سبک رهبری افراد براساس تیپ شخصیتی آن ها در تست دیسک

1401/08/03 9:20 PM - یک سال قبل


اگر مسئول باشید، زمانی که شرایط خوب پیش نرود و مشکلی پیش بیاید، چطور رفتار خواهید کرد؟ آیا کاری وجود دارد که بتوانید برای کسب آمادگی بهتر برای مقابله با مشکلات انجام دهید؟

چه خودتان رهبر باشید یا وظیفه تان تربیت افرادی باشد که به مقام رهبری می رسند، توانایی پاسخ صادقانه به این سوال ها تاثیر قابل توجهی در موفقیت شرکت شما خواهد گذاشت.

از طرفی یکی از بهترین تست های شخصیت شناسی برای آگاهی از قابلیت های رهبری، دیسک است. آزمونی دقیق و سریع که می تواند عملکرد احتمالی هر فرد در محیط کار را بسنجد. بنابراین، تست دیسک چطور سبک رهبری شما را پیش بینی می کند؟

برای کسب پاسخ این سوال تا انتها همراه ما باشید. قبل از شروع می توانید با شرکت در تست دیسک تست و تایپ گزارش کامل آن را دریافت کنید و از تیپ شخصیتی خود مطمئن شوید.

تعریف مختصر آزمون دیسک

اجازه دهید ابتدا به صورت خلاصی نگاهی به آزمون دیسک بیاندازیم. مدل دیسک شخصیت ها را در 4 دسته قدرت، تاثیر، حمایت و شفافیت تعریف می کند. گاهی این سبک های شخصیتی را با صفت های مسلط، تاثیرگذار، باثبات و وظیفه شناس نیز شرح می دهند. تفاوتی بین این دو نوع تعریف وجود ندارد.  

اکثرا از تیپ های شخصیتی دیسک در زمینه مربوط به محیط کار استفاده می شود. زمانی که از تیپ خود اطلاع داشته باشید، ترجیحات شغلی خود را خواهید دانست و با حرفه هایی آشنا می شوید که در دراز مدت برایتان رضایت بخش تر هستند.

از طرفی به کمک نتیجه تست دیسک می توان برای پیش بینی این موضوع استفاده کرد که رویکرد هر فرد برای فرآیند رهبری چطور است. این 4 تیپ به صورت خلاصه عبارت هستند از:

تیپ D

تیپ های قدرت نسبتا اقتدارگرا هستند و تا جای ممکن کنترل داشتن را ترجیح می دهند. این تیپ با هدف قرار دادن سرعت و اجرا و تاکید بر ذهنیت قاطع، به واسطه برنده شدن انگیزه پیدا می کند.

تیپ I

تاثیرگذاران تکیه به افراد اطراف خود دارند و برای رسیدن به هدف از ابزار اجتماعی و اطلاعاتی استفاده می کنند. آن ها شخصیتی برونگرا، کاریزماتیک و ذهنیتی رویاگرایانه دارند و به واسطه شناخته شدن و تحسین شدن از سوی جامعه، انگیزه پیدا می کنند.

تیپ S

تیپ های حامی جزو تیپ های باثبات هستند که ذهنیت حمایتگر و توسعه گر دارند. آن ها جذب اهداف بلند مدت می شوند و برای چیزهایی مانند وفاداری، همکاری و تعهد ارزش قائل می شوند. انگیزه این تیپ ها فرصت کمک به سایرین است.

تیپ C

این تیپ ها به کیفیت، تبعیت از قوانین، جزئیات و انتظارها توجه دارند. آن ها ترجیح می دهند مسائل مکتوب شوند و اهداف و وظایف را با یک انگیزه اصولی و متوجه به قوانین دنبال می کنند. انگیزه این تیپ فرصت هایی است که توسط آن بتوانند تخصصشان را نشان دهند و کار با کیفیتی از خود به جا بگذارند.

