جنبه تاریک هرکدام از تیپ های اینیاگرام – قست اول تیپ های 5 تا 9

1402/02/11 7:31 PM - 11 ماه قبل


در مطلب قبل گفتیم تیپ های 1 تا 4 اینیاگرام چه جنبه تاریکی دارند و چطور می توانند آن را کنترل کنند. این مطلب را به بررسی تیپ های 5 تا 9 اختصاص داده ایم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ پنج اینیاگرام

افراد با تیپ پنج اینیاگرام در بهترین حالت خود متفکرانی آینده نگر هستند که به کمک سرخوشی و سرگرم شدن، کنجکاوی خود را در حالت تعادل نگه می دارند. آن ها تشنه یادگیری هستند اما حتی بیشتر از آن دوست دارند در دنیای واقعی چیزی را اختراع کنند یا بسازند.

رویکرد کاوش گرایانه و با ذهنیت باز آن ها نسبت به زندگی، در سایرین میل مشابهی برای یادگیری و تجربه کردن به وجود می آورد. انگیزه درونی تیپ پنجی ها توانمند و شایسته بودن است و ترس اصلی آن ها درماندگی و ناتوانی است.

جنبه تاریک افراد با تیپ 5 اینیاگرام

تیپ پنجی ها زمانی که در حالت تاریک شخصیت خود قرار دارند، اسیر شک شده و نه تنها از دنیای بیرون، بلکه از خودشان متنفر می شوند. آن ها احساس می کنند که به صورت اجتناب ناپذیری هر کاری که در دنیا انجام می دهند به شکست ختم خواهد شد و هرگز در اجتماع جایگاهی به دست نخواهند آورد.

آن ها به جای تلاش برای محک زدن ایده ها و خلق چیزی، توجه خود را روی بی اعتبار شماردن ایده های سایرین می گذارند. این افراد از بی اعتبار کردن سایرین، مسخره کردن حماقت دنیا و رد کردن اعتقادهای سایرین، لذت می برند.

برای آن ها هر نوع وابستگی به سایرین تهدیدآور به نظر می رسد، بنابراین با از دست دادن ایمان خود به بشریت یا ارزش های آن، انزوا و رفتار خود را توجیه می کنند. متاسفانه هرچه تیپ پنچی ها بیشتر و بیشتر به جهان منزوی خود پناه می برند، بیشتر و بیشتر از دنیای بیرون می ترسند.

افراد با تیپ 5 اینیاگرام احساس می کنند نمی توانند با دنیای بیرون مقابله کنند و بنابراین از هر چیزی که آن ها را مجبور به برقراری تعامل یا ارتباط با دنیای خارج کند، خلاص می شوند. شاید آن ها در یک اتاق کوچک زندگی کنند، بسیار کم غذا بخورند، تا جای ممکن کم کار کنند تا فقط حداقل نیازهای خود را برآورده کنند.

اضطراب تمام وجود آن ها را می گیرد و خود را جدا از بدنشان می بینند، به نحوی که احساس می کنند که فقط یک مشت ایده و افکار هستند که به دست و پا متصل شده اند.

بسیاری از تیپ پنجی ها در چنین حالتی بی خوابی را تجربه می کنند، چون به قدری اسیر ترس های خود شده اند که فکر می کنند یک نیروی ناشناخته آن ها را در خواب آزار خواهد داد. آن ها فقط از دنیای بیرون نمی ترسند، بلکه از افکار خود نیز هراس دارند که روز به روز بیشتر بیمارگونه می شوند.

خیالات و ایده های وحشتناک در ذهن آن ها دائما رژه می روند و در توقف این افکار احساس درماندگی می کنند. آن ها حتی در برابر درخواست کمک از سایرین مقاومت می کنند و خود را بیشتر و بیشتر از حمایت و کمک سایرین دور نگه می دارند.

برای تیپ پنجی هایی که در چنین وضعیتی قرار دارند، فوق العاده درخواست کمک از سایرین سخت است اما این دقیقا کاری است که باید انجام دهند. افراد با تیپ 5 اینیاگرام پتانسیل قابل توجهی برای اصیل بودن و شاد بودن دارند اما تنها زمانی که بتوانند متوجه واقعیت باشند.

درخواست کمک از افراد متخصص، رفتن به دل طبیعت و بررسی کارهای خلاقانه می تواند راهی عالی باشد تا تیپ پنجی ها بتوانند از دنیای تاریکشان بیرون آیند و مجددا به پتانسیل خود توجه کنند. 

در ابتدا انجام این کار می تواند ترسناک و ناراحت کننده باشد اما ضروری است. تیپ پنجی ها می توانند با قدم زدن در سکوت در طبیعت یا فرستادن پیام به یک دوست قابل اعتماد، فرآیند بهبود خود را شروع کنند.

حتی روزانه اندکی تلاش کردن، تفاوت قابل توجهی را رقم خواهد زد. تیپ پنجی ها باید به دنیای واقعی و کالبد خود برگردند، حرکات کششی انجام دهند، مدیتیشن یا ورزش کنند. آن ها اگر در حالت ناسالمشان قرار دارند، باید خود را مجبور به برقراری ارتباط با دنیای بیرون و پذیرش کمک سایرین کمک کنند.

درخواست کمک از مشاوری که تخصص او مقابله با افسردگی و اضطراب است، می تواند فوق العاده مفید باشد.

تیپ شش اینیاگرام

افراد با تیپ 6 اینیاگرام شجاع و منطقی هستند. این افراد برای وفاداری، اعتماد متقابل و مهربانی کردن به افرادی که در دنیا با آن ها بی عدالتی شده است، ارزش قائل می شوند. آن ها وظیفه خود را محافظت از اعضای خانواده و دوستانشان در برابر خطر می دانند و به عنوان افرادی قابل اعتماد و واقع گرا، شناخته شده هستند.

ترس اصلی تیپ ششی ها این است که نتوانند به تنهایی به بقا ادامه دهند یا از حمایت کسی برخوردار نیستند. انگیزه اصلی آن ها در زندگی پیدا کردن امنیت، پشتیبانی و تعلق داشتن است.

جنبه تاریک افراد با تیپ 6 اینیاگرام

زمانی که تیپ ششی ها به جنبه تاریک شخصیت خود وارد می شوند، روز به روز شک و تردید بیشتری نسبت به سایرین پیدا می کنند. آن ها اسیر این شک می شوند که سایرین به آن ها خیانت خواهند کرد. تعدادی از تیپ ششی ها نسبت به این تردید با تست کردن سایرین واکنش نشان می دهند و به افرادی متهاجم و با خشم منفعل تبدیل می شوند.

عده ای دیگر از آن ها بیش از حد با سایرین مخالف و مقابله می کنند و کاملا به صورت مشخص نسبت به کسانی که می ترسند آن ها را دور بزنند، خشمگین یا منتقدانه عمل می کنند. هرچه تعداد این حمله ها و محک زدن سایرین بیشتر می شود، آن ها بیشتر مضطرب می شوند که تمام حامیان خود را دارند از دست می دهند.

ترس اصلی آن ها از تنها بودن و نداشتن پشتیبانی ظاهرا به حقیقت دارد می پیوندد. آن ها درگیر بی ارزش شماردن خود می شوند و احساس ناامنی آشفته شان خواهد کرد.

هرچه اضطراب آن ها بیشتر می شود، بیشتر ارتباط خود را با کسانی که هنوز حامیشان هستند حفظ می کنند. آن ها به افرادی بیش از حد وابسته و مضطرب تبدیل می شوند و می ترسند که آخرین رشته از حمایت سایرین نیز پاره خواهد شد.

هرچه این اضطراب و ترس بیشتر شود، تیپ ششی ها بیشتر به این باور می رسند که همه چیز در حالت بحرانی قرار دارد. اضطراب آن ها بیشتر و بیشتر از کنترل خارج می شود و آن ها روز به روز بیشتر متوهم و بدگمان می شوند.

برای تیپ ششی ها نسبت دادن چیزهایی که در ذهنشان است به سایرین، یک مشکل روزانه است. آن ها زمانی که در وضعیت ناسالم خود باشند، تمام ترس های تاریکشان را سر سایرین خالی کرده و با قطعیت احساس می کنند که دیگران قصد دارند به طریقی آن ها را زمین بزنند، به آن ها خیانت کنند یا آسیب بزنند.

این بدبینی، توهم و ترس به شکل خشم افزایش می یابد و تیپ ششی ها نگران می شوند که تمام احساسات خشم و نفرت آن ها در واقع احساساتی هستند که سایرین نسبت به آن ها دارند. تیپ چهاری ها در این مواقع شدیدا حس می کنند که باید از خودشان در برابر حملاتی که سایرین به آن ها خواهند کرد، محافظت کنند.

