چطور دوستی خود با هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز را از بین ببرید- قسمت اول

1402/05/03 9:35 PM - 9 ماه قبل


در تلاش هستید تا دوستی خود را با فردی که رفتارش دیوانه تان می کند، به هم بزنید؟ پس باید این مقاله را بخوانید! چون قصد داریم به روش های مختلف بگوییم چطور دوستی خود با هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز را از بین ببرید!

البته توجه کنید این مقاله جنبه طنز دارد و یقینا منظورمان نیست که آن را جدی بگیرید. گرچه چیزهایی که در ادامه مطرح می کنیم، بدون تردید چنین تیپ های شخصیتی را آزار خواهد داد. اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ESTP

شخصیت ESTP به عنوان یک دوست گاهی می تواند مانند یک هیولا باشد. چنین افرادی دوست دارند از هواپیما بیرون بپرند و چالش هایی را انجام دهند که نباید انجام دهند! بدتر از هر چیزی، ESTPها دوست دارند در این مسیر دوستان خود را نیز همراه کنند.

آیا شما با چنین افرادی دوست هستید؟ آیا هنوز از آخرین سفر ناخواسته ای که با یکدیگر داشته اید، تمام بدنتان کبود است؟ روی کاغذ بخواهیم نگاه کنیم، این افرد قهرمانان عالی هستند اما نه زمانی که با آن ها دوست هستید و محل زندگی شما را می دانند.

برخلاف تصور افراد پیروی دیگران بودن یا همراهی کردن او در کارهای مختلف، آنقدر خوب نیست. درسته؟ اگر امیدوار هستید که بتوانید از دوست ESTP خود کمی فاصله بگیرید، باید او را به اجبار درون یک زندان انفرادی بیاندازید! راهی کاملا مطمئن که نه تنها دیوانه شود، بلکه از شما تنفر تنفر پیدا کند. یک موقعیت دو سر برد!

