هر تیپ اینیاگرام چطور سعی می کند از دردهای خود فرار کند – قسمت سوم تیپ های 5، 6 و 7

1402/01/19 2:52 PM - یک سال قبل


در مطلب قبل گفتیم تیپ های 2، 3 و 4 اینیاگرام چطور از دردهای خود فرار می کنند. این مطلب را به چند تیپ دیگر اختصاص دادیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ 5 اینیاگرام – تیپ سر

  • شور: حرص بیش از حد
  • فضیلت: وابستگی نداشتن

افراد با تیپ پنج اینیاگرام معمولا خوره کتاب هستند و می توانند ساکت و منزوی، متخصص، حرفه ای، خلاق و با قدرت تخیل بالا باشند. شور تیپ پنجی ها حرص بیش از حد یا به عبارت ساده تر طمع داشتن بوده اما آسان ترین راه برای درک این ویژگی، وابستگی است.

از این نظر که تیپ پنجی ها به دانش برای درک دنیا و بقا در آن وابسته هستند. احساسات بخشی از یک جهان بدون مرز، بزرگ و مرموز است که می تواند ذهن را آشفته کند و فرد را بترساند. چنین تفکری اغلب به این دلیل است که تیپ های سر همچنین به عنوان تیپ های ترس محور شناخته می شوند.

پردازش های ذهنی می توانند چنین تیپ هایی را به سادگی به اضطراب و آشفتگی بکشانند و آن ها پشت سر هم به چیزهای مختلف فکر کنند. تیپ پنجی ها با جستجو در معنای درد و درک آن، از درد فرار کرده و سعی می کنند تجربه بودن در درد را معنا و تفسیر کنند، به جای این که مستقیما آن را تجربه کرده یا در ذهن خود تصور کنند که درد چه شکلی می تواند باشد.

تیپ پنجی ها از آن چه دیگران احساس کرده اند، زبان مربوط به درد و مفهوم سازی ایده ها و فلسفه های مرتبط با دردی که ممکن است در حال تجربه آن باشند، چیزهای مختلف یاد خواهند گرفت. با آن که تیپ های قبلی و احساسات مرتبط با آن ها ربطی به گذشته دارند، تیپ های سر با آینده ارتباط برقرار می کنند که در حالت طبیعی هیچ قطعیتی در مورد آن وجود ندارد.

برای یک تیپ پنجی، دانش سلاحی است که می تواند با آن به مقابله با عدم قطعیت های آینده برود. البته باید بگوییم این تیپ شخصیتی می تواند در خلوت خود احساساتش را احساس کرده و تجربه کند اما بسیار شبیه به افراد با تیپ نه، اگر خودتان و در این مورد احساساتتان را درگیر نکنید، شاهد حمایت و ملاحظه نگری لحظه ای دیگران نخواهید بود.

افراد با تیپ پنج به نوعی ترسشان از تجربه عمق ناشناخته احساسات را با دور نگه داشتن خود از سایرین و لحظات عاطفی، دائمی می کنند. این قضیه همچنین تا حد زیادی مقدار انرژی آن ها را کنترل می کند.

افراد با تیپ 5 می توانند برای تحقیق به کتاب ها پناه ببرند یا در موارد بسیار حاد، زندگی کاملا دروغین داشته باشند تا بدون وابستگی به سایرین از نظر عاطفی، درگیر و ناظر تجربه های انسانی شوند.

چنین کاری طمع است، یعنی خودشان، احساساتشان، انسانیت و دانششان را مخفی نگه دارند تا خودشان را از واقعیت و تجربه انسانی فراوان دنیای اطراف جدا کنند. زندگی آن ها مانند راه رفتن روی طناب باریک و محکم دانش است، دانشی که می توانند از دوردست ها به دست آورند.

زمانی که افراد تیپ 5 به وابستگی نداشتن رو آورد، می توانند مرموز بودن واقعیت و فراوانی آن را بپذیرند. با این پذیرش یک عمق احساسی می آید که اجازه به پردازش بیشتر احساسات، دانش و خرد واقعی می دهد که ناشی از تجربه اصیل است.

دانش به چیزی تبدیل می شود که تیپ پنجی ها بین خود و آن چه زندگی برای پیشکش دارد، تبادل می کنند از جمله هر چیزی که نمی توانند بخوانند، در گوگل جستجو کنند یا از دوردست ناظر آن باشند.

