چطور دوستی خود با هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز را از بین ببرید- قسمت سوم

1402/05/11 8:27 PM - 8 ماه قبل


در قسمت دوم از بین بردن دوستی با هر تیپ شخصیتی ام بی تی آی گفتیم چطور می توانید دوستی خود با تیپ های ISFP، ESTJ، ESFJ و ISTJ را به هم بزنید. در ادامه چند تیپ دیگر MBTI را بررسی می کنیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ISFJ

شما دوست خوبی که برای خود حفظ کرده اید، می شناسید؟ همان کسی که نام او را دائما فراموش می کنید؟ همان کسی که روز تولد شما کیک خوشمزه می پزد، به شکل مرموزی ساکت به نظر می رسد و سپس هر زمان که شما را می بیند از ناکجاآباد داستانی با جزئیات کامل در مورد اعضای خانواده خود می گوید؟

شما می توانید بابت چنین رفتاری از کارکرد غالب حسی درون ریز (Si) و کارکرد کمکی احساسی برون ریز (Fe) دوست با شخصیت ISFJ خود تشکر کنید. این کارکردها باعث می شوند که ISFJ با مهارت جزئیاتی در مورد افرادی که برایشان مهم هستند، بگوید. اول از همه باید توجه و اهمیت دادن آن ها به عزیزانشان را هدف قرار دهیم.

اگر مدتی را با دوست ISFJ خود در پارک قدم زده باشید، احتمالا متوجه شور او نسبت به اعضای خانواده اش و ترس عمیق از ناشناخته ها شده اید. ما این دو عنصر را با یکدیگر ترکیب می کنیم تا یک سم مهلک بسازیم! منظور ما این نیست که اعضای خانواده او را بدزدید و سوار یک قایق موتوری در یک دریای طوفانی کنید. اما چرا همین کار را کنید!

ISFJها دوست دارند با افرادی بگردند که برایشان اهمیت دارند و دائما با عزیزان خود در تماس هستند. اگر بتوانید این ارتباط را خدشه دار کنید، اضطراب قابل توجهی به آن ها می دهید. تا حالا دیده اید که یک ISFJ زمانی که چیزی غیرمنتظره رخ می دهد دیوانه شود؟ یک میخ در تایر آن ها برود؟ کد تخفیفاتی که کار نمی کند؟ حالا فکر کنید که خانواده اش را از او بگیرید.

دوست شما در مارپیچی از اضطراب و نگرانی فرو می رود. او تا زمانی که عزیزان خود را پیدا نکند، به جستجو ادامه می دهد. زمانی که دوست ISFJ شما برای این کار از شما می خواهد، خیلی ساده بگویید «نه.» اما به آن کمی هیجان هم دهید.

مثلا بگویید «نه، من به این دلیل بهت کمک نمی کنم که دیگر امیدی به آن نیست. تو نمی تونی خانواده خود را پیدا کنی و حتی نمی دونی داری چه کار می کنی. اصلا توانایی لازم برای پیدا کردنشان را نداری.»

شما عملا با تایید یکی از بدترین ترس هایشان یعنی این که باهوش نیستند، به ناامنی های کارکرد سوم تفکری درون ریز (Ti) آن ها حمله می کنید. از طرفی تایید کارکرد شهودی پستشان به این معنا است که آن ها افرادی بدون توانایی بالقوه هستند، حتی زمانی که خانواده شان در خطر قرار دارند.

به طور کلی فکر خوبی است از کمک به دوست ISFJ خود خودداری کنید، کسی که اگر برای شما مشکلی پیش می آمد به شما کمک می کرد. اگر دزدیدن اعضای خانواده چنین دوستی، به چالش کشیدن هوشش و زیر سوال بردن ارزش انسانی اش باعث نشود شما را از دایره دوستان خود خارج کند، هیچ چیزی مسبب این اتفاق نخواهد شد.

تیپ شخصیتی ENTP

افراد با شخصیت ENTP را به یک میز در یک اتاق دور افتاده با فرم های مالیاتی و یک مداد طراحی، زنجیر کنید. راه حل قطع دوستی با این نوع افراد را همین ابتدا گفتیم، چون به قدری آشکار است که انسان به خنده می افتد. اما شاید بپرسید چرا چنین راه حلی؟

ENTPها همانطور که می دانید تیپ افرادی خلاق، پر جنب و جوش و کمی آزارگر (برای سرگرمی و خنده) بوده که از نظر هوشی و همچنین فیزیکی، بسیار فعال هستند. این تیپ های حیله گر کارکرد غالب شهودی برون ریز (Ne) و کارکرد سوم احساسی برون ریز (Fe) دارند که باعث می شود در ایده پردازی با سایرین و برگزاری جلسات طوفان ذهنی، فوق العاده عمل کنند.

پاشنه آشیل افراد با تیپ ENTP

شک نداریم که می دانید ENTPها دوست دارند در حین افزایش دانش و ملاحظات خود، روی سایرین نفوذ داشته باشند. برای ENTPها مهم نیست برای بررسی منطق چیزی مکث کنند اما واقعا و شدیدا از انجام تکراری یک کار، نفرت دارند.

کارکرد پست حسی درون ریز (Si) آن ها مانند یک یادآور است که پرداخت قبوض و انجام سایر کارهای مشابه، در نهایت در دراز مدت برایشان مفید خواهد بود. شما ممکن است متوجه باشید که دوست ENTPتان گاهی چنین مسائلی را نادیده می گیرد. مشکلی نیست.

آن ها معمولا چنین چیزهایی را به این دلیل نادیده می گیرند که اگر چیزی جدید و تازه نیست، ارزش ندارد ذهن خود را با آن مشغول کنند. مجبور کردن یک ENTP به قرارگیری در موقعیتی که جنب و جوش او را بدون وجود تجربه های تازه مهار کند، برایشان کاملا محدودکننده حس خواهد شد. 

تصور کنید الهام بخش ترین منبع انرژی دوست خود را که ایده ها و مردم باشند، حذف کرده و آن ها را مجبور به راکد بودن کنید. خنده روی لبانتان نشست اما دوست ENTP شما نمی خندد. افراد دوست نما اینطوری شکل می گیرند.

به پشت میز کشیدن یک ENTP برای به زنجیر کردن کردن او ممکن است سخت به نظر برسد اما فردی که اینجا با او سر و کار دارید، ESTP نیست. آگاهی حسی دوست ENTP شما محدود است. سخت نخواهد بود که از او بخواهید جرات کند پشت یک میز بنشیند و تظاهر کند معلمی است که به او علاقه ندارید.

احتمالا یک جفت دستبند از جیب در می آورید و او حتی به چیزی شک نکرده و فکر می کند تمام این چیزها جزوی از نمایش است.

دوست شما برای خلاقیت ارزش قائل می شود. از آن استفاده کنید! زمانی که شما اتاق را ترک می کنید، آن ها می دانند که تمام این چیزها یک جوک نیستند. فرم های مالیاتی بخش خوب ماجرا به نظر می رسند، چون ENTPها معمولا از کاغذبازی نفرت دارند و همچنین ترجیح می دهند با متون طولانی سر و کار داشته باشند تا اعداد و جداول.

در حالی که ISTJها ممکن است با برخورد با یک جدول داده های خالی احساس آرامش کنند، یک ENTP پس از چند ساعت کاملا دیوانه خواهد شد.

ویژگی های مشترک این تیپ مایرز بریگز را در مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTP است، گفته ایم.

تیپ شخصیتی ENTJ

اجازه دهید با این جمله شروع کنیم که آیا واقعا می خواهید دوستی خود با چنین فردی را قطع کنید؟ حتما دلیلی وجود دارد که تعداد زیادی از افراد شرور تیپ شخصیت ENTJ دارند (INTJها با فاصله اندک در رده دوم قرار می گیرند، فرشته های کوچولو).

کارکرد غالب تفکری برون ریز (Te) و کارکرد کمکی شهودی درون ریز (Ni) باعث می شود که ENTJها افرادی هدفگرا، کارآمد، توانمند، آینده اندیش و آینده نگر باشند. ENTJها به طور کلی تمام چیزی هستند که دوست ندارید دشمنتان باشد. چون حتی اگر آن ها امروز در یک نبرد برنده نشوند، ممکن است در امتداد مسیر خود برنده نهایی نام گیرند.