سبک رهبری افراد براساس تیپ شخصیتی آن ها در تست دیسک

رهبران خوب افراد توانمندی هستند که در شرایط استرس و آرامش بتوانند کشتی تیم خود را به سلامت هدایت کنند و موفقیت تیم را رقم بزنند. تست شخصیت شناسی دیسک اطلاعاتی به ما می دهد که هر رهبر چطور ممکن است در کمک به تیم در واکنش به چالش هایی که پیش می آیند، سهیم باشد.

اما این نکته را فراموش نکنید که همانطور که تیپ شخصیتی «بهترین» وجود ندارد، خبری از «بهترین» سبک رهبری نیز نیست. همه این پتانسیل را دارند که به بهترین شکل تاثیرگذار عمل کنند. با این حال، موقعیت های مختلف کاری سبک های متفاوت رهبری را می طلبد.

سازمان ها زمانی بهترین نتایج را کسب می کنند که در شرایط مختلف، از سبک رهبری بهینه استفاده شود. با توجه به این موضوع، در ادامه می گوییم که هر سبک رهبری به چه شکل خواهد بود و در چه محیط کاری بیشتر از همه به آن نیاز است.

رهبری قاطعانه – انتخابی عالی برای تیم هایی که نیاز به هدایت در یک مسیر واضح دارند

رهبران قاطع با اعتماد به نفس کنترل هر موقعیت را به دست می گیرند. آن ها تیم را با انتظارهای بالا به چالش می کشند و تصویری کلی از ماجرا ارائه می دهند. شما زمانی متوجه این سبک می شوید که فضای کار حس رقابتی بودن و پر از انرژی را در خود داشته باشد.

این سبک برای تیم هایی عالی است که نیاز به هدایت قاطعانه و رهبری دارند که نتایج را رقم می زند.

ویژگی های رهبران تیپ D

  • رک
  • سلطه جو
  • تودار
  • مطالبه گر
  • از خود مطمئن
  • جاه طلب
  • تسلیم ناپذیر

نقاط قوت رهبران تیپ D

  • کارآمد
  • نتیجه گرا
  • دارای انگیزه درونی

این رهبران البته باید توجه کنند که صبور باشند، با کارمندان خود همکاری کنند و شکست را بپذیرند. اگر بخواهیم مثال بزنیم «استیو جابز»، یکی از باهوش ترین افرادی که صنعت فناوری را متحول کرد و باارزش ترین شرکت دنیا را تاسیس کرد، مانند بسیاری از رهبران موفق دیگر تیپ D بود.

افراد با این تیپ شخصیتی کننده کار هستند. آن ها در خود ویژگی اعتماد به نفس قابل تحسین، اهداف و انگیزه ای را دارند که برای دستیابی به اهدافشان باید داشته باشند. رهبران تیپ D همیشه تشنه کسب بهترین نتایج هستند و بهترین تلاششان را می کنند.

به همین علت آن ها همین انتظار را از همکاران و کارمندان خود دارند. مدیران تیپ D طبیعتا سبک مدیریتی را در پیش می گیرند که اقتداگرایانه و با ایجاد محدودیت برای آزادی زیردستانشان باشد. آن ها مطمئن می شوند که دستورالعمل هایشان شفاف و موثر است و از کارمندان خود انتظار دارند بدون هیچ نوع نااطمینانی و مقاومتی از آن ها پیروی کنند.

آن ها تمام تصمیم ها را می گیرند و اکثر قدرت در یک تیم یا سازمان را در دست دارند. شور و انگیزه فوق العاده آن ها برای کار کردن تیم را به جلو هدایت خواهد کرد و همیشه انگیزه ای برای کسب بهترین نتایج دارند.

