هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز سایرین را چطور متقاعد به انجام کاری می کند – قسمت دوم

1402/01/27 9:54 PM - یک سال قبل


در مطلب قبل تعدادی از تیپ های شخصیتی MBTI را توضیح دادیم که چطور سایرین را متقاعد به انجام کاری می کنند. در این مطلب 8 تیپ باقیمانده را بررسی می کنیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی INTJ

شخصیت INTJ، نقاط قوت و ضعف زیر را زمان تلاش برای متقاعدسازی دیگران دارد.

نقاط قوت

افراد با تیپ شخصیتی INTJ، سایرین را با استفاده از منطق، بینش و دانش استراتژیک خود متقاعد می کنند. آن ها نگاهی به تصویر بزرگتر از ماجرا دارند و مهارتشان آگاه کردن سایرین از فرصت های بالقوه است (روش متقاعدسازی کایروس).

با آن که اغلب از نظر مردم INTJها سرد و با رفتاری غیردوستانه هستند، آن ها در واقع برای تاثیرگذاری خوب روی سایرین و آگاهی از دیدگاه افراد، ارزش قائل می شوند. آن ها می دانند که برای موثر بودن باید بتوانند از احساسات و نیازهای افراد دیگر آگاه شوند.

زمانی که آن ها سعی می کنند سایرین را متقاعد کنند، تلاش می کنند در نظر بگیرند دیگران چه سرگذشتی داشته اند و از منطق و شواهد برای حمایت از جایگاه فعلی آن ها، استفاده می کنند. آن ها در سکوت به حرف دیگران گوش می کنند اما بعید است که از طریق احساسی متقاعد شوند.

نقاط ضعف

چون تیپ های شخصیتی INTJ اول و مهمتر از هر چیزی شهودی هستند، گاهی در طول یک بحث یا درخواست جدی برای به یادآوری جزئیات حسی خاص یا حقایق، به تقلا می افتند. با آن که آن ها ممکن است مدت زمان بسیار زیادی را صرف یادگیری و مطالعه کنند اما بیشتر برای حقایق مرتبط با یک تصور بزرگتر ارزش قائل می شوند تا مسائل جزئی و کوچکتر.

اگر فردی از یک شخصیت INTJ بخواهد نقاط داده خاص را لیست کند، برای او به یادآوری فوری آن ها می تواند سخت باشد. INTJها در همین حین از افراد «جذاب» لذت نمی برند و می توانند بیشتر از آن چه که خود متوجه باشند، بی احساس به نظر برسند.

آن ها بعید است که شور و رفتار اجتماعی و دوستانه ای را که برای بسیاری از افراد قانع کننده است، از خود نشان دهند. بنابراین برای آن ها متقاعدسازی به شیوه پاتوس می تواند سخت باشد.

تیپ شخصیتی INTP

شخصیت INTP، نقاط قوت و ضعف زیر را زمان تلاش برای متقاعدسازی دیگران دارد.

نقاط قوت

INTPها از منطق، حقیقت و تخیل برای متقاعدسازی استفاده می کنند. آن ها بسته به موقعیت ممکن است جذب باور یا عشق یک فرد به حقیقت و منطق شوند. آن ها برای متقاعدسازی سایرین از درک جامع خود از موضوع استفاده می کنند.

آن ها معمولا تمام جزئیات مربوط به موضوعات مورد علاقه خود را می دانند، بنابراین برایشان سخت نیست که به کمک شواهد و جزئیات از ادعاهایشان دفاع کنند. همچنین INTPها به سادگی می توانند تصویر بزرگتر ماجرا را ببینند و این که چطور داده های تصادفی در ارتباط با یکدیگر قرار می گیرند.

بنابراین آن ها می توانند به احتمال ها، ارتباط ها و اطلاعاتی که سایرین ممکن است ندیده باشند، اشاره کنند. توانایی آن ها برای خلاقانه فکر کردن و نظریه پردازی منطقی می تواند باعث شود بیشتر از آن چه بسیاری از افراد بدانند، در بحث ها موفق و موثر باشند. 

