هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز موقع تصمیم گیری چه ضعفی دارد؟ - قسمت سوم

1402/09/12 10:00 PM - 4 ماه قبل


در قسمت دوم هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز موقع تصمیم گیری چه ضعفی دارد، تیپ های شخصیتی ESFP، ENFP، ESTP، ISFJ و ENTP را بررسی کردیم. در این قسمت چند تیپ دیگر را توضیح می دهیم. اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

در لینک های زیر می توانید قسمت های قبل و بعد این مقاله را نیز مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی ISTJ

از تیپ شخصیتی ISTJ اغلب با لقب بازرس یاد می کنند و تحت هدایت کارکرد غالب خود یعنی حسی درون ریز (Si) قرار دارد. این افراد حافظان نظم، وفادار به آیین و کسانی هستند که مطمئن می شوند چرخ دنیا مرتب می چرخد.

ISTJها با دقت بالایی جزئیات تجربه های گذشته، آیین ها و حقایق را در کنار هم قرار می دهند تا تصویر قابل اعتمادی شکل گیرد. آن ها مدافعان الگوها هستند و از ملموس بودن چیزهای شناخته شده آرام می شوند. این افراد در قلمروی واقعیت ها شکوفا می شوند و نه تنها چیزی را که وجود دارد می بینند، بلکه چیزی را که همیشه بوده است، عمیقا تحسین می کنند.

کارکرد شهودی برون ریز و تیپ شخصیتی ISTJ

شخصیت های ISTP با وجود توانایی که در ایجاد و حفظ نظم بر اساس تجربیات گذشته خود دارند، زمان مواجه شدن با قلمروی غیرقابل پیشبینی کارکرد شهودی برون ریز (Ne) به دردسر می افتند. این دردسرها به شکل خودداری از خارج شدن از مسیر امن یک آیین و انتخاب چیزهای محک زده شده و قابل اطمینان در مقایسه با چیزهای ناآشنا، نمایان می شود.

کیارش را در نظر بگیرید که مهندسی با تیپ شخصیتی ISTJ است. او به واسطه محاسبات دقیق، رویکرد نظری اش در حل مشکلات و اعتماد کامل به اصول جاافتاده مهندسی، شهرت دارد. او را باید نمادی از ثبات در بین ایده های ناثبات نوآوری بدانیم.

با این حال کیارش زمانی که با یک مشکل مهندسی جدید روبرو می شود که روش های قراردادی را زیر سوال می برد، متوجه می شود نمی تواند از راهکارهای همیشگی خود استفاده کند. بی میلی او به فاصله گرفتن از هنجارها و اصول جاافتاده باعث می شود که راه حل های مبتکرانه را از دست بدهد و به جای آن به یافتن راه حل ها در چارچوب تست شده و امتحان شده توجه کند.

این مثال نشان می دهد که چطور تیپ شخصیتی مانند کیارش زمان استفاده از کارکرد شهودی برون ریز در فرایند تصمیم گیری خود با چالش روبرو می شود و اغلب امنیت را به ریسک امتحان چیزهای جدید ترجیح می دهد.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد شهودی برون ریز خود استفاده کنید

  • از نوآوری و چیزهای جدید استقبال کنید. ISTJها با پذیرش تدریجی ایده های جدید و تغییرات و استفاده از آن ها در فرایند تصمیم گیری خود، می توانند سازگاری را پرورش دهند. اولین گام برای آن ها می تواند پذیرش نوآوری هایی باشد که روش های جاافتاده آن ها را ساده تر کند.
  • نظر تیپ های شهودی را بپرسید. تعامل با تیپ هایی که کارکرد شهودی برون ریز غالب (تیپ های شخصیتی NP) دارند، برای ISTJها بسیار ارزشمند است. دیدگاه بی همتای این افراد الهام بخش ISTJها است تا فراتر از چیزهای آشنا را ببینند و از پتانسیل رویکردهای جدید استقبال کنند. در همین حین شخصیت ISTJ می تواند اطلاعاتی از تجربه های گذشته و دقت بالای خود به جزئیات، در اختیار تیپ های شهودی قرار دهد. 
  • به نوآوری های گذشته دقت کنید. ISTJها باید به نوآوری هایی که در گذشته موفقیت آمیز بوده اند، توجه کنند. انجام این کار این اطمینان کامل را در ISTJ به وجود می آورد که فاصله گرفتن از هنجارها خطرناک نیست و تغییر زمانی که با دقت مدیریت شود، پیشرفت های قابل توجهی به همراه دارد.

