چطور دوستی خود با هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز را از بین ببرید- قسمت دوم

1402/05/06 10:37 PM - 9 ماه قبل


در قسمت اول از بین بردن دوستی با هر تیپ شخصیتی ام بی تی آی گفتیم چطور می توانید دوستی خود با تیپ های ISTP، ESFP و ESTP را به هم بزنید. در ادامه چند تیپ دیگر MBTI را بررسی می کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ISFP

درست است رسیدیم به شخصیت ISFP، این افراد هیجانی، پرشور و اندکی احمق و دوست داشتنی. شک ندارم که دوست ISFP شما همیشه اینطور عمل می کند که «من گناهی ندارم اما می توانم بدون این که متوجه باشی، تو را نابود کنم.» برای همین دوست دارید بدانید چطور از دست او خلاص شوید.

این ISFPها مانند بمب هستند. بمب هایی در قالب خرس روز ولنتاین، گرم و نرم. گاهی جوکر هم به علت علاقه ای که به بتمن دارد، ممکن است او را اذیت کند. شما ممکن است یک ISFP را ببینید و فکر کنید «چه جذاب» اما این شما باشید که ضربه بخورید.

کارکرد غالب و کمکی ISFPها به ترتیب احساسی درون ریز (Fi) و حسی برون ریز (Se) است که در یک نمای ساده باعث می شود که آن ها زمان انجام کارها تابع قطب نمای درون خود باشند. دوست ISFP شما ممکن است شما را مجبور به شرکت در یک کلاس سفالگری کند یا شما را به یک رستوران محلی ناشناس ببرد که فکرش را نمی کردید روزی آن جا بروید.

منظورمان از مجبور کردن این است که ISFP شما را با دید درونی خود که چطور لحظات مشترکتان باید پیش بروند، جادو خواهد کرد.

آیا زمان تجربه آن فعالیت ها حق با او بوده است؟ حدس می زنیم تا حدی از آن ها لذت برده اید. اما به هر حال سلیقه او در تجربه بعضی کارها باعث شده است که بخواهید دوستی با چنین فردی را خاتمه دهید و دیگر چنین تجربه هایی نداشته باشید.

چطور دوست ISFP خود را از دست بدهید

اگر با یک ISFP خوب، سالم، جاافتاده، آگاه از کارکرد کمکی خود و معمولی روبرو هستید، توصیه می کنیم قلم مو، کفش باله، ساز و کفش های دوست داشتنی او را بدزدید. هر چیز خاصی که دوست ISFP شما برای لذت از زندگی استفاده می کند پیدا کرده و آن را در یک جایی قایم کنید. او هرگز متوجه نخواهد شد که شما این کار را کرده اید.

ISFPها دوست ندارند لذت های حسی شان از آن ها گرفته شود. همچنین دوست ندارند برای دستیابی به چیزی که می خواهند، تلاش اضافه کنند. زمانی که شخصیت ISFP بداند که شما مقصر وسایل گم شده او هستید، برای ادامه دوستی به شما اعتماد نخواهند کرد. پرنده دوست داشتنی، شما آزاد خواهید شد. به پرواز خود ادامه دهید.

تیپ شخصیتی ESTJ

آیا دوست با شخصیت ESTJ شما مانند شخصیت مری پاپینز است که پتک به دست دارد؟ تمام مشکلات شما که به نظرتان مشکل نیستند، زمانی که نمی خواهید، مورد رسیدگی قرار می گیرند؟ نگران نباشید! ما این دوستی را خاتمه می دهیم!

ESTJها بابت انجام فوری و کارآمد وظایف به خود افتخار می کنند. کارکرد غالب دوست ESTJ شما تفکری برون ریز (Te) است و آن را باید مقصر نیاز فراوان به انجام کارها بدانیم. با توجه به این موضوع می خواهیم در عملکرد این کارکرد مشکل ایجاد کنیم.

ما می خواهیم کاری کنیم که دوست ESTJ شما احساس کند در حال راه رفتن درون قیر است (یعنی انرژی او را بگیرید). کاهش جنب و جوش یک ESTJ آسان نخواهد بود اما اجازه دهید کمکتان کنیم!

