تغییری که براساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود باید در سال 1402 انجام دهید – قسمت اول

1401/12/01 3:06 PM - یک سال قبل


در ابتدای هر سال جدید، همه ما افکار مبهم اما بزرگی در مورد شخصیتی داریم که می خواهیم از این به بعد داشته باشیم. ما به خودمان می گوییم که سالم تر غذا می خوریم، بیشتر مطالعه می کنیم تا یک فرد بهتر باشیم.

اما زمانی که نمی توانیم به این اهداف دست پیدا کنیم، خودمان را سرزنش می کنیم و همان افرادی باقی می مانیم که سال قبل بوده ایم. اما بدون توجه به این که سال جدید است یا نه، ما همیشه در حال رشد هستیم.

سال 1402 نباید سالی باشد که شما را تحت فشار قرار دهد تا بهترین سال زندگی خود را تجربه کنید یا در نهایت آن را با اهداف غیرواقع گرایانه و مبهم طی کنید. بلکه، سالی است که باید در هر روز آن به استقبال رشد بروید. هر روز کمی بیشتر از دیروز.

یک راه جدید برای شروع به کردن فرآیند رشدی که دوام آورد، تغییر نحوه تفکر شما است. از طرفی بسته به تیپ اینیاگرامتان، در این سال جدید می توانید به خود حقیقتی را بگویید که شما را به یک قدم به چیزی که در زندگی می خواهید نزدیک تر کند.

قبل از مطالعه ادامه مطلب اگر از تیپ اینیاگرام خود مطمئن نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کرده و و گزارش کامل آن را دریافت کنید.

حقیقتی که براساس تیپ شخصیتی خود باید در سال 1402 بشنوید

در ادامه هر تیپ شخصیتی را دسته بندی کرده ایم تا با توجه به تیپ خود، بدانید بهتر است در سال جدید چه تغییری کنید.

تیپ یک: در یک نگاه کلی تر، مهم نیست شما کامل باشید یا نه

اگر فقط یک تیپ را بخواهیم نام ببریم که بیشتر از همه از خود انتقاد می کند، آن تیپ یک است. افراد با تیپ 1 اینیاگرام این میل زیبا را دارند که خوبی و کمال را به هر جنبه از زندگی خود آورند.

چنین تفکری را می توان در قالب کمک آن ها در بزرگ کردن برادر و خواهرهایشان در نبود والدین یا سخت کوشی در مدرسه دید. چون آن ها در نهایت یاد می گیرند که چطور به یک حامی تبدیل شوند و به افراد کمک کنند.

اما چون انجام چنین کارهایی برای آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد، در نهایت هر کاری که باید برای این کارها انجام دهند بزرگ و مهم حس می شود. آن ها ممکن است به شدت مشغول به انجام کاری شوند و در نهایت شام را خیلی دیر برای برادر و خواهران خود درست کنند، در نتیجه اهمیت مسئولیت پذیری را برای خود توضیح دهند و از خود انتقاد کنند.

یا ممکن است خواب بمانند و دیر به مدرسه برسند. اما این موضوع اینطور برایشان به نظر برسد که تمام برنامه روز خود را خراب کرده اند، دیگر شانسی برای وکیل شدن ندارند و صدها مشتری در آینده را مایوس کرده اند.

تیپ یکی ها در ضمیر ناخودآگاه خود استانداردهای بالایی را در نظر می گیرند و به هر نوع تخطی از آن استانداردها به عنوان چیزی می نگرند که اهدافشان در زندگی را به خطر می اندازد. اما زمانی که شما به عنوان چنین تیپ شخصیتی از ذهن خود بیرون آیید و به حقایق ماجرا بنگرید، می توانید خودتان را ببخشید.

به آخرین مرتبه ای که اشتباه کردید فکر کنید و این که چطور پس از آن احساس شرم کرده اید. سپس فکر کنید چطور موضوع مورد نظر برایتان بسیار بزرگ بوده است. اما در حال حاضر دیگر آن موضوع را فراموش کرده اید و خودتان را با چیز دیگری رنج می دهید.