تیپ شخصیتی INFJ

از تیپ شخصیتی INFJ با لقب عارف یاد می کنند و این افراد در زندگی خود تحت هدایت کارکرد غالبشان یعنی شهودی درون ریز (Ni) قرار دارند. آن ها را باید حافظان بینش و رویاپردازانی بدانیم که نه تنها چیزی را که وجود دارد درک می کنند، بلکه آنچه در آینده خواهد بود نیز متوجه می شوند.

INFJها درک خود از دنیا را با قابلیت بی همتایی که برای پیشبینی احتمالات آینده دارند ترکیب می کنند تا به همه چیز معنا ببخشند و در خود و سایرین برای رسیدن به جایگاه های بالاتر انگیزه ایجاد کنند. این افراد را باید کسانی بدانیم که به پتانسیل و چیزهای بالقوه زیاد توجه می کنند و در عمق بینش درونی خود معنا را پیدا می کنند.

این افراد در محیط های انتزاعی شکوفا می شوند و به فراتر از چیزهای ملموس نگاه می کنند و دنبال الگوهایی می گردند که اطلاعاتی درباره آینده به آن ها دهد.

کارکرد حسی برون ریز و تیپ شخصیتی INFJ

INFJها با وجود توانایی خود در مسائل شهودی و سیر در دنیای پیچیده ایده ها و احتمال ها، اغلب در قلمروی حقیقت محور کارکرد حسی برون ریز (Se) با مشکل روبرو می شوند. مشکلات آن ها به شکل بی میلی خاصی به تعامل با محیط فیزیکی، ترجیح دادن دنیای جذاب شهودی به دنیای حقیقی، حسی و ملموس، نمایان می شوند.

بهار را در نظر بگیرید که رمان نویسی با تیپ شخصیتی INFJ است. بهار توانایی خاصی در شرح دنیاهای جذاب و شخصیت های پیچیده با استفاده از کلمات خود دارد. خوانندگان او جذب داستان های گیرایش می شوند که ظاهرا فراتر از حقیقت پیش می روند و اجازه می دهند افراد به دنیایی نگاه کنند که در آن ایده های انتزاعی و احساسات حکومت می کنند.

اما استعداد بهار اغلب باعث می شود که وقایع ملموس زندگی خود را نادیده بگیرد. به عنوان مثال زمانی که از او خواسته می شود جنبه های مالی انتشار کتابش را مدیریت کند، جزئیات واقعی که در مقایسه با تخیل رنگین او کسل کننده به نظر می رسند، بهار را آشفته می کنند.

او به اهمیت سررسیدها توجهی نکرده است، قراردادها را به اشتباه برداشت کرده و جزئیات مدیریت فروش کتابش و حق امتیازها آشفته اش کرده اند. این مثال نشان می دهد که چطور یک شخصیت INFJ مانند بهار اغلب در حین توجه به موضوعات انتزاعی به وقایع ملموس توجهی نمی کند و در نتیجه این موضوع روی فرایند تصمیم گیری اش اثر می گذارد.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد حسی برون ریز خود استفاده کنید

  • با زمان حال درگیر شوید. INFJها می توانند سازگاری را با تعامل آگاهانه با محیط اطراف خود پرورش دهند. انجام این کار می تواند به سادگی تمرین ذهن آگاهی باشد یا انتخاب سرگرمی که برای آن باید به شکلی ملموس با دنیای فیزیکی تعامل داشته باشید.
  • نظر تیپ های حسی را بپرسید. INFJها از تعامل با افرادی که به صورت ذاتی از کارکرد حسی برون ریز (تیپ های شخصیتی SP) استفاده می کنند، بسیار نفع می برند. رویکرد واقع گرایانه این شخصیت ها در زندگی به INFJها کمک می کند بین میل خود به غرق شدن در دنیای عمیق درونی شان تعادل ایجاد کنند. در همین حین شخصیت های INFJ می توانند بینش شهودی ارزشمند خود را در اختیار دوستان حسی شان قرار دهند.
  • به تعامل های موفقیت آمیز با دنیای حسی بیاندیشید. INFJها باید به مواردی در گذشته فکر کنند که با موفقیت توانسته اند با واقعیت های لحظه حال تعامل برقرار کنند. این تجربه ها به آن ها اطمینان می دهد که می توانند در صورت لزوم در لحظه حضور داشته باشند و داشتن یک رویکرد متعادل در تصمیم گیری رشد فردی را سرعت می بخشد.

