مزایای استفاده از بازی های رومیزی (بردگیم) در محیط کار

1401/11/01 10:18 PM - یک سال قبل


امروزه بسیاری از شرکت ها و سازمان ها به نقش پررنگ بازی کردن در محیط کار پی برده اند. بازی کردن در محیط کار چندین مزیت بارز دارد. از جمله:

  • کاهش سطح استرس
  • بهبود مهارت های خلاقانه
  • تشویق به کار تیمی

همیشه کار کردن و بازی نکردن (یعنی استراحت نداشتن)، برای سلامت روان و جسم خوب نیست. به همین علت بسیاری از کارفرمایان شرایطی را برای بازی و استراحت در فضای اداره خود فراهم کرده اند. در این مطلب می خواهیم بررسی کنیم استفاده از بازی های رومیزی در محیط کار چه مزایایی دارد. پس تا انتها همراه ما باشید.

قبل از شروع می توانید به مطلب مزایای فعالیت های تیم سازی در محیط کار ما هم نگاهی بیاندازید.

آیا بازی های تخته می توانند روحیه را بهبود بخشند؟

مشخص شده که بازی های تخته ای در بهبود روحیه موثر هستند. ساده بخواهیم بگوییم به این علت که افراد از انجام این بازی ها لذت می برند. اما دلایل علمی آن بسیار بیشتر است. بازی کردن آزادسازی هورمون اندورفین را که به اسم هورمون شادی نیز شناخته می شود، تحریک می کند. این هورمون نقش مهمی در افزایش روحیه و خلق‌ و خوی افراد دارد.

برکسی پوشیده نیست افرادی که در محیط های اداری بسته و دلگیر کار می کنند، پس از مدتی دچار مشکلاتی مانند خستگی ذهنی و روحیه پایین می شوند. به همین علت ساعت ها کار کردن در جلوی نمایشگر روی یک صندلی ثابت و بدون اندکی تحرک، می تواند استرس را افزایش دهد.

بنابراین، این موضوع تاثیر منفی روی خلق و خو و سلامت کارمندان می گذارد.

اندورفین مسئول ایجاد حس خوب در بدن است

اندورفین با تغییر فعالیت های شیمیایی و عصبی داخل مغز برای ایجاد حس لذت و آرامش، روحیه را تغییر می دهد. به همین علت است که کارمندان پس از انجام بازی های رومیزی در اداره احساس خوبی دارند. این هورمون ها همچنین مرکز پاداش دهی در مغز را تحریک می کنند که مجددا روی ایجاد روحیه مثبت تاثیر دارد.

بازی کردن با سایرین از طرفی می تواند خنده به لب آورد که بدون شک یک داروی فوق العاده مفید و عامل مهمی برای تغییر روحیه است. خنده همچنین باعث می شود تجربه کلی بازی کردن برای همه لذت بخش تر باشد و زمانی که افراد با خنده و شوخی با یکدیگر رفتار می کنند، حس سالم بودن در بین آن ها شکل می گیرد.

خنده اثرات مثبت زیادی دارد، به عنوان مثال استرس را تسکین می بخشد و روز شما را عوض می کند.

آیا بازی های رومیزی خلاقیت را افزایش می دهند؟

پاسخ مثبت است. زمانی که شرکت ها تصمیم می گیرند کارمندان جدیدی را به تیم خود اضافه کنند، برای آن ها یکی از مهمترین ویژگی های مهم، مهارت های خلاقانه نامزدهای شغلی است.

به این دلیل که افراد خلاق اتفاق های بزرگی را می توانند رقم بزنند. آن ها همیشه دیدگاه متفاوتی نسبت به ماجرا دارند و به تیم خود کمک می کنند به سطوح جدیدی برسند. از طرفی تحقیقات نشان داده است که بازی های بردگیم می توانند مرکز تخیل را تحریک کنند.

