چطور براساس تیپ اینیاگرام خود به استقبال فصل بهار بروید

1402/02/29 11:44 PM - 11 ماه قبل


بهار فصلی است که بسیاری از افراد انتظار آن را می کشند، بیشتر به این دلیل که رسیدن آن حس تمیزی و تازگی را در خود دارد. ما با خانه تکاتی به استقبال بهار می رویم تا خانه هایمان هماهنگ با روزهای پاک بهاری باشند. اما چیزی که حس بهتری دارد این است که بهار ذهن ما را نیز پاک کند.

با توجه به این موضوع، در این مطلب قصد داریم بگوییم که هر تیپ اینیاگرام چطور باید استقبال فصل بهار برود و از آن برای پاکسازی ذهن خود استفاده کند. پس تا انتها همراه ما بمانید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ 1 اینیاگرام: برنامه روزانه خود را تغییر دهید

بسیاری از افراد با تیپ یک اینیاگرام بهار را با تعیین اهداف و روتین هایی شروع می کنند که به آن ها کمک می کند در جاده موفقیت باقی بمانند. این اهداف در ابتدای سال درست پیش می روند، چون در راستای مسیر سال قبل شما بوده اند.

اما آیا این اهداف و عادت ها همچنان با شخصیت شما همخوانی دارند؟ آیا عادتی وجود دارد که زندگی شما را آشفته کرده باشد، به جای آن که به آن حس رضایت و لذت ببخشد؟

در بهار امسال، بنشینید و به چیزهایی فکر کنید که هر روز انجام می دهید. از خود بپرسید که آیا وقت آن رسیده است که براساس یک هدف جدید برنامه روزانه خود را شکل دهید یا برنامه روزانه تان متغایر با «زندگی کردن واقعی» است؟

بسیاری از افراد ممکن است اسیر مشکلی به اسم «سوگیری حفظ وضع موجود» شوند. پدیده ای که در آن شما به انجام چیزهایی ادامه می دهید که حتی می دانید شاید مفید یا لذت بخش نباشند. اما براساس تحقیقات زمانی که برنامه روزانه خود را تغییر می دهید، تمرکزتان افزایش می یابد، حافظه تان بهبود می یابد، خلاقیت بیشتری خواهید داشت و کمک می کند مجددا سبک زندگی و ارزش های خود را ارزیابی کنید.

به عنوان مثال شاید هر شب برای آگاه نگه داشتن خود از جامعه، اخبار نگاه می کنید. اما اگر این کار بیشتر از شادی، نگرانی و استرس به شما می دهد، زمانی که سعی کنید در بهار امسال از این عادت روزانه خود فاصله بگیرید، می توانید آن را با کار دیگری که برایتان بیشتر از همه اهمیت دارد عوض کنید.

تیپ 2 اینیاگرام: از زندگی اجتماعی کمی فاصله بگیرید

در ذهن تیپ دویی های ناسالم این تفکر وجود دارد که در دنیا فقط دو شخصیت وجود دارد: خودشان و «سایر افراد»، به همین دلیل خود را در برابر سایرین می بینند. برای آن ها هر روز از زندگی شان فصل دیگری از روابط عاشقانه – بر پایه تنفر با دیگران است.

بسیاری اوقات آن ها زمانی که از یک مهمانی یا گردهم آیی اجتماعی می آیند، احساس پذیرفته شدن یا طرد شدن می کنند. تیپ دویی های غیرمطمئن می توانند نسبت به واکنش سایرین حساس شوند، یعنی هر واکنشی را به چشم تحسین شدن یا طرد شدن کامل ببینند.

به همین علت است که آن ها به ویژه نسبت به نظر سایرین حساس هستند. آن ها بیشتر از هر چیزی دوست دارند دیده شوند و مورد تایید قرار گیرند. اما این حساسیت و انتظار برای هر نوع تاییدی می تواند زندگی اجتماعی را به یک ترن هوایی احساسی تبدیل کند.