به خودتان سخت نگیرید و متوجه شوید با آن که ممکن است چنین حسی داشته باشید، اما امکان ندارد هر اشتباهی که مرتکب می شوید زندگی تان را نابود کند. گاهی اشتباهات مانند پله هایی هستند که ما را به سمت دروس حتی بزرگتر در زندگی می رسانند! بنابراین تمام اشتباهات در واقع اشتباه نیستند.

از خودتان انتظار داشته باشید که اشتباه کنید. مانند تمام افرادی که به آن ها کمک کرده و سعی می کنید رهبرشان باشید، شما هم فقط یک انسان هستید. شما کامل نیستید و این موضوع ایرادی ندارد.

شما فقط یک فرد و یک چهره دیگر روی این سیاره هستید. به خودتان هر روز یادآوری کنید که سیاره زمین چقدر بزرگ است. شما فقط یک نفر در دریایی از 8 میلیارد نفر دیگر هستید، تمام افرادی که مرتکب اشتباه می شوند.

بدون توجه به این که برنامه خود را بدون عیب دنبال می کنید یا نه، زمین به چرخش خود ادامه خواهد داد. با آن که ممکن است فکر کنید زمانی که درمانده هستید، اضطرابتان برای کامل بودن باعث بهره وری تان می شود اما تنها جلوی قابلیت شما برای تبدیل شدن به یک شخص توانمند را می گیرد. یعنی فقط جلوی پیشرفت شما را خواهد گرفت.

قبل از این که روز یا کار خود را شروع کنید، به خودتان یادآوری کنید چرا کار می کنید. آیا تاثیر مثبتی در جهان اطراف خواهد گذاشت؟ باعث دستیابی به اهدافی می شود که برایتان اهمیت دارند؟ زمانی که هدف خود را با توجه به انگیزه های درونی تان بررسی کنید، کمتر درگیر بازی ذهن تان و فشارهای قبلی خواهید شد.

توصیه می کنیم مطلب سازگاری تیپ 1 اینیاگرام با سایر تیپ های آن را نیز مطالعه کنید.

تیپ دو: نیازی نیست به خاطر کسانی که دوستشان دارید، خود را فراموش کنید

با آن که افراد با تیپ 2 اینیاگرام سالم می توانند واقعا غیرخودخواه و همدل باشند، تیپ دویی هایی که درگیر و ناسالم هستند، می توانند برای دریافت عشق سایرین خود را قربانی کنند.

زمانی که تیپ دویی ها متوجه می شوند بابت کمک به سایرین و کار کردن برای آن ها واکنش های مثبتی دریافت می کنند، به عنوان مثال دوستانشان به آن ها بگویند که عاشقشان هستند، عزیزانشان به سایرین بگویند که چقدر آن ها مهربان هستند، آن ها دو دوتا چهارتا می کنند و تصمیم می گیرند که به این شکل می توانند پیش سایرین دوست داشتنی شوند.

در نتیجه باعث خواهد شد آن ها بیشتر از آن که بتوانند، ببخشند. این موضوع باعث خواهد شد که آن ها نقش یک درمانگر را در بین گروه دوستان خود داشته باشند و بیشتر روی احساسات دوستانشان دقت کنند تا احساسات خودشان.

آن ها به جای برخورد با افرادی که باعث ناراحتی شان شده اند، برای رفتار فرد مقصر بهانه ای جور می کنند تا «آدم خوبه» به نظر برسند. بنابراین برنامه آن ها پر از توجه و تعهد به سایرین است.

آن ها در پایان روز به برنامه شلوغ خود، احساسات نادیده گرفته شده و غرور آسیب دیده شان نگاه کرده و احساس می کنند که آنطور که خودشان محبت می کنند، به آن ها محبت نمی شود.