اگر می خواهید دوستی خود را با یک ENTJ به هم بزنید، باید از شدت حملات بالقوه او در آینده کم کنید، چون شما را ول نخواهند کرد و بدجور هم ول نخواهند کرد. بهترین رویکرد این است که خود را مانند یک موجود ظاهرا درمانده نشان دهید که از نظر منطقی هیچ ارزشی ندارد.

اگر یک ENTJ فکر کند که نفعی ندارید، استراتژی های با ارزش خود را برای انتقام گیری از شما هدر نخواهد داد. ما می خواهیم شما را به طور کلی به پاتریک (شخصیت کارتون باب اسفنجی) زندگی دوست ENTJتان تبدیل کنیم.

مانع پیش رو

مشکل این جا است که نداشتن هیچ نفعی ممکن است جنبه نتیجه گرای ENTJ را خاموش کند. اما آن ها همچنین این ظرفیت را دارند که به علت کارکرد پست احساسی درون ریز (Fi) خود، عمیقا به شما توجه نشان دهند.

ENTJها خود را به افراد زیادی وصل نمی کنند و زمانی که این کار را انجام دهند، برایشان اتفاق بزرگی است. این حقیقت که شما دوستان آن ها هستید، خود موضوع بزرگی است. از بین بردن این دوستی به چیزی بیشتر از انجام احمقانه یک کار یا تصمیم گیری های فاجعانه در زمینه مد و پوشیدن لباس در جلوی آن ها نیاز دارد.

شما باید به دوست ENTJ خود نشان دهید که دوستی با شما به هر طریقی به توانایی آن ها برای دستیابی به یک موفقیت خارجی و احساس آرامش درونی از وابستگی هایشان در حال حاضر و برای یک آینده قابل پیش بینی، لطمه وارد می کند.

برای این که دوست ENTJ خود را متقاعد کنید که دیگر به شما امیدی نیست، باید به او نشان دهید که ادامه دوستی با شما به این معنا است که بیشتر از مزایا، هزینه دارد. چنین تفکری باعث می شود که افراد مقدار زمانی را که صرف چیزی می کنند با توجه به هزینه و مزایایی بسنجند که برایشان دارد.

به عنوان مثال یک سال دیگر سعی می کنید تا به عنوان یک بلاگر آشپزی موفق شوید، در حالی که با وجود تلاش طی ده سال گذشته، این موضوع سود مالی برایتان نداشته است. یک فرد منطقی پس از یک سال متوجه این موضوع خواهد شد و بی خیال بلاگری می شود.

شما باید کاری کنید که دوست ENTJتان ببیند شما همان تلاش بیهوه برای بلاگری هستید. یعنی با وجود سرمایه گذاری که قبلا روی شما کرده است، برای او نفعی ندارید.

چند راه احتمالی برای این که مفید نبودن خود و از نظر منطقی جذاب نبودنتان را نشان دهید، عبارت هستند از:

  • زمانی که به شما نیاز دارند، حضور نداشته باشید.
  • هر کاری که به صورت بالقوه برایتان در نظر گرفته اند، خراب کنید.
  • سعی کنید پروژه های آن ها زمانی که کنارشان هستید، خوب پیش نروند.
  • پشت سر هر فردی که برای شخصیت ENTJ عزیز است، بدگویی کنید.
  • نشان دهید هیچ هدف یا جاه طلبی ندارید.
  • تاکید کنید که گذشته تنها چیزی است که باید روی آن حساب کنید.
  • ضد نوآوری صحبت کنید.
  • از تایید این موضوع که فناوری مهم است، خودداری کنید.
  • دلیل خوبی برای کارهایتان نداشته باشید.
  • از سازش و موافقت کردن خودداری کنید.
  • مسائل کوچک را گنده کنید و بیش از حد درباره آن ها احساسی شوید.
  • جز در مورد چیزهایی که امتحان شده اند و حقیقت دارند، درباره هیچ چیز دیگری خوشبین نباشید.
  • ایده های دوست با شخصیت ENTJ خود را رد کنید.
  • روی جذابیت چیزهایی تاکید کنید که از نظر ENTJها غیراخلاقی است.