این شخصیت ها را با مقاله 24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما INFJ است، بهتر درک کنید.

تیپ شخصیتی INTJ

تیپ شخصیتی INTJ که اغلب به اسم استراتژیست شناخته می شود، تحت هدایت کارکرد غالب خود یعنی شهودی درون ریز (Ni) با دنیای واقعی کنار می آید. این افراد را باید مغز متفکر طرح های استراتژیک بدانیم، آینده نگرهای که نه تنها چیزی را که وجود دارد درک می کنند، بلکه می دانند اوضاع چطور خواهد بود.

INTJها درک خود از دنیا را با کارآمدی و بهره وری همراه می کنند. آن ها را باید نمایندگان تحول بدانیم که از بینش عمیق درونی خود استفاده می کنند و رویایی را خلق می کنند که باید به حقیقت تبدیل شود. این افراد از قلمروی چیزهای انتزاعی، توجه به الگوها و پیشبینی عواقب آینده لذت می برند.

کارکرد حسی برون ریز و تیپ شخصیتی INTJ

با وجود استعدادی که INTJها در برنامه ریزی و بینش دقیق درباره احتمال های آینده دارند، ممکن است در قلمروی ملموس کارکرد حسی برون ریز (Se) به دردسر افتند. این چالش ها ممکن است به شکل تردید خاص نسبت به تعامل کامل با دنیای فیزیکی نمایان شوند و این شخصیت ها قلمروی افکار انتزاعی و برنامه ریزی استراتژیک را به توجه به نیازهای لحظه حال ترجیح دهند.

سیاوش را در نظر بگیرید که معمار نرم افزار با تیپ شخصیتی INTJ است. سیاوش توانایی فوق العاده ای در تجسم و اجرای ساختارهای پیچیده دیجیتال دارد. همکاران او اغلب استعداد بی نظیرش را برای پیشبینی مشکلات بالقوه و اجرای راه حل های پیشگیرانه، تحسین می کنند.

او از تبدیل نقشه های انتزاعی داخل ذهن خود به حقایق پیچیده دیجیتال لذت می برد. اما شور بی پایان سیاوش برای تعقیب شغل رویایی اش اغلب باعث می شود که به نیازهای فیزیکی خود توجه نکند.

افراد اغلب متوجه می شوند سیاوش به قدری در کار خود فرو رفته است که غذا خوردن یا استراحت کردن را فراموش می کند و به گذشت زمان بی توجه است. دنیای شهودی و برنامه ریزی استراتژیک او با آنکه هیجان انگیز است اما اغلب لذت حسی زمان حال را از او می گیرد. منظورمان حس گرمای نور خورشید است که از بین پنجره های اداره به داخل می آید، بوی آرامشبخش قهوه ای که تازه دم شده و لذت خنده بی اختیار با همکاران.

توجه مطلق سیاوش به رویاهایش باعث می شود که از لذت های ساده ای که زمان حال پیشکش می کند، فاصله بگیرد که این موضوع روی سلامتش تاثیر می گذارد و توانایی او برای رشد جامع فردی اش را کاهش می دهد.

این داستان نشان می دهد که چطور تیپ های شخصیتی INTJ مانند سیاوش گاهی از وقایع ملموس فاصله می گیرند و به جای آن جذب مفهوم سازی انتزاعی و برنامه ریزی استراتژیک می شوند، موضوعی که روی فرایند تصمیم گیریشان اثر می گذارد.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد حسی برون ریز خود استفاده کنید

  • با حقیقت لحظات تعامل برقرار کنید. INTJها می توانند با تعامل آگاهانه و لحظه ای با محیط اطراف خود، قدرت سازگاری شان را افزایش دهند. آن ها برای این کار می توانند ذهن آگاهی را تمرین کنند یا وظایفی را قبول کنند که ملزم به عمل کردن ملموس و فوری است.
  • با تیپ های حسی همکاری کنید. تعامل با افرادی که به صورت طبیعی از کارکرد حسی برون ریز (تیپ های شخصیتی SP) استفاده می کنند، برای INTJها بسیار ارزشمند است. این تیپ های حسی به INTJها کمک می کنند رویاهای استراتژیک خود را با وقایع ملموس لحظه حال همراه کنند.
  • یاد بگیرید مکث کنید و نفس بکشید. مکث برای نفس کشیدن، احساس کردن ریتم ضربان قلب و پر کردن ریه ها از هوا، به یک INTJ کمک می کند در تماس با لحظه حال قرار بگیرد و او را به دنیای ملموس حقیقی وصل می کند. همچنین ارکستر باشکوه رویاهای استراتژیکش را با ملودی زیبا و ساده لحظه حال هماهنگ می کند.