سریال «گامبی وزیر» یک نمونه عالی در مورد زندگی یک تیپ پنجی و علاقه شدید او به شطرنج است. شما می توانید در سراسر این سریال ببینید که چطور او با واقعیت از طریق تخصص خود در شطرنج تعامل برقرار می کند و خارج از این تخصص، چقدر زندگی برایش سخت است. 

برای شناخت بهتر روابط خود، مطلب سازگاری تیپ 5 اینیاگرام با سایر تیپ های آن را همین الان بخوانید.

تیپ 6 اینیاگرام – تیپ سر

  • شور: ترس
  • فضیلت: شجاعت

افراد با تیپ شش اینیاگرام نیز جزو تیپ های سر قرار می گیرند و شور آن ها ترس است که باعث می شود توجه خود را روی تبدیل کردن خود به فردی شلوغ، ملاحظه نگر و محتاط بگذارند. شما احتمالا بتوانید برای توصیف چنین شخصیت هایی از کلمه اضطراب استفاده کنید، چون در مورد هر چیزی مانند آینده، قدرت و اعتماد با اضطراب می نگرند.

شما به عنوان یک تیپ ششی سعی می کنید به هر مشکل احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد، رسیدگی کنید. توجه به این موضوع برای بسیاری دیگر از تیپ های شخصیتی نیز مهم است اما مشکل تیپ ششی ها این است که نمی توانند از تخیل خود بیرون آیند.

به همین علت آن ها نسبت به افراد و شرایط اطراف خود فوق العاده هوشیار هستند و دائما تهدیدهای بالقوه را بررسی می کنند. شاید فکر کنید که یک تیپ ششی زیاد با درد سر و کار ندارد، چون آن ها اغلب تصور می کنند که آمادگی لازم را برای تمام احتمال ها دارند.

اما تیپ ششی ها در تلاش برای جلوگیری از درد، می توانند در زمینه دردهای احساسی و فیزیکی با مشکلاتی روبرو شوند. یک تیپ ششی مانند هر تیپ دیگری دوست دارد با تمرکز بیش از حد روی چیزی که می خواهد از آن خودداری کند و قاطی کردن آن با زندگی اش، پارادوکس مخصوص به خود را به وجود آورد.

آن چه تیپ ششی ها روی آن تمرکز می کنند مشکلات یا مشکلات بالقوه در آینده است. اجازه دهید اینطور مثال بزنیم: شما همیشه به مشکلاتی توجه دارید که هنوز وجود ندارند و توجه شما به آن ها می تواند باعث شود شکل گیرند.

ما انسان ها تمایل داریم که به این شکل وقایع را آشکار کنیم. قبول داریم شما به عنوان یک تیپ ششی با حرف نویسنده این متن مخالفت خواهید کرد و اشکالی ندارد. چون شما او را نمی شناسید و احتمالا به او اعتمادی ندارید، چالش دیگری که یک تیپ ششی در زندگی دارد.

این نبود اعتماد می تواند همه نوع مشکل به همراه آورد مانند ناتوانی احتمالی در پیدا کردن درمانگری که بتوان به او اعتماد کرد، حل نکردن مشکلات خانوادگی به علت بی اعتمادی، اعتماد نکردن به دکترها و متخصصان پزشکی یا نشان دادن بی اعتمادی در روابط.

اگر اتفاق بدی برای شما به عنوان یک تیپ ششی رخ دهد، کاملا مطمئن خواهید بود که هرگز مجددا این اتفاق نمی افتد.

زمانی که اکثر ما با دردها و چالش های عاطفی روبرو می شویم، معمولا این درد یا چالش چیزی است که از قدیم در درون خود نگه داشته ایم. اگر هرگز به گذشته نگاه نکنید، هرگز آن را نخواهید دید و در چنین مواقعی است که یک تیپ ششی می تواند دائما برای خود مشکلاتی را به وجود آورد که هنوز خبری از آن ها نیست، مشکلاتی که ناشی از یک مشکل حل نشده در گذشته هستند. 

بنابراین شاید بپرسید تیپ ششی ها چطور از درد فرار می کنند؟ با زندگی کردن در تخیل خود و تمرکز روی آینده، چیزی که هنوز وجود ندارد و سخت تلاش کردن برای این که خود را کوچک کنند، بترسند یا اختیار درونی شان را به یک گروه یا رهبری بسپارند که به آن ها یا او ایمان دارند.