افراد با تیپ 6 اینیاگرام باید درخواست کمک کنند و برای رها کردن خود از این مارپیچ درونی و خطرناک، دست به عمل قاطعانه بزنند. مراجعه به یک مشاور و درمانگر که تخصص او تیپ های شخصیتی اینیاگرام یا اضطراب است، می تواند فوق العاده مفید باشد.

همچنین مهم است این افراد به روش هایی بتوانند واقع گرایانه و منطقی تر فکر کرده و عمل کنند. وقت گذاشتن برای تمرین تنفس عمیق، مدیتیشن و دعا می تواند به تیپ ششی ها کمک کند تا از واقعیت اطراف خود بیشتر باخبر شوند.

نوشتن یک دفتر خاطرات، مطالعه کتاب های خودیاری و گفتگو با دوستان قابل اعتماد نیز روش هایی عالی برای پیدا کردن تعادل، درک و رسیدن به شفافیت ذهنی است.

تیپ هفت اینیاگرام

افراد با تیپ 7 اینیاگرام در بهترین حالتشان در حدی از زندگی خود رضایت دارند و آن را تحسین می کنند که باعث حسادت بسیاری از افراد می شود. آن ها خوشبین هایی پرشور و پرانرژی هستند که برای مثبت نگری و نگاه به جنبه های مثبت هر چیزی ارزش قائل می شوند.

تیپ هفتی ها لذت، شوخ طبیعی و شور را به هر جایی که بروند، می آورند. انگیزه اصلی تیپ هفتی راضی و خرسند بودن است. در مقابل ترس اصلی آن ها به دام افتادن یا در درد بودن و محرومیت است.

جنبه تاریک افراد با تیپ 7 اینیاگرام

زمانی که تیپ هفتی ها به سمت جنبه تاریک شخصیت خود می روند، در یک چرخه عطش به تجربه های جدید گیر می کنند که باعث می شود هرگز به حس رضایت واقعی نرسند. عمل دستیابی به چیزها یا تجربه های جدید سریعا به یک نوع اعتیاد تبدیل می شود و تیپ هفتی های اینیاگرام دیوانه وار به سمت بهترین چیز بعدی می روند تا نیاز درونی خود برای خرسندی و رضایت را ارضا کنند.

تیپ هفتی ها در این سطح شدیدا درگیر لذت جویی و دوری از درد می شوند. آن ها آرام و قرار ندارند، دائما بدون فکر و ناگهانی تصمیم می گیرند، به این امید که خود را مشغول نگه دارند و بتوانند از درد درونی و غم خود فرار کنند.

تنها بودن به شدت اضطراب آن ها می افزاید، بنابراین روی سایرین فشار می آورند تا هر فعالیتی را که آن ها در آن دخالت دارند، انجام دهند. متاسفانه بسیاری از تیپ هفتی ها در این شرایط از انجام کارهای نه چندان سالم مانند نوشیدن مشروب یا بیش از حد مهمانی رفتن لذت می برند تا بتوانند در لحظه شاد باشند.

تیپ هفتی هایی که در چنین حالت تاریکی قرار دارند، اغلب بیش از حد هیجانی واکنش نشان می دهند و روی واکنش های احساسی خود هیچ کنترلی ندارند. آن ها بدرفتاری کرده، چیزهای مختلف را پرت می کنند، ناگهان به گریه می افتند، به سایرین فحش می دهند و دعوا می کنند.

آن ها برای خلاص شدن از هر احساسی که باعث آشفتگی و آزارشان شده باشد، طبق احساسات درونی خود عمل می کنند. این نوع تیپ هفتی ها از حالت سالم خود که الهام بخش و شادی آور هستند، فاصله دارند. آن ها از نظر احساسی نابالغ بوده و افسرده و شیدا هستند.

مانند تمام تیپ های دیگر، مهمترین چیز برای تیپ هفتی هایی که در این شرایط قرار دارند این است که از یک مشاور یا یک گروه حمایتی، درخواست کمک کنند. افراد با تیپ 7 اینیاگرام همچنین باید برای دستیابی به شفافیت ذهنی، ذهن آگاهی را تمرین کنند.