یک راه برای از بین بردن انرژی یک ESTJ آشفته کردن انتظارهایی است که از واقعیت دارد. کارکرد کمکی حسی درون ریز (Si) یک ESTJ باعث خواهد شد حس کند از واقعیت زندگی روزمره چه انتظاری دارد. چنین کارکردی باعث می شود ESTJ به طور کلی برخلاف شما، نسبت به بعضی چیزها احساس راحتی کند.

به عنوان مثال انجام کارهای خانه، کاغذبازی های اداری و مرتب کردن کفش ها. اگر انتظارهای Si چنین فردی را آشفته کنید، قابلیت های Te او را به هم خواهید ریخت. به عنوان مثال می توانید مقداری روغن روی بند کفش های او بریزید تا هر مرتبه که می خواهد بندهایش را ببندد، عصبی شود.

مشکلی ساده ولی بسیار آزاردهنده برای فردی که انتظار دارد واقعیت بر وفق مراد او باشد. اگر دوست ESTJ شما مسئول نگهداری از فردی است، مانند یک کودک، چند فرزند، حیوان خانگی یا موجودات فضایی که در حیاط خلوت خود نگه می دارد، اگر کارآیی او در انجام این کار را زیر سوال ببرید، همه چیز را آشفته خواهید کرد.

تصور کنید که بند کفش کودک دوست ESTJ خود را روغنی کنید. او بدون تردید به کودک خود اجازه نمی دهد کودکش با این وضعیت کفش به پا کند، چون او مسئول رسیدگی به کفش فرزندش است.

تصور کنید از مثال بند کفش برای هر چیز دیگری استفاده کنید. آیا دوست ESTJ شما باید صبح قهوه بخورد؟ عالی است! می توانید پودر سیر را زمانی که متوجه نیست، داخل قهوه او بریزید. قهوه با طعم سیر؟ خوشمزه است!

او باید مجددا قهوه خود را درست کند. ممکن است کار بزرگی نباشد اما برای ESTJها چیزهای کوچک روی یکدیگر جمع می شوند. به این کارها ادامه دهید تا روی اعصاب او بروید. فقط مطمئن شوید که به دوست ESTJ خود، پس از آن که سر کفش ها و قهوه بی گناه خود داد کشید، بگویید که شما مقصر این اتفاق ها بوده اید!

تاکتیک دیگری که می توانید به کار بگیرید این است که او را به درون یک عدم قطعیت بزرگ هل دهید. ESTJها معمولا در کنار انسان های فوق العاده احساسی، احساس راحتی نمی کنند. کارکرد پست آن ها احساسی درون ریز (Fi) است، یعنی در بیان عواطفشان مشکل دارند، چون برایشان این کار بیشتر یک فرآیند درونی است.

آن ها در محیط هایی که افراد بیش از حد ابراز احساسات می کنند، احساس عدم قطعیت و استرس می کنند. اگر بتوانید درباره چیزهایی که نگرانی در خصوص آن ها غیرمنطقی به نظر می رسد، فوق العاده احساسات خود را نشان دهید (به عنوان مثال هوا بارانی است و من اصلا از این وضع خوشم نمی آید، دیگر زندگی ام تا ابد خراب شد)، دوست ESTJ شما احساس بی فایدگی خواهد کرد که نتیجه آن فاصله گرفتن از شما است. حالا مشکل حل شد!

تیپ شخصیتی ESFJ

اگر خانم پاتز در انیمیشن دیو و دلبر یک کتری سرامیکی نبود، می توانست یک نسخه خوشایند از دوست با شخصیت ESFJ شما باشد. اما متاسفانه تمام ESFJها نمی توانند سرامیکی یا کتری باشند!

ESFJهای انسان بهترین آدم هایی هستند که ما کنار خود داریم و بهترین آدم ها می توانند یک مشکل باشند.

چطور دوست ESFJ خود را از دست بدهید

به طور کلی، تیپ های شخصیتی ESFJ انسان های فوق العاده خوب و فوق العاده منظم هستند. آن ها مهمانی ها را ترتیب می دهند، برای جشن ها، عروسی ها، مراسم ختم، مراسم اعدام، خرید یک دونات محض سرگرمی و موارد دیگر، برنامه ریزی می کنند.

اگر به هر دلیلی گروهی از افراد بخواهند دور یکدیگر جمع شوند، ESFJ کنترل جمع را به عهده می گیرد و محیط را به فضایی گرم و استقبال کننده تبدیل می کند. تمام این ویژگی ها خوب و مانند یک شکلات شیرین به نظر می رسند اما یقینا آن روی دیگه دوست ESFJ خود را نیز دیده اید. هیچ کس مثل شخصیت ESFJ پشت سر سایرین حرف نمی زند و افراد را کنترل نمی کند.

