که به طور پیشفرض در وجودتان پررنگ است.

همچنین یادتان نرود که همه تیپ های فرعی چقدر با یکدیگر متفاوت هستند اما زمانی که به دنبال تیپ فرعی خود می گردید، روی مقایسه رفتارهای خود با سایر تیپ های فرعی گروه خود تمرکز کنید.

برای مثال اگر شما یک تیپ هفت اینیاگرام هستید، به رفتار خود در مقایسه با تیپ های فرعی هفت نگاه کنید. تا زمانی که از تیپ خود مطمئن نشدید، از نگاه کردن به تیپ های غالب در همه تیپ های فرعی خودداری کنید. (برای مثال نگاه کردن به تمام تیپ هایی با غریزه دفاع از خود غالب در تمام 9 تیپ اینیاگرام)

هنگامی که تیپ فرعی خود را مشخص کردید، به چالش هایی که در مقایسه با دیگر تیپ های فرعی در همان گروه پیش روی شما است، توجه کنید. در نظر بگیرید که چه رفتارهایی را باید در خود ببینید و آگاهی خود را نسبت به آن ها افزایش دهید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.