24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTJ است – قسمت اول

1401/11/16 12:16 PM - یک سال قبل


تا حالا فکر کرده اید که جزو کدام یک از 24 تیپ شخصیتی مایرز بریگز قرار می گیرید؟ آیا احساس می کنید شخصیت ENTJ دارید ولی مطمئن نیستید؟ شاید هم سعی دارید یک فرد با چنین تیپ شخصیتی را در زندگی خود بهتر بشناسید.

اگر این چنین است، در این مطلب تصمیم داریم بگوییم تیپ های شخصیتی ENTJ چه ویژگی های مشترکی دارند. کلیشه های بد زیادی در مورد این افراد وجود دارد، بنابراین به نظرمان نوشتن این مطلب مهم بود. پس تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست MBTI ما شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

24 نشانه ای که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTJ است

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا ویژگی های مشترک زیر را دارند.

1) برای بی طرفی ارزش قائل می شوید

کارل یونگ، فردی که تیپ های روانشناسی را پیشنهاد داد، در مورد افراد با تیپ شخصیتی ENTJ می گوید «این تیپ براساس تعریف، مرد یا زنی است که دائما تلاش می کند تمام فعالیت هایش براساس نتیجه گیری های هوشمندانه و منطقی باشد. بنابراین همیشه به سمت داده های منطقی و بی طرفانه گرایش دارد.»

شما به عنوان یک ENTJ برای بی طرفانه و منصفانه بودن و نگاه منطقی ارزش قائل می شوید. زمانی که زندگی شرایط تیره ای پیدا می کند یا باید تصمیم سختی بگیرید، بدون توجه به شرایط سعی می کنید نگاهی واضح به حقایق داشته باشید و منطقی ترین تصمیم را بگیرید.

گاهی انجام این کار افرادی را که به نظر آن ها باید بیشتر به «ندای دل خود گوش کنید»، می تواند ناراحت کند. گرچه، معمولا قصد شما این است که تا جای ممکن رفتاری منطقی و منصفانه در قبال همه داشته باشید که چنین رفتاری به نظر شما گوش دادن به ندای دلتان است.

2) برای رسیدن به اهداف انگیزه دارید

همه دوست دارند به اهداف خود برسند اما چنین کاری فراتر از نوشتن لیستی از اهداف برای شروع سال جدید و سپس فراموش کردن آن است. شما فقط اهداف را تعیین نمی کنید، بلکه یک برنامه زمانی و گام های رسیدن به آن ها را ترسیم می کنید. سپس این گام ها را بر می دارید. 

شما انگیزه و جاه طلبی شدیدی دارید که ریشه در نیازتان برای رشد در دنیای شخصی و همچنین اطرافتان دارد. شما می خواهید تاثیرگذار باشید و برای خودتان کسی شوید، هر کسی که به نظرتان درست است. شما در جهت رسیدن به این اهداف گام بر می دارید، نه تنها چون سایرین چنین انتظاری از شما دارند بلکه چون یک نیاز فردی به رشد و بهتر شدن دارید.

3) تشنه چالش هستید

به عنوان یک ENTJ، زندگی بدون چالش زندگی بدون معنا و پوچ است. باید احساس کنید که موانعی بزرگتری برای پریدن و استانداردهای بالاتری برای رسیدن وجود دارند. زمانی که سختی ها بروز پیدا می کنند، به آن ها به چشم چالشی نگاه می کنید که باید به آن ها غلبه کرد تا این که بهانه ای باشد که بخواهید منزوی شوید.

شما به این چالش ها به عنوان فرصتی برای به چالش کشیدن خودتان و رشد کردن نگاه می کنید. حتی ممکن است این چالش ها شما را اندکی به هیجان وا بدارند، در حالی که سایر افراد را فراری خواهند داد!

4) مهارت بالایی در تخصیص منابع دارید

شما فردی متوجه به منابع و آگاه از آن ها هستید. همیشه می دانید چه چیزهایی دارید و چطور از آن ها می توانید برای حداکثر رشد خود یا حرکت در جهت مسیری که باید بروید، استفاده کنید. شما حواستان به کارآمدی است و متوجه می شوید چه زمانی منابع به درستی یا اصلا استفاده نمی شوند.

همچنین مهارت بالایی در تشخیص ارزش منابع متفاوت و گرد هم آوردن تیمی دارید که به استفاده موثر از آن ها به شما کمک کنند.

