چه اتفاقی می افتد اگر شخصیت های اینیاگرام و مایرز بریگز شما در تضاد با یکدیگر به نظر برسند؟

1401/08/11 9:26 PM - یک سال قبل


اگر از قبل تیپ شخصیتی خود را براساس تست شخصیت شناسی MBTI می دانید، ممکن است به اندازه کافی در پیش بینی نتیجه تست اینیاگرام خود مطمئن باشید. عکس آن نیز صادق است. گرچه باید بگوییم اطمینانی این بین وجود ندارد.

با آن که دسته بندی های سیستم شخصیت شناسی مایرز بریگز و اینیاگرام همپوشانی های آشکاری دارند اما این دو تست می توانند نتایجی داشته باشند که مخالف هم به نظر برسند. این اتفاق رخ می دهد و یقینا بیشتر از آن چه فکر کنید.

اما چرا؟ علت پرسیدن این سوال آشکار است و جواب های خوبی هم وجود دارند که می توانند توضیح دهند چرا تیپ اینیاگرام شما ظاهرا با نتایج تست مایرز بریگزتان همخوانی ندارد. برای آگاهی از آن ها تا انتها همراه ما باشید.

قبل از شروع اگر از شخصیت خود مطلع نیستید، می توانید در تست MBTI و تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن ها را نیز دریافت کنید.

مقایسه سیستم های شخصیت شناسی 16 تیپی و اینیاگرام

تیپ های شخصیتی اینیاگرام و مایرز بریگز شما هر کدام مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی را توصیف می کنند که ثابت و مجددا قابل تکرار هستند و واکنش های قابل پیش بینی را به موقعیت های خاص، ربط می دهند.

هویت شما در هر سیستم دیدگاهتان از جهان را شکل می دهد و مشخص می کند که چطور نسبت به رویدادهایی که برای خودتان یا در اطرافتان رخ می دهند، واکنش نشان می دهید. این تست ها به شما کمک می کنند علت واکنش های خود را توضیح دهید.

به عبارت دیگر، سیستم اینیاگرام و مایرز بریگز هر کدام جنبه های خود بازتابی زندگی ذهنی شما را تحت پوشش قرار می دهند، اثرگذاری های اساسی را توصیف می کنند که مشخص می کنند چه دیدگاهی نسبت به خود دارید، چطور ایده ها و کلمات را به کار می گیرید و افکار، احساسات و عواطفتان را تفسیر می کنید.

یک شباهت معنادار دیگر بین این دو سیستم این است که می توانید از داده هایی که از تحقیق نتایج تست هایتان به دست می آورید، برای شخصی سازی برنامه توسعه فردی خود استفاده کنید. درک تیپ های شخصیتی تان کمک خواهد کرد نسبت به آسیب پذیری ها، نقاط ضعف و همچنین نقاط قوت و انگیزه های خود به خوبی آگاه شوید.

شما سپس می توانید مناسب ترین استراتژی های توسعه فردی را برای شخصی با ویژگی های خود انتخاب کنید. استراتژی هایی که تمام مشکلات بالقوه ای را که می توانند جلوی شما را در بالفعل کردن کامل پتانسیلتان بگیرند، مورد رسیدگی قرار دهند.

در اکثر موارد اگر از تیپ اینیاگرامتان یا تیپ چهار حرفی MBTI خود برای پیش بردن برنامه هایتان برای پیشرفت در زندگی استفاده کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. هر سیستم به اندازه کافی با دقت و کامل است تا به شکل معناداری نشان دهد چه چیزی شما را به هیجان می آورد، می ترساند، الهام بخشتان است یا حواستان را پرت می کند.

از طریق هر سیستم شما می توانید نگاهی دقیق تر به جنبه های مخفی یا ظریف شخصیت خود بیاندازید و شاید متوجه بافت و عمقی شوید که آن ها در همان وهله اول به دیدگاه هایتان اضافه می کنند.

رویکرد کاملا متفاوت

با این حال تفاوت بارزی بین رویکردهای اینیاگرام و مایرز بریگز در سنجش تیپ های شخصیتی وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. این تفاوت، تفاوتی است که توضیح می دهد چرا به نظر برخی افراد نتایج این دو تست متناقض یا حداقل غیرمنتظره و کنجکاوی برانگیز هستند.

زمانی که کد چهار حرفی شما طبق تست MBTI مشخص شود، متوجه مجموعه گسترده ای از ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی خواهید شد که ریشه در اثر متقابل چهار کارکرد لحاظ شده در هر تیپ خاص دارند.