نقاط ضعف

INTPها به سادگی می توانند استدلال های خود را منطقی نشان دهند. اما از طرف مقابل زمانی که سعی می کنند منطق خود را برای افرادی بیان کنند که پاسخ های سریع و محکم می خواهند، ممکن است عصبانی شوند.  

INTPها حتی نسبت به ایده های خود شک دارند و اغلب برای آن ها ساده تر است که بگویند چه چیزی حقیقت ندارد تا حقیقت دارد. بنابراین آن ها در مخالفت منطقی با چیزی به خوبی عمل می کنند اما برای آن ها استدلال منطقی برای طرفداری از چیزی می تواند سخت تر باشد.

INTPها همچنین در تعامل با سایرین و جلب توجه آن ها از نظر احساسی، با مشکل روبرو می شوند. درک نحوه «تحت تاثیر قرار دادن» یا به عبارتی افسون کردن دیگران یا بیان ایده ها به شکل جذاب و پرشور، می تواند برای این تیپ شخصیتی یک چالش باشد.

بنابراین آن ها به سختی می توانند از شیوه متقاعدسازی پاتوس استفاده کنند.  

تیپ شخصیتی ENTJ

شخصیت ENTJ، نقاط قوت و ضعف زیر را زمان تلاش برای متقاعدسازی دیگران دارد.

نقاط قوت

ENTJها می توانند استدلال های خود را محکم و منطقی اظهار کنند. آن ها می توانند سریعا اطراف را ارزیابی کرده، فرصت ها یا موانع بالقوه را شناسایی کنند و سپس یک نقشه عمل ارائه دهند.

این تیپ شخصیتی به صورت ذاتی به شیوه های متقاعدسازی کایروس و لوگوس توجه نشان می دهد. آن ها می توانند به یک شکل متقاعدکننده ایده ها و استراتژی های کلی را با یکدیگر ترکیب کرده و فورا اجرا کنند.

این تیپ های شخصیتی به صورت ذاتی دیدگاه سایر افراد را می پرسند و سعی می کنند تاثیر خوبی از خود به جا بگذارند. با آن که از نظر بسیاری از افراد، تیپ های شخصیتی ENTJ فرمانده و دیکتاتور هستند اما در حقیقت شدت این امر کمتر است.

ENTJها می دانند که اگر مهارت های اجتماعی یا درک عاطفی نداشته باشند، نمی توانند به جایی برسند. اما آن ها اگر احساسات و ارزش های افراد از نظر منطقی قابل بررسی و تحلیل نباشند، سریعا صبر خود را از دست می دهند.

نقاط ضعف

ENTJها افرادی بسیار هدفگرا و با تمرکز بالا هستند. اگر آن ها برای متقاعدسازی چیزی یا فردی تلاش کنند و به نتیجه نرسد، فورا بی قرار خواهند شد. این امر به ویژه زمانی صحت دارد که افراد موضوع را عوض کنند یا به شکلی احساسی شوند که از نظر ENTJها منطقی نباشد.

این تیپ شخصیتی همچنین ممکن است به سختی بتواند نسبت به نیازهای عاطفی دیگران توجه و حساسیت نشان دهد. از طرفی ممکن است چیزهایی بگوید که ناخواسته برای به رخ کشیدن برتری یا از روی بی احساسی به نظر برسند.

با آن که آن ها اغلب دوست دارند احساسات افراد و همکاری با آن ها را به طور کامل درک کنند اما برای این تیپ شخصیتی هنر ظریف مدیریت شرایط سخت بدون توهین به سایرین و صبوری نشان دادن می تواند یک چالش باشد. بنابراین آن ها برای تسلط روی سبک متقاعدسازی پاتوس باید انرژی و زمان زیادی را صرف کنند.

تیپ شخصیتی ENTP

شخصیت ENTP، نقاط قوت و ضعف زیر را زمان تلاش برای متقاعدسازی دیگران دارد.

نقاط قوت

ENTPها افرادی پرشور، متقاعدکننده و مطمئن به خود هستند. آن ها مانند ESTPها می توانند نسبتا ساده سایرین را درک کنند و جذابیت و شوخ طبعی خاصی دارند که باعث می شود جذاب باشند.