کارکرد سوم شهودی برون ریز (Ne) این تیپ های شخصیتی به این موضوع ربط دارد، چون به پتانسیل ها و الگوها دقت می کند. اما چون ESFJها به طور کلی به مردم توجه دارند، شایعه پراکنی و پشت سر دیگران حرف زدن به ویژه برایشان جذاب است.

با آن که تیپ های شخصیتی INTP و ISTP حقایق را به مسائل بالقوه ترجیح می دهند، جنبه تفکری ESFJها همیشه دوست ندارد حقایق را بررسی کند. ESFJهای متوسط تا ناسالم بیشتر دوست دارند به اطلاعات «مربوطه» اعتنا نکنند، تا این که بخواهند دقت اطلاعات را با وسواس بررسی کنند.

بدون تردید زمان دیدن دوست ESFJ خود یک جمله ساده «سلام، حالت چطوره؟» گفته اید اما پاسخ او جملات طولانی از کارهای اشتباه و درست افراد مختلف باشد. دوست ESFJ شما احتمالا با گفتن داستان ها درباره افرادی که می شناسید، داستان ها درباره افرادی که هرگز در مورد آن ها نشنیده اید و داستان ها درباره افرادی که مرده اند و ممکن است پس از آن که بشوند دوستتان اسم آن ها را برای پازدهمین بار از زمان فوت آن ها برده است به دنیا برگردند، سرتان را می برد.

اگر می خواهید تمام جزئیات مربوط به زندگی سایر افراد شهر خود را بشنوید و بدانید، به دوستی با تیپ شخصیتی ESFJ ادامه دهید. اما اگر می خواهید از سیاه چال داستان سایرین رهایی شوید و به این جمله که «جهنم، یعنی افراد دیگر» ایمان دارید، ما می توانیم شما را از دوستتان نجات دهیم.

اگر ESFJ شدیدا دوست دارد اطلاعات مربوط به دیگران را به شما بگوید، دیگران احتمالا داستان او را به سایرین خواهند گفت. از هر دست بدهی، از همان می گیری. به همین سادگی. اگر بتوانید به ESFJهای دیگر شایعاتی در مورد دوست ESFJ خود بگویید، شایعه ای که دوست ESFJ شما از آن خواهد ترسید، دوستتان زمانی که متوجه شود شما مسئول سقوط اجتماعی او هستید، شما را از دایره دوستان خود حذف خواهد کرد.

شایعات درست نیستند اما ظاهرا زمانی که بر اساس حقایق نباشند، بهتر از این گوش به آن گوش می رسند. توصیه ما این است که شایعه ای را پخش کنید که ESFJ درباره آن احساس ناامنی کند و داستانتان در این خصوص عالی باشد. آن را جالب تعریف کنید.

شاید دوست ESFJ شما به چندتا از دوستان نزدیک خود از یک سفر یواشکی و خرابکاری که در طول این سفر به بار آورده، گفته است. شما می توانید از همین موضوع استفاده کنید.

به تمام ESFJهایی که می شناسید، داستان واقعی اتفاق های آن روز را بگویید. به آن ها بگویید که دوستتان ماشین پدرش را یواشکی برداشته است و زمانی که از دست پلیس فرار می کرده، به پشت یک نیسان زده است. کاملا جدی می گوییم!

می دانیم داستان شلوغ و عجیبی است. اما تمام ESFJهایی که ما می شناسیم شلوغ و عجیب هستند. این داستان پخش خواهد شد و دوستتان پس از آن شما را کنار خواهد گذاشت. این فرصت شما است که دوستتان را در کشتی دوستی تان غرق کنید! خوش بگذره!

تیپ شخصیتی ISTJ

دوست با شخصیت ISTJ شما نمی تواند آنقدر بد باشد که بخواهید دوستی تان را از بین ببرید. اما حتما دلیل خوبی برای آن دارید که درک می کنیم. در کافه نشسته اید و منتظر نوشیدنی خود هستید، در حالی که به باریستا نگاه می کنید که چطور یک آهنگ قدیمی را به اشتباه می خواند.

