بررسی رفتار هر 9 تیپ اینیاگرام در دوران رشد و استرس

1401/12/07 2:56 PM - یک سال قبل


اگر تیپ اینیاگرام خود را می دانید، ممکن است برایتان مفید باشد که بدانید معمولا تیپتان در دوران رشد و استرس چه واکنشی نشان می دهد. اگر هم از تیپ خود مطمئن نیستید، با نکاتی که در این مطلب مطرح می کنیم می توانید متوجه ویژگی هایی شوید که از خود نشان می دهید و مختص تیپ شما است.

این فرآیند می تواند در مسیر رشد فردی و درک به شما کمک کند. در سیستم اینیاگرام، هر عدد مستقیما در ارتباط با دو عدد دیگر با یک خط رشد و استرس است. این خط نشان دهنده ویژگی هایی است که هر تیپ در دوران رشد و استرس نشان می دهد. این دوران را به ترتیب به اسامی ادغام و از هم پاشیدن نیز می شناسند.

بعضی از نمادهای اینیاگرام از خطوط پیکان دار برای متصل کردن اعداد متناظر استفاده می کنند. از عدد مربوط به هر تیپ، دو پیکان به دو عدد دیگر اشاره می کنند که یکی از آن ها مربوط به استرس و دیگری رشد است.

در نگاه اول، بدون این که هر خط و چیزی را که می خواهد در چارت اینیاگرام نشان دهد درک کنید، ساختار اینیاگرام می تواند گیج کننده به نظر برسد. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت چطور درک کنید هر تیپ تحت استرس چه واکنشی نشان می دهد و چطور رشد را تجربه می کند.

همچنین متوجه خواهید شد هر تیپ در دوران از هم پاشیدن و ادغام رفتار چه تیپی را در پیش می گیرد. برای این که ساده تر بتوانید نکات این مطلب را متوجه شوید، به موارد زیر دقت کنید:

  • هر عدد ویژگی های عدد دیگر را در دوران رشد و استرس نشان می دهد.
  • درک این که چطور در دوران رشد و استرس واکنش نشان می دهید، می تواند خودآگاهی شما را افزایش دهد.
  • کسب اطلاعات بیشتر در مورد اعدادی که عدد تیپتان به آن ها وصل می شود، می تواند توانایی شما در مدیریت احساسات و عادت هایتان افزایش دهد.

قبل از شروع می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

رفتار تیپ 1 اینیاگرام در دوران رشد و استرس

افراد با تیپ 1 اینیاگرام که معمولا به عنوان تیپ کمال گرا یا اصلاح طلب شناخته می شوند، احساس می کنند که دائما باید جهان اطراف خود را تغییر دهند و بهبود بخشند. آن ها ویژگی های استثنائی دارند مانند میل عمیق به تبدیل جهان به مکانی بهتر، گرچه همچنین خشمی با ریشه های عمیق در خود دارند که سریعا می تواند احساس آن ها را تغییر دهد.

تیپ یکی ها با تیپ های چهار و هفت در ارتباط هستند و بسته به شرایط اطراف خود، خصوصیات این تیپ ها را نشان می دهند.

رفتار تیپ یک اینیاگرام تحت استرس

تیپ یکی ها در دوران استرس خصوصیات تیپ چهاری ها را نشان خواهند داد. آن ها بیشتر خودشان و افراد اطرافشان را مورد قضاوت و انتقاد قرار می دهند. این رفتار باعث رنجش کسانی خواهد شد که از اطراف آن ها بودن لذت می برند.

این افراد همچنین بیشتر نسبت به انتقادهایی که از آن ها می شود حساسیت نشان می دهند، به ویژه انتقاد منفی. تیپ یکی ها در دوران استرس به بدترین منتقدان تبدیل خواهند شد.

رفتار تیپ یک در دوران رشد

دیدن خوبی های دنیا ویژگی است که تیپ یکی ها در دوران رشد از خود نشان می دهند. آن ها در دوران رشد و امنیت، خصوصیات تیپ هفتی ها را به نمایش می گذارند. آن ها خودجوش و شوخ طبع تر می شوند و در دوران رشدشان بیشتر از همیشه خودشان را می پذیرند.