از طرفی با آن که ما در مورد مشکل اعتماد این تیپ به سایرین صحبت می کنیم اما چالش واقعی اعتماد درونی آن ها و اعتماد به خودشان است. تیپ ششی ها اغلب در اعتماد به اختیار درونی شان مشکل ندارند که نتیجه آن باعث مدیریت بیش از حد زیاد محیط بیرون و اطرافشان می شود.

با وجود آن که فکر کنید ما در حال نکوهش این تیپ شخصیتی هستیم اما در واقعا می خواهیم توجه را به فضیلت یک تیپ ششی جلب کنیم که شجاعت است. چون تیپ ششی ها واقعا افرادی شجاع هستند.

به این علت که شما به عنوان یک تیپ ششی، با وجود ترس به سمت آینده خواهید رفت. شما مستقیما با مشکلات برخورد می کنید و پا درون قلمروی ناشناخته ها می گذارید، حتی اگر با وجود آگاهی از احتمال ها احساس امنیت کنید.

یعنی توانایی مواجه شدن با درد از قبل درون شما وجود دارد و پیشاپیش می دانید که چه چیزی به صلاح شما است. اگر در حال خواندن این متن هستید، در درون خود می دانید که از هر نوع تجربه دردناکی که تا حالا داشته اید یا تصور می کردید که قرار است تجربه کنید، زنده مانده اید.

بنابراین مواجه شدن با دردهایتان و حل آن، از سایر چالش هایی که در زندگی با آن ها روبرو شده اید و بر آن ها غلبه کرده اید، متفاوت نیست. انیمیشن «شهر اشباح» مثال عالی برای حرکت یک تیپ ششی از سمت ترس به شجاعت است. فیلم «مردی از تورنتو» نیز مثال عالی است که نشان می دهد چطور یک ساب تایپ شش با غریزه جنسی (با بازی کوین هارت) از سمت ترس به طرف شجاعت می رود.

مطلب بهترین حرفه‌ها و شغل‌ها برای تیپ 6 اینیاگرام را نیز از دست ندهید.

تیپ 7 اینیاگرام – تیپ سر

  • شور: شکم پرستی
  • فضیلت: هوشیار بودن

شما باید یقینا بدانید، افراد با تیپ هفت اینیاگرام را باید افرادی عاشق مهمانی، با لبان همیشه خندان و فردی هیجان زده بدانیم زمانی که سایر افراد حاضر در اتاق فوق العاده جدی هستند. آن ها همچنین همان دوستی هستند که همیشه دنبال ماجراجویی جدید یا انجام کاری هیجان انگیز می گردند.

یک تیپ هفتی همیشه مطمئن خواهد شد که وقت برای خوش گذرانی وجود دارد، چون واقعا این چنین است. آن ها به ویژه به فرصت های مثبت برای بازی، هیجان و لذت ذهنی توجه می کنند.

تیپ هفتی ها از طریق این لذت ذهنی، همیشه داشتن انتخاب های فراوان، همیشه داشتن کنترل و تضمین نوعی هیجان، از دردها فرار می کنند. حتی می توانیم با جرات بگوییم که برای یک تیپ هفتی تقریبا همه چیز دردناک است و به همین دلیل آن ها به تجربه های هیجان انگیز یا مثبت شاد پناه می برد.

منظور ما چیست؟ خب، توجه تیپ هفتی ها روی جنبه روشن تر و مثبت زندگی است و بنابراین به بخش بزرگی از تجربه بسیار طبیعی انسانی که تجربه کردن درد و سختی است، دقت نمی کنند.

تیپ هفتی ها همچنین ترجیح می دهند وقت یا اندیشیدن خود را صرف چیزهایی کنند که خسته کننده یا بسیار عادی نیستند، بنابراین انتخاب های آن ها در زندگی حتی محدودتر خواهد شد.

از طرفی زمانی که یک تیپ هفتی تصمیم بگیرد که می خواهد چه چیزهایی را در این برش بسیار نازک زندگی که با حذف موارد دردناک باقی می ماند تجربه کند، تصمیم او این است که همه را همزمان امتحان کند. چون ترس از دست دادن نیز به این تیپ درد می دهد.

شکم پرستی می تواند برای یک تیپ هفتی به همین شکل باشد، یعنی پیدا کردن یک تجربه مثبت یا هیجان انگیز و این که بخواهد تمام آن را همزمان داشته باشد.