اگر یک مدیر تیپ D هستید، باید روی توانایی صبوری نشان دادن نسبت به سایرین کار کنید و برای کارمندان خود آزادی بیشتری قائل شوید. اقتداگرایان افراطی در محیط کار احتمالا باعث افزایش نارضایتی و ناراحتی کارمندان خواهند شد که نتیجه آن کاهش تعهد شغلی کارمندان و افزایش نرخ خروج از شرکت است.

سعی کنید نظر کارمندان خود را بپرسید و نگاه جدی به آن ها و توانایی هایشان داشته باشید. ممکن است از مقدار دانش کارمندان خود نسبت به امور کاری شگفت زده شوید و همچنین ارزشی که می توانند به تیم شما اضافه کنند.

همچنین به یاد داشته باشید که اشتباهات رخ می دهند و گاهی ارتکاب اشتباه اشکالی ندارد. مهم است به جنبه مثبت ماجرا نگاه بیاندازید و به جلو رفتن ادامه دهید.

رهبری تاثیرگذار – انتخابی عالی برای ایجاد انگیزه برای دست به عمل زدن و داشتن رویا و اهداف بزرگ

تاثیرگذاران مشتاق هستند الهام بخش تیم خود با آینده ای باشند که می توانند به آن برسند. مهارت آن ها اعطای قدرت خودمختاری و مستقل بودن به دیگران با حل مساله است و از ارتباط شفاهی برای پیش بردن پروژه ها به جلو استفاده می کنند.

شما زمانی متوجه این سبک رهبری خواهید شد که جو محیط کار را دوستانه و مشتاق حس کنید. این سبک رهبری برای تیم هایی خوب است که به رهبری نوآور و جاه طلبی خلاقانه نیاز دارند.

ویژگی های رهبران تیپ I

  • کاریزماتیک
  • خوشبین
  • عمل بدون فکر
  • قابل اعتماد

نقاط قوت رهبران تیپ I

  • مردم گرا
  • متقاعدکننده
  • پرانرژی

این رهبران باید روی خود برای توجه به جزئیات، تشکیلات، ترس از دست دادن روابط و دوستی ها کار کنند. اگر بخواهیم مثال بزنیم، یک مثال مشهور از رهبری تیپ I، باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا  همچنین جوان ترین رئیس جمهور این کشور است.

او به واسطه رهبری تحول گرا و سخنرانی های فوق العاده انگیزه بخش و الهام بخش خود شهرت دارد. افراد با تیپ I، یک جذابیت ذاتی عالی دارند و بنابراین هر کجا بروند مرکز توجه قرار می گیرند. آن ها روی ایجاد روابط تاکید دارند و توجه زیادی به احساسات سایرین می کنند.

مدیران تیپ I با تاثیرگذاری خود تیم های منسجمی را شکل می دهند. آن ها برای در دسترس بودن ارزش و روابط بین کارمندان و خودشان ارزش قائل می شوند، بنابراین محیط کار را پر انرژی و تعاملی حفظ می کنند. کارمندان از کاریزماتیک بودن، انرژی و الهام بخشی آن ها لذت می برند.

با این حال چنین مدیرانی ممکن است به تشکیلات و جزئیات توجه زیادی نکنند. اگر مدیری با چنین تیپ شخصیتی هستید، می توانید با یادداشت برداری، زمان بندی کردن، برنامه ریزی و کارهای دیگر سعی کنید به کارهای خود نظم و ثبات ببخشید.

بی توجهی به پیشرفت تیم می تواند انگیزه را از کارمندان شما بگیرد و کاریزماتیک بود شما آن را جبران نخواهد کرد. با آن که شما دوست دارید خودتان کنار بنشینید و مسئولیت را به کارمندان خود واگذار کنید اما سبک مدیریت بدون دخالت (laissez-faire)، به معنای خطرهای خاصی است که عملکرد تیم را تحت تاثیر قرار می دهند.