افراد با تیپ دو اینیاگرام در بهار امسال باید کمی از زندگی اجتماعی فاصله بگیرند. معنای این حرف منزوی شدن و فاصله گرفتن از عزیزانتان نیست. بلکه باید کمی وقت بگذارید و از فعالیت های اجتماعی و رسانه اجتماعی برای فکر کردن و خوداندیشی، فاصله بگیرید.

به عزیزان خود بگویید طی چند روز آینده باید بیشتر تنها باشید و در آن روزها زندگی خود را بررسی کنید. به خودتان بیاندیشید، چون به چنین چیزی نیاز دارید. ارزش های اصلی خود را تعریف کنید و اگر از قبل چنین ارزش هایی دارید، مجددا آن ها را بررسی کنید.

در مورد چیزی که از روابط خود می خواهید، فکر کنید. از خودتان بپرسید چرا در روابطی می مانید که برایتان نتیجه ای ندارند. فاصله گرفتن از سایرین شما را از دنیا دور نمی کند، بلکه اجازه می دهد با یک حس اطمینان بیشتر از خودتان مجددا به دنیا وارد شوید.

تیپ 3 اینیاگرام: تعهد را با یک ورزش جایگزین کنید

هیچکس بیشتر از افراد با تیپ سه اینیاگرام، انتظار بیش از حد از خود ندارد. این تیپ های شخصیتی تمام تلاش خود را می کنند که نه تنها مسئولیت هایشان را انجام دهند، بلکه به این مسئولیت ها همیشه اضافه می کنند.

هرچه آن ها در زندگی جلوتر پیش می روند، بیشتر مشتاق به اضافه کردن این مسئولیت ها و رسیدن به اهداف بیشتر می شوند اما در مورد رها کردن اهداف قبلی احساس گناه می کنند.

برای بسیاری از افراد با تیپ سه، رها کردن یک وظیفه یا مسئولیت می تواند شبیه به یک نقطه ضعف به نظر برسد. اما این افراد باید متوجه باشند که هیچکس از آن ها انتظار ندارد سوپرمن باشند و به انجام مقدار غیرممکنی از کارها، ادامه دهند. چون واقعا امکان چنین چیزی وجود ندارد.

برای این که در بهار امسال واقع گرایانه عمل کنید، یک مسئولیتی را که از گذشته با خود حمل می کنید با یک تمرین ذهن آگاهی عوض کنید. ممکن است ترسناک به نظر برسد اما از ادامه دادن کاری که فقط می خواهید توسط آن رزومه خود را بهتر کنید، دست بکشید.

به فعالیت های اضافه کاری که انرژی شما را می گیرند، نه بگویید. با تمرین مدیتیشن، تنفس عمیق، یوگا یا سایر فعالیت هایی که به سلامتتان کمک می کنند، از بدن و ذهن خود مراقبت کنید. یاد بگیرید به بدن خود استراحت بدهید و روحتان را سرشار از انرژی کنید.

به یاد داشته باشید که در مورد زندگی که خودتان می خواهید داشته باشید، نیازی نیست طبق انتظارهای دنیا پیش بروید. هر نوع احساس شرم بابت رها کردن مسئولیت ها را کنار بگذارید و اعتماد کنید که برای جایگزین کردن آن ها، چیز لذت بخش تری را پیدا خواهید کرد.

تیپ 4 اینیاگرام: هویت خود را توسعه دهید

افراد با تیپ چهار اینیاگرام چون همیشه با داشتن یک هویت باثبات درگیر هستند، هویت های خود را حول مجموعه ای از علایق شکل می دهند. به عنوان مثال خود را وقف یک ورزش می کنند و سپس اجازه می دهند هویتشان به عنوان یک ورزشکار آن ها را تعریف کند. یا خودشان را تنها به شکل افرادی می بینند که مطالعه می کنند، نقاشی کرده یا ساز می زنند.