آن ها به دوستان و اعضای خانواده خود نشان می دهند که تلاش بیشتری برای بهبود روابطشان می کنند و ممکن است با لطف کردن به سایرین، باعث شوند آن ها احساس گناه کنند و در نتیجه، تیپ دویی ها را بیشتر تایید کنند و دوست داشته باشند.

معمولا تیپ دویی هایی که این کار را انجام می دهند، حتی خودشان متوجه این موضوع نیستند. اما چنین کاری به روابط آن ها آسیب خواهد زد چون بنیاد روابطشان را این قضیه تشکیل می دهد که چه کسی برای فرد دیگر چه کار کرده است.

توجه به این موضوع به افراد با تیپ 2 اینیاگرام آسیب خواهد زد. چون باعث می شود حس کنند که برای شایسته عشق و محبت بودن، باید بیش از حد از خود مایه بگذارند. به عنوان فردی با چنین تیپ شخصیتی، یاد بگیرید در حدی ببخشید که می توانید، بیشتر از آن به خودتان فشار نیاورید.

زمانی که برای خوب بودن و انجام کارهای خوب، به خودتان بیشتر از توانایی که دارید فشار آورید و انتظار داشته باشید سایرین غیرخودخواه و فداکار بودن زیاد شما را تحسین کنند، نتیجه آن چیزی جز یک رابطه سمی نخواهد بود.

اما زمانی که در اختیار افراد وقت و منابعی را قرار دهید که بدانید واقعا از عهده آن بر می آیید، با اعمال صالحه خود یک رابطه سالم را شکل می دهید. چون می دانید که این کار را از ته دل و نیت خالص خود انجام داده اید. به سایرین کمک کنید اما این کار را برای این انجام دهید که خودتان می خواهید.

نه به این خاطر که نگران از دست دادن عشق، تحسین یا دوستی هستید. از طرفی وقتی را برای خودتان در نظر بگیرید که بدانید چه کی واقعا هستید و چه چیزی را دوست داشته و به آن نیاز دارید.

از خودتان بپرسید چرا بیش از حد به حفظ علاقه و عشق سایرین نیاز دارید. آیا اینطور حس می کنید که خودتان به اندازه کافی نیستید؟ آیا این کارها را انجام می دهید تا فقط جایگاه محکمی در زندگی سایرین داشته باشید تا شما را رها نکنند؟

از خودتان بپرسید چرا فکر می کنید که اگر بیش از حد هدیه دادن به سایرین و لطف کردن به آن ها را متوقف کنید، دیگر با شما نمی مانند. سپس فقط خودتان باشید. چه اتفاقی در گذشته افتاده است که فکر می کنید کافی نیستید؟ آیا مشکل عزت نفس و اعتماد به نفس است؟

آیا دوستان شما از آن دست افرادی هستند که از افراد بابت نفعی که برایشان دارند، سوء استفاده می کنند؟ متوجه باشید و بدانید که خودتان در همین حالت فعلی، کافی هستید. شما دوست داشتنی هستید و در همین حالت خود شایستگی دریافت عشق را دارید، نه بابت چیزی که می دهید و کارهایی که می کنید.

با مطالعه مطلب رفتار خود تخریبی هر تیپ اینیاگرام چطور است؟ تیپ های اینیاگرام را بهتر بشناسید.

تیپ سه: شما فردی نیستید که از آن خجالت بکشید

افراد با تیپ 3 اینیاگرام شدیدا میل دارند خودشان را ثابت کنند و نشان دهند که موفق هستند. برخی از آن ها گروه بزرگی از دوستان را تشکیل می دهند تا افراد بیشتری تاییدشان کنند. عده ای شغل، کارآموزی و پروژه های بزرگ را تعقیب می کنند تا سایرین به چشم افرادی قابل تحسین و توانمند به آن ها بنگرند.

ترس اصلی افراد با تیپ سه این است که بدون موفق بودن، ارزشی ندارند. بنابراین آن ها اغلب خودشان را در تلاش برای رسیدن به موفقیتی که به نظرشان جهان از آن ها می خواهد، خسته می کنند. این افراد زندگی خود را در رقابت با دیگران می گذرانند و احساس شرمی که نسبت به خود دارند، مخفی می کنند.