سبک رهبری تحول گرا روشی فوق العاده است تا توسط آن بتوانید جذابیت طبیعی خود را کنترل کنید و مطمئن شوید که تیمتان همیشه در مسیر درست قرار دارد. همچنین گاهی مجبور هستید بین ترس خود از دست دادن یک رابطه و صحبت صادقانه با سایرین، زمانی که الزامی است، تعادل ایجاد کنید.

به جای نادیده گرفتن مشکل، باید توجه خود را روی راهی برای بیان و صحبت در مورد آن بدون به خطر انداختن یک رابطه بگذارید.

رهبران حامی – انتخابی عالی برای توسعه مهارت، مشارکت و ثبات

شخصیت های حامی با الگو بودن رهبری می کنند و تیم را به مشارکت داشتن و قابل اطمینان بودن تشویق می کنند. این سبک رهبری مشتاق توسعه تیم از طریق مربی گری، صبر و آموزش است و زمانی متوجه چنین رهبرانی خواهید شد که در محیط کار آن ها هماهنگی، تعادل و ثبات موج بزند.

این سبک رهبری در تیم هایی خواهد درخشید که نیاز به رهبری حمایت گر و مهربان دارند.

ویژگی رهبران تیپ S

  • قابل اعتماد
  • وفادار
  • همدل
  • متواضع
  • آرام
  • صبور
  • باثبات

نقاط قوت رهبران تیپ S

  • شنوندگان خوبی هستند.
  • روی احساسات خود کنترل دارند و آرام هستند.
  • قابل اعتماد
  • باثبات

البته این دسته از رهبران باید روی قدرت خود برای سازگاری و پذیرش تغییر، برخورد کردن با سایر افراد، کارآمد بودن و حساس بودن نسبت به انتقاد کار کنند. شخصیت های تیپ S دوستان وفاداری هستند و به همین علت شهرت دارند، آن ها برای گوش دادن به حرف سایرین آمادگی دارند و توصیه های خوبی به سایرین می کنند.

آن ها حس امنیت و قابل اعتماد بودن را از خود ساطع می کنند. مردم عاشق درددل با افراد تیپ S هستند. مدیران تیپ S به خاطر سبک مدیریتی مربیگری خود مورد علاقه کارمندان قرار می گیرند.

آن ها از نظر کارمندان استقبال می کنند و همکاری نزدیکی با کارمندان خود در تصمیم گیری دارند. متواضع بودن، صبر داشتن و ثبات، تیم را قوی و باثبات حفظ می کند.

کارمندان چنین رهبرانی از مراجعه به آن ها برای مشورت و دریافت توصیه ترسی ندارند و به آن ها به عنوان مربیانی قابل اعتماد می نگرند. تحسین خاصی که تیپ های S برای سایرین قائل می شوند، اغلب جلوی آن ها از برخورد با سایرین می گیرد و به همین دلیل ممکن است کینه به دل بگیرند.

پذیرش تغییرات، انتقاد یا هر نوع آشفتگی برای این تیپ سخت است، چون آن ها توجه زیادی به حس امنیت دارند. انعطاف ناپذیری آن ها همچنین اغلب باعث بی تحرکی و رکود در کار می شود.

اگر رهبری با تیپ S هستید، گاهی باید به خود جرات دهید و در مورد مسائل مهم با سایرین برخورد کنید. به یاد داشته باشید که اختلاف ها همیشه رخ می دهند و نباید اجازه دهید ترس درونی شما مانع انجام کاری شود که از نظرتان درست است.

بپذیرید که تغییرات الزامی هستند و خودتان را برای تغییرات اجتناب ناپذیر آماده کنید. مدیران موفق افرادی هستند که خودشان را به خوبی وفق دهند و در تغییرات، فرصت هایی را برای رشد پیدا کنند.