با آن که بسیاری از دیگر تیپ های تفکری در درک ظرافت روابط اجتماعی مشکل دارند، ENTPها نسبتا سریعا متوجه آن ها می شوند و در صورت نیاز می توانند در رفتار خود تغییر ایجاد کنند. چنین ویژگی باعث می شود که آن ها تنها تیپ تفکری باشند که به صورت ذاتی با مهارت بالا از سبک متقاعدسازی پاتوس استفاده می کنند.

چنین ویژگی باعث می شود که آن ها زمان همکاری با افرادی که برای موافقت با چیزی باید از نظر احساسی تحت تاثیر قرار بگیرند، یک برگ برنده در دست داشته باشند. این افراد زمان متقاعدسازی می توانند به سادگی احساسات طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دارند یا چندین دلیل بیاورند که چرا باید با خواسته شان موافقت کرد.

برای آن ها ایده پردازی لحظه ای و نتیجه گیری با ایده های هوشمندانه برای جلب توجه افراد، ساده است. ENTPها همچنین از بحث کردن لذت می برند و عاشق استدلال های منطقی و هوشمندانه هستند. آن ها به همین علت اگر نیاز باشد، از به چالش کشیدن خرد متعارف (باورها و عقاید رایج عموم) به شکل متقاعدکننده، ترسی ندارند.

نقاط ضعف

اگر اختلاف یا کشمکشی پیش آید، ENTPها بیشتر تمرکز خود را روی رقابت می گذارند تا همکاری. آن ها ممکن است تمرکز خود را روی شکست دادن طرف مقابل در بحث کردن بگذارند که می تواند باعث سرد شدن افراد شود و آن ها متقاعد نشوند.

افراد با این تیپ شخصیتی همچنین ممکن است گاهی بی احساسی خود به چیزهای مختلف را در اوج بحث نشان دهند و به انتقاد منطقی رو بیاورند، به جای توجه به این که انتقاد چقدر می تواند به احساسات یک نفر آسیب بزند.  

ENTPهایی که نابالغ هستند، همچنین می توانند در حفظ تمرکز خود با مشکل روبرو شوند و از یک ایده به ایده دیگر بپرند و در این بین مخاطب خود را از دست بدهند.

تیپ شخصیتی INFJ

شخصیت INFJ، نقاط قوت و ضعف زیر را زمان تلاش برای متقاعدسازی دیگران دارد.

نقاط قوت

INFJها برای دیپلماسی و همدلی در روابط ارزش قائل می شوند و اگر تلاش کنند منظور خود را برسانند، معمولا این کار را به آرامی و بدون رفتار تهاجمی انجام می دهند. آن ها توانایی خاصی در درک احساسات دیگران و به دست آوردن دلشان با استفاده از آرامش، قدرت درک و صداقت خود دارند.

برای INFJها مهم است روابط آرام و صمیمانه ای را شکل دهند، تاثیر خوبی از خود به جا بگذارند و یک حس اعتماد به وجود آورند. آن ها همچنین ممکن است از کنایه ها و مثال ها برای رساندن منظور خود به شکلی استفاده کنند که متفاوت و کنجکاوی برانگیز باشد.

این تیپ شخصیتی شهودی است، به همین علت توجه افراد را به تصویر بزرگتر از ماجرا جلب می کند. به عنوان مثال آن ها می توانند یک تصور ذهنی از آینده ترسیم کنند که دیگران با انجام کارهای خاص می توانند به آن برسند.

نقاط ضعف

INFJها ممکن است به سختی بتوانند شخصیت اظهارکننده و محکم لازم برای متقاعدسازی را در خود پرورش دهند. آن ها بیشتر ترجیح می دهند منظور حرف های خود را به شکلی آرام و غیرتهاجمی بیان کنند. اما اگر بیش از حد منفعل باشند یا نتوانند افکار و عقاید خود را محکم بیان کنند، می تواند افراد را گمراه کند یا توجهی به استدلال هایشان نشان ندهند.