تیپ چهاری که بیشتر از ورزش درگیر علاقه مندی های فکری باشد، متوجه این موضوع خواهد شد و از آن به عنوان بخش مهمی از هویت خود استفاده خواهد کرد. اما این موضوع باعث خواهد شد تیپ چهاری ها فراتر از دایره ای که حول علایق خود کشیده اند، تجربه های دیگری نداشته باشند.

تیپ چهاری هایی که هنرمند هستند، نمی توانند ورزشی که واقعا دوست دارند پیدا کنند. چون به خود می گویند «من یک ورزشکار نیستم. من یک هنرمند هستم.» این ذهنیت در مورد داشتن یک هویت ثابت باعث خواهد شد آن ها برنامه روزانه ای را در پیش بگیرند که پس از مدتی زندگی برایشان مانند یک چرخه به نظر برسد.

اما تصور کنید که اگر خود را به یک چیز محدود نکنید و چیزهای جدید را امتحان کنید، چه اتفاقی می افتد؟ چه تجربه هایی نصیبتان خواهد شد؟ چه طعمی به زندگی خود اضافه خواهید کرد؟

در بهار امسال، هویت خود را با انتخاب یک سرگرمی جدید توسعه دهید. به چیزی فکر کنید که همیشه می خواستید انجام دهید ولی احساس می کردید هرگز نمی توانید، چون «چنین تیپ آدمی نیستید».

این کار می تواند ورزش بدنسازی، طلاسازی یا هرچیزی باشد که دیدگاه شما از خودتان را به چالش بکشد. استقبال از چیزهای جدید و کنار گذاشتن این تفکر که شما عجیب ترین فرد دنیا هستید، لذت های جدید را به زندگی شما خواهد آورد.

تیپ 5 اینیاگرام: یک ورزش آرام کننده را انتخاب کنید

اگر بخواهیم افراد با تیپ پنج اینیاگرام را با یک چیز معرفی کنیم، فکر کردن بیش از حد است. نشانه های بیش از حد فکر کردن معمولا تحلیل بیش از حد موقعیت ها و نتیجه گیری مضطربانه است. با آن که تیپ پنجی ها ممکن است با این موضوع مشکل داشته باشند اما بیش از حد فکر کردن برای آن ها معمولا فقط شبیه به این است که زمان زیادی از روز را در ذهن خود می گذرانند.

آن ها قصد دارند دنیا را درک کنند و در آن واحد از چندین دیدگاه به یک موضوع می نگرند. این ویژگی زیبا است اما می تواند منجر به این شود که تیپ پنجی ها از واقعیت فاصله بگیرند.

چون بخش زیادی از زندگی این افراد در ذهنشان می گذرد، آن ها اغلب به تجربه های قدیم خود نگاهی می اندازند و متوجه می شوند که به یاد نمی آورند چه خاطراتی باارزش بوده است، چون آن جا حضور نداشته اند. (در حال و هوای خود بوده اند.)

برای این که از ذهن خود خارج شوید، یک ورزش آرام کننده را انتخاب کنید. ورزش نه تنها سلامت فیزیکی و ذهنی شما را بهبود می بخشد، بلکه همچنین باعث می شود بیشتر در زمان حال بوده و از بدن خود آگاه باشید. به ویژه ورزش های آرام کننده باعث می شوند به بدن خود بیشتر دقت کنید.  

اگر دوست ندارید یوگا را امتحان کنید، پیلاتس گزینه خوبی است. پیلاتس تمرین ها و مزایای سلامتی مشابه دارد. ورزش های هوازی داخل آب نیز فقط برای سالخوردگان نیست و بسیار سرگرم کننده است.

به کمک این ورزش ها می توانید از ذهن خود و الگوهای ذهنی مشابهی که دارید، خارج شوید. انجام این ورزش ها به شما یادآوری می کند که چیزی بیشتر از افکارتان هستید.

