جنبه تاریک هرکدام از تیپ های اینیاگرام – قست اول تیپ های 1 تا 4

1402/02/03 11:48 PM - یک سال قبل


شخصیت هرکسی یک جنبه تاریک دارد، درست است؟ تمام ما در زندگی لحظاتی را تجربه کرده ایم که به دلیل استرس، خستگی یا نابالغ بودن، در بهترین حالت خود نبوده ایم. اما چه اتفاقی می افتد زمانی که بدترین نسخه خودمان باشیم؟

در این مطلب قصد داریم به این موضوع رسیدگی کنیم. هر کدام از 9 تیپ اینیاگرام می توانند زمانی که از مکانیسم های ناسالم برای مقابله کردن استفاده می کنند یا به مدت طولانی از ترس درونی خود گریزان می شوند، رفتار ناسالمی را در پیش بگیرند.

در این مطلب می خواهیم بگوییم هر کدام از این تیپ ها در بدترین حالت خود به چه شکل هستند و چطور می توانند از این مرحله عبور کنند. پس تا انتها همراه ما بمانید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ یک اینیاگرام

افراد با تیپ 1 اینیاگرام تمایل دارند خوب باشند و صداقت خود را نشان دهند. این تیپ ها می توانند تنها به این دلیل که باور دارند حق با آن ها است، خود را شدیدا خسته کنند. آن ها در بهترین حالت خود افرادی عاقل، بخشنده و الهام بخش هستند.

صبور بودن ویژگی شاخص افراد با تیپ یک اینیاگرام است. آن ها می دانند که هیچ کس کامل نیست اما تنها با حضور داشتن در کنار سایرین، به آن ها کمک می کنند بهترین خود باشند. صداقت ذاتی افراد با این تیپ شخصیتی، الهام بخش سایرین خواهد بود تا زندگی شان را با معنا و هدف بیشتری به جلو پیش ببرند.

جنبه تاریک افراد با تیپ 1 اینیاگرام

زمانی که تیپ یکی ها ناسالم یا نابالغ هستند، می توانند جنبه تاریک خود را به نمایش بگذارند که کاملا با شخصیت منطقی و نجیب آن ها در زمانی که سالم هستند، فاصله دارد. تیپ یکی های ناسالم می ترسند که با بدترین ترس خود روبرو شوند، این ترس که به افرادی فاسد یا شرور تبدیل شوند.

آن ها سعی می کنند جلوی واکنش های ناگهانی خود را بگیرند، خود را توجیه کنند یا از هر فرد یا چیزی که باعث شود آن ها از شرارت خود باخبر شوند، فاصله بگیرند. آشفتگی درونی آن ها به شکلی نمایان خواهد شد که آن ها را به افرادی کنترلگر و وسواسی تبدیل می کند.

اگر آن ها بتوانند هر چیزی را در دنیای بیرون خود کنترل کنند، شاید بتوانند خود را گول بزنند که واقعا مشکلی ندارند و حالشان خوب است.

تیپ یکی های ناسالم نسبت به سایرین صبوری نشان نمی دهند و با ذهنیت بسته به هر فردی که ارزش های متفاوتی با آن ها دارد، می نگرند. تفکر مطلق و این که همه چیز فقط درست یا اشتباه است، ویژگی بارز تیپ یکی های ناسالم محسوب می شود.

حق همیشه با آن ها است، حتی زمانی که حقایق به شکل دیگری باشند. زمانی که اطراف این نوع تیپ یکی ها باشید، احساس می کنید که دائما می ترسید که با مخالفت شدید آن ها روبرو شوید.

مانند شخصیت کشیش داخل داستان «گوژپشت نوتردام»، این تیپ یکی ها سریعا آن چه را که متفاوت از خودشان است، مورد قضاوت و مخالفت قرار می دهند. در حالی که در خفا افکاری در سر می پرورانند که شوم است.

تیپ یکی های ناسالم عمیقا افرادی آشفته و رنج دیده هستند. آن ها همیشه با افکاری دست و پنجه نرم می کنند که شرورانه و نادرست است. هرچه آن ها بیشتر سعی کنند این افکار را خاموش کنند، بیشتر به نظر می رسد که به شکل غیرقابل کنترلی خشمگین می شوند.