علاوه بر این، INFJها به سختی می توانند به جزئیات و حقایق ریز زیاد توجه نشان دهند. آن ها به عنوان یک تیپ شهودی بیشتر روی تصویر بزرگتر ماجرا تمرکز دارند تا جزئیات. بنابراین اگر سعی کنند در یک بحث برنده شوند، ممکن است زمانی که از آن ها بخواهید جزئیات بسیار مشخص و حقایق را بازگو کنند، آشفته شوند.

با آن که آن ها زمان زیادی را صرف مطالعه و بررسی حقایق می کنند اما نگه داشتن تمام جزئیات مشخص در ذهن می تواند یک چالش برایشان باشد و در نتیجه آن احساسی سردرگمی و تمرکز نداشتن کنند.

تیپ شخصیتی INFP

شخصیت INFP، نقاط قوت و ضعف زیر را زمان تلاش برای متقاعدسازی دیگران دارد.

نقاط قوت

INFPها دل و توجه مردم را با صداقت، بینش و شوری که به باورهای خود دارند، به دست می آورند. آن ها اغلب می توانند احساسات عمیق دیگران را درک کرده و آن ها را وادار کنند دیدگاه متفاوتی به شرایط داشته بشند.

آن ها با قدرت شگفت انگیزی می توانند از شیوه متقاعدسازی پاتوس استفاده کنند. INFPها با درک عناصر طبیعی، نیازهای انسان و انگیزه های درونی اش، می توانند بحث را طوری پیش ببرند که تاثیرگذار باشد.

INFPهای سالم همچنین زمان شنیدن باورها و ایده های متفاوت صبوری نشان می دهند و به همه اجازه می دهند حرف خود را بزنند. آن ها به صورت ذاتی می خواهند فضایی از همکاری و پذیرش را به وجود آورند که افراد در آن بتوانند ایده های خود را در میان بگذارند و ارزش هایشان را بیان کنند.

صبر و صداقتی که INFPها در بحث های خود نشان می دهند، می تواند بسیار متقاعدکننده باشد. حتی اگر در مقایسه با سایر روش های متقاعدسازی، کمتر جسورانه و رک است. 

نقاط ضعف

INFP در بیان افکار خود با قطعیت و شفافیت مطلق می توانند مشکل داشته باشند. آن ها با زندگی در ذهن خود راحت تر هستند که همین موضوع باعث می شود به سختی بتوانند توجه خود را روی یک بحث طولانی یا توضیح استدلال هایشان، نگه دارند.

علاوه بر این، INFPها زمانی که از آن ها خواسته شود حقایق، معیارها و ارقام زیادی را برای دفاع از ادعای خود به یاد آورند، آشفته و خشمگین می شوند. آن ها اغلب باید برای به یاد آوردن جزئیات یک گام به عقب بردارند و نگاهی به تصویر بزرگتر بیاندازند.

در پایان INFPها ممکن است در حفظ یک عقیده یا استدلال برای مدت بسیار طولانی موفق نباشند. چون این تیپ شخصیتی ممکن است زمانی که ایده های جدید به ذهنش خطور پیدا می کند، نظرش را تغییر دهد. بنابراین برای آن سخت است نظر خود را روی یک عقیده نگه دارند و همه را نسبت به آن متقاعد کنند.

تیپ شخصیتی ENFJ

شخصیت ENFJ، نقاط قوت و ضعف زیر را زمان تلاش برای متقاعدسازی دیگران دارد.

نقاط قوت

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ، به صورت ذاتی قدرت بالایی برای متقاعدسازی سایرین دارند. آن ها در درک خواسته ها و نیازهای سایرین استعداد دارند و سپس راه هایی را پیدا می کنند که توسطشان بتوانند راه حل های پیشنهادی خود برای رفع آن نیازها را توضیح دهند.

این ویژگی به ویژه زمانی بارز است که ENFJها ارتباط عاطفی عمیقی با افرادی که سعی در متقاعدسازی شان دارند، برقرار می کنند (متقاعدسازی به شیوه پاتوس). آن ها قدرت درک بالایی برای فهمیدن زبان بدن و حالات چهره دارند که باعث می شود بدانند چطور جملات و استدلال های خود را به شکلی که بیشترین تاثیر را داشته باشد، انتخاب کنند.