رهبران وظیفه شناس – انتخابی عالی برای زمانی که کیفیت و ثبات اهمیت دارد

رهبران تیپ وظیفه شناس دیدگاه واضحی نسبت به قوانین و فرآیندها دارند. آن ها تیم را تشویق می کنند که از مسیرهای خاص و محک زده شده برای حل مشکل استفاده کنند و در مسیر پیشرفت تیم، داده ها و سوابق ارتباط ها را نظم می بخشند.

شما زمانی متوجه این نوع سبک رهبری خواهید شد که فضای کار را منطقی و اصول مند حس کنید. این سبک رهبری برای تیم هایی عالی است که به ساختار و نظم بیشتر و رهبری نیاز دارند که برای درستی و صحت داشتن تلاش می کند.

ویژگی های رهبران تیپ C

  • وظیفه شناس
  • دارای وسواس
  • نکته بین و دقیق
  • تحلیل گر

نقاط قوت رهبران تیپ C

  • توجه زیاد به جزئیات
  • دارای تفکر انتقادی
  • دارای نظم

گرچه این رهبران باید روی قدرت تصمیم گیری و واکنش نشان دادن سریع خود، وسواس به جزئیات و تعامل اجتماعی کار کنند. بیل گیتس، یکی از ثروتمندترین افراد دنیا که موسس شرکت مایکروسافت است، جزو رهبران تیپ وظیفه شناس محسوب می شود.

این افراد به فرآیندها توجه داشته و به موفقیت و پیشرفت گرایش دارند. آن ها سخت کوشانی استثنائی هستند و هر کاری را که انجام می دهند، با کمال به سرانجام می رسانند. آن ها متفکران منتقدانه ای هستند که میل به کمال دارند و هیچ جزئیاتی را از قلم نمی اندازند.

بنابراین مدیران تیپ C عملکرد عالی در به کارگیری سبک مدیریتی دارند که در محیط کار الگو باشد. از آن جایی که آن ها تشنه کمال هستند و در محیط کار سبک منظمی را در پیش می گیرند، توجه زیادی به کارهای خود می کنند و انتظار دارند کارمندان نیز مسیر آن ها را در پیش بگیرند.

رهبران وظیفه شناس تیم های خود را برای تلاش به بهترین بودن و کمال داشتن پروش می دهند و تا زمانی که تیم به بهترین نتایج ممکن نرسیده است، راضی نخواهند شد.

میل شدید افراد تیپ C به جزئیات اغلب در قدرت آن ها برای تصمیم گیری تاثیر می گذارد و بنابراین کارآیی تیم را کاهش می دهد. تبعیت از استانداردهای بالا ممکن است گاهی به کارمندان استرس وارد کرده و تنش را به روابط آن ها در محیط کار تزریق کند.

به عنوان یک رهبر تیپ C باید به یاد داشته باشید که موظف کردن خود به روحیه کاری بالا، ویژگی عالی برای موفقیت است. اما مشارکت با اعضای تیم نیز الزامی بوده و مشارکت خوب با همدلی و ایجاد روابط قوی با کارمندان شروع می شود.

بیش از حد مسائل را کنترل نکنید و سبک های کاری متفاوت کاری کارمندان خود را بپذیرید تا رئیسی دوست داشتنی تر باشید. همچنین باید بین میل شدید خود به جزئیات و توجه به تصویر بزرگتر تعادل ایجاد کنید.

زمانی که الزامی است بدون این که تک تک جزئیات ممکن را بررسی کنید، تصمیم های سریع تری بگیرید.

آیا نتیجه تست دیسک من موفقیتم در آینده را پیش بینی می کند؟

خیر. هر تیپ شخصیتی طبق آزمون دیسک، ویژگی های لازم برای یک رهبر خوب بودن را دارد، فقط مهم است که با داشته ها و توانایی های خود چه کاری انجام می دهید. رهبران موثر خودآگاه اما سازش پذیر هستند.

آن ها می دانند چطور انعطاف پذیری نشان دهند، استراتژی های جدید را یاد می گیرند، در حین حرکت به جلو سازگار می شوند و با تغییرات صنعت پیچیده یا گروهی که رهبر آن هستند، وفق می یابند.

