10 نشانه که افراد با تیپ یک اینیاگرام اسیر کمال گرایی سمی می شوند

1403/01/30 11:34 PM - 13 روز قبل


افراد با تیپ یک اینیاگرام، در بهترین حالت خود به علت استانداردهای بالا و جدیتی که برای موفقیت دارند، الهام بخش سایرین هستند. اما آن ها در بدترین حالت خود اسیر چیزی می شوند که اسم آن را باید کمال گرایی سمی بگذاریم. این اتفاق زمانی رخ می دهد که نیاز آن ها به کمال گرایی، بسیار شدت پیدا می کند. به نحوی که نمی توانند استاندارد معقول برای موفقیت و خطر فشار بیش از حد به خود و فرسودگی را درک کنند. اگر جزو افراد با تیپ 1 اینیاگرام قرار می گیرید، در این مقاله 10 نشانه ای که مشخص می کنند به سمت کمال گرایی سمی گرایش دارید و نحوه رفع آن ها را توضیح می دهیم. همراهمان بمانید.

اما قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

1. مقصر دانستن همه

تیپ یکی ها برای خودشان استانداردهای بالایی در نظر می گیرند، اما همچنین این استانداردها را برای اطرافیان خود تعریف می کنند. به عنوان چنین شخصیتی، ممکن است از انجام نادرست کارها تا زمانی که خودتان دست به کار نشوید، ناراحت شوید. زمانی که این رفتار حالت سمی و شدید پیدا کند، ممکن است از سایرین انتقاد کرده و آن ها را کنترل کنید که باعث شود از دست شما ناراحت شوند. به عبارت دیگر خود را به عنوان یک فرد کنترلگر نشان می دهید و فشار غیرضروری به روابط خود وارد می کنید.

برای رفع این موضوع محترمانه انتظارهایی که از نظر تشویق و احترام از سایرین دارید، به آن ها اعلام کنید. از طرفی به کارهای درستی که انجام می دهند دقت کنید، به جای اینکه تمرکز خود را روی چیزهایی بگذارید که فکر می کنید اشتباه می کنند. به خودتان یادآوری کنید که روش های متعددی برای انجام یک وظیفه وجود ندارد و روش شما فقط یکی از آن ها است.

تیپ یکی ها با مطالعه مقاله کمال گرایی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ می توانند این ویژگی خود را بهتر بشناسند.

2. احساس کردن سندرم ایمپاستر

تا حالا به این علت دچار خود تردیدی شده اید که به اندازه کافی برای دستیابی به اهدافتان خوب نیستید؟ کمال گرایی سمی منجر به بروز یکی از 5 نوع سندرم ایمپاستر می شود که طی آن استانداردهایی که برای خودتان تعیین کرده اید، به قدری بالا هستند که برای همیشه احساس می کنید یک متقلب و دغل کار هستید. شما تمام روز خود را با این ترس می گذرانید که قرار است مورد انتقاد قرار بگیرید یا فکر کنند شما به اندازه کافی خوب نیستید.

برای رفع این موضوع تمرکز خود را روی علت احساس این فشار شدید بگذارید. آیا دچار خود تردیدی شده اید؟ آیا می ترسید که مردم بابت اشتباهاتی که می کنید، شما را قضاوت کنند؟ آیا تعریف شما از اشتباه متفاوت از سایرین است؟

پذیرفتن اشتباهاتتان زمانی شروع می شود که بفهمید نقص هایتان واقعا چه چیزی هستند، نه آنچه که صدای منتقد درون شما می گوید اشتباه است. زمانی که نقص های واقعی خود را متوجه شوید، می توانید برای رفع آن ها تلاش کنید.

تیپ خود را به کمک مقاله هر تیپ اینیاگرام چطور از قلب خود محافظت می کند؟ بهتر بشناسید.

3. داشتن ترس تضعیف کننده شکست خوردن

تعیین اهداف خیلی بزرگ باعث خواهد شد با ریسک دست نیافتن به آن ها روبرو شوید. زمانی که کمالگرایی سمی داشته باشید، ممکن است احساس کنید که می توانید به اهداف خود برسید، اما تنها به این شرط که تحت هر شرایطی کمی بیشتر تلاش کنید. نتیجه چیست؟ استرس فوق العاده زیاد و احساس خستگی و فرسودگی در مسیر تعقیب اهداف غیرممکن.

با آنکه تیپ یکی ها دوست ندارند این جمله را بشنوند که قادر به انجام کاری نیستند، اما علت آن ریشه در ترس شدید از شکست خوردن دارد. مضحک است اما چنین ترسی واقعا ممکن است باعث شود شکست بخورید، چون بیش از حد به خود فشار وارد می کنید.

برای رفع این مشکل دیدگاه خود از شکست خوردن را به چالش بکشید. شکست خوردن فرصت های متعددی برای رشد کردن فراهم می کند، اما ممکن است به این موقعیت ها با آنکه این چنین نیست، به چشم شکست بنگرید. مثلا اگر در لیست کارهