هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز به چه علت احساس خستگی می کند؟ - قسمت سوم

1402/07/23 9:45 PM - 6 ماه قبل


در قسمت دوم هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز به چه علت احساس خستگی می کند، چند تیپ شخصیتی را بررسی کردیم. این مقاله را به تیپ های باقیمانده اختصاص داده ایم، پس همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ENTJ

آه به تیپ شخصیتی ENTJ رسیدیم. فرماندهان، رئیس ها و تیپ هایی که می گویند «بیایید تا سه شنبه جهان را تصرف کنیم و پس از ناهار نقشه یک مستعمره خودکفا روی مریخ را بکشیم.»

این افراد به طوفانی شباهت دارند که کافئین مصرف کرده است و قاطعیت، قدرت و اشتیاق وصف نشدنی هزاران سخنگوی انگیزشی را دارد. کارکرد تفکری برون ریز قدرتمند آن ها مانند یک ابر کامپیوتر است که بدون توقف در حال برنامه ریزی، بررسی و بیرون دادن برنامه ها سریعتر از آن است که بتوانید بگویید «صبر کن، قرار نیست ابتدا زهره را فتح کنیم؟»

ENTJها عطش سیری ناپذیری برای دستیابی به اهداف بزرگ دارند که حتی عقابی که در بالاترین ارتفاعات پرواز می کند می گوید «چنین هدفی برای من بیش از حد بلند است.»

انگاری این افراد یک لوبیای جادویی قورت داده اند و حالا درونشان ساقه درختی از آرزوها با سرعت نور در حال رشد است. آن ها بیرون آمدن نان تست از توستر را می بینند و ناگهان ارتباط موازی بین خوراکی های کربوهیدراتی صبحانه و فراز و نشیب طبیعی زندگی برقرار می کنند.

اما باید به یک نکته هم اشاره کنیم. تلاش برای ماندن در بالای درخت همیشه در حال رشد آرزوها در این حین که به صورت همزمان معنی زندگی را از یک تکه نان تست درک کنید، مانند تلاش برای در هوا چرخاندن اره برقی شعله ور همزمان با راندن یک تک چرخ روی طناب بالای محفظه ای است که داخل آن کوسه قرار دارد. اگر انجام این کار شما را خسته نمی کند، نمی دانیم چه چیزی خسته خواهد کرد.

به عنوان یک ENTJ چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. چرت بزنید

چرت های کوتاه و سریع بزنید. با این کار انگاری مغز خود را ریبوت می کنید، بدون اینکه نگران بروزرسانی های مسخره نرم افزاری باشید.

2. کارها را به سایرین واگذار کنید

دیگران را مسئول انجام کارها کنید. انجام این کار مانند بازی سیب زمینی داغ است اما مسئولیت هایی دارد.

2. ورزش کنید

فقط به یاد داشته باشید که با ورزش کردن سریعا نفس نمی کشید، بلکه شعارهای انگیزشی را در گوش عضلات خود فریاد می زنید.

3. تد تاک نگاه کنید

چند ویدئوی انگیزشی تد تاک نگاه کنید. انجام این کار می کند داستان بهترین ذهن های دنیا را بشنوید، البته بدون رضایت خودشان.

4. بازی های رومیزی استراتژیک را انجام دهید

شطرنج، کاتان یا ریسک جزو بازی های رومیزی استراتژیک هستند. انجام این بازی ها مانند فتح مجازی دنیا است اما با تلفات واقعی کمتر و رجزخوانی بیشتر.

توصیه می کنیم نگاهی نیز به مقاله بر اساس تیپ شخصیتی مایرز بریگز خود چه چیز طبیعی را نمی توانید تحمل کنید؟ - قسمت اول اندازید.

تیپ شخصیتی INFJ

حالا به دنیای معمایی و مرموز تیپ شخصیتی INFJ می رسیم. همدلان، ناظران و تیپ هایی که می گویند «بیایید در یک گوشه بنشینیم و درباره یک آخر الزمان قریب الوقوع صحبت کنیم، در حالیکه همزمان برای عنکبوتی که تار آن در باران خراب شده است احساس ناراحتی می کنند.»