تست شخصیت شناسی DISC نقشه راه دیگری است که از آن می توانید برای تعریف موفقیت شخصی تان استفاده کنید. اغلب خود رهبران به واسطه نحوه واکنش نشان دادن در شرایط استرس آفرین و بحرانی محک زده می شوند.

اکثر ما زمان استرس به حالت پیشفرض خود بر می گردیم و این موضوع ممکن است مانعی بر سر موفقیت تیم هایمان باشد. آزمون دیسک در چنین شرایطی می تواند مفید باشد، چون به رهبران اجازه می دهد نقاط قوت خود را کشف کنند، یعنی چیزهایی که در شرایط چالش آفرین می توانند به نقاط ضعف بالقوه تبدیل شوند.

در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که باید براساس تیپ شخصیتی خود به آن ها توجه کنید و توسط آن ها می توانید مشکلات را رفع کرده و سبک رهبری را در پیش بگیرید که در تمام شرایط، نتیجه بخش است.

نکاتی که رهبران تیپ D باید به آن توجه کنند

  • حواستان به شرایطی باشد که نیاز به نظرخواهی بیشتر از اعضای تیم را می طلبند، به جای این که تصمیم های خود را تحمیل کنید.
  • متوجه شوید چه زمانی بیش از حد نسبت به برخی از اعضای تیم رفتاری غیرصبورانه یا عجولانه دارید.
  • به جای فرمان دادن، تعامل های شخصی را تقویت کنید تا فرصت های عالی برای تیم سازی خلق شود.
  • صبور بودن، مشارکت داشتن و پذیرش اشتباه هایی را که گاهی رخ می دهند، تمرین کنید.

نکاتی که رهبران تیپ I باید به آن توجه کنند

  • توجه خود را روی اهداف بگذارید به جای این که با احتمال ها، ابزارهای جدید یا الهام بخشیدن ایده های فرعی، به حاشیه کشانده شوید.
  • کاملا ریسک های یک پروژه را بررسی کنید، به جای این که توجه خود را بیشتر روی افراد بگذارید تا وظایفی که باید انجام شوند.
  • با گرفتن تصمیم های سخت و این که شما را دوست نداشته باشند، کنار آیید.
  • نظم و تشکل داشتن را تمرین کنید و بپذیرید که نمی توانید همه را راضی نگه دارید.

نکاتی که رهبران تیپ S باید به آن توجه کنند

  • احساسی خوبی نسبت به تغییر داشته باشید و زمانی که پروژه ها ناچارا از مسیر مستقیم اولیه خود به حاشیه می روند، انعطاف پذیری داشته باشید. خودداری از ریسک کردن گاهی به معنای از دست دادن فرصت ها است.
  • اعضای تیم خود را مسئول پذیر و جوابگو نگه دارید.
  • اجازه دهید مشکلات در تیم رخ دهند، به جای این که همیشه در صدد جلوگیری از تنش باشید.
  • از احساسات خود نسبت به انتقادها بکاهید، مهارت های سالمی برای برخورد با سایرین داشته باشید و اصلاحات در مسیر کار را بپذیرید.

نکاتی که رهبران تیپ C باید به آن توجه کنند

  • به جای تحقیق در بعضی از مراحل یک پروژه، اعمالی را به یاد آورید که موثرتر می توانند باشند.
  • انعطاف پذیر باشید، به جای این که از اعضای تیم بخواهید خود را با تنها یک روش انجام کارها، هماهنگ کنند.
  • پیامدهای اجتماعی یا عاطفی یک پروژه را برای اعضای تیم درک کنید.
  • تصمیم گیری سریع تر، مهارت های اجتماعی و رها کردن حس کمال گرایی را تمرین کنید.


mbti (ام بی تی آی) توسعه فردی مدیریت عملکرد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.