همچنین می خواهند که تجربه های جدید داشته باشند و از فرصت های هیجان انگیز و جدید فراوان، استقبال می کنند.

رفتار تیپ 2 اینیاگرام در دوران رشد و استرس

تیپ دویی ها به اسم امدادگر یا کمک کننده شناخته می شوند. بزرگترین انگیزه و میل این افراد، این احساس است که کسانی که آن ها را دوست دارند و برایشان اهمیت قائل می شوند، به آن ها نیاز داشته باشند و مورد تحسینشان قرار دهند. تیپ دویی ها افراد خونگرم و دلسوزی هستند که باعث می شود با افراد زیادی رابطه داشته باشند و فرصت های زیادی از این نظر پیدا کنند.

با وجود این بزرگترین عیب آن ها غرورشان است. آن ها اینطور احساس می کنند که صلاح افراد اطراف خود را بهتر از هر کسی می دانند. آن ها در ارتباط با تیپ چهار و هشت قرار می گیرند و بسته به شرایط اطراف خود، خصوصیات این تیپ ها را نشان می دهند.


رفتار تیپ دو اینیاگرام تحت استرس

افراد با تیپ 2 اینیاگرام تحت استرس خصوصیات تیپ هشتی ها را نشان می دهند. این موضوع باعث خواهد شد که بیشتر زیاده خواه، فریبکار و کنترل کننده شوند. آن ها تقصیر وقایع را به گردن افراد اطراف خود می اندازند.

همچنین ممکن است نگاهی به گذشته بیاندازند و اشتباهاتی را که در گذشته مرتکب شده اند، خاطر نشان کنند.

رفتار تیپ دو اینیاگرام در دوران رشد

تیپ دویی ها در دوران رشد و امنیت خصوصیات افراد با تیپ چهار را نشان می دهند. این رفتار به آن ها اجازه خواهد داد متوجه شوند خودمراقبتی ایرادی ندارد و به معنای خودخواهی نیست.

از آن جایی که آن ها به خودشان عشق می ورزند، متوجه خواهند شد که نیازی نیست تظاهر کنند که تمام افراد اطراف خود را دوست دارند.

رفتار تیپ 3 اینیاگرام در دوران رشد و استرس

افراد با تیپ 3 اینیاگرام معمولا به اسم موفق شناخته می شوند. انگیزه آن ها موفقیت است و برای بازدهی و بهره وری زیاد تلاش می کنند. همچنین تشنه موفقیت یا داشتن ظاهری از موفقیت هستند.

به این خاطر که آن ها همیشه باید بویی از موفقیت را در خود داشته باشند، بزرگترین عیب آن ها فریبکاری است. آن ها بسیار هدفگرا هستند و شور بالایی برای موفقیت از خود نشان می دهند.

آن ها در ارتباط با تیپ نهی ها و تیپ ششی ها قرار می گیرند و بسته به شرایط اطراف خود، خصوصیات این تیپ ها را نشان می دهند.


رفتار تیپ سه اینیاگرام تحت استرس

افراد با تیپ سه تحت استرس خصوصیات تیپ نهی ها را نشان می دهند. این موضوع باعث خواهد شد انرژی از دست بدهند و در نتیجه آن انگیزه هایشان از دست برود. آن ها خودشان را با کار مشغول می کنند، به جای این که روی چیزی سازنده و بهره ور کار کنند.

رفتار تیپ سه اینیاگرام در دوران رشد

افراد با تیپ سه در دوران رشد و امنیت خصوصیات افراد با تیپ شش را نشان می دهند. آن ها به افرادی خونگرم تر تبدیل شده و بیشتر به احساسات خود نزدیک می شوند و نسبت به برقراری ارتباط با عزیزان خود میل بیشتری نشان می دهند. همچنین می خواهند کاری را انجام دهند که به صلاح گروه است.

رفتار تیپ 4 اینیاگرام در دوران رشد و استرس

تیپ چهاری ها معمولا به اسم تیپ فردگرا یا رومانتیک شناخته می شوند. انگیزه آن ها احساس شدن و متفاوت بودن است. آن ها می خواهند مورد درک افراد اطراف خود قرار بگیرند.