ENFJها همچنین از مهربانی و گرمای طبیعی خود نفع می برند که کمک می کند برای متقاعدسازی سایرین یک محیط صمیمانه به وجود آورند. آن ها را می توان مانند فردی امیدبخش دانست که با اعتقادهای پرشور و ارزش های متعالی خود، الهام بخش سایرین است.

نقاط ضعف

ENFJها می توانند در اوج بحث کنترل خود را از دست بدهند و بیش از حد زورگو شوند. انرژی کاریزماتیک آن ها می تواند اینطور به نظر برسد که انگار می خواهند نظر سایر افراد را له کنند که چنین رفتاری سودمند یا متقاعدکننده نیست.

ENFJها به عنوان افراد شهودی به صورت ذاتی به تصویر بزرگتر ماجرا علاقه دارند و کمتر به حقایق، ارقام و جزئیات مشخص توجه می کنند. زمانی که از افراد با این تیپ شخصیتی خواسته شود که از ادعاهای خود با حقایق محکم دفاع کنند، به صورت موقت تمرکز خود را از دست می دهند یا به سختی می توانند حقایق را به یاد آورند.

در پایان، ENFJها یک رهبر بالفطره هستند اما گاهی در بیان منطقی عقاید خود با مشکل روبرو می شوند. حتی اگر آن ها در خلوت خود منطق چیزی را بررسی کرده باشند، باز هم ممکن است نتوانند به راحتی منطق خود را در اوج بحث و زمانی که تحت فشار هستند، به سایرین توضیح دهند.

تیپ شخصیتی ENFP

شخصیت ENFP، نقاط قوت و ضعف زیر را زمان تلاش برای متقاعدسازی دیگران دارد.

نقاط قوت

ENFPها روی متقاعدسازی دیگران و انگیزه بخشی به آن ها، تسلط بالایی دارند. آن ها با توجه اشتیاق، خوشبینی و جذابیت درونی خود، می دانند چطور نظر مخاطبان را جلب کنند و موافقت آن ها برای ماجراجویی های جدید الهام بخش را به دست آورند.

این تیپ شخصیتی اغلب راه حل ها و احتمال های خلاقانه ای را نتیجه می گیرد که تا قبل از آن در نظر نگرفته شده بودند و بیشتر از هر چیزی به بررسی ایده ها و فرصت های جدید علاقه دارد.

ENFPها برای درک سریع شرایط افراد و شرح مفاهیم پیچیده به شکل قابل فهم و ساده که مورد پسند همه باشد، استعداد دارند. آن ها می دانند چطور مخاطب خود را بفهمند و استدلال های خود را طوری پیش ببرند که متقاعدکننده باشد. ویژگی که می تواند باعث شود آن ها راحت تر بتوانند موافقت سایرین را نسبت به افکار خود به دست آورند.

نقاط ضعف

ENFPها می توانند به قدری به ارزش های خود اعتقاد داشته باشند که اینطور به نظر برسد که در بحث ها یک طرفه پیش می روند یا بیش از حد موعظه می کنند. آن ها به قدری نسبت به عقاید خود شور و اشتیاق نشان می دهند که یادشان می رود دیدگاه های دیگران را نیز در نظر بگیرند. موضوعی که باعث می شود به سختی بتوانند سازش کنند.

علاوه بر این، افراد با تیپ شخصیتی ENFP عطش سیری ناپذیری به کاوش و چیزهای جدید دارند. به عبارت دیگر حواس آن ها ممکن است به راحتی با فرصت ها و ایده های جدید پرت شود و به سختی بتوانند تمرکز خود را روی یک هدف نگه دارند.

چنین ویژگی باعث می شود که آن ها به سختی بتوانند سایرین را نسبت به هر نوع تعهد بلندمدت متقاعد کنند. در پایان این افراد ممکن است به علت تمرکز بیشتر به تصویر بزرگتر ماجرا، دقت کمتری به جزئیات داشته باشند.

بنابراین زمانی که از آن ها هنگام بحث خواسته شود به حقایق و شاخص ها اشاره کنند، می توانند به اشتباه بیافتند و سردرگم شوند.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.