شما به عنوان یک تیپ هفتی جزو تیپ های سر نیز محسوب می شوید، یعنی رابطه ای بین شما و ترس وجود دارد. رابطه تیپ هفتی ها با ترس به طور کلی در مورد ترس از درد است که همانطور که اشاره کردیم می تواند موضوع بزرگی برای بحث باشد.

اما تیپ هفتی ها برخلاف تیپ ششی ها، اضطراب خود از آینده را یک هیجان می دانند (یک نوع تاکید مثبت روی آن می گذارند). تیپ هفتی ها دوست دارند هر چیزی را که تجربه می کنند، مثبت بدانند.

نگاه به جنبه روشن ماجرا، چیزهایی که می توانستند بدتر باشند، انتخاب دیگری برای آن ها است یا این تفکر را دارند که زندگی بیش از حد کوتاه است که بخواهیم سرمان را با چیزهای منفی پر کنیم.

اگر مدت زمانی را با یک تیپ هفتی بگذرانید، متوجه خواهید شد که میل شدیدی به مثبت نگری وجود دارد. آن ها به هرحال با چنین تفکری سعی می کنند خود را از دردها دور نگه دارند. آن ها می توانند نسبت به سایرین بی تفاوت باشند یا از عقایدشان خیلی راحت برنجند، چون نمی خواهند افکارشان را قبول کنند.

این تیپ شخصیتی می تواند در مورد چیزهایی که از نظر او زننده، دردناک یا سرگم کننده نیست رفتار قضاوت کننده داشته باشد و ممکن است بسیاری از برنامه ها را لغو کند، چون ترس عظیمی از دست دادن دارد.

فضیلت هوشیار بودن تیپ هفتی ها را از چرخه فرار از درد نجات می دهد و بنابراین توجه شان را به آن جلب می کند. به همین علت آن ها می توانند در لحظات کوچک زندگی روزمره خود بدون این که همه چیز را خیلی رویایی نشان داده یا واکنش بزرگی به آن نشان دهند، لذت بیشتری را تجربه کنند.

به شکل ظاهرا عجیب و متناقضی، یک تیپ هفتی متوجه خواهد شد که مواجه شدن با درد لذت دارد. این که شما از انجام کارهای سخت، صبور بودن و رسیدن به دستاوردهای بزرگ در زندگی پس از تلاش، به رضایت درونی خاصی می رسید.

شما به عنوان یک تیپ هفتی ممکن است در تلاش برای خودداری از درد، از لذت بزرگ زندگی روزمره که از پیش چشمانتان عبور می کند، غافل شوید.

شخصیت ثور در فیلم «ثور: رگناروک» و «ثور: عشق و تندر» یک تیپ هفتی را نشان می دهد که در تقلا است با آسیب روحی کنار آید. شخصیتی که جان کرازینسکی در فیلم «جایی که می رویم» یک مثال عالی برای ساب تایپ هفت با غریزه جنسی است و فیلم های آخر جیم کری و رابین ویلیامز جنبه متمرکزتر و احساسی تر این کمدین های بزرگ را نشان می دهند.

با مطالعه سازگاری تیپ 7 اینیاگرام با سایر تیپ های آن بدانید مناسب رابطه با یک تیپ هفتی هستید یا نه.

سخن نهایی

بدون تردید بعضی از توضیحاتی که برای هر تیپ اینیاگرام دادیم، ممکن است دقیقا آن چه نباشد که بخواهید بشنوید ولی اشکالی ندارد. در واقع لحظاتی در زندگی ما وجود دارد که در سنین پایین تر هستیم و باید بیشتر از جنبه مثبت تجربه های خود بشنویم.

اما اگر در حال تجربه طولانی یک درد یا آسیب هستید یا از بارها تکرار یک اشتباه خسته شده اید، برای خودتان بسیار خوب است تا بررسی کنید واقعا چه چیزی جلوی پیشرفت و رشدتان را گرفته است.

این بررسی یک فرآیند همیشه در حال تحول و توجه به خودتان است و باید هر روز تغییراتی انجام دهید تا از کسی که قبلا بوده اید، بسیار جلوتر باشید. کسی که واکنشی نشان نمی داده و کنترل زندگی خود را به عهده نداشته است.

پس از آن می توانید همان زندگی را داشته باشید که همیشه می خواهید، با فردی باشید که همیشه دوست داشتید او را پیدا کنید، کاری که دوست دارید انجام دهید و امیدوار باشید که با کارهای خود تاثیر ماندگاری روی سایرین بگذارید و تفاوت بزرگی را رقم بزنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.