تیپ چهاری ها احساسات بزرگی دارند و می خواهند برای تجربه آن ها آزاد باشند. آن ها به دلیل احساسات قابل توجه خود به آسانی تصمیم ها و عواطف خود را به سایرین دیکته می کنند.

خلاقیت و دمدمی بودن جزو ویژگی های رایجشان است. بزرگترین خواسته آن ها این است که آنطور که واقع هستند درک شوند. تیپ چهاری ها به سادگی می توانند در دام حسادت بیافتند.

افراد با تیپ 4 اینیاگرام با تیپ های یک و دو در ارتباط هستند و بسته به شرایط اطراف خود، خصوصیات این تیپ ها را نشان می دهند.


رفتار تیپ چهار اینیاگرام تحت استرس

تیپ چهاری ها در دوران استرس خصوصیات افراد با تیپ دو را نشان می دهند. آن ها فوق العاده وابسته به دیگران خود می شوند و در همین حین نیازهای خود را مخفی می کنند. آن ها خواهان جلب توجه سایرین و افراد اطراف خود هستند و به آن نیاز دارند.

تیپ چهاری ها تحت استرس، اطمینان قلبی و توجه عزیزان زندگی خود را می خواهند.

رفتار تیپ چهار اینیاگرام در دوران رشد

افراد با تیپ چهار در دوران رشد و امنیت خصوصیات افراد با تیپ یک را نشان می دهند. نظم به آن ها اجازه خواهد داد رویاها و ایده های خلاقانه خود را به پایان برسانند. آن ها می توانند این ایده های خلاقانه را کامل کرده و به واقعیت تبدیل کنند.

تیپ چهاری در دوران رشد بیشتر با زمان حال ارتباط برقرار می کنند و تمرکز خود را روی حال می گذارند. آن ها همچنین می توانند عواطف خود را کنترل کنند تا همیشه نیاز نباشد براساس هر احساسی که تجربه می کنند، عمل کنند.

رفتار تیپ 5 اینیاگرام در دوران رشد و استرس

تیپ پنجی ها به اسم پژوهشگر شناخته می شوند چون میل شدیدی به کسب دانش بسیار دارند. آن ها معمولا انرژی خود را حفظ می کنند تا تکیه به سایرین برای کسب کمک و یاری نداشته باشند. این تیپ تمایل دارند عشق و احساس خود به سایرین را مخفی نگه دارد.

تیپ پنجی ها این پتانسیل را دارند که بسیار خودکفا شوند و تفکر منطقی بالایی دارند. بزرگترین میل آن ها در زندگی مستقل و توانمند بودن است. آن ها نمی خواهند برای نیازها یا خواسته های خود به فرد دیگری وابسته باشند.

به احتمال زیاد به دلیل همین میل، بزرگترین عیب آن ها حریص بودن است. تیپ پنجی ها با تیپ های هفت و هشت در ارتباط هستند و بسته به شرایط اطراف خود، خصوصیات این تیپ ها را نشان می دهند.


رفتار تیپ پنج اینیاگرام تحت استرس

افراد با تیپ 5 اینیاگرام در دوران استرس خصوصیات افراد با تیپ هفت را نشان می دهند، از جمله وابستگی عاطفی آن ها. علت نشان دادن این رفتار میلشان به داشتن امنیت است. استرس می تواند باعث شود حواس این تیپ سریعا پرت شده و آشفته شود.

آن ها همچنین بسیار برتری جو و بی خیال می شوند. تیپ پنجی ها تحت استرس بسیار بسیار خودخواه و متوجه به خود می شوند.

رفتار تیپ پنج اینیاگرام در دوران رشد

افراد با تیپ پنج در دوران رشد و امنیت خصوصیات افراد با تیپ هشت را نشان می دهند. تمرکز آن ها روی تغییر مثبت و ایجاد تفاوت در دنیای اطرافشان خواهد بود، در همین حین که از تلاش سایرین نیز حمایت می کنند.