بازیکنان هنگام انجام این بازی ها در جهانی قرار می گیرند که در آن باید برای مبارزه با چالش هایی که بازی سر راهشان قرار می دهد، خلاقیت خود را به کار بگیرند و روش های حل مساله را توسعه بخشند.

بنابراین هرچه کارمندان مدت زمان بیشتری را صرف بازی کنند، قدرت تخیل آن ها بیشتر قدرتمند می شود. بهبود این مهارت های خلاقانه می تواند بعدا در مسائلی مانند حل مشکلات اداری، موثر باشد.

دقیقا به همین علت است که بسیاری از کارفرمایان کارمندان خود را تشویق می کنند در طول اوقات استراحت خود در محیط کار، بازی کنند.

بازی های رومیزی چطور می توانند مهارت های تیمی را ارتقاء بخشند؟

بازی کردن در محیط کار علاوه بر بهبود روحیه و خلاقیت می تواند کارمندان را تشویق کند که با یکدیگر به عنوان یک تیم بهتر کار کنند. این موضوع به ویژه در مورد بازی های تخته ای (بردگیم) صدق پیدا می کند، چون بازیکنان ملزم به تیم سازی و بازی کردن با یکدیگر می شوند.

چنین بازی های این حقیقت را نشان می دهند که موفقیت یک فرد شدیدا وابسته به عملکرد هم تیمی های او است. بنابراین، او آگاهانه تلاش خواهد کرد تا بهترین عملکرد خود را در بازی داشته باشد تا افراد دیگر را مایوس نکند.

لازم به توضیح نیست که چقدر همه ما می دانیم که مهارت های تیمی در هر محیط کاری ارزشمند هستند. چون افرادی که نتوانند در یک تیم به خوبی کار کنند، اغلب در مسیر رشد و توسعه کاری خود عقب می افتند.

کارفرمایان برای این که چنین اتفاقی رخ ندهد، کارمندان را تشویق به استفاده از بازی های تخته ای می کنند تا مهارت بیشتری در انجام کارهای تیمی داشته باشند. به هر حال، فعالیت به عنوان یک تیم کار را رویایی و لذت بخش می کند.

آشنا کردن کارمندان جدید با محیط کار

انجام بازی های رومیزی در کنار کارمندان جدید می تواند تدبیری عالی در شکستن یخ آن ها باشد. به ویژه برای کسانی که شخصیت آن ها بیشتر درونگرا است. زمانی که کارمندان در کنار یکدیگر مشغول به بازی باشند، چاره ای ندارند که با یکدیگر حرف بزنند. حتی اگر بحث آن ها در مورد بازی باشد.

این نوع گفتگو می تواند به تقویت ارتباط ها بین همکاران کمک کند و در نهایت منجر به خلق یک محیط کار هماهنگ و یکدل شود. به عنوان مثال کارمندان جدید از این فرصت می توانند برای آشنایی با کارمندان قدیمی تر استفاده کنند.

آن ها می توانند با کارمندان قدیمی احساس راحتی بیشتری کرده و آزادانه صحبت کنند، چون موضوع مشترکی برای صحبت با یکدیگر دارند. گفتگویی که با بحث در مورد بازی های تخته ای شروع شود، به آسانی به سایر موضوعات نیز کشانده خواهد شد.

این گفتگو در نهایت این نتیجه را به همراه دارد که کارمندان جدید در حضور سایرین دیگر احساس ناراحتی و غریبی نمی کنند. مزیت بسیار مهمی که باعث می شود کار روی پروژه های گروهی نتیجه بهتری داشته باشد.

