توضیح زخم های دوران کودکی هر 9 تیپ اینیاگرام و نحوه التیام آن ها – قسمت دوم

1401/09/20 8:52 AM - یک سال قبل


در مطلب قبل در مورد زخم های دوران کودکی تیپ های 1 تا 5 اینیاگرام توضیح دادیم و در این مطلب تیپ های باقیمانده را خواهیم گفت. پس تا انتها همراه ما بمانید. قبل از شروع می توانید در تست Enneagram شرکت کنید و نتیجه تست را با گزارش کامل دریافت کنید.

زخم های دوران کودکی تیپ 6 اینیاگرام: هرگز بیش از حد از خودت مطمئن نباش

زخم دوران کودکی افراد با تیپ 6 اینیاگرام ریشه در دو موضوع دارد:

  • وابستگی بیش از حد نسبت به نظر و راهنمایی یک شخصیت والد بیش از حد سخت گیر

یا

  • یک چرخه بازخورد غیرقابل پیش بینی و بدون ثبات یا نبودن آن.

در نتیجه تیپ ششی ها غریزه و حس درونی خود را نادیده می گیرند، چون می ترسند که انتخاب اشتباه کنند و امیدوار به راهنمایی بیشتر افراد صاحب مقام هستند. تیپ ششی ها بیش از حد فکر می کنند و می توانند ذهن خود را اسیر کسب آمادگی برای بدترین اتفاق ها کنند، چون می خواهند برای خودشان یک حس امنیت را به وجود آورند.

آن ها برای تقویت حس امنیتی که آن را می خواهند، دنبال یک حمایت ظاهرا بی انتها و راهنمایی سایرین قبل از تصمیم گیری هستند. افراد با تیپ شش اینیاگرام به اسم وفادار شناخته می شوند.

رفتار مسئولانه و وظیفه شناس آن ها ریشه در میل به ایجاد یک محیط امن و قابل اعتماد دارد که در آن خودشان و سایرین احساس امنیت کنند. تیپ ششی ها آسیب دوران کودکی خود را از طریق ویژگی های شخصیتی زیر نشان می دهند:

  • شک به دیگران
  • اضطراب
  • زندگی تحت تدابیر شدید و براساس این اصل که امن بودن بهتر از متاسف بودن است.

یک تیپ شش اینیاگرام باید نحوه اعتماد به غریزه و افکار خود را یاد بگیرد، به جای این که بیش از حد دنبال مدارک خارجی برای حمایت از حس و غریزه خود باشد. امنیتی که این تیپ می خواهد قابل دستیابی بوده و اغلب نزدیکتر از آن چه است که فکر می کنند، البته اگر متوجه شوند که به اندازه کافی توانا و مسئول هستند که شجاعانه عمل کنند.

نحوه التیام زخم های دوران کودکی تیپ 6 اینیاگرام

تیپ ششی ها می توانند با تمرکز به موارد زیر، زخم های دوران کودکی خود را التیام بخشند:

  • یاد بگیرند براساس منطق و شواهد فعلی به خودشان اعتماد کنند.
  • برای غلبه به استرس و نگرانی تدابیری را در نظر بگیرند.
  • روابط سالمی را شکل دهند که مسئولیت پذیری و صداقت در آن موج بزند.

این فرآیند یادگیری و یاد نگرفتن نیازمند زمان و تمرین است. به عنوان یک تیپ ششی، برداشتن گام های ظاهرا کوچک در مسیر درست به سمت شجاعت را اولویت دهید. با تغییر ذهنیت خود «من باید به این دلیل که اتفاق های بد رخ خواهد داد، آماده باشم» به «اگر اتفاق بدی رخ دهد، من منابع و قابلیت درونی را برای عبور از شرایط چالش برانگیز دارم» شروع کنید.

زخم های دوران کودکی تیپ 7 اینیاگرام: تنها می توانی به خودت تکیه داشته باشی

آسیب دوران کودکی افراد با تیپ 7 اینیاگرام ریشه در نبود توجه و مراقبت دارد. در نتیجه این تیپ به این باور می رسد که بهترین راه این است که برای برآورده کردن نیازهایشان به خودشان تکیه داشته باشند.

میل آن ها به تعقیب شادی می تواند منجر به نادیده گرفتن مسائل دردناک با پرداخت هر بهایی شود. این آسیب می تواند باعث شود آن ها برنامه ریزی برای فعالیت های آینده را در مقایسه با مواجه شدن با شرایط فعلی، در اولویت قرار دهند.

تیپ هفتی ها تحت استرس خودشان را از احساسات پیچیده با تنها تمرکز بر عواقب و سناریوهای به صورت بالقوه مثبت، دور نگه می دارند. مشکل این است که این نوع خودداری از حل مشکل تنها مشکلات را تشدید خواهد کرد.

تیپ هفتی ها می توانند برای ارتباط برقرار کردن با سایرین با مشکل روبرو شوند، چون این پیام را دریافت کرده اند که در طول زندگی خود وابسته به سایرین نباشند. این ویژگی شخصیتی می تواند باعث شود که سایرین به سختی بتوانند فراتر از دوستی و گفتگوهای ظاهری با تیپ هفتی ها تعامل برقرار کنند، چون آن ها از سختی و مشکلات فرار می کنند.

افراد با تیپ هفت اینیاگرام این آسیب دوران کودکی خود را با ویژگی های شخصیتی زیر نشان می دهند:

  • فرار از شرایط سخت
  • بی اعتماد به سایرین
  • غرق شدن در افکار
  • ناراحت شدن از افرادی که ایده های آن ها را به چالش بکشند.

یک تیپ هفتی به عنوان کودک به طور کلی به خود متکی است، چون حمایت سایرین و قابل اعتماد بودن آن ها در زندگی شان وجود ندارد. این خودمختاری می تواند باعث شود آن ها در بزرگسالی افرادی بیش از حد مستقل باشند.

نحوه التیام زخم های دوران کودکی تیپ 7 اینیاگرام

افراد با تیپ 7 اینیاگرام می توانند با اعتماد به نکات زیر، زخم های کودکی خود را خوب کنند:

  • دریافت آگاهانه عشق، توجه و مراقبت سایرین
  • پذیرفتن این تفکر که اعتماد به سایرین مفید و نتیجه بخش است.
  • دریافت کمک از سایرین زمانی که به آن نیاز دارند.
  • شناخت و قبول چیزی که به آن ها آسیب می زند.

تیپ هفتی ها می توانند با ایجاد روابط معنادار از زندگی در لحظه و تکیه داشتن به سایرین لذت ببرند. انجام این کار می تواند مهر تایید بر این موضوع باشد که سایرین قابل اعتماد هستند و احساس لذت و خوشبختی امکان پذیر است.

زخم های دوران کودکی تیپ 8 اینیاگرام: هرگز گارد خود را پایین نیاور

آسیب دوران کودکی افراد با تیپ 8 اینیاگرام نشات گرفته از یک رابط ناایمن با والدین، اغلب مادرشان، است. این نااطمینانی تیپ هشت اینیاگرام را مجبور می کند تمرکز خود را روی این موضوع بگذارد که در یک رابطه فرد قوی او است تا نبود راهنمایی یا رهبری مثبت جبران شود.

جهان برای یک تیپ هشتی مکان غیرمنصفی است که به شما آسیب خواهد زد و باید برای حفاظت از خود و سایرین با آن با خشونت رفتار کرد. تیپ هشتی اغلب «سریع بزرگ می شود»، چون باور دارد که داشتن کنترل بهترین چیز ممکن است و آسیب پذیر بودن فضایی را ایجاد خواهد کرد که سایرین به شما آسیب خواهند زد.

میل اصلی یک تیپ هشتی محافظت شدن از آسیب ها از جوانب مختلف است. این میل می تواند منجر به بروز رفتار مبارزه گرانه شود تا از داشته های خود محافظت کنند. چنین رفتاری می تواند این احساس را به سایرین انتقال دهد که آن ها تنها برای نیازهای خود اهمیت قائل می شوند.

یا سایرین می توانند رفتار شدید تیپ هشتی را کنترل کننده، همراه با خشم یا دفاعی برداشت کنند. افراد با تیپ 8 اینیاگرام می توانند آسیب دوران کودکی خود را با ویژگی های زیر نشان دهند تا از خودشان و سایرین محافظت کنند:

  • خشم
  • خودداری از مهربانی
  • فاصله گرفتن از سایرین و منزوی شدن
  • تلاش برای کنترل عواقب و تصمیم های سایرین

تیپ های هشت اینیاگرام در مقام کنترل باقی می مانند و خودشان را با پروژه ها، مشکلات سایر افراد یا تلاش برای حفظ داشتن حس کنترل، مشغول خواهند کرد. گرچه این بیش از حد فعال بودن اغلب به معنای خودداری از ضعیف یا آسیب پذیر به نظر رسیدن است.

نحوه التیام زخم های دوران کودکی تیپ 8 اینیاگرام

تیپ هشتی های اینیاگرام می توانند زمانی آسیب دوران کودکی خود را التیام بخشند که یاد بگیرند مهربان بودن با خودشان را تمرین کنند. یک تیپ هشتی باید آسیب پذیر بودن را با گروهی از افراد اندک و قابل اعتماد تمرین کند.