رفتار تیپ 6 اینیاگرام در دوران رشد و استرس

افراد با تیپ 6 اینیاگرام به اسم وفادار شناخته می شوند. آن ها متعهد، شوخ طبع و منطقی هستند. آن ها نسبت به وجود امنیت در زندگی خود احساس نیاز زیادی می کنند. تیپ شش ها وفادار هستند اما در اعتماد به سایرین و خودشان مشکل دارند و همچنین ترس و اضطراب جزو احساسات رایج آن ها است.

تیپ ششی ها برای پیدا کردن امنیتی که شدیدا به دنبال آن هستند، به اشخاصی صاحب مقام و قدرت تبدیل خواهند شد. تیپ ششی ها با تیپ های سه و نه در ارتباط هستند و بسته به شرایط اطراف خود، خصوصیات این تیپ ها را نشان می دهند.


رفتار تیپ شش اینیاگرام تحت استرس

تیپ ششی ها در دوران استرس و سختی خصوصیات افراد با تیپ سه را نشان می دهند. آن ها تصویری را از خودشان را به جهان اطراف نشان خواهند داد که همه چیز تحت کنترل است، در حالی که خودشان را غرق کار می کنند.

تیپ ششی ها از موفق نبودن می ترسند و تا زمانی که خوش بین نباشند که در امری موفق نخواهند شد، چیزهای جدید را امتحان نخواهند کرد.

رفتار تیپ شش اینیاگرام در دوران رشد

تیپ ششی ها در دوران توسعه، قدرت پذیرش بیشتری دارند و در دوران رشد و امنیت رفتاری شبیه به افراد با تیپ نه را نشان می دهند. آن ها اضطراب را رها کرده و بیشتر از اشخاص دارای قدرت در زندگی خود، به خودشان اعتماد می کنند.

تیپ ششی ها می توانند در دوران رشد کمتر سخت بگیرند و افراد دلرحم تری باشند. آن ها همچنین می توانند از زوایای مختلف به زندگی نگاه کنند.

رفتار تیپ 7 اینیاگرام در دوران رشد و استرس

افراد با تیپ 7 اینیاگرام تیپ مشتاق و دارای عقاید اپیکور هستند. انگیزه آن ها خودداری از درد و ناراحتی و پیدا کردن شادی و لذت است. آن ها افرادی ماجراجو و خودجوش هستند و دوست دارند چیزهای جدید و هیجان انگیز را امتحان کنند.

پیدا کردن رضایت برای تیپ هفتی ها سخت است، چون همیشه می خواهند بهترین و سرگرم کننده ترین چیزها را در زندگی خود تجربه کنند. بزرگترین ترس آن ها تجربه یک حالت منفی یا درد است.

تیپ هفتی ها با تیپ های یک و پنج در ارتباط هستند و بسته به شرایط اطراف خود، خصوصیات این تیپ ها را نشان می دهند.


رفتار تیپ هفت اینیاگرام تحت استرس

استرس باعث می شود تیپ هفتی ها دیدگاه سفید و سیاهی به زندگی داشته باشند. آن ها در دوران استرس معمولا خصوصیات تیپ یکی ها را نشان می دهند، به نحوی که انرژی زیاد خود و دیدگاه لذت از زندگی را از دست می دهند و بیشتر بدبین می شوند.

تیپ هفتی ها به افرادی بحث کننده و استدلالی تبدیل می شوند و افراد اطراف خود را مقصر می دانند.

رفتار تیپ هفت اینیاگرام در دوران رشد

افراد با تیپ هفت در دوران رشد و امنیت خصوصیات افراد با تیپ پنج را نشان می دهند. آن ها زندگی را در سطح عمیق تری تجربه می کنند. تیپ هفتی ها با تنها بودن با خودشان در سکوت، احساس راحتی بیشتری می کنند.

برای آن ها در دوران رشد و امنیت پیدا کردن معنا و هدف در زندگی راحت تر است.

رفتار تیپ 8 اینیاگرام در دوران رشد و استرس

تیپ هشتی ها به اسم چالشگر در سیستم اینیاگرام شناخته می شوند. انگیزه آن ها میل شدید به داشتن حس قوی بودن است. آن ها از ضعیف یا آسیب پذیر بودن در شرایط زندگی می ترسند.