تیپ 6 اینیاگرام: استفاده از فناوری را کاهش دهید

برای این که تمرکز خود را روی اهدافتان نگه دارید و از سلامتتان محافظت کنید، در زندگی روزمره خود از فناوری کمتر استفاده کنید. افراد با تیپ شش اینیاگرام، سختکوش و عملگرا هستند.

آن ها زودتر از هر فرد دیگری، مشکلات بالقوه را پیشبینی می کنند. متاسفانه این ویژگی اغلب باعث می شود که بیش از حد فکر کنند و اضطراب داشته باشند. چیزی که این موضوع را بدتر می کند، دائما استفاده از گوشی، لپ تاپ یا ابزار فناوری است.

در بهار امسال مدت زمانی که با گوشی خود کار می کنید، یک ساعت کاهش دهید. این یک ساعت کمتر جلوی اسکرول کردن بدون هدف در شبکه های اجتماعی را که راهی غیرموثر برای نادیده گرفتن اضطرابتان است، می گیرد.

نوتیفیکیشن اپلیکیشن هایی که هرگز از آن ها استفاده نمی کنید، غیرفعال کنید یا بهتر از آن، این اپلیکیشن ها را پاک کنید. تقویم دیجیتال خود را خلوت کنید و از خبرنامه سایت های مختلف خارج شوید. توجه کنید که پس از اسکرول کردن در توییتر چه حسی دارید.

آیا احساس لذت و انرژی داشتن می کنید یا خستگی و اضطراب؟ چنین بررسی را زمان استفاده از تمام اپلیکیشن هایتان انجام دهید و آن هایی که دائما انرژی شما را می گیرند، پاک کنید.

از گوشی خود تا یک ساعت پس از آن که بیدار شدید، استفاده نکنید. به خودتان یادآوری کنید که داخل گوشی چیزی برایتان وجود ندارد. چه اتفاق خاصی می افتد اگر پیامک داشته باشید یا در اینستاگرام کسی پیام داده باشد؟ اگر نداشته باشید، چی؟

داشتن یا نداشتن این چیزها چیزی از شما کم یا اضافه نمی کند. به جای این چیزها و این که هر روز صبح به گوشی تان نگاه کنید، کمی حرکت کششی انجام دهید و جملات مثبت را با خود تکرار کنید. ذهنتان را آرام کنید، به جای این که دائما در یک حالت مضطرب باشید.

تیپ 7 اینیاگرام: خودآگاهی تان را افزایش دهید

چیزی که افراد با تیپ 7 اینیاگرام باید یاد بگیرند این است که فرار کردن، یک سبک زندگی بادوام نیست. قبول داریم حفظ نگرش مثبت به زندگی خوب است. قبول داریم عاقلانه است که چیزهای کوچک را بااهمیت نشان ندهیم.

اما تیپ هفتی هایی که به عواطف خود دقت نمی کنند، به آسیب ها و چالش ها به چشم وقفه ای در خوشگذرانی که اسم آن زندگی کردن است، می نگرند. یعنی آن ها خود را متقاعد می کنند که حالشان خوب است و احساسات «بد و ناخوشایند» را در خود مخفی می کنند.

اما چنین سبک زندگی بادوام نیست، چون این احساسات به راحتی ناپدید نمی شوند. آن ها روی یکدیگر جمع می شوند تا بعدا به یک حالت انفجار برسند. تیپ هفتی ها برای جلوگیری از این موضوع باید خودآگاهی شان را افزایش دهند و به صورت سالم با احساسات ناراحت کننده خود برخورد کنند.

در بهار امسال این کار را با نوشتن خاطرات و افکار خود انجام دهید. نوشتن، نوشتن، نوشتن. نیازی نیست یک دفترچه خاطرات شیک بخرید. اگر نوشتن را دوست ندارید و دستانتان خیلی راحت خسته می شوند، در برنامه ورد ویندوز یا اپلیکیشن نوت گوشی خود تایپ کنید.

روزی 5 دقیقه این کار را انجام دهید تا تاثیر مثبت آن را روی زمان باقیمانده روز خود ببینید. به افکار خود دقت کنید و یاد بگیرید که از آن ها نترسید.