بنابراین، به عنوان مثال تیپ INFI یک فرد درونگرا با کارکردهای شهودی، احساسی و قضاوتی است که همگی آن ها روی توسعه تصویر فرد از خود تاثیر می گذارند و مشخص می کنند که او چطور با سایر مردم دنیا ارتباط برقرار می کند.

یک پروفایل شخصیتی 16 تیپی بسیار جامع و با جزئیات است و در اختیار شما چارچوب تحلیلی را قرار می دهد که هر دو قدرت پیش بینی کننده و توصیف کننده را دارد.

در مقابل، اینیاگرام فراتر از پروفایل شخصیتی را نگاه می کند تا عمق روان فرد را مورد بررسی قرار دهد و در جستجوی انگیزه های ابتدایی و نیازهای عاطفی باشد که محرک این انگیزه ها هستند.

تیپ اینیاگرام شما دیدگاه جامعی را فراهم می کند که می تواند در یک سطح اساسی، رفتار و تفکرتان را توضیح دهد. اگر به عنوان مثال تیپ فردگرای چهار اینیاگرام هستید، انگیزه شما همیشه نیاز شدید به خلق هویتی بی همتا و متمایز از خودتان است.

بدون توجه به سایر علایق و مجموعه ویژگی های شخصیتی یا شخصیت خود که براساس تست مایرز بریگز دارید، میل شما به اصیل بودن، فردی خاص و متفاوت از جمع بودن، تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت.

این دو سیستم شخصیت شناسی جنبه های جداگانه ای از شخصیت را می سنجند. بنابراین آن ها نمی توانند نتایج متضادی را ارائه دهند، حتی اگر روی کاغذ خلاف آن به نظر برسد.

یک پرونده پژوهشی: تیپ دو اینیاگرام که همچنین یک INTJ است

شخصیت بیشتر از آن چه که در ظاهر به نظر می رسد، چند لایه تر و پیچیده تر است. مثال زیر این به فاش این حقیقت کمک خواهد کرد و نشان می دهد چطور ظواهر سطحی زمان مقایسه نتایج مایرز بریگز و اینیاگرام، می توانند فریبنده باشند.

فرض کنیم فردی با تیپ شخصیتی INTJ تصمیم به شرکت در تست اینیاگرام می گیرد و تیپ او «بخشنده» و دو اینیاگرام تشخیص داده شده است. تیپ دو اینیاگرام به واسطه میل زیاد خود به بخشندگی و تصمیم به کمک به سایرین شناخته شده است و او را باید یک فرد مراقب و متوجه دانست.

از سوی دیگر، افراد با تیپ شخصیتی INTJ به عنوان افراد تحلیل گر و کسانی که مشکلات را به مستقل از سایرین حل می کنند شناخته شده اند. یعنی افرادی که برای ارتباط با دنیای اطراف تکیه به منطقه خود دارند.

آن ها می توانند در روابط خود کاملا زیاده خواه باشند و اغلب متفاوت با کسانی هستند که به جای منطق، به عواطف خود تکیه می کنند.

با توجه به چنین توصیفی، برچسب INTJ کاملا متفاوت با یک هویت دو اینیاگرام است. به هرحال، INTJ به اسم مغز متفکر (یا برنامه ریز) شناخته می شود و معمولا کسی مغز متفکر بودن را با همچنین بخشنده بودن، مرتبط نمی داند.

اما این تضاد آشکار زمانی حل می شود که متوجه شویم مغز متفکر INTJ می تواند باورها و احساسات خود را در طیف گسترده ای از شرایط نمایش دهد. این دسته از افراد می توانند به واسطه علاقه خود به همدردی و نیکوکاری انگیزه زیادی پیدا کنند که باعث شود از مهارت های حل مشکل و وقف بدون توقف خود به منطق، در کارهای بشردوستانه استفاده کنند.

آن ها ممکن است با دیدن عزیزان خود و سایر افرادی که شایسته یافتن موفقیت و شادی هستند، از ته دل هیجان زده شوند و از استفاده از استعدادهای خود برای کمک به آن ها برای رسیدن به رویاهایشان، ذوق کنند.

ذات مستقل INTJ آن ها زمانی به چشم می آید که به آن ها گفته شود دیگر به تحقق اهداف اجتماعی، اقتصادی، بشردوستانه یا آموزشی که آن ها حامی شان هستند، امیدی نیست.