چطور دوست ESTP خود را از دست بدهید

  • با دعوت کردن او به نوعی «ماجراجویی» شروع کنید. صخره نوردی، رفتن به استخر شنا یا هر کار دیگری که فکر می کنید. مطمئن شوید که انتخابتان با فعالیت فیزیکی همراه است تا جنبه حسی برون ریز (Se) او را تحریک کنید. ترجیحا فعالیتی را انتخاب کنید که هرگز قبلا امتحان نکرده است. دوست ESTP خود را به سمت تجربه جدیدی هدایت کنید که خطر زیادی داشته باشد و میل بیشتری برای همراهی شما پیدا کند. افراد با کارکرد Se همیشه از تجربه های جدید و ملموس استقبال می کنند، بنابراین از آن استفاده کنید!
  •  مطمئن شوید فعالیتی که انتخاب می کنید در محیط بسته است، چون باید مقصدی را انتخاب کنید که بتوانید او را داخل یک اتاق محبوس کنید.
  • به همراه یکدیگر به محل مورد نظر بروید. زندگی یعنی به بهترین شکل استفاده کردن از فرصت ها و این ماشین سواری این پتانسیل را دارد که شما را به آن فاجعه کاملی که انتظارش دارید، برساند.
  • درون ماشین از دوست خود سوال های احمقانه بپرسید (هیچ سوالی احمقانه نیست اما محض این تمرین، به عنوان مثال هر دفعه که یک تابلوی خطر می بینید رنگ آن را بپرسید که از نظر طرف مقابل احمقانه به نظر برسد). این سوال های پشت سر هم (با جواب های بسیار مشخص) کارکرد کمکی تفکری درون ریز (Ti) دوست شما را آزار خواهد داد.
  • زمانی که سوال های غیر منطقی نمی پرسید، حتما با شور زیاد در مورد اهمیت قوانین و عواقب پیروی نکردن از آن ها صحبت کنید. با این کار کارکرد پست شهودی درون ریز (Ni) دوستتان را هدف قرار می دهید. همچنین کارکردهای سایه او را فعال خواهید کرد که بدون این که شما کاری کنید، او را از درون آزار خواهند داد.
  • اگر شخصیت ESTP در حال رانندگی است (ترجیحا)، مانند یک عقاب مراقب سرعت ماشین باشید و اگر حتی اندکی از حد معمول بیشتر می رود، نظر دهید. نگرانی خود را با صدای بلند در مورد اهمیت ندادن او به قوانین در حین راننندگی، اعلام کنید.
  • زمانی که به مقصد «ماجراجویی» خود با دوست ESTP که کاملا عصبی شده است می رسید، او را به اتاق مربوطه ببرید. اتاق تعویض لباس ایده آل نخواهد بود چون افراد زیادی به آن جا می آیند و و می روند و دوست شما زودتر از چیزی که می خواهید، احساس حبس می کند. به جای آن تک اتاق کوچکی پیدا کنید. هر اتاقی که یک در قابل بسته شدن و قفل شدن داشته باشد که بتوانید او را بدون این که نگران گرسنگی اش باشید، برای مدتی در آن تنها بذارید. (البته اگر دوست ندارید فردی چند ساعت از روز نتواند چیزی بخورد، کمی تنقلات برایش بگذارید. گرچه ما دوست نداریم بیش از حد مهربان باشیم، بنابراین تنقلاتی برایش بگذارید که می دانید از آن تنفر دارد. آیا دوست ESTP شما از چوب شور تنفر دارد؟ عالیه! یک بسته چوب شور بخرید! در نهایت او به قدری گشنه خواهد شد که مجبور می شوید هرچیزی که با خود آورده اید، بخورد.)
  • در حالی که دوست ESTP شما در حال آماده شدن برای فعالیت مذکور است، یعنی لباس می پوشد، دستکش هایش را به دست می کند و کارهای دیگر، از اتاق بیرون بروید و در آن را قفل کنید. این که بتوانید در را قفل کنید گامی بزرگ است که به سمت آزادی خود بر می دارید! دوست ESTP شما ممکن است زمانی که به اطراف نگاه کند و ببیند دیگر کنار او نیستید، چند مرتبه روی در بکوبد اما اشکالی ندارد! ماموریت شما به پایان رسیده است!

در یک دنیای رویایی بدون تردید شما راهی برای زنجیر کردن دوست خود به نیمکت و سپس ترک کردن او پیدا خواهید کرد. یعنی هرچه او محدودیت بیشتری برای تحرک داشته باشد، بیشتر روی او تسلط پیدا خواهید کرد. یعنی بیشتر از شما متنفر خواهد شد. اما ما در یک دنیای رویایی زندگی نمی کنیم، درست است؟

در صورتی که بتوانید دلیلی خوبی برای داشتن طناب با خود داشته باشید، شاید به بهانه کوه نوردی، هر کاری که دوست دارید انجام دهید. دوستی شما همان لحظه ای که ESTP را ترک می کنید، تمام خواهد شد. به حرف ما اعتماد کنید، او شما را به خاطر چوب شورها نخواهد بخشید.

تیپ شخصیتی ESFP

آیا دوست با شخصیت ESFP شما از میز بالا می رود تا دوباره آن آهنگ عاشقانه و قدیمی «سلن دیون» را بخواند؟ آیا بدترین جرم ها را مرتکب شده است که به شما آسیب روحی شدیدی زده اند؟ به عنوان مثال کیک شکلاتی جشن تولد شما را از وسط دو نیم کرده است؟ نگران نباشید آدم بیچاره! در ادامه می گوییم چطور این آدم شرور را ادب کنید!

افراد با تیپ شخصیتی ESFP همانطور که می دانید میل شدیدی به انجام کارهایی دارند که خودشان می خواهند و این کار را با هیاهو انجام می دهند. جنبه حسی و احساسی این افراد باعث می شود دست به اعمالی مانند آواز خواندن روی میز بزنند.