آن ها ترسی از بیان افکار ذهنی خود ندارند و افرادی رک و اظهارکننده هستند. تیپ هشتی ها اغلب از افراد اطراف خود انتظار دارند در این حد رک بودن را نشان دهند.

میل شدید آن ها رهبری افراد برای رسیدن به پتانسیلشان و مبارزه با چیزهای غیرمنصفانه و بی عدالتی است. با وجود تمام ویژگی های عالی که تیپ هشتی ها نشان می دهند، بزرگترین عیبشان شهوت و طمعی است که در خود دارند.

تیپ هشتی ها با تیپ های پنج و دو در ارتباط هستند و بسته به شرایط اطراف خود، خصوصیات این تیپ ها را نشان می دهند.


رفتار تیپ هشت اینیاگرام تحت استرس

تیپ هشتی ها در دوران استرس می توانند خصوصیات تیپ پنجی ها را نشان دهند. آن ها از عواطف خود فاصله می گیرند. این افراد می توانند مخفی کار شوند و نخواهند سایرین به آن ها بیش از حد نزدیک شوند.

آن ها همچنین زمانی که در شرایط استرس زا گیر کنند، تدابیر و فعالیت های مراقبت از خود را فراموش می کنند.

رفتار تیپ هشت اینیاگرام در دوران رشد

افراد با تیپ 8 اینیاگرام در دوران رشد و امنیت خصوصیات افراد با تیپ دو را نشان می دهند. آن ها به چیزهایی بزرگتر از خودشان شروع به اعتماد کردن می کنند. همچنین در مورد نشان دادن عواطفشان به افراد اطراف خود، بیش از حد نگرانی ندارند.

مرحله رشد به آن ها اجازه خواهد داد عشق و توجه نزدیکان زندگی خود را دریافت کنند.

رفتار تیپ 9 اینیاگرام در دوران رشد و استرس

افراد با تیپ 9 اینیاگرام در شرایط مختلف زندگی صلح جو هستند. انگیزه تیپ نهی ها صلح است و به راحتی می توانند با سایرین همراه شوند و هر کاری را برای جلوگیری از اختلاف و نزاع انجام دهند.

آن ها اغلب سخت گیر نیستند و طبعی آرام دارند. آن ها از ایده اختلاف و دعوا تنفر دارند و به هر بهایی از آن خودداری می کنند. همچنین ممکن است در رسیدگی به اولویت های خود دچار مشکل شوند و نگران باشند که این موضوع بتواند اختلاف و تنشی به وجود آورد.

از طرفی در تصمیم گیری مشکل دارند و نمی خواهند افرادی را که به علت تصمیم آن ها به خواسته خود نخواهند رسید، ناراحت کنند. بزرگترین میل آن ها به ایجاد صلح و هماهنگی در تمام جوانب زندگی شان است. 

تیپ نهی ها با تیپ های شش و سه در ارتباط هستند و بسته به شرایط اطراف خود، خصوصیات این تیپ ها را نشان می دهند.


رفتار تیپ نه اینیاگرام تحت استرس

افراد با تیپ نه اینیاگرام در دوران استرس خصوصیات تیپ ششی ها را نشان می دهند که باعث می شود مضطرب شوند. آن ها بیش از متعهد و خشک خواهند شد و در تمام جوانب زندگی شان به خود شک دارند. آن ها می توانند در موقعیت های استرس زا بسیار واکنش پذیر شوند.

رفتار تیپ نه اینیاگرام در دوران رشد

افراد با تیپ نه در دوران رشد و امنیت خصوصیات افراد با تیپ سه را نشان می دهند. آن ها هدایت زندگی خود را در دست می گیرند و تصمیم گیرانی بهتری خواهند شد. تیپ نهی ها در دوران رشد اعتماد بیشتری به خودشان دارند و وجودشان در زندگی را می پذیرند.

سخن نهایی

درک این موضوع که در دوران رشد و استرس چطور واکنش نشان می دهید، می تواند کمک کند سریع جوانب زندگی خود را برای ایجاد عادت ها و افکار بهتر، شناسایی کنید. اگر هنوز از تیپ شخصیتی اینیاگرام خود مطمئن نیستید، در تست Enneagram تست و تایپ شرکت کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.