آیا بازی های رومیزی می توانند عملکرد کارمندان را بهتر کنند؟

اگر ما می خواهیم کارمندانمان رشد کنند، باید برای پیشرفت آن ها دانش، مهارت و اطمینان لازم را در اختیارشان قرار دهیم. آموزش موثر کلید بهبود عملکرد موفق است. اما درگیر کردن کارمندان با آموزش می تواند یک چالش باشد. شاید بپرسید چرا؟

زمانی که ما جوان هستیم، از طریق بازی کردن یاد می گیریم. بازی پر هیاهو و سرگرم کننده است. سپس سن ما بالاتر می رود و در یک اتاق می نشینیم و به تلویزیون خیره می شویم. آیا ما مولفه های کلیدی را که باعث می شوند یادگیری سرگرم کننده و به یادماندنی باشد، از دست داده ایم؟

اجازه دهید بگوییم که بازی های رومیزی با محتوای غنی و موضوع جالب می توانند یادگیری و تغییر را لذت بخش تر و موثرتر کنند.

این بازی ها می توانند باعث شوند افراد در کنار یکدیگر در مورد اطلاعات جدید بحث کنند، تجربه ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از بودن در کنار هم لذت ببرند. بازی ها چارچوبی برای یک سری بحث هدفمند هستند که خود بازیکنان مدیریت آن ها را به عهده دارند.

شاید برایتان این موضوع شبیه به آموزش نباشد اما در واقع به جز آن نیست. بازیکنان می توانند بیشتر یاد بگیرند، بیشتر به یاد بسپارند و بیشتر کار انجام دهند، چون احساس راحتی کرده و از ایده های جدید استقبال می کنند.

شاید در مورد استفاده از بازی های «جدی» در آموزش شنیده باشید و ممکن است از آن ها استفاده کنید. اما شک نداریم اکثر آن ها دیجیتال هستند و یک تجربه انفرادی را برای یادگیرنده فراهم می کنند و خبری از تعامل گروهی خلاقانه و پویا نیست.

بازی های بردگیم می توانند آن تجربه یادگیری خلاقانه و مفرح را به محیط کار برگردانند.

4 دلیل برای استفاده از بازی های تخته ای در محیط کار

اجازه دهید بگوییم به چه دلایلی باید از این بازی ها در فضای اداره خود استفاده کنید.

1) ساختار عصبی مغز ما طوری است که از طریق بازی کردن یاد می گیرد

ما در سنین کم با بازی کردن آموزش می بینیم. این موضوع طبیعی است و کودکان به این شکل بزرگ می شوند. گرچه در سنین بالا همچنان بازی این نقش خود را از دست نمی دهد. بازی های رومیزی می توانند کمک کنند از طریق بازی، آموزش ببینید.

2) بازی باعث می شود افراد کنار یکدیگر قرار گیرند

یک بازی رومیزی آموزشی تنها اهداف آموزشی ندارد، بلکه همچنین به تیم ها کمک می کند در کنار یکدیگر بهتر بازی کنند. آن ها سلسله مراتب در اداره را از بین می برند و کارمندان در کنار یکدیگر از بازی لذت می برند.

بازی های رومیزی به بازیکنان اجازه آرامش، استراحت و لذت بردن در گروه را می دهند و ما زمانی که احساس آرامش کنیم بهتر یاد می گیریم.

3) بازی کردن یک تجربه چهره به چهره و حضوری است

بسیاری از آموزش های مدرن، به شکل انفرادی و به دور از جمع هستند. انجام بازی های تخته ای متضاد این موضوع است. بازی های خوب همیشه سرزنده، پر هیاهو و با خنده و صحبت زیاد هستند. تعامل، صحبت و همکاری همگی می توانند به بازیکنان کمک کنند که مهارت های نرم خود را توسعه بخشند و با دیگران روابط خوبی شکل دهند.

4) ما از یکدیگر چیزهای مختلفی یاد می گیریم

بازی های رومیزی افراد را به اشتراک گذاری دانش و تجربه تشویق می کنند. همه افرادی که در حال انجام بازی هستند، باید سهمی در آن داشته باشند و بازی اجازه چنین کاری را به آن ها می دهد. کلاس های رسمی یادگیری می توانند ترسناک باشند و بسیاری از افراد در آن ها حرفی نمی زنند. اما اگر بازی به خوبی طراحی شود، جلسات بازی هرگز همراه با سکوت نخواهد بود. 


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت عملکرد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.