چون این کارکردها میل به حضور داشتن در واقعیت را با میل آن ها به استفاده از بدن و فیزیکشان برای جالب تر کردن اوضاع، ترکیب می کند. ترکیب کارکرد شناختی ESFPها همچنین آن ها را وادار به انجام کارهای ظاهرا دیوانه بازی مانند بالا رفتن از پله های اضطراری فرار از آتش برای نجات گربه ها و ندادن مالیات به بهانه داشتن حقوق غیرقابل انکار می کند.

درست است درست است، آن ها یقینا نمی دانند اصلا حقوق غیرقابل انکار چه معنایی دارد اما از این عبارت به درستی استفاده خواهند کرد. چون به خوبی می توانند معنی کلمات را در یک متن حدس بزنند. آن ها احتمالا این عبارت را در یک فیلم ترسناک شنیده اند و پس از بررسی این موضوع که زبان بدن شخصیت فیلم بعد شنیدن این اصطلاح تغییر کرده است، آن را به ذهن سپرده اند!

چطور دوست ESFP خود را از دست بدهید

  • یک راه قطعی برای این که دوست ESFP خود را از زندگی تان بیرون بیاندازید این است که مطمئن شوید به طریقی سریع تصمیم به انجام کاری بگیرند که فرد یا چیزی را که عمیقا برایشان مهم است، در معرض خطر قرار دهد. اگر ما بتوانیم آن ها را وادار به عملی کنیم و شدیدا کارکرد پستشان (شهودی درون ریز) را هدف قرار دهیم، به مقصودمان می رسیم.
  • پیشنهاد می کنیم نشان دهید به علت کاری که ESFP کرده است، آسیب دیده اید یا احساس خطر کرده اید. به چیزی نیاز دارید که ESFP به علت عواقب کاری که انجام داده است، احساس گناه کند.
  • به عنوان مثال می توانید تصمیم بگیرید یک شب ظاهرا بدون مشکل را با دوست خود بگذرانید اما تظاهر کنید اوضاع آنطور که می خواهید پیش نمی رود. به نوعی نشان دهید او مسئول سوختن غذای شما است. بهترین حالت این است که او مجبور شود با احساس گناه خود، آن هم برای کاری که واقعا نقشی در آن نداشته است، زندگی کند.
  • اگر از چند صدمه جزئی (یا حتی جدی) نمی ترسید، قابل درک بوده که ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد، راه حل مانند قبل است. می توانید از دوست خود بخواهید چند جعبه را جابجا کنید و به آهستگی کمی فاصله بگیرید تا باعث شوید دوستتان ناخواسته جعبه را روی شما بیاندازد. او احساس گناه خواهد کرد و از این بهتر نمی شود!
  • شما می گویید حالتان خوب است اما تظاهر می کنید تمام بدنتان درد می کند. به اندازه کافی از این حوادث ساختگی ترتیب دهید و اگر برای شخصیت ESFP به اندازه کافی عزیز باشید، از شما فاصله خواهد گرفت.

کارکرد حسی درون ریز ESFP برای حفظ زندگی ارزش قائل می شود. اگر اینطور به نظر برسد که رفتار ESFP زندگیتان را بدتر خواهد کرد و دائما این احساس را داشته باشد، او دوستی خود را با شما قطع خواهد کرد!

چنین شخصیت هایی ویژگی هایی دارند که در مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ESFP است، توضیح داده ایم.

تیپ شخصیتی ISTP

از دوست با شخصیت ISTP ساکت و محکم خود که باعث خجالتتان می شود، خسته شده اید؟ امکان ندارد با یکدیگر به یک سوپرمارکت بروید و او با پشتک وارو زدن برای نجات کسی که تصادف کرده است، اقدام نکند! 

تردید نداریم که ابتدا فکر می کردید همه چیز متفاوت خواهد بود. تصور می کردید دوست ISTP شما مانند یک انسان معمولی خواهد بود، در مورد خانواده اش، شیرینی مورد علاقه اش صحبت خواهد کرد و با یکدیگر وقت می گذرانید.