این جنگجویان خاموش ترکیب متناقضی از غیب گوی روشن بین و اسفنج عاطفی هستند. کارکرد شهودی درون ریز غالب آن ها همیشه بیش فعال است و در ذهن آن ها تصاویر بسیار واضح (و گاهی غمناکی) از احتمال های آینده شکل می دهد.

از طرفی کارکرد کمکی احساسی برون ریز این افراد عواطف را مانند یک جاروبرقی بوش می بلعد تا احساس کنند شبیه به معادل احساسی یک چای کیسه ای استفاده شده اند. بنابراین با توجه به گیر کردن بین پیشبینی بلاهای جهانی و تلاش برای همدلی با تمام موجوات زنده، جای تعجب ندارد که INFJها همیشه خسته اند.

انگار در این شخصیت ها نوستراداموس و حیوان خانگی دیجیتالی تاماگوچی برخورد کرده اند، البته با غم وجودی بیشتر و نیاز کمتر به تغذیه.

به عنوان یک INFJ چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. مدتی را تنها باشید

خودتان باشید و یک فنجان چای و رمان مورد علاقه تان. شبیه به یک قرار عاشقانه اما بدون گفتگوهای زورکی و صورت حساب کافی شاپ.

2. کار خلاقانه ای انجام دهید

نقاشی کنید، بنویسید یا مجسمه بسازید. احساسات شما بوم نقاشی تان هستند و اضطرابتان قلم مویتان.

3. داوطلب شوید

کمک به سایرین می تواند باعث شود احساس بهتری داشته باشید.

4. در حین خاطره نویسی به موسیقی گوش کنید

انجام این کار مانند این است که پیش یک درمانگر از احساسات خود می گویید اما با یک ریتم بهتر و بدون نیاز به پرداخت هزینه.

5. در گفتگوهای عمیق شرکت کنید

یک دوست پیدا کنید و در بحث های عمیق و فلسفی درباره چیستی های بزرگ زندگی غرق شوید.

این شخصیت ها را با مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است، بهتر درک کنید.

تیپ شخصیتی INTJ

بیایید سری هم به تیپ شخصیتی INTJ بزنیم. این معماران، مغزهای متفکر و تیپ هایی که می گویند «بیایید شب جمعه در خانه بمانیم تا تمدن را مجددا بازسازی کنیم و در همین حین درباره تناقض های منطقی در فیلم های علمی تخیلی بحث کنیم.»

این پیشگامان تنها معادل انسانی یک ابرکامپیوتر شطرنج باز هستند، با این تفاوت که به جای شطرنج درباره زندگی، جهان و هرچیزی که این بین وجود دارد، برنامه ریزی می کنند. کارکرد شهودی درون ریز غالب این افراد یک عنکبوت بیش فعال است که دائما تارهای احتمال های آینده را به هر جهت پرتاب می کند.

از طرفی، جنبه تفکری آن ها مشغول بریدن تارهایی است که استحکام لازم را ندارند و تارهای باقیمانده را به هم می تابد تا نقش و نگار بزرگی از برنامه های انقلابی شکل گیرد.

اما INTJها در دنیای که مردم همیشه برای استراتژی بلندمدت ارزش قائل نمی شوند و بیشتر به جدیدترین ترندهای تیک تاک علاقه دارند، احساس می کنند در یک بازی گو فیش (نوعی بازی کارتی) دارند شطرنج بازی می کنند. در وجود این افراد انگاری ایلان ماسک دیداری با دراکولا برخورد داشته است، اما با دردهای وجودی بیشتر و فرصت های کمتر برای گاز گرفتن مردم.

اگر INTJ هستید، چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. مطالعه کنید

خود را در یک کتاب غرق کنید. مطالعه یک سفر تفریحی است اما بدون زحمت جابجایی چمدان و مشکلات گردشگری.

2. بازی های استراتژیک انجام دهید

خود را در بازی های استراتژیکی مانند شطرنج یا Civilization غرق کنید. انجام این کار مانند فتح جهان است اما بدون نیاز به یک پاسپورت دیپلمات یا واکسن کزاز.

3. در تنهایی خود سیر کنید

فقط خودتان باشید و ذهنتان. از این بیشتر چه چیزی می توانید بخواهید؟

4. در طبیعت قدم بزنید

با دنیای فیزیکی تعامل داشته باشید و به خودتان یادآوری کنید که حواستان واقعا وجود دارند.