آن ها ممکن است با این موضوع به عنوان یک تفکر منفی برخورد کنند و تصمیم بگیرند که به همه نشان دهند که می دانند که می توانند موانع را کنار بزنند و غیرممکن را ممکن کنند. 

تمام این خصوصیات با ذهنیت تیپ دو بخشنده اینیاگرام همسو است. اگر آن ها دارای ویژگی های یک INTJ معمولی هستند که در رفتارشان نیز آن را نشان دهند، نیازشان به شناخته شدن به عنوان فردی مراقب، مهربان و دلسوز به واسطه وقفشان به منطق، از بین نخواهد رفت.

انگیزه اصلی آن ها (طبق تست اینیاگرام) به ویژگی های شخصیتی شان (براساس تست مایرز بریگز) طعمی بی همتا می بخشد، طعمی که مزه عالی آن را می توان در عادت های رفتاری و الگوهای تفکری دید که این دسته از افراد را به صورت آشکار یک INTJ معرفی می کنند.

مثال های دیگر از جفت های غیرمحتمل اینیاگرام و مایرز بریگز می توانند به همین شکل تحلیل شوند. سیستم اینیاگرام به عنوان شناساگر انگیزه های اصلی و درونی فرد، انعطاف پذیری اعجاب برانگیزی در یک پس زمینه 16 تیپی دارد.

از طرفی مهم نیست این جفت ها چقدر به شما اطلاعات دهند، چون درکتان زمانی بیشتر خواهد شد که طبیعت مکمل و یکپارچه رابطه بین سیستم های اینیاگرام و مایرز بریگز آشکار شود.

مانند یک الماس به عنوان فردی که هستید، بدرخشید

برای نگاه به خود در زمینه شخصیت شناسی به این طریق می توانید عمل کنید که به آن به چشم یک الماس چند وجهی نگاه کنید. هر کدام از وجوه خارجی شما با شدت و هاله متفاوتی می درخشد. از طرفی طبیعت بسیار باارزش شما نشات گرفته از مجموع تاثیر تمام این وجوه است. (4 تا از آن ها در سیستم 16 تیپی که در این مثال هر کدام وجوه مختلف الماس را نشان می دهند.)

اما زیر هر وجه یک هسته داخلی محکم (نشان دهنده اینیاگرام) است که ساختار و هویت را فراهم می کند. در الماس و تست شخصیت شناسی، بدنه داخلی و وجوه خارجی یکدیگر را با شکوه تمام تکمیل می کنند و بخشی از یک کل بزرگتر هستند. از طرفی مهم است یادآوری کنیم که تنوع فوق العاده ای از اتحاد تمام این اجزا شکل می گیرد.

اما دانه های برف یا هیچ دو الماس برش خورده ای، شبیه به یکدیگر نیستند. چون آن ها از نظر اندازه، شکل هندسی و رنگ تفاوت های بسیار ریزی را نشان می دهند. هسته یک الماس خاص یک هویت الزامی دارد که آن را با سایر هسته های الماس به اشتراک می گذارد اما ظاهر خارجی هر دو الماسی کاملا با یکدیگر فرق دارند.

درست همانطور که تیپ چهاری اینیاگرامی که همچنین یک ENFJ است، کاملا متفاوت با تیپ چهاری خواهد بود که یک شخصیت با تیپ ISTP است. همین جمله را می توان برای تمام ترکیب های بالقوه تیپ های اینیاگرام و MBTI گفت.

زمانی که تیپ شخصیتی خود در سیستم اینیاگرام و مایرز بریگز را متوجه شدید، بیشتر مشتاق پی بردن به اطلاعاتی خواهید بود که به شما می گویند چه کسی هستید، چرا اینطور فکر یا عمل می کنید و واکنش نشان می دهید.

تفاوت های بین این دو تیپ پیچیدگی شما را به عنوان یک انسان نشان می دهند و هیچ دلیلی وجود ندارد به این علت که یکی از این دو سیستم شما را در بررسی اولیه بهتر توصیف می کند، مجبور به انتخاب آن به جای دیگری باشید.

بنابراین در پاسخ به سوالی که عنوان این مقاله است، یعنی چه اتفاقی می افتد اگر شخصیت های اینیاگرام و مایرز بریگز شما در تضاد با یکدیگر به نظر برسند؟ می توانیم بگوییم که باید احساس قدردانی کنید، چون با محدوده گسترده ای از جزئیات جالب و حقایق شگفت انگیز در مورد خود آشنا شده اید که باید آن ها را عمیقا مورد بررسی و توجه قرار دهید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.