هرچه آن ها احساسات و افکار ناگهانی خود را بیشتر سرکوب کنند، به افرادی سردرگم تر و آشفته تر تبدیل می شوند. بنابراین، تیپ یکی ها انرژی زیادی را تنها صرف مخفی نگه داشتن این افکار می کنند تا تمرکز خود را روی چیز دیگری بگذارند.

آن ها ممکن است به شکل وسواسی تمیز باشند، رژیم غذایی خود را کنترل کنند، روی مخارج خود کنترل شدید داشته باشند یا سعی کنند محیط خود را نظم ببخشند و مدیریت کنند تا به نوعی احساس کنند کنترل اوضاع در دست آن ها است.

جنبه تاریک تیپ یکی ها می تواند یک نیروی قدرتمند و منکوب کننده باشد اما این نوع تیپ اینیاگرام با حمایت درست می تواند یاد بگیرد تعادل و آرامش ذهن را پیدا کند. آن ها از طریق درک نیاز خود به کمال، ترس از این که شرور دیده شوند و جنگ درونی بین این دو نیروی مخالف، می توانند شخصیت نجیب و باهوش درون خود را پیدا کنند.

اگر فکر می کنید که در چنین حالت تاریک و ناسالمی قرار دارید، پیشنهاد می کنیم به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید که کمک کند ریشه این مشکلات را بفهمید.

تیپ دو اینیاگرام

افراد با تیپ 2 اینیاگرام شدیدا میل دارند سایرین آن ها را همانطوری که واقعا هستند، دوست داشته باشند. آن ها در اعماق وجود خود می ترسند هر کاری که انجام می دهند واقعا برای دریافت عشق و شایستگی کافی نباشد. چون می ترسند که شایسته عشق نباشند.

تیپ دویی ها در بهترین حالت خود بدون این که چیزی در قبال آن بخواهند، به همه چیز عشق می ورزند. لذت و بخشندگی آن ها به اطرافیانشان حس گرم و پذیرفته شدن را می دهد. آن ها این ظرفیت را دارند که افرادی بسیار مهربان و درک کننده باشند و اغلب بدون خودخواهی سایرین را در اولویت قرار می دهند.

جنبه تاریک افراد با تیپ 2 اینیاگرام

زمانی که تیپ دویی ها ناسالم یا نابالغ باشند، جنبه تاریک خود را نشان می دهند که با جنبه بخشنده و مهربان آن ها در حالت سالمشان، فرق دارد. تیپ دویی های ناسالم دنبال رابطه بده بستان هستند.

افراد با این تیپ شخصیتی سعی می کنند از طریق فریب و کنترل سایرین عشق آن ها را به دست آورند، به جای این که بخشندگی کاملا صادقانه از خود نشان دهند. این نوع افراد در تزریق حس گناه به سایرین مهارت بالایی دارند. یعنی کارهای کوچکی برای سایرین انجام می دهند و زمانی که سایرین به اندازه کافی از آن ها تمجید نمی کنند، طوری عمل می کنند که شوکه شده یا آسیب دیده به نظر برسند.

به گفته «دان ریچارد و راس هادسون» نویسنده کتاب «تیپ های شخصیتی: استفاده از اینیاگرام برای خوداکتشافی»، «آن ها می توانند مانند یک ارکستر با سایرین بازی کنند. یعنی در دیگران حس گناه را به شکل آشفته کننده و آسیب زننده ای تحریک کنند یا در صورت لزوم از شدت آن بکاهند تا شبیه یک نجوا باشد. آن ها باعث می شوند افراد با یکدیگر درگیر شوند یا بدتر از آن، می توانند آن ها را وادار به درگیر شدن با خود کنند...تیپ دویی های ناسالم از طریق تزریق شک به سایرین و ایجاد حس گناه و آشفتگی در آن ها، باعث می شوند که دیگران متوجه رفتار فریبکارانه و کنترلگرانه شان نشوند.»

تیپ دویی های اینیاگرام شدیدا به سایرین تکیه دارند و سعی می کنند اطرافیان خود را کنترل کرده و آن ها را متقاعد کنند که هر کاری که این افراد انجام می دهند از روی عشق و مراقبت است.