انجام مدیتیشن، دعا، یوگا، خاطره نویسی یا هر فعالیت دیگری که باعث شود آن ها احساس آرامش کنند، مهم است. صرف وقت برای یادگیری چیزی جدید یا مطالعه یک کتاب می تواند برای تیپ هفتی هایی که باید درک خود را افزایش دهند، بسیار مفید باشد.

تیپ هشت اینیاگرام

افراد با تیپ 8 اینیاگرام شخصیتی مهربان و محافظت کننده دارند که الهام بخش دیگران برای شجاع بودن است. با آن که آن ها شخصیتی محکم و اظهارکننده دارند اما بدون فکر و احتیاط عمل نمی کنند. آن ها خودشان را به چالش می کشند که باشرف و آبرو باشند و انگیزه تمام کارهای خود را بررسی می کنند.

انگیزه اصلی تیپ هشتی ها حفاظت از خودشان و در دست گرفتن کنترل زندگی و سرنوشتشان است. ترس اصلی این تیپ این است که از سوی دیگران آسیب ببیند یا تحت کنترل آن ها باشد.

جنبه تاریک افراد با تیپ 8 اینیاگرام

زمانی که تیپ هشتی ها به جنبه تاریک خود پناه می برند، به افرادی سلطه جو و زورگو تبدیل می شوند. آن ها نسبت به داشتن قدرت عقده فکری پیدا می کنند و در این مسیر برایشان مهم نیست که سایرین را بترسانند یا فریب دهند.

افراد با تیپ هشت اینیاگرام سایرین را تحریک کرده و با آن ها بحث می کنند، با این باور که د قصد دارند آن ها را فریب دهند یا کنترل کنند. به علت ذات سختگیرانه و بی رحم تیپ هشتی ها، آن ها هرجا که بروند برای خود دشمن می تراشند.

آن ها اعتقاد دارند روال دنیا «بخور تا خورده نشوی» است و آن ها می خواهند فرد قدرتمندی باشند که به کسی وابسته نیست. قدرت همه چیز بوده و ضعیف بودن تنفرآمیز است. تیپ هشتی ها در این سطح اغلب می خواهند فقط حق با آن ها باشد.

آن ها درک نمی کنند که سازش و کوتاه آمدن برای حفظ روابط الزامی است و به این کار به عنوان یک ضعف شخصی می نگرند. از نظر آن ها هر نوع محدودیت یا قانون برای تخطی است، گرچه برای اعمال قانون روی سایرین تردید نمی کنند و زورگویانه به آن ها می گویند باید چکار کنند.

متاسفانه این نوع تیپ هشتی ها اغلب تنها هستند و کسی آن ها را دوست ندارد. چون افراد با این تیپ شخصیتی به رفتار دوستانه یا مهربانی به چشم یک نقطه ضعف نگاه می کنند، افرادی را که می توانند از آن ها حمایت کنند، از خود دور می کنند.

آن ها همچنین از آسیب پذیر بودن و پذیرش سایرین خودداری می کنند، چون اعتقاد دارند مورد خیانت یا سوء استفاده قرار خواهند گرفت. برای یک تیپ هشتی ناسالم درخواست کمک در این مرحله تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.

آن ها زمانی که در این وضعیت ناسالم هستند، مانند تمام تیپ های اینیاگرام اغلب احساس می کنند که نقاط ضعفشان برای بقا الزامی هستند. صحبت با یک مشاور یا درد دل با یک دوست برای یک تیپ هشتی به ویژه مضحک است، چون آن ها به کسی اعتماد ندارند و از آسیب پذیر بودن متنفر هستند.

گرچه اگر یک شما یک تیپ هشتی هستید و متوجه این ویژگی های ناسالم در خود شده اید، اکیدا توصیه می کنیم که برای بهبود خود تلاش کنید. متوجه باشید که شخصیت قدرتمند شما برای بهبود دنیا بوده است نه حکمفرمانی روی آن.

درخواست کمک از یک متخصص یا پیوستن به یک گروه حمایتی به شما کمک خواهد کرد قدرت خود را به شکلی سازنده و سالم به کار بگیرید. درک کنید که شما شایسته دوستی و روابط صادقانه با سایرین هستید، حتی اگر این بین ریسک هایی در میان باشد.