اگر چنین تیپ شخصیتی دارید، باید بدانید شما شخصیت اصلی زندگی خود هستید. نظر سایرین در مورد شما هیچ ربطی به هویتتان و فردی که هستید، ندارد. در انتهای زندگی تان این شما خواهید بود که در تنهایی تان فکر می کنید چه کارهایی را انجام داده اید و آیا زندگی تان ارزش لازم را داشته است یا نه.

مهم نیست سایرین باور داشته باشند که زندگی شما ارزشمند است یا نه، چون شما دنبال مدرکی می گردید که از زندگی تان لذت برده اید. برای ضعیف کردن قدرتی که سایرین روی زندگی شما دارند، شما خودتان را با این فشار خارجی بیش از حد یا «نماد موفق بودن» خسته خواهید کرد.

یک راه ساده برای تضعیف قدرت سایرین، مرزکشی در استفاده از رسانه اجتماعی است. زمانی که بیش از حد به زندگی بی عیب نشان داده شده و اکثرا جعلی سایرین نگاه کنید، اجازه می دهید زندگی آن ها به شما احساس ناامنی دهد.

شما اجازه می دهید تصاویر افراد با بدن ظاهرا بدون عیب و تصاویری خوب از مهمانی های بد، تحت تاثیرتان قرار دهند. اگر امکان پذیر است، حساب خود را به مدت چند هفته پاک کنید و خودتان را بشناسید.

کمی وقت بگذرانید تا با صدای درون خود آشنا شوید. به صدایی گوش کنید که همیشه به شما می گوید چه کار کنید، سپس بدانید که شما فردی نیستید که از آن خجالت بکشید. چون شما واقعا شرم آور نیستید. زمانی که از رسانه اجتماعی استفاده می کنید، همیشه با خودتان چنین جملاتی را بگویید:

  • این پست نباید من را تحت تاثیر قرار دهد.
  • دلیل دعوت نشدن من به این مهمانی این نیست که عیب دارم.
  • بهتر است دوستان واقعی داشته باشم که بتوانم روی آن ها حساب کنم تا گروه بزرگی از افراد که با آن ها عکس بیاندازم.

اگر در رسانه اجتماعی حضور ندارید، بررسی کنید که چطور خودتان را با دیگران مقایسه می کنید. ممکن است خود را با عکس افراد مشهور روی جلد مجله ها یا افراد دیگر در محیط کار خود مقایسه کنید.

ببینید چطور می توانید کمتر جایگاه خود را با دیگران مقایسه کنید و بیشتر تمرکزتان روی خودتان و سایرین به عنوان افرادی متفاوت و بی همتا باشد. افرادی که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند.

برای شناخت بهتر خود مطلب بهترین حرفه‌ها و شغل‌ها برای تیپ 3 اینیاگرام را مطالعه کنید.

تیپ چهار: شما می توانید همه چیز را پشت سر بگذارید

افراد با تیپ 4 اینیاگرام در مورد همه چیز نشخوار فکری می کنند. آن ها فکر می کنند چطور تایید فردی را که سخت در تلاش هستند با او دوست باشند، به دست آورند. این افراد برای رفتار افرادی که به آن ها آسیب می زنند بهانه جور می کنند و به میلیون ها دلیل می رسند که چرا آن ها تصادفا قلبشان را شکسته اند.

سپس آن ها در اوقاتی که احساس ناامنی می کنند، سخت تلاش می کنند تبدیل به افرادی شوند که فکر می کنند سایرین از آن ها می خواهند آنطور باشند.