تیپ دویی های ناسالم ممکن است به شرایط ناخواسته و بحران ها توجه زیادی نشان دهند و مشکلات خود را تنها مشکلات واقعی در دنیا بدانند. آن ها مهارت بالایی برای قرارگیری در مرکز توجه دارند، در حالی که نقش فردی بیگناه یا شهید را برای دریافت عشق بازی می کنند.

اغلب آن ها احساس می کنند قربانی دیگران شده اند و مورد سواستفاده قرار گرفته اند. اما در حقیقت آن ها ممکن است از سایرین سواستفاده کرده باشند، به ویژه در گذشته. از طرفی تیپ دویی های ناسالم سریعا زمانی که سایرین به اندازه کافی به آن ها برای پر کردن عطش شدید درونی شان عشق نمی ورزند، خود را قربانی می بینند.

این تیپ دویی ها احساس می کنند که شایسته عشق و سرسپردگی سایرین هستند، چون آن ها احساس می کنند که چنین چیزی را از طریق اعمال «غیرخودخواهانه» خود به دست آورده اند. افراد با تیپ 2 اینیاگرام حتی ممکن است کار زیادی برای کمک به فرد دیگر نکرده باشند اما در درون خود احساس می کنند حق دارند به آن ها توجه شود و انتظار دارند سایرین کارهای سخت را انجام دهند.

گرچه تیپ دویی ها از همان ابتدا چنین رفتار ناسالمی از خود نشان نمی دهند. آن ها معمولا زمانی که مورد سواستفاده یا آسیب قرار می گیرند، به ویژه در دوران کودکی، به نقطه ای می رسند که دیگر نمی دانند عشق واقعی چیست و از کمک به سایرین خسته می شوند. چون چنین رفتاری در گذشته برایشان نتیجه بخش نبوده است.

با آن که نگاه به جنبه تاریک افراد با تیپ 2 اینیاگرام خوشایند نیست اما اینطور هم نیست که تمام آن ها محکوم به زندگی در چنین حالت تاریک و ناسالمی هستند. در حقیقت این افراد با خودآگاهی و همچنین خودنگری صادقانه می توانند متوجه شوند که الگوهای رفتاری شان دیگر برایشان نتیجه ندارد.

همچنین متوجه هر نوع باور و ارزش درونی شوند که در پیش گرفته اند. آن ها سپس می توانند فرآیند رشد فردی و تحول را شروع کنند که باعث می شود بتوانند عشق واقعی را برای خود و سایرین پیدا کنند.

تیپ دویی ها با کمک و پشتیبانی مناسب می توانند مجددا ویژگی مهربانی و بخشندگی خود را کشف کنند که به آن ها اجازه خواهد داد عشق واقعی را تجربه کنند که بدون شرط و حقیقی است.

ما به تمام افرادی که شبیه به این افراد هستند، پیشنهاد می کنیم که از مربیان رشد فردی یا متخصصان سلامت روان کمک بگیرند. افراد با تیپ دو اینیاگرام به کمک سایرین می توانند تفاوت بین کسب انگیزه به واسطه حس کردن عشق واقعی و انجام کارها به دلیل دریافت تایید سایرین را متوجه شوند. 

تیپ سه اینیاگرام

افراد با تیپ 3 اینیاگرام در بهترین حالت خود انگیزه بخش و صادق هستند. انگیزه آن ها میل به بهبود دنیا و پافشاری در رسیدن به اهداف دوردست است. این افراد رفتاری دوستانه دارند و سخت کوش هستند، رهبرانی عالی خواهد بود و اغلب برای انجام کارها می توان روی آن ها حساب باز کرد.

انگیزه باطنی افراد با تیپ سه این است که احساس ارزشمندی کنند اما در عمق درون خود می ترسند که فایده و ارزشی نداشته باشند و طرد شوند.