5) انسانیت شما را ناامید می کند

«جویل مارک ویت» و «آنتونی داج» در پادکست «هکر شخصیت» در مورد افراد با تیپ شخصیتی ENTJ می گویند «ENTJها زمانی بدبین می شوند که افراد تصمیم های بدی بگیرند یا نگاهی منطقی به مسائل واضح نداشته باشند. همدردی با سختی ها و شرایطی که افراد دارند، برای یک ENTJ می تواند چالش آفرین باشد.»

شما به عنوان یک ENTJ به زندگی بیشتر از دید علت و معلول می نگرید. همچنین عمیقا فردی شهودی هستید و متوجه عواقبی می شوید که کارهای مختلف می توانند داشته باشند، حتی قبل از این که مرتکب به انجام آن ها شوید.

این موضوع شما را گیج می کند زمانی که می بینید مردم می گویند چه چیزی را می خواهند یا به چه چیزی نیاز دارند و سپس تصمیم هایی در زندگی می گیرند که باعث می شود در جهت مخالف آن اهداف حرکت کنند.

به عنوان مثال، اگر دوستی دارید که همیشه دولت یا نظام سرمایه داری را مقصر مشکلات مالی خود می داند اما با این حال هرگز عادات مصرف گرایی و خرج کردن، پس انداز یا سرمایه گذاری خود را تغییر نمی دهد، سرتان را از گیجی تکان می دهید.

چنین موقعیت هایی به احتمال زیاد به صورت منظم برایتان رخ می دهند.

6) برای دوام پذیری و پایداری اهمیت قائل می شوید

شما می دانید که در زندگی باید به شکل موثر زندگی کرده و منابع خود را مدیریت کنید تا تمام نقشه هایتان بر باد نروند. اگر چیزی الان جالب و سرگرم کننده است اما در درازمدت به یک مانع تبدیل می شود، از نظر شما ارزش ندارد.

شما نگاهی گسترده تر دارید و نگران عواقب اعمال خود در دراز مدت هستید، نه فقط برای خودتان بلکه همچنین دنیای اطرافتان. شما می خواهید مطمئن شوید که تصمیم هایتان برای آینده معنادار و دوام پذیر هستند.

7) استراحت کردن می تواند برای شما سخت باشد

شما به عنوان یک ENTJ همیشه در مورد هدف یا گام بعدی فکر می کنید. از این که به سمت رویای خود حرک کنید به هیجان می آیید و زمانی که به این رویا می رسید، اغلب در فکر رویای بزرگ بعدی هستید.

به دلیل میل باطنی به این نوع جاه طلبی، اغلب به سختی می توانید آرام بگیرید و استراحتی را که بسیار به آن نیاز دارید، داشته باشید. حتی ممکن است از این که در کارهای خود وقفه انداخته اید، احساس گناه کنید اما مهم است به یاد داشته باشید تعادل اهمیت بالایی دارد.

بنابراین استراحت کردن می تواند همانقدر مفید باشد که کار کردن است. به هرحال شما اگر بیمار، خسته یا به علت کم خوابی گیج باشید، نمی توانید کارهای خود را به درستی انجام دهید.

8) رکورد و ایستایی شما را خشمگین می کند

شما از اوقاتی که همه چیز به یک شکل می مانند، متنفر هستید. دائما دوست دارید در حال رشد و تحول باشید، بنابراین نسبت به تغییر عطش دارید. زمانی که شرایط اینطور به نظر می رسد که به رکورد رسیده است، باعث می شود احساس خشم و بی قراری کنید.

درک نمی کنید که چرا سایر افراد ظاهرا با شرایط همیشگی خود مشکلی ندارند، چون می خواهید به عنوان یک فرد رشد کنید و به هدف والاتری برسید. شما ترجیح می دهید ریسک کنید و عواقب آن را بپذیرید تا این که در یک حالت ایستا برای همیشه باقی بمانید.

چنین تفکری باعث می شود که بی قرار یا دائما ناراضی به نظر برسید اما در واقع انگیزه و جاه طلبی درونی شما است که اجازه نمی دهد آرام باشید. 

در مقام یک رهبر بهتر است ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENTJ را بشناسید.

