گزارش آماری سایت تست و تایپ از تنوع و فراوانی تیپ های شخصیتی MBTI

1398/04/26 9:19 AM - 4 سال قبل


سایت تست و تایپ از سال 94 فعالیت خود را با رویکرد بین رشته‌ای ( مدیریت و روانشناسی ) آغاز نموده است. با این رویکرد سعی در ارائه انواع آزمون‌های مناسب در حوزه کسب و کار با گزارش قابل بررسی در حوزه کسب و کار نمود. یکی از تست‌های پرکاربردی که در همان سال در اختیار کاربران قرار گرفت تست ام بی تی آی رایگان بوده است. اکنون پس از 3 سال استفاده از تست ام بی تی آی، آمار قابل تاملی از مخاطبین سایت در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. در قسمت اول این تحلیل آماری به اختصار به انواع تست‌ها و ارتباط آن‌ها با لایه‌های مختلف ذهن و روان خواهیم پرداخت (نسخه کامل‌تر درباره این لایه‌ها را از این لینک مطالعه نمایید.) و سپس به تاریخچه تست ام بی تی آی و نتایج به دست آمده از تست MBTI در سایت تست و تایپ اشاره خواهیم کرد.

طبقه‌بندی آزمون‌های تیپ شناسی بر اساس لایه‌های مختلف ذهن و روان

در روانشناسی ابعاد مختلف روان انسان مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. ما در سایت تست و تایپ، در مدلی ساده و کاربردی تقسیم‌بندی‌های لایه‌های مختلف روان انسان را نمایش داده‌ایم. رویکرد ما در تهیه این مدل، دسته‌بندی تست‌های مورد استفاده در توسعه فردی و کسب و کار است. رویکرد بین رشته‌ای مدیریت و روانشناسی به گونه‌ای است که می‌توان از تست‌های روانشناسی در توسعه فردی و کسب و کار استفاده نمود.

شکل 1- ترتیب لایه های ذهن با رویکرد توسعه فردی و کسب و کار


همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می‌کنید این تقسیم‌بندی از بیرونی‌ترین تا عمیق‌ترین لایه‌ها شامل این موارد هستند:

  • رفتار
  • شخصیت
  • هوش و استعداد
  • مدل ذهنی و باورها
  • ناخودآگاه

هر یک از تست‌های روانشناسی به عنوان ابزار شناختی به یکی از این لایه‌های رفتار، شخصیت، هوش، مدل ذهنی و ناخودآگاه می‌پردازند. دانستن این که هر کدام از تست‌های روانشناسی به کدام قسمت از روان مربوط می‌شوند می‌توانند به ما نقشه ‌راهی دهد که در کشف و ارتقاء ابعاد شخصیتی، رفتاری و در نهایت توسعه فردی و یا استفاده از این ابزارها برای توسعه کسب و کار  راهگشا باشند. اینکه بدانیم ابزار ما سنجش رفتار است یا تست شخصیت شناسی یا تست مدل ذهنی به کشیدن نقشه راه توسعه فردی یا کاربرد ابزار در کسب و کار  کمک شایانی می‌کند.

همان طور که در نمودار ملاحظه می‌نمایید یکی از تست‌های مربوط به رمز گشایی از شخصیت شناسی در سایت تست و تایپ، تست MBTI است که تیپ شخصیتی فرد را مشخص می‌کند. تغییر این لایه از روان مانند رفتار برای شخص کار آسانی نیست و در پروسه توسعه فردی، فرد فقط به کشف آن می‌پردازد. از بین این تست‌های روانشناسی که در سایت تست و تایپ در اختیار کاربران قرار دارد تست ام بی تی آی  از گذشته در کسب و کار کاربردهای فراوانی داشته است. در حال حاضر هم سایت تست و تایپ یکی از ارکان آزمون پرکاربرد در کسب و کار به نام نوتریکا 180 درجه را بر اساس خروجی تست ام بی تی آی ( MBTI ) قرارداده است.

درباره آزمون ام بی تی آی ( MBTI ) سایت تست و تایپ

تست MBTI یک تست خودشناسی است که بر اساس نظریه یونگ، توسط کاترین بریگز و ایزابل مایرز طراحی شده است. نام تست ام بی تی آی از این جهت MBTI نهاده شد که مخفف Myers and Briggs Type Indicator است. بریگز و مایرز برای سنجش و اندازه‌گیری تیپ‌های شخصیتی تست MBTI را طراحی کردند. تست MBTI یکی از معتبرترین و کاربردی‌ترین تست‌های روانشناسی در سطح جهان با اهداف کسب و کاری به شمار می‌رود. بریگز و مایرز با استفاده از نظرات و نتایج تحقیقات یونگ و انجام برخی پژوهش‌ها در حوزه ی شخصیت شناسی ، چهار بُعد (ترجیح) شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی را در افراد شناسایی کردند. ترجیحات شخصیتی ویژگی‌هایی در افراد هستند که برای آن‌ها راحت تر و بهتر بوده و انجام شان نیاز به تمرکز و زمان کمتری دارد.