هدف انجام تمام کارهایی است که باعث شود دوست ENTJ تان به این نتیجه برسد که شما دیگر ارزشی ندارید. بدون تردید این کارها زمان می برند اما در نهایت او متوجه خواهد شد که باید وقت خود را صرف جای دیگری کند.

ویژگی های این تیپ شخصیتی را در مطلب 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTJ است – قسمت دوم و قسمت اول آن بخوانید.

تیپ شخصیتی INTP

یک لحظه صبر کنید. آیا افراد با شخصیت INTP واقعا دوستی دارند؟ این احتمال وجود دارد که داشته باشند. اما به شما خواهیم گفت که چطور از دست این افراد دیوانه و عجیب و غریب خلاص شوید.

اگر مدت زیادی است که دوستی با چنین تیپ شخصیتی دارید، احتمالا متوجه عمیق ترین وابستگی او شده اید، منظورمان اینترنت است. مطمئن هستیم که دیده اید در هر زمان از روز 50 سایت را در مرورگر باز می کند. مطمئن هستیم که چنین رفتار وحشتناکی را روی گوشی آن ها نیز دیده اید. راه حل را متوجه شدید؟ فناوری را از آن ها بگیرید.

فقط کافی نیست که لپ تاپ دوست خود را هک کرده و او را مجبور کنید که فقط یک تب در مرورگر خود باز کند (گرچه چنین چیزی روی اعصابشان می رود و دیدنشان حال می دهد)، بلکه باید سلاح فکری آن ها را بگیرید.

هر کاری که می توانید انجام دهید تا دوست INTP خود را از منبع غذایی او که اطلاعات باشد، دور کنید. INTPها دائما به کمک کارکرد کمکی شهودی برون ریز (Ne) خود در حال جذب اطلاعات هستند تا کارکرد غالب تفکری درون ریز (Ti) آن ها بتواند این اطلاعات را هضم کرده و دسته بندی کند.

دور نگه داشتن یک INTP از اطلاعات جدید مانند دور کردن او از خودش است. اگر با چنین تیپ شخصیتی دوست هستید، احتمالا متوجه شده اید که بیشتر از این که با شما ملاقات حضوری داشته باشد، پیامک می فرستد.

INTPها در ناحیه امن خود گیر می کنند که علت آن کارکرد سوم حسی درون ریز (Si) آن ها است. منظورمان از ناحیه امن، صندلی پشت میز کامپیوترشان است. انداختن مادربورد کامپیوتر دوستتان به داخل سطل آشغال کافی است که دوستی تان تمام شود.

اما اگر او پس از این اتفاق شما را ول نکرد، به او بگویید که دلیل قطع دسترسی او به اطلاعات این است که دوست بسیار بدی است. کارکرد پست INTPها احساسی برون ریز (Fe) است که باعث می شود خیلی راحت نگران تاثیر خود روی سایرین باشند.

شما به همان جایی ضربه می زنید که برایشان دردناک است، یعنی به قلب کوچولویشان و اشاره مستقیم به ناامنی هایی که دارند. اگر دوست INTP شما همچنان موفق شود پس از تمام این ماجراها دلیلی برای ادامه دوستی با شما پیدا کند، او را به همراه وسایل فناوری اش به داخل دریا بیاندازید.

چون INTPها نمی توانند شنا کنند. کارکرد ناآگاه (فریبنده) حسی برون ریز (Se) باعث می شود INTPها هر زمان که مجبور به انجام کاری حتی اندکی فیزیکی شوند، لنگ بزنند.

تیپ شخصیتی INTJ

واقعا چندتا پیکینک دیگر باید با دوست شخصیت INTJ خود بروید و سپس بپذیرید که سبد او تنها چند تخته شطرنج مرتب دارد تا با شما بازی کند؟ خبری از شیرینی، ساندویچ نخواهد بود، فقط شطرنج. شطرنج و تنها شطرنج. شطرنج و تا ابد شطرنج.