فراموش نکنید ریسک نکردن، پاداشی به همراه ندارد. یک چیز کوچک پیدا کنید که بتوانید هر روز برای کسی انجام دهید، خواه یک تعریف ساده یا کمک به فردی در انجام یک وظیفه باشد. شما در بهترین حالت خود شخصیت قوی و بخشنده ای دارید که می تواند به شکل قابل توجهی باعث پیشرفت و بهبود زندگی سایرین شود.

تیپ نه اینیاگرام

افراد با تیپ 9 اینیاگرام، اشخاصی آرام و حمایت کننده هستند که از زندگی با یک هدفمندی پایدار، استقبال می کنند. آن ها عمیقا به عزیزان خود اهمیت می دهند و برای بهبود روابط و تزریق آرامش به آن ها تلاش می کنند.

افراد با تیپ نه اینیاگرام همچنین یک آرامش درونی و تخیل قوی دارند که اجازه می دهد به بینشی برسند که به بهبود جهان بتوانند کمک کنند. انگیزه درونی این افراد احساس امنیت کردن و داشتن آرامش ذهنی است. در مقابل ترس اصلی آن ها از دست دادن یا جدایی است.

جنبه تاریک افراد با تیپ 9 اینیاگرام

هرچه تیپ نهی ها بیشتر به تاریکی فرو می روند، بیشتر و بیشتر از خودشان و دنیای اطرافشان فاصله می گیرند. آن ها در یک حالت انکار گیر می کنند و از برخورد مستقیم با مشکلات خودداری کرده و در توهم های خود زندگی می کنند.

این دسته از تیپ نهی ها از انجام هر کاری که می خواهند، خودداری می کنند اما همچنین نمی دانند که چه چیزی می خواهند. آن ها از سایرین فاصله گرفته و مسئولیت ها، روابط و کودکان (اگر فرزند داشته باشند) خود را نادیده می گیرند.

گاهی آن ها ناگهان خشمگین می شوند اما سریعا آرام خواهند شد و وانمود می کنند که اتفاقی رخ نداده است. افراد با تیپ نه اینیاگرام در این حالت به فرار کردن و خودداری از هر چیزی که باعث شود با حقیقت مواجه شوند، اعتیاد پیدا می کنند.

اغلب آن ها احساس افسردگی، آشفتگی و وابستگی به افرادی می کنند که میل بیشتری به کنترل دارند. بی توجهی و کوتاهی ویژگی اصلی چنین تیپ شخصیتی است. به عنوان مثال اگر آن ها والد باشند، فراموش می کنند فرزندان خود را بیرون ببرند و نسبت به نیازهای عاطفی شان فراموش کار خواهند بود.

اما اهمال کاری و کوتاهی آن ها، دامن خودشان را نیز می گیرد. آن ها وقت دکتر را فراموش می کنند، به سر کار نمی روند یا فراموش می کنند دنبال کودکان خود بعد از مدرسه بروند.

اینطور به نظر می رسد که این تیپ در چنین مواقعی در یک حالت مه آلود قرار دارد که نمی تواند از آن رهایی یابد. آگاه شدن از تمام کارهایی که آن ها با انجامشان سایرین را ناامید کرده اند، تنها حالشان را بدتر خواهد کرد. بنابراین به انزوا و فاصله گرفتن خود از سایرین ادامه می دهند.

آن ها اغلب احساس می کنند که زندگی یک خواب بد است و نمی توانند از آن بیرون آیند، چون برخورد با حقیقت نیز بسیار درد دارد.

درخواست کمک برای تیپ نهی هایی که در این حالت ناسالم قرار دارند، امکان پذیر بوده اما سخت است. چون آن ها کاملا با سرکوب کردن احساسات و نیازهای واقعی خود مشکلی ندارند.

گرچه، تیپ نهی می تواند برای شروع فرآیند بهبود خود اقداماتی انجام دهد. شما به عنوان چنین تیپ شخصیت می توانید با آگاهی از وجود احساسات خود و داشتن حق برای احساس کردن آن ها شروع کنید، خواه می خواهد ناامیدی، خشم یا غم باشد.

از طریق موسیقی، هنر، نوشتن یا هر چیزی که به شما حس لذت و شادی دهد، خودتان را ابراز کنید. در نهایت از یک مشاور یا درمانگر کمک بگیرید. زمانی که افراد با تیپ 9 اینیاگرام سفر بهبود خود را شروع کنند، دوباره می توانند قدرتمندانه با خودشان و جهان اطرافشان ارتباط برقرار کنند.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.