اما به جای آن کم کم متوجه شدید که توجه او دائما روی بررسی محیط قرار دارد تا با دقت و مهارت بدنی، هر بلایی که رخ می دهد مدیریت کند. دوست ISTP شما نمی تواند در پاسخ به سوالتان دو خط کامل جواب دهد اما می تواند بدون احساس تعداد زیادی مرده را در قبرستان دفن کند.

نترسید! به شما یاد می دهیم چطور جلوی دیوانه شدن خود را بگیرید. یک ویژگی بارز ISTP خودمختاری و انجام هر کاری است که دوست دارد و این حقیقت که اجازه دهید ISTP آزاد است تا شما را ترک کند، مشکل آفرین است.

ISTPها بابت این که می توانند هر زمان هر کاری را که می خواهند انجام دهند، به خود افتخار می کنند و می توانند به راحتی مراقب خودشان باشند. کارکرد غالب تفکری درون ریز (Ti) و کارکرد کمکی حسی برون ریز (Se) آن ها باعث می شود خود را مانند یک گرگ تنها، مستقل و قدرتمند حس کنند.

افرادی بسیار توانمند. یک جنگوی خیابانی واقعی. افرادی که زمان خشم بسیار برافروخته می شوند. گرچه در کنار کارکرد غالب Ti آن ها، کارکرد پست حسی درون ریز (Fe) قرار می گیرد که باعث می شود ISTPها اندکی درباره احساسات سایرین احساس اضطراب کنند. همچنین برقراری ارتباط متقابل را در مقایسه با خودمختاری درونی خود در اولویت پایین تری قرار دهند.

ساده تر بخواهیم بگوییم: ISTPها دوست ندارند همیشه اطراف مردم باشند، به ویژه افرادی که تقاضاهای احساسی زیادی دارند. اگر بتوانید به نوعی دوست ISTP خود را مجبور کنید که در تمام ساعات شبانه روز کنار شما باشد در این حین که 1) مانند یک بچه دو ساله عمل کنید و 2) با او مانند یک بچه دو ساله رفتار کنید، تمام ابزار لازم برای دور نگه داشتن او از خود را به دست خواهید آورد. 

چطور دوست ISTP خود را از دست بدهید

برای به دام انداختن یک شخصیت ISTP، او را به یک «اتاق فرار» ببرید.

در حالی که او در تلاش است تا معمای منطقی داخل اتاق را حل کند (این افراد استعداد عجیبی در رفع مشکلات دارند)، از کسی بخواهید در را از بیرون قفل کند. بدون تردید او متوجه صدای کلید خواهد شد و می داند که خبری است. بنابراین باید توانایی حسی قدرتمند او را با صدای موزیک بالا و هر نوع سر و صدای دیگر، مهار کنید.

زمانی که ISTP معما را حل کرد که واقعا حل خواهد کرد، به او اجازه دهید برای فرار تلاش کند. نظاره گر او زمان تلاش برای باز کردن در باشید. یعنی زمانی که روی در می کوبد و با خشم به اطراف نگاه می کند اما خبری از پنجره نیست. در چنین شرایطی است که قربانی به دامتان افتاده است!

تا جای ممکن نشان دهید نیاز به کمک دارید و رفتار احساسی نشان دهید. بهتر است کمی گریه کنید. پس از تلاش او خودتان سعی کنید در را باز کنید. تظاهر کنید که در حین تلاش آسیب دیده اید و کمی لنگان لنگان راه بروید. او را نوازش کنید و هر نوع تلاش برای آزادسازی از آن اتاق را پیشنهاد دهید. او را نسبت به تمام بلاهای احتمالی که ممکن است رخ دهند، متقاعد کنید. به دوست ISTP خود بگویید به این علت که نمی توانید از آن جا بیرون بروید، چه بلاهایی در انتظارتان است.

اگر بتوانید کارکرد سوم ضعیف تر شهودی درون ریز (Ni) آن ها را هدف قرار دهید که نگران آینده بد یک روز خوب است، برای دور شدن از شما درون دیوار یک حفره حفر خواهند کرد!


mbti (ام بی تی آی) توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.