این چرخه باطل و زاید از افکار دائما از ذهن آن ها عبور می کند تا زمانی که دیگر متوجه نیستند چقدر ذهنشان آلوده و سمی شده است. از طرفی زمانی که آن ها هویت خود را به این احساس ناامنی دائمی ربط می دهند، برایشان سخت خواهد بود که بی خیال این احساس شوند که با سایرین فرق دارند. یعنی فکر می کنند به اندازه کافی خوب نیستند و تناسبی با سایرین ندارند.

اما در سال جدید آن ها باید یاد بگیرند که همه چیز را پشت سر بگذارند. به عنوان یک تیپ چهاری خاطرات دردناک را پشت سر بگذارید. به اندازه کافی ذهنتان را با این خاطرات پر کرده اید.

شما نباید اجازه دهید چند خاطره و لحظه در گذشته، زندگی فعلی تان را مسموم کند. با بازپخش بدترین روزهایی که داشته اید در ذهنتان، اتفاقی را که رخ داده است درست نمی کنید. هر روز به خودتان یاد دهید که بی خیال گذشته شوید.

افرادی را که به شما آسیب زده اند، رها کنید. آن ها را در جایگاه بلندی قرار ندهید که همیشه جلوی چشمتان باشند. برای رفتار آن ها چنین بهانه هایی نیاورید که «احتمالا منظوری نداشته اند» یا «آن ها فقط به این دلیل همیشه روی مبل لم می دهند، چون سختی زیاد دیده اند.»

به خاطر آن ها است که شما شرایط سختی دارید. در حقیقت، آن ها به شما آسیب زده اند. آن ها می توانستند به احساساتتان توجه کنند و انتخاب دیگری داشته باشند. مرزکشی کنید، بپذیرید که شما با چنین چیزهایی موافق نیستید و به زندگی خود ادامه دهید.

در نهایت فانتزی که از خودتان دارید، رها کنید. شما در ذهنتان یک نسخه فوق العاده والا از خود خلق کرده اید تا بتوانید با اندک علاقه ای که به خودتان دارید، کنار آیید. مهم نیست چه احساسی می کنید، یاد بگیرید شخصیت و وجود شما طوری نیست که از آن خجالت بکشید.

شما بیشتر از آن چه بدانید پتانسیل دارید و می توانید زمانی که از مخفی شدن پشت تصویر تحریف شده از خودتان دست بکشید، آن را بالفعل کرده و مهار کنید. شما می توانید زندگی خوب و زیبایی برای خودتان خلق کنید.

شما این قدرت را دارید که تمام سموم و آلودگی های داخل ذهن خود را بیرون بریزید و آن ها را با چیزهای خوب جایگزین کنید. با وجود آن که ناخودآگاه شما ممکن است با این حقیقت مبارزه کند و کنار نیاید، اما شما مانند هر فرد دیگری شایسته یک زندگی خوب هستید و قابلیت داشتن آن را دارید.

برای آن که صداهای منفی درونتان را با افکار خوب جایگزین کنید، هر روز نکات مثبت در زندگی تان یا چیزهایی را که بابت آن ها قدردان هستید، روی کاغذ بنویسید. سعی کنید در لحظه زندگی کرده و به زیبایی ها و خوبی های اطراف خود دقت کنید.

کتاب و محتواهای خوب در مورد مثبت نگری بخوانید. زمانی را به دوست داشتن دوستان خود اختصاص دهید و از محبتی که نسبت به شما دارند، لذت ببرید. همچنین از جهان اطراف لذت ببرید.

اهدافی را برای خود وضع کنید که برایتان مهم هستند (نه برای دوستان، پارتنر یا اعضای خانواده تان). شاید این هدف بودن در کنار افرادی باشد که آسیب دیده اند، چون شما قدرت بالایی برای همدلی دارید. شاید این هدف می تواند پخت کیک در آخر هفته برای خودتان یا پیاده روی در شهر باشد.

به خودتان تکانی دهید و مشغول به انجام کارهایی شوید که بتوانید از آن ها احساس خوبی بگیرید.

توصیه می کنیم مطلب 18 نشانه که ممکن است شما تیپ 4 اینیاگرام باشید، را مطالعه کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.