9) به صورت ذاتی حواستان به کارآمدی است

شما اغلب در این فکر هستید که چطور سیستم های مختلف را به صورت موثر اجرا کنید، برای این که تا جای ممکن ساده شوند. همچنین در تشخیص این که چه منابعی ضروری هست و چه منابعی را می توان به طور کامل کنار گذاشت، عالی عمل می کنید.

از طرفی دوست دارید بررسی کنید چطور کارها را می توان ساده تر کرد تا به تلاش و زحمت کمتری نیاز داشته باشند، با این حال اهداف آن ها تحقق بخشیده شود. شما به طور کلی استعداد پیدا کردن راه حل خلاقانه برای مشکلاتی دارید که از نظر برخی افراد غیرقابل عبور هستند.

10) میل شدیدی به کشف عمق ماجرا دارید

افرادی زیادی می گویند که افراد با تیپ شخصیتی ENTJ، اربابان جنگ عبوسی هستند که هیچ چیز به جز عطش به قدرت، آن ها را به جلو هدایت نمی کند. با این حال، بسیاری از ENTJ با ایده میل به قدرت فقط برای قدرت داشتن، مخالف هستند.

دو کارکرد درون ریزی که به ENTJها انگیزه درونی می دهند، کارکرد شهودی درون ریز (Ni) و کارکرد حسی درون ریز (Fi) هستند. کارکرد شهودی درون ریز در تیپ شخصیتی ENTJ میل به درک «ریتم و شور» زندگی و تمام پیچیدگی هایی را که به همراه آن می آید، ایجاد می کند.

همچنین این انگیزه را به آن ها می دهد تا حقایق عمیق را کشف کرده و معنای بزرگتر زندگی را درک کنند. با توجه به همین موضوع، به همین دلیل است که ENTJها احساس می کنند که اهدافشان تقریبا بیش از حد بزرگ است چون واقعا می خواهند تاثیر معناداری روی جهان بگذارند. 

کارکرد حسی درون ریز (Fi) باعث می شود که ENTJهای سالم به مجموعه باورها و ارزش های شخصی خود اعتقاد باطنی داشته باشند. این ارزش های درونی اغلب آن چه هستند که در این تیپ شخصیتی ایجاد انگیزه می کنند تا او اهداف بزرگ و تاثیرگذاری را برای خود متصور شود.

نیت آن ها این است که اگر بتوانند به اهداف خود برسند، کار معناداری در زندگی خود انجام داده اند. موفقیتی که برایشان بسیار اهمیت دارد و به همین علت ارزش هایشان برایشان بسیار مهم هستند.

بسیاری از ENTJها در اعماق روح خود یک نوع بی قراری و انتظار را برای درک بیشتر یا دستیابی به چیزی بزرگ حس می کنند. یک ندای درونی که یک هدف بزرگ را پیدا کنند و در چیزی معنادار که از آن ها به جا بماند، سهیم باشند.

این انگیزه درونی است که باعث می شود بسیاری از ENTJها افرادی الهام بخش، پویا و خلاق باشند.

11) شما به صورت ذاتی دیدگاه هایتان را تغییر می دهید

یک کلیشه اشتباه دیگر در مورد تیپ شخصیتی ENTJ این است که آن ها کسانی که را که دیدگاه های مخالف با خودشان دارند، تحمل نمی کنند. حقیقت واقعا چیز دیگری است. ENTJهایی که با شهود درونی خود ارتباط دارند، از این توانایی بی همتا برای تغییر دیدگاه ها تا زمانی که یک راه حل یا بینشی مشخص شود، برخوردار هستند.

«جویل مارک ویت» و «آنتونی داج» نویسندگان کتاب «هکر شخصیت: قدرت تیپ شخصیتی تان را برای متحول کردن کار، روابط و زندگی خود مهار کنید» می نویسند «به عنوان یک ENTJ، راه یافتن به ذهن سایر افراد به این معنا است که نه تنها تجربه هایی که آن ها را شکل داده اند بشناسید، بلکه نتیجه گیری های آن ها در مورد عملکرد دنیا بدانید. این اطلاعات می تواند شامل درک باورها، الگوها و استراتژی های رفتاری آن ها باشد.»

شما می توانید فوق العاده نسبت به آن چه که در سایر افراد انگیزه ایجاد می کند، آگاهانه برخورد کرده و همدلی کنید. با آن که ممکن است آن رفتار «گرم و پرشور» بعضی از تیپ های احساسی را نداشته باشید اما اغلب باورهای مختلف را درک می کنید و برای آن ها جایگاهی متصور می شوید.