برای شناخت بهتر این افراد، مقاله 10 چیزی که افراد در مورد تیپ های شخصیتی INTJ اشتباه متوجه شده اند را بخوانید.

تیپ شخصیتی ESFJ

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ به اسم مراقب شناخته می شوند و آن ها را باید لنگرهای عاطفی دنیایمان بدانیم، زندگی این شخصیت ها گواهی برای قدرت کارکرد احساسی برون ریز (Fe) است. آن ها عمیقا به نیازهای عاطفی و فیزیکی افراد توجه دارند و انگیزه شان در زندگی نیاز عمیق به ایجاد آرامش و آوردن شادی به زندگی اطرافیانشان است.

این افراد به تقویت ارزش های اجتماعی کمک می کنند تا سایرین بتوانند در محیط کار به خوبی کنار یکدیگر کار کنند. آن ها در بهترین حالت خود پرورش دهندگانی هستند که به صورت ذاتی تعادل عاطفی اطراف خود را حفظ می کنند.

کارکرد تفکری درون ریز و تیپ شخصیتی ESFJ

ESFJها با وجود استعدادی که برای درک روحیه اطرافیان خود و بهبود آن دارند، ممکن است تحت تاثیر کارکرد پستشان یعنی تفکری درون ریز (Ti) با مشکلاتی روبرو شوند. چالش آن ها در استفاده از این کارکرد به شکل میل به نادیده گرفتن تحلیل منطقیشان و اولویت دادن به حفظ آرامش اجتماعی نمایان می شود.

البته منظورمان این نیست که این شخصیت ها نمی توانند منطقی باشند، بلکه منطقی بودن آن ها عادی نیست. منظورمان این است که آن ها آنقدر راحت که به آگاهی عاطفی خود اعتماد می کنند، به منطقشان اعتماد نمی کنند. بنابراین اغلب به جنبه احساسی آرامش جویشان توجه می کنند، به جای آنکه انتقادات و نظرات تحلیلی خود را به زبان آورند.

گراناز را مثال می زنیم که معلم دبیرستان با تیپ شخصیتی ESFJ است. دانش آموزان و سایر معلمان او را به خاطر صبر بی پایان و نصیحت های دلسوزانه اش، به یک شکل تحسین می کنند. محیط کار گراناز مکان امنی برای حمایت عاطفی است که دانش آموزان در آن دیده، شنیده و درک می شوند.

گرچه تعهد عمیق گراناز به حمایت از سایرین اغلب باعث می شود که بینش تحلیلی شخصی خود را نادیده بگیرد. او متوجه می شود که نظر جمع را قبول می کند و در بیان نظرات منطقی خودش اگر تهدیدی برای از بین بردن آرامش یا مخالف نظر عموم باشند، تردید می کند.

بنابراین قدرت تصمیم گیری او محدود می شود و به جای آنکه به قضاوت منطقی خود تکیه کند، نظر جمع را در اولویت قرار می دهد.

چطور در تصمیم هایتان از کارکرد تفکری درون ریز خود استفاده کنید

  • به تحلیل منطقی خود اعتماد کنید. ESFJها می توانند ظرفیت تصمیم گیری خود را با اعتماد به توانایی شان در استدلال و تحلیل مستقل شرایط، توسعه دهند. معنای این حرف نادیده گرفتن عواطف نیست، بلکه توجه به آن به همراه قضاوت های منطقی شخصی است.
  • با تیپ های تفکری همکاری کنید. ESFJها با تعامل با افرادی که به صورت ذاتی از تفکر تفکری درون ریز (تیپ های شخصیتی TP) استفاده می کنند، می توانند بین درک عاطفی غالب خود و استدلال منطقی تعادل ایجاد کنند. این تعامل ها در اختیارشان اطلاعات با ارزشی درباره نحوه ایجاد هماهنگی بین احساسات و منطق قرار می دهد.
  • نمونه هایی از تحلیل موفق را به یاد آورید. ESFJها باید مواردی را به یاد آورند که تحلیل منطقی شان نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. توجه به این موضوع اطمینان آن ها به کارکرد تفکری شان را افزایش می دهد، تصمیم های متعادل تری می گیرند و مسیر رشد فردیشان تقویت می شود.

از این تیپ های شخصیتی با مطالعه مقاله عملکرد تیمی شخصیت ESFJ در تیم سازی، در محیط کار بهتر استفاده کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.