برای یک تیپ هشتی، شناسایی چندین مکان برای درخواست کمک می تواند یک کار شدیدا آرامش بخش باشد، چون آن ها می پذیرند که اعتماد به سایرین یک ماجراجویی ارزشمند است.

به عنوان یک تیپ هشتی وقت بگذارید و بنویسید می ترسید کنترل خود را روی چه چیزهایی از دست بدهید. این ایده را در ذهن خود پروش دهید که می توانید تمامی ترس هایتان را مدیریت کنید. برای یک تیپ هشتی، اولین گام مهمی که در مسیر التیام باید بردارد این است که نیاز خود به همیشه قوی دیده شدن و تلاش برای مخفی کردن هر نوع نشانی از ضعف را درک کند.  

زخم های دوران کودکی تیپ 9 اینیاگرام: نیاز به دخالت تو نیست

تیپ نهی ها در دوران کودکی به این دلیل آسیب می بینند که نادیده گرفته شدن را تجربه کرده و حس می کنند افراد مهم زندگی شان، به آن ها توجهی ندارند. گرچه یک تیپ نهی به عنوان کودک عمیقا به قیم و والدین خود وابسته است اما در مسیر زندگی این باور را در خود شکل می دهد که می تواند با نشان دادن شخصیت نامطمئن و غیرقاطع، آرامش را حفظ کند.

تیپ نهی ها فکر می کنند که این کار بهترین روش برای حفظ دخالتشان است و در نتیجه می توانند نسبت به نیازها و احساساتشان بی توجه شوند. چیزی که به عنوان یک روش غیر سختگیرانه یا حرکت با جریان دیده می شود، اغلب ریشه در این باور دارد که آن ها مهم نیستند.

یک تیپ نهی انتظارهایش از خود و سایرین را پایین می آورد تا جلوی ناامیدی را بگیرد. به اعتقاد آن ها اگر چیزی برایتان مهم نباشد، هیچ چیز یا کسی نمی تواند شما را مایوس کند. افراد با تیپ 9 اینیاگرام می توانند آسیب دوران کودکی خود را با ویژگی های شخصیتی زیر برای فراهم کردن حس آرامش نشان دهند:

  • به تعویق انداختن کارها
  • خوابیدن به مدت طولانی
  • تغییر مکرر توجه به علایق و خواسته های خود
  • ناتوانی در تصمیم گیری

یک تیپ نهی می تواند یاد بگیرد که حضور و نظر او چقدر برای افراد اطرافش اهمیت دارد و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

نحوه التیام زخم های دوران کودکی تیپ 9 اینیاگرام

کارهای زیادی وجود دارد که تیپ 9 اینیاگرام با توانایی تحمل مشکلات و از روی قصد می تواند برای التیام زخم دوران کودکی خود انجام دهد. از جمله:

  • بیان نظرهای خود در نزد افرادی که به آن ها اعتماد دارند و مورد تحسینشان هستند.
  • پذیرش ذهنیت جدید در مورد ارزش ها و ارزشمندی خود
  • قبول مسئولیت انجام کارها در نزد یک دوست یا مربی
  • در اولویت گذاشتن تعیین اهداف و ایجاد ساختاری که به آن ها کمک کند به خواسته هایشان برسند.

تیپ نهی های اینیاگرام می توانند به دلیل توانایی خود برای ایجاد هماهنگی و صلح در محیطشان، به رهبران فوق العاده ای تبدیل شوند. آن ها می توانند بین نظرهای مخالف، وجه مشترک پیدا کنند.

یک تیپ نهی سالم باور دارد و درک می کند که آرامش نباید به بهای از دست دادن حس آن ها از ارزشمندی خودشان باشد. چون نظر آن ها مهم است، می توانند یک نقش فعال را برای خود در نظر بگیرند به جای این که اجازه دهند زندگی بی خیالانه سپری شود.

سخن نهایی

آسیب دوران کودکی اینیاگرام که بیشتر از همه با آن ارتباط برقرار کنید، بستگی به تیپ شما دارد. هر فردی به عنوان کودک یک پیام آسیب رسان را تجربه می کند. در حقیقت، ما با افرادی که مرتکب اشتباه می شوند، در دنیایی زندگی می کنیم که کامل نیست.

خوشبختانه، این امید برای همه وجود دارد که از زخم های دوران کودکی خود بهبود پیدا کنند. شما با داشتن میل باطنی، فروتنی، ایجاد روابط و تلاش می توانید تجربه های گذشته را بررسی و درک کنید و به بهترین خودتان تبدیل شوید.



شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.