تیپ 8 اینیاگرام: علت خشم خود را متوجه شوید

این یک جمله کلیشه ای است که افراد با تیپ 8 اینیاگرام، به صورت ذاتی خشمگین هستند. اما واقعیت ماجرا این است که تیپ هشتی ها بیشتر از هر تیپ دیگر به سادگی بی عدالتی را که به خشم ختم می شود، حس می کنند.

این افراد واکنش شدیدی نسبت به افرادی که با آن ها یا دوستانشان بدرفتاری می کنند واکنش نشان می دهند و به سختی می توانند جلوی خشم خود را بگیرند. اما موضوعی که به کنترل و رفع خشم کمک می کند این است که بدانیم خشم همیشه ریشه در احساسات دیگر دارد.

در بهار امسال تلاش کنید احساساتی که خشمتان را رقم می زنند، بفهمید. اگر ماجرایی اذیتتان می کند، از خودتان بپرسید چرا چنین احساسی دارید. آیا ناامنی های شما را هدف قرار داده است؟ آیا احساس بی احترامی می کنید؟ چرا؟

بررسی کنید چه افرادی باعث می شوند احساس خشم کنید و چرا چنین احساسی دارید. از طرفی اگر دائما به شما بی احترامی می شود، از خود بپرسید از چه شرایط و افرادی باید فاصله بگیرید.

تیپ 9 اینیاگرام: دایره اجتماعی خود را اصلاح کنید

باید برای افراد با تیپ 9 اینیاگرام احترام قائل شوید که کسانی را که از آن ها خوششان نمی آید، می توانند تحمل کنند. تیپ نهی ها بیشتر از هر تیپ دیگر برای مدیریت چنین افرادی صبر دارند و می خواهند برای رفع کدورت ها میانجی گری کنند.

چنین ویژگی بسیار خوب است اما همچنین می تواند باعث شود که آن ها دائما مورد بی احترامی قرار گیرند. بسیاری از تیپ نهی ها رفتار بدجنسانه را نادیده می گیرند. آن ها بدرفتاری سایرین را به این خاطر تحمل می کنند که برخورد کردن برای آن ها بسیار ناخوشایند است یا آرامش و صلح را به هم می زند.

اما چنین رفتاری دیگر صلح جویی نیست، بلکه برای راضی نگه داشتن سایرین است. راضی نگه داشتن سایرین تا حدی که بی احترامی را بپذیرید، تنها به عزت نفس شما لطمه می زند. باعث می شود بعدا در زندگی به روابط حتی بدتر تن دهید، چون خود را شرطی کرده اید که بدرفتاری را به عنوان یک هنجار بپذیرید.

این احتمال وجود دارد که اگر از خودتان بپرسید رفتار فلان فرد شایسته بوده است یا نه، بگویید نه. به همین علت در بهار امسال باید افرادی را که دائما بی ادبی می کنند، از دایره اجتماعی خود کنار بگذارید.

بدون تردید باید به افراد فرصت دهید تا بهتر شوند، چون شاید آن ها نمی دانند که رفتارشان بی احترامی است. اگر برای دوستی با افراد ارزش قائل می شوید، احساس خود را انتقال داده و به آن ها فرصت دهید. اگر این افراد دست از آسیب زدن به شما نکشیدند، دوستی با آن ها را متوقف کنید.

به عنوان مثال می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به پیامک هایشان جواب ندهید.
  • زمانی که لازم است، واکنش نشان دهید و بگویید نمی خواهید دوستی را ادامه دهید.
  • از تلاش برای قرار گذاشتن و دیدن یکدیگر، دست بکشید.

این زندگی شما است و نمی توانید دائما خود را ناراحت تر و ناامن تر کنید تنها به این دلیل که می ترسید با فردی که برایش مهم نیستید، برخورد کنید. فردی محترم اما قاطع باشید.  


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.