چهار بُعدی که در تست ام بی تی آی ( MBTI ) مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • برونگرایی یا درونگرایی : این عامل مشخص می‌کند که فرد چگونه انرژی می‌گیرد. دریافت انرژی شخص از طریق ارتباط با دیگران بدست می‌آید یا در خلوت و تنهایی.
  • حسی یا شهودی : این بُعد مشخص می‌کند که فرد معمولاً چگونه به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازد. اطلاعات را از طریق شهود بدست می‌آورد یا از طریق حواس 5 گانه و تجربه.
  • احساسی و منطقی : بُعد احساس و منطق چگونگی قضاوت و تصمیم گیری فرد را مشخص می‌کند.
  • دریافت گرا و قضاوتی : این عامل مشخص می‌کند که فرد چگونه اقدام می‌نماید. سرعت و زمان انجام تصمیمات و قضاوت‌های افراد را می‌سنجد.

از ترکیب عوامل تست ام بی تی آی، 16 تیپ شخصیتی بوجود می‌آید. (در صورت تمایل می‌توانید اینفو گراف مشرب‌ها در MBTI و اینفو گراف انواع تیپ ‌های شخصیتی در ام بی تی آی را مطالعه نمایید.) نکته تیپ‌های شخصیتی MBTI در این است که هر فرد در هر یک از این فاکتورها، رفتارهایی دارد و درصدی از شخصیت وی را تشکیل می‌دهد؛ ولی نسبت بیشتر و ترجیحات شخص باعث می‌شود در تیپ شخصیتی خاصی جای بگیرد. به طور نمونه در گراف‌های تست MBTI ارائه شده در سایت تست و تایپ مشاهده خواهید کرد که هر شخص به طور مطلق از یک بعد شخصیتی امتیاز نگرفته بلکه در هر زمینه درصدی از امتیازها بین دو فاکتور تقسیم شده و در نهایت یک طرف درصد یا ترجیح بیشتری به خود اختصاص می‌دهد یا حتی ممکن است کاربر در تست ام بی تی آی سایت تست و تایپ، در برخی موارد نتیجه برابری در یک یا چند فاکتور کسب نماید.

اگر در بخش نتایج تست ام بی تی آی آزمون به شما چندین شخصیت ارائه دهد و برخی فاکتورها مساوی گردد، توصیه می‌شود آزمون MBTI را مجدداً انجام دهید یا با استفاده از تست‌های روانشناسی دیگر نسبت به تشخیص قطعی‌تر ابعاد تیپ شخصیتی خود اقدام کنید. برخی از آزمون‌هایی که در این رابطه توصیه می‌شوند عبارتند از: آزمون مدل ذهنی، آزمون کهن الگوی اسطوره‌ای مردان، آزمون کهن الگوی اسطوره‌ای زنان ، آزمون چپ مغزی و راست مغزی و آزمون اینیاگرام با گزارش کامل هستند. 

روایی و پایایی تست MBTI :

روایی و اعتبار (پایایی) آزمون خارجی 75. به دست آمده؛ اعتبار آزمون فعلی بالاتر از 8. بوده است و بررسی‌های بالینی و مشاهدات روان‌شناختی نیز روایی این آزمون را تأیید کرده است.

تعداد سوالات تست MBTI سایت تست و تایپ 112 سوال (نسخه استاندارد) است. نکته مهم اینکه در نسخه‌های با سوالات کمتر، دقت تست ام بی تی آی کم می‌شود و ممکن است نتیجه درست را ارائه ندهد. همچنین پاسخ‎‌های تست MBTI سایت تست و تایپ، به صورت طیف لیکرت ( چهارگزینه ای ) هستند. از عوامل تاثیر گذار در نتیجه تست MBTI سایت تست و تایپ، سن و جنسیت است. نکته قابل ذکر اینکه تست ام بی تی آی برای سن بالاتر از 18 سال مناسب بوده و آزمون MBTI مناسب نوجوانان (از سن 12 تا 18 سال)، در سایت تست و تایپ در قالب پکیج آزمون نوتریکا جونیور  و تست MBTI نوجوانان ارائه شده که سبک پاسخ‌های آن به صورت دو گزینه‌ای است.

 نمودار فراوانی افراد براساس نتایج تست MBTI سایت تست و تایپ:

 

 

فراوانی تیپ های شخصیتی MBTI آقایان بر اساس جامعه آماری سایت تست و تایپ:



فراوانی تیپ های شخصیتی MBTI خانم ها بر اساس جامعه آماری سایت تست و تایپ:




mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.