12) زمانی که شدیدا استرس دارید، خودتان را تنها و دورافتاده حس می کنید

زمانی که در ابتدا استرس را تجربه می کنید، برای درک راه حل ها به جنبه تفکری خود تکیه خواهید کرد. مزایا و معایب انتخاب های گوناگون، عواقب آن چه که دارد رخ می دهد، نقشی که ممکن است در این شرایط داشته باشید و چطور می توانید آن را رفع کنید، بررسی می کنید.

عیب یابی و حل مشکل راه حل دردست شما برای برخورد ابتدایی با استرس است. اما اگر استرس ادامه یا افزایش یابد، می توانید از کارکرد تفکری خود خسته شوید و به سمت کارکرد پست خود یعنی حسی درون ریز (Fi) بروید.

ناگهان باری که روی دوشتان است و فشار روحی که برای حل مشکلات تحمل کرده اید، شما را آشفته می کند. در درون خود متوجه جریانی از احساسات فردی می شوید که آن ها را برای حفظ «منطق و بی طرفانه بودن» خود دور نگاه داشته بودید.

اغلب نتیجه این است که عمیقا احساس دورافتادگی و تنهایی می کنید. ممکن است از سایرین به خاطر نفعی که از تلاش فراوان شما برای مدیریت وظایف متعدد برده اند، خشمگین شوید.

انگار دنیا از شما مایوس شده است و باید مسئولیت برطرف کردن تمام مشکلات را به دوش بکشید. چنین حسی می تواند یک تجربه دشوار برای ENTJهایی باشد که به مستقل بودن، داشتن کنترل و سرسخت بودن خود در کارهایشان، عادت کرده اند.

با این حال، اگر این تجربه را به همان شکلی که است درک کرده و با آن درست برخورد کنید، رشد فردی عمیقی می تواند برایتان به همراه داشته باشد. ممکن است متوجه راه های جدیدی برای درخواست کمک از سایرین و تکیه به پشتیبانی آن ها شوید، چیزی که افراد با تیپ ENTJ اغلب میلی به آن ندارند. 

13) به عقیده شما کارهایی که می کنید مهمتر از حرف هایی است که می زنید

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ به واسطه زندگی فعالی که دارند مشهور هستند. به نحوی که آن ها ترجیح می دهند بیشتر از حرف زدن، عمل کنند. ذات چنین افرادی حلال مشکلات است و درک می کنند که بهترین راه برای کسب نتیجه، اقدام کردن است.

شما به عنوان چنین تیپ شخصیتی یاد گرفته اید که برای بسیاری از افراد حرف زدن فقط راهی برای خودداری از انجام کاری مفید است. یعنی به صورت شفاهی از فرد یا هدفی حمایت کنید اما برای تحقق آن اقدامی انجام ندهید.

اگر فردی برای شما مهم است، دوست دارید آن را از طریق اعمال خود نشان دهید. شما به سایرین به شکل مفید و معناداری کمک می کنید و منابعی در اختیارشان قرار می دهید که امیدوارید به آن ها کمک کند.

شما کمتر وعده توخالی می دهید و تعارف های الکی می کنید و بیشتر دست به عملی می زنید که پشتیبانی و حمایتتان را نشان دهد. چنین ویژگی می تواند یک نقطه قوت بزرگ باشد، چون نشان می دهد از ریسک کردن برای کمک به سایرین و انجام کار صحیح، نمی ترسید.

گرچه، باعث دوری افرادی می شود که تشویق و تحسین شفاهی را ترجیح می دهند. مهم است به یاد داشته باشید که گاهی چند کلمه اندک هم تاثیر قابل توجهی می گذارد.

14) سرراست صحبت می کنید

شما دوست دارید زمان حرف زدن یک راست سر اصل مطلب بروید و منظور خود را مستقیما بگویید. با آن که سایرین چنین رفتاری را اشتباه برداشت می کنند و شما را «رییس مآب» خطاب قرار می دهند اما هدفتان تنها رساندن اطلاعات به فرد دیگر به مستقیم ترین شکل ممکن است.

شما گاهی می توانید بسیار مودبانه و دوستانه صحبت کنید اما زمانی که کاری باید حتما انجام شود، وقت خود را با چنین گفتگوهایی یا پیچاندن جملات هدر نمی دهید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.