جنبه تاریک افراد با تیپ 3 اینیاگرام

زمانی که افراد با تیپ سه به جنبه تاریک شخصیت خود پناه می برند، دیگر آن شخصیت انگیزه بخش و مهربانی که در بالا اشاره کردیم، نخواهند بود. آن ها به شخصیتی فرصت طلب، فریبکار و کنترل کننده تبدیل می شوند. آن ها در درون خود احساس پوچی و غم می کنند، چون آنقدر از احساسات و ارزش های خود دور افتاده اند که تنها زمانی که سایرین آن ها را تحسین کنند، احساس خوبی دارند.

آن ها هر نوع آسیب پذیری یا رنج درون خود را با یک اعتماد به نفس و خونسردی کاذب مخفی می کنند. افراد با تیپ سه ناسالم از ذات خود فاصله می گیرند و حتی نمی دانند که دیگر چه کسی هستند. در عوض، هر کاری را انجام خواهند داد تا سایرین قانع شوند که آن ها افرادی استثنائی هستند.

اما آن ها به جای کسب احترام و تحسین سایرین، حقیقت را تحریف می کنند، از سر و ته کارها می زنند، دروغ می گویند یا حتی اعتبار کار سایرین را از آن خود می کنند.

این نوع افراد تقریبا هر کاری می کنند تا در چشم سایرین موفق به نظر برسند، حتی اگر آن کارها به خودشان آسیب بزنند و باعث شود که بیشتر در یک حالت پوچی و انزوا فرو بروند. این نوع رفتار فرصت طلبانه و بی صداقتی همزمان این حس را در درون آن ها ایجاد خواهد کرد که در نهایت «لو خواهند رفت.»

سپس آن ها متوجه بزرگترین ترس خود می شوند که در واقع بی ارزش بودن و طرد شدن است. هرچه آن ها بیشتر به نمایش و تظاهر خود ادامه دهند، احساس می کنند که می توانند از این ترس دوری کنند. چون سایرین به علت شایستگی که دارند، به آن ها به چشم یک فرد ارزشمند نگاه می کنند.

آن ها شدیدا میل به دروغ گفتن پیدا می کنند، چون بسیار دوست دارند تاثیرگذار باشند و عالی و بی نقص به نظر برسند. آن ها در درون خود به افرادی ترسو و رنج دیده تبدیل می شوند، چون تلاش می کنند در ظاهر آرام، توانمند و جذاب به نظر برسند.

افراد با تیپ 3 اینیاگرام در بدترین حالت خود از سقوط سایرین تنها به این علت لذت می برند که در مقایسه با آن ها بتوانند احساس برتری کنند. افراد با تیپ سه ناسالم مانند تمام تیپ های اینیاگرام معمولا از همان ابتدا رفتار نادرستی ندارند.

آن ها اغلب این مسیر تاریکی خود را در کودکی شروع می کنند، زمانی که احساس کنند باید خاص و استثنائی باشند تا بتوانند عشق و تایید والدین یا قیم خود را به دست آورند که از نظر احساسی به آن ها توجه زیادی نشان نمی دهند یا راضی نگه کردنشان سخت است.

افراد با تیپ سه اینیاگرام آنقدر به تلاش کردن برای کسب رضایت سایرین و اثرگذاری عادت می کنند که در این بین، خود واقعی شان را از یاد می برند.

اما باید بگوییم این تیپ شخصیتی پتانسیل بسیار زیادی برای رشد فردی دارد، اگر بتواند متوجه الگوهای ناسالم خود شود که اغلب ریشه آن ها در احساس ناامنی کردن و نداشتن ارتباط احساسی است. آن ها از طریق رشد فردی می توانند در زندگی شان بیشتر خود واقعی شان باشند، بیشتر با ارزش ها و احساسات خود ارتباط برقرار کنند و یاد بگیرند که حتی بدون نشان دادن موفقیت چشمگیر، ارزشمند هستند.

این افراد با مراجعه به یک متخصص سلامت روان می توانند خود واقعی شان را کشف کرده و آرامش و صلح درونی را به جای پوچی و شرم، پیدا کنند. آن ها با کمک به سایرین در جوامع خود می توانند در مسیر بهبود قرار گیرند.

بسیاری از افراد با تیپ سه زمانی که از یک باور که برای خودشان اهمیت دارد دفاع کرده یا گروهی را پیدا کنند که در آن بتوانند برای منفعت رساندن به سایرین کاری انجام دهند، احساس رضایت و تازگی می کنند.