از همین جا می توانیم صدای خورد شدن شما را روی صفحه شطرنج به علت شکست بشنویم. چند روز دیگر با از دست دادن وزیر خود مشکلی ندارید، در حالی که دوست INTJ شما روحتان را با آن نگاه خیره نافذ و عمیق سوراخ خود می کند و تنها چیزی که شما می خواستید لذت بردن از لحظه ای گردش در پارک بوده است؟

این تقصیر دوست INTJ شما نیست که در هر لحظه از روز که اسیر آن می شود، باید مانند زمان انجام یک بازی استراتژیک رفتار کند. این تیپ شخصیتی به صورت ذاتی اسیر تفکر استراتژیک و آینده اندیشی است. جنبه شهودی و تفکری این افراد در همکاری با یکدیگر حرکات در آینده را می سنجند، الگوها را درک کرده و ارزیابی می کنند چطور با توجه به یک هدف خاص یا نتیجه مطلوب، با تغییرها و نوسان ها برخورد کنند.

متاسفانه دوست شما متوجه نیست که گذاشتن شیرینی داخل سبد پیکنیک کمک خواهد کرد دوستی تان را از طریق به اشتراک گذاری احساسات گرم و مزه شیرینی خوراکی ها، حفظ کنید.

INTJها با مهربانی و عطوفت زیاد، واقعا خیلی احساس راحتی نمی کنند. آن ها با توجه به کارکرد ناآگاه خود، نسبت به ملاحظات کارکرد احساسی برون ریز شدیدا احساس نااطمینانی می کنند. تخصص آن ها پیکنیک رفتن نیست. دوست INTJ شما یک ISFJ نیست و بابت همین موضوع باید مجازات شود.

INTJها به راحتی به علت کارکرد پست حسی برون ریز (Se) خود بیش از حد تحریک می شوند. آن ها ممکن است بخواهند بر جهان حکمفرمانی کنند اما دقیقا نمی دانند چه کارهایی برای جهان انجام دهند، برخلاف تیپ های شخصیتی ESTP و ESFP.

آن ها ابتدا همه چیز را ترسیم کرده، سپس فکر می کنند و در نهایت مفهوم سازی می کنند. زمانی که یک INTJ می خواهد کاری انجام دهد، آن را چندین ساعت یا روز جلوتر در ذهن خود ترسیم می کند. اگر می خواهید دوست فوق العاده منظم و مرتب خود را از هم بپاشید، باید او را در شرایطی قرار دهید که باید سریعا بررسی کند چه کاری انجام دهد.

توصیه می کنیم او را به درون لانه مارها بیاندازید، به وسط اقیانوس پرت کنید یا به مهمانی جشن تولد یک کودک 5 ساله ببرید. او به راحتی از این آزمایش ها جان سالم به در نخواهد برد و شما را با بابت هل دادن به وسط چنین شرایطی، بدون اخطار قبلی، نمی بخشد.

چطور دوست INTJ خود را از دست بدهید

وادار کردن یک INTJ که شما را همراهی کند، زمانی که بتوانید طبق اولویت های طبیعی ذهن او عمل کنید، سخت نیست. به او بگویید می خواهید در کنفرانسی شرکت کنید که موضوع آن علایق مشترکی مانند ساخت یک زندگی رویایی، مدیریت پول، تبدیل رویا به حقیقت یا نوشتن در مورد مسائل اخلاقی است.

سپس به او بگویید که به تنهایی به این کنفرانس نمی خواهید بروید و اگر به همراه شما بیاید، برایتان بسیار ارزشمند خواهد بود. به دوست INTJ خود یک برنامه از قبل مشخص بدهید و انتظار مشخصی در او به وجود آورید، سپس طبق برنامه عمل نکنید و با حرکت در یک جاده دیگر به جای دیگری بروید.

دوست INTJ شما همیشه برنامه دارد و حالا شما نیز برنامه ای دارید: برنامه نابودی او. آیا آماده هستید ناظر آتش گرفتن جهان او باشید؟ 


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.