5. بحث های علمی کنید

برای سرگرمی بحث کنید. بحث کردن مانند ورزش ژیمناستیک برای ذهن است اما بدون فرودهای ناگوار و لباس لئوتارد (لباس مخصوص ژیمناستیک).

برای شناخت بهتر این افراد، مقاله 10 چیزی که افراد در مورد تیپ های شخصیتی INTJ اشتباه متوجه شده اند را بخوانید.

تیپ شخصیتی ESFJ

حالا می خواهیم وارد دنیای افراد با تیپ شخصیت ESFJ شویم. دلسوزان، فراهم کنندگان و کسانی که می گویند «بیایید یک مهمانی غافل گیر کننده برای امیر بگیریم، چون زمانی که با قهوه اش شیر نخورد، ناراحت به نظر می رسید.»

این پروانه های اجتماعی اطراف باغ بشریت می چرخند و آن را با مهربانی و دلسوزی خود پر می کنند. کارکرد احساسی برون ریز غالب این افراد مانند یک خفاش در شب راداری برای کشف احساسات و شناسایی سیگنال های ناراحتی است.

از طرفی کارکرد کمکی حسی درون ریز آن ها با دقت فراوان چیزهایی که سایرین دوست دارند و ندارند، به یاد دارد از جمله ترس خاله سارا از رنگ بنفش و بیزاری بدون توضیح افشین از ویرگول.

اما چاقوی سوئیسی احساسات بودن، معایب خود را نیز دارد. در دنیایی که افراد نمی توانند بین وانیل و شکلات تصمیم بگیرند، نقش ESFJ به عنوان چسب احساسی که همه را در کنار یکدیگر نگه می دارد، همانطور که رضایت است، خسته کننده نیز است.

این افراد با توجه بی وقفه خود به جزئیات، درگیر کارهای زیادی می شوند اما در هیچ کدام عالی نخواهند بود. انگار در این افراد مارتا استوارت (نویسنده و مجری معروف آمریکایی) و یک صلح جوی سازمان ملل متحد با یکدیگر برخورد کرده اند اما با یادداشت تشکر بیشتر و شانس کمتر برای آتش بس.

به عنوان یک ESFJ چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. از خود مراقبت کنید

خودتان را یک روز مهمان مرکز مراقبت از پوست کنید. لطفا نگرانی هایتان درباره ترس خاله سارا از رنگ بنفش را به آنجا نبرید.

2. خاطرات خود را بنویسید

درباره روزی که داشته اید فکر کنید. محض تنوع با خودتان حرف بزنید. ممکن است متوجه شوید عجب رفیق خوبی برای خودتان هستید!

3. در کلاس های مختلف شرکت کنید

چیزی جدید مانند سفالگری یا نقاشی را یاد بگیرید. فقط خرابکاری نمی کنید، بلکه یک اثر هنری خلق می کنید.

4. فیلم ببینید و چیپس بخورید

این کار مانند رفتن به سینما است اما بدون نیاز به خرید پاپ کورن خیلی گران و تحمل کف زمین چسبناک.

5. نه بگویید

نه فقط یک کلمه است، اما قدرتمند بودن شما را نشان می دهد. آزادانه از آن استفاده کنید.

از این تیپ های شخصیتی با مطالعه مقاله عملکرد تیمی شخصیت ESFJ در تیم سازی، در محیط کار بهتر استفاده کنید.

تیپ شخصیتی ESTJ

به قلمروی افراد با تیپ شخصیتی ESTJ رسیدیم. مدیران اجرایی، نظم دهندگان و تیپ هایی که می گویند «بیایید سیستم بازیافت محله را به علت کارآیی بیشتر برای روز یکشنبه 6 صبح برنامه ریزی کنیم.» این سرسختان خستگی ناپذیر نماد انسانی ساعت سوئیسی هستند، یعنی در پیچ و مهره وجودی آن ها دقت، اعتمادپذیری و شور غیرقابل باوری قرار دارد.