اما ناگهان دوست ISTJ شما از راه می رسد و از روی وظیفه شناسی یادآوری می کند که هر زمان از یک فنجان نیمه پر قهوه می خورید و پول زیادی برای آن می پردازید، چقدر ضرر می کنید. بنابراین راه حل قطعی برای چنین مشکلی کنار گذاشتن کاملا قهوه است.

البته این موضوع را دقیقا نباید تقصیر دوستتان بدانیم که به عواقب انتخاب های شما دقت می کند، چون مغز او برای توجه به چنین چیزهایی سیم کشی شده است. دوست ISTJ شما کارکرد حسی درون ریز (Si) به همراه تفکری برون ریز (Te) دارد که این موضوع باعث می شود به بعضی چیزها بیشتر دقت کند.

زمانی که دوست ISTJ شما می گوید که آن عروسک سنجابی بامزه را نخرید، دیگر به آن نگاهی نخواهید کرد. توصیه آن ها بی ادبی نیست، فقط آن ها به شکلی واقع گرایانه و منطقی به رفتار شما در زندگی نگاه می کنند.

حقیقت دردناک در مورد ISTJ ها

ISTJها فقط دوست دارند در تصمیم گیری به شما کمک کنند، تصمیم هایی که برای آینده تان مفید باشد. اما چه کسی دوست دارد یکی همیشه در گوشش بگوید که چطور می تواند اوضاع را بهبود بخشد و زندگی بهتری داشته باشد؟ نگران نباشید عزیزان. به شما کمک می کنیم خود را از زنجیر ISTJ خلاص کنید!

دوست ISTJ شما ممکن است به خوبی این موضوع را مخفی کند اما او برای آرام کردن ترس های خود بسیار تلاش می کند. کارکرد شهودی برون ریز (Ne) باعث خواهد شد ISTJها به آینده و کارهایی که اگر به آن ها الان رسیدگی نکنند ممکن است در مسیر زندگی اشتباه پیش بروند، فکر کنند.

دوست ISTJ شما احتمالا یک پس انداز برای روزهای مبادا، برنامه پشتیبان یا راه حل برای هر مشکل قابل پیش بینی دارد، چون آینده بسیار غیرقطعی و بسیار ترسناک است.

اگر او کارش را از دست دهد چه اتفاقی می افتد؟ از پس انداز برای روز مبادا استفاده می کند. اگر همسرش او را ترک کند؟ پس انداز برای روز مبادا. اگر زامبی ها حمله کنند؟ پس انداز برای روز مبادا و دوست جون جونی او که به همراه یکدیگر به جنگ زامبی ها می روند.

ISTJها می دانند باید آماده همه چیز باشند تا بتوانند در بدترین شرایط زندگی، بدون مشکل پیش بروند. اما آن ها زمان واکنش نشان دادن به موقعیت هایی که هرگز قبلا تجربه آن را داشته اند، عملکرد خوبی ندارند.

برای این که به دوستی خود با یک ISTJ پایان دهید، باید وارد حریم امنش شوید و او را به سمت ناشناخته و امور غیرمنتظره هل دهید. هیچ کس دوست ندارد امنیت و ایمنی اش به خطر بیافتد اما ESTJها واقعا از فکر به آن هم تنفر دارند.

زمانی که یک ISTJ را به سمت موقعیتی می کشانید که یک ENTP عاشق آن است، گام محکمی برای رها کردن خود از دوستی تان با ISTJ بر می دارید. ENTPها از آشفتگی ها، وکیل مدافع شیطان بودن و استفاده از عواقب اضطراری که قابل اندازه گیری یا کاملا مشخص نیستند، لذت می برند.

ISTJها از چنین چیزهایی واقعا بیزار هستند. می توانید دوست ISTJ خود را به یک نمایشگاه کتاب های مصور ببرید، سپس استخر، سپس کلاس موسیقی و بعد از آن بازی با بچه ها در پارک. همه این کارها را در یک روز انجام دهید.

ISTJها باید برای پردازش تجربه هایی که داشته اند، وقت داشته باشند. چنین وقتی را به آن ها ندهید. اگر بتوانید دوست ISTJ خود را با تجربه های جدیدی که قوانین یا انتظارهای مشخص ندارند آشفته کنید، دوست خود را دیگر نخواهید دید. شما چه فرقی واقعا با شیطان دارید؟


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.