تیپ چهار اینیاگرام

افراد با تیپ 4 اینیاگرام در بهترین حالت خود با یک روحیه الهام بخش، صادق و شهودی، زندگی را در آغوش می کشند. آن ها افرادی خلاق، حساس و پرشور هستند که عمیقا با شرایط انسانی یا وضع بشر، ارتباط برقرار می کنند.

رضایت و خرسندی یک ویژگی کلیدی تیپ چهاری سالم است و این افراد از تعامل با جهان اطرافشان، در حالی که همچنان از هویت خود آگاهی دارند، لذت می برند. انگیزه باطنی تیپ چهاری ها پیدا کردن خودشان و اهمیتشان است، در حالی که ترس اصلی آن ها نداشتن هویت یا اهمیت فردی است.

جنبه تاریک افراد با تیپ 4 اینیاگرام

زمانی که تیپ چهاری ها به جنبه تاریک شخصیت خود پناه می برند، به واسطه این احساس آشفته می شوند که تمام فرصت های پیدا کردن خودشان و اهمیتشان را از دست داده اند.

فرصت های از دست رفته و شکست هایی که درک کرده اند، آن ها را آشفته خواهد کرد. آن ها نه تنها افسوس می خورند که به موفقیت نرسیده اند، بلکه به این علت که فکر می کنند هرگز موفق به انجام چیزی معنادار نشده اند، احساس افسردگی می کنند.

بنابراین آن ها سعی می کنند نیازهای خود را نادیده بگیرند. آن ها نمی خواهند دیگر آسیب ببینند، بنابراین باور دارند که اگر چیزی نخواهند، می توانند از خودشان در برابر درد محافظت کنند. نتیجه این است که تمام شور زندگی و احساسات آن ها از بین می رود و احساس خستگی، بی توجهی و بی علاقگی می کنند و از تمام اطرافیانشان و حتی خودشان، فاصله می گیرند.

تیپ چهاری های ناسالم اغلب باور دارند که مشکلات آن ها از مشکلات سایرین بدتر است و فکر می کنند دیگران همه چیز دارند که همین موضوع باعث ناامیدی تیپ چهاری ها می شود.

چون تیپ چهاری ها میل به متفاوت بودن دارند، زمانی که در حالت ناسالم خود باشند، این خاص بودن را در اعماق رنج خود حس می کنند. نامیدی آن ها نسبت به خودشان شدت پیدا می کند، از خود متنفر می شوند و تنها بدترین ویژگی های درونی خود را می بینند.

آن ها عقیده دارند که شایسته عشق هیچ کس نیستند و اسیر خیالات بیمارگونه می شوند. آن ها در نهایت احساس می کنند که به درستی از سوی همه طرد شده اند و متقاعد می شوند که برای همیشه کاملا عیب دارند.

اما باید بگوییم تیپ چهاری ها پتانسیل شگرفی برای رشد فردی و رسیدن به رضایت دارند. برای یک تیپ چهاری ناسالم فوق العاده سخت است که متوجه این پتانسیل در خود شود. اما اگر بتواند گام اول را بردارد و از یک درمانگر، لایف کوچ یا راهنمای قابل اعتماد کمک بگیرد، متوجه خواهد شد که در درون همچنان ارزشمند است و فوق العاده پتانسیل زیادی دارد.

به هر تیپ چهاری که این مقاله را می خواند، شدیدا توصیه می کنیم به ارزش های درونی خود توجه کند. از خود بپرسید که در زندگی چه چیزی برایتان مهم است؟ چه مسائل اخلاقی را بیشتر از همه مهم می دانید؟ چند چیز را پیدا کنید که هر روز بتوانید با انجام آن ها، این ارزش ها را تقویت کنید.

خواه داوطلب شدن برای انجام یک کار معنادار باشد یا درست کردن یک اثر هنری ساده در مورد ارزش های مورد نظرتان، به هر روشی در تماس با چیزهایی قرار بگیرید که در درونتان اهمیت زیادی برای آن ها قائل می شوید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.