کارکرد تفکری برون ریز غالب این افراد مانند اسباب بازی کوکی که همیشه به یک دنیای منظم تر دقت می کند. از طرفی جنبه حسی این افراد مشغول ایجاد دیتابیس دقیقی از پروتکل ها و رویه ها است.

اما زندگی در دنیایی که مردم نمی توانند فرق بین یک صفحه گسترده اکسل را از یک کلاس ورزشی تشخیص دهند، برای این تیپ های شیفته جزئیات خسته کننده است. آن ها اغلب احساس می کنند که در چرخه دائمی از عصبانیت گیر کرده اند، چون تلاش می کنند با آشفتگی محیط اطراف خود دست و پنجه نرم کنند.

مانند این است که در وجود این افراد یک کتابدار و یک افسرنظامی برخورد کرده باشند اما با کلاسورهای رنگی بیشتر و شانس کمتر برای فریاد زدن این جمله «روی زمین دراز بکش و 20 تا دراز و نشست برو!»

اگر ESTJ هستید چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. بازی کنید

در باشگاه های ورزشی ثبت نام کنید یا بازی رومیزی بازی کنید. با این کار این احساس را خواهید داشت که برای چیزی تلاش می کنید اما با بزن قدش بیشتر و کاغذبازی کمتر.

2. کتاب های مدیریت زمان بخوانید

جدیدترین ترفندها درباره بهره وری را بخوانید. مطالعه این منابع مانند کسب نیروهای ماورایی است اما با عنکبوت های رادیواکتیوی کمتر و بولت ژورنال بیشتر.

3. بعضی کارها را خودتان انجام دهید

شیری را که چکه می کند، خودتان درست کنید یا یک آشیانه برای پرنده ها بسازید. هیچ چیزی بیشتر از انجام موفق یک کار آرامشبخش نیست.

4. به طبیعت بروید

لطفا شبیه به سریال انسان در برابر طبیعت نباشید، فقط از مناظر و زیبایی طبیعت لذت ببرید. در هوای تازه نفس بکشید، به صدای برگ هایی که از درخت می افتند گوش کنید و فقط در طبیعت و لحظه باشید.

5. کارها را به سایرین محول کنید

یاد بگیرید رها کنید. این کار رها کردن کنترلتان نیست، بلکه با این کار به سایرین قدرت می دهید (و جلوی دیوانه شدن خود را می گیرید).

مقاله جالب 9 فیلم مورد علاقه یا نفرت ESTJ ها را برای شناخت سلیقه سینمایی این تیپ ها بخوانید.

تیپ شخصیتی ISFJ

به دنیای افراد با تیپ شخصیتی ISFJ ورود می کنیم. مدافعان، محافظان و تیپ هایی که می گویند «بیایید مطمئن شویم که به علت جزئیات، تمام چوب لباسی های داخل کمد در یک جهت قرار دارند.»

این روح های نجیب ترکیبی از فلورانس نایتینگل (پرستار و اصلاحگر اجتماعی) و ماری کوندو (نویسنده ژاپنی و متخصص نظم دهی) هستند اما با شیرینی هایی بیشتری که تازه پخته شده اند و پس انداز کمتر در بانک.

جنبه حسی غالب این افراد مانند یک کتابدار باتجربه است که تمام جزئیات را با دقت چشمان یک عقاب بررسی می کند. از طرفی جنبه احساسی آن ها دائما پرسه می زند و امواج عاطفی و ناراحتی را مانند یک خوک ترافل در یک مزرعه قارچ، بو می کشد.

اما زندگی برای این تیپ های جزئیات گرا و هارمونی طلب، مانند قدم زدن در پارکی که کاملا نظافت شده نیست. در دنیای که مردم ظاهرا نمی توانند تصمیم بگیرند جوراب ها را تا کنند یا داخل یکدیگر قرار دهند، وظیفه حفظ نظم و هارمونی به ISFJها حس خستگی فراوان می دهد.

این تیپ ها شبیه به برخورد یک شوالیه قرون وسطایی و یک درمانگر ماهر هستند. یعنی همیشه سوار به اسب در حال نجات سایرین هستند اما این افراد به جای اسب و نیزه، یک جعبه دستمال کاغذی با خود به همراه دارند و تواناییشان برای به یادآوری روز تولد سومین پسر عموی همستر شما بی نظیر است.

به عنوان یک ISFJ چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. باغبانی کنید

از گل و گیاهان خود مراقبت کنید. این کار مانند مراقبت از سایرین است اما با فتوسنتر بیشتر و صحبت های مودبانه کمتر.

2. غذای محبوب خود را درست کنید

یک نوع حس آرامش در وزن کردن مواد غذایی، ترکیب آن ها و پختن غذایی که دوست دارید، وجود دارد.

3. در تنهایی خود چایی بنوشید

چایی محبوب خود را دم کنید و آن را در خلوتتان بنوشید و نیازی نیست از چایی بپرسید چه حسی دارد.

4. معما حل کنید

خود را سرگرم پازل یا سودوکو کنید. انجام این کار مانند نظم دادن به یک جهان آشفته است.

5. فیلم ببینید

تعدادی فیلم از ژانر محبوب خود ببینید. فقط به یاد داشته باشید که وظیفه شما نیست که مطمئن شوید شخصیت های فیلم از نظر احساسی مشکلی نداشته باشند.

مطالعه مقاله چطور هر تیپ مایرز بریگز توجه خود به سایرین را نشان می دهد – قسمت اول را فراموش نکنید.

تیپ شخصیتی ISTJ

به قلمروی تیپ شخصیتی ISTJ خوش آمدید. بازرسان، تدارک چی ها و تیپ هایی که می گویند «بیایید در نیمه شب مجددا به خاطر ایمنی، برنامه تخلیه محیط کار به علت آتش سوزی را بررسی کنیم.»

این افراد را باید معادل انسانی یک حسابدار با تجربه در زمان محاسبه مالیات بدانیم که در دریایی از رسیدهای حسابداری با شور و اشتیاقی شبیه به حضرت موسی جشن می گیرند اما با یک قلم تیزتر و مداخله الهی کمتر.

کارکرد حسی درون ریز غالب این افراد شبیه به یک کارآگاه خستگی ناپذیر است که با جدیت یک سگ نژاد بلادهاند تناقض ها و مغایرت ها را در صحنه یک ساندویچ مرغ گم شده پیدا می کند. از طرف دیگر کارکرد تفکری این افراد با دقت یک جراح مغز که می خواهد یک عمل حساس را انجام دهد، کارها را برنامه ریزی می کند. البته با ابزارهای پزشکی کمتر و صفحات گسترده بیشتر.

اما زندگی این تیپ های خستگی ناپذیر همیشه خوش و خرم نیست. در دنیایی که افراد نمی توانند فرق فرم مالیاتی W-2 و W-4 را متوجه شوند، از نظر ISTJها حفظ نظم و ثبات کار بسیار سختی است. در این افراد انگار یک استاد دانشگاه تمام وقت و یک مسئول کنترل ترافیک هوایی با یکدیگر برخورد کرده اند، اما با خودکار قرمز بیشتر و فرصت کمتر برای استفاده از چراغ باتومی.

اگر ISTJ هستید، چطور انرژی خود را مجددا به دست آورید؟

1. در سکوت کتاب بخوانید

خود را در دنیای کتاب ها غرق کنید. انجام این کار مانند حل معما است اما بدون ملامت کردن خانم رضایی به علت نادیده گرفتن یک رسید حسابداری. 

2. پیاده روی در طبیعت

به آرامی در طبیعت قدم بزنید و با محیط ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید که سنجاب ها نیازی به گزارش مالیاتی ندارند.

3. آهنگ گوش کنید

به آهنگ های دلخواه خود گوش کنید. برای همایون شجریان مهم نیست که مشکلات او را حل نمی کنید.

4. مرز مشخص کنید

تعیین مرزها یک اصطلاح نیست، بلکه یک نیاز است. یاد بگیرید که به آرامی اما محکم به سایرین بگویید که «زمانی که برای خودم دارم»، نباید صرف کار دیگری شود.

مقاله بر اساس تیپ شخصیتی MBTI خود چطور دعوا می کنید؟، کمک می کند علت خشم خود را بهتر بشناسید.

اگر تیپ شخصیتی MBTI خود را در این مقاله پیدا نکردید، میتوانید قسمت اول هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز به چه علت احساس خستگی می کند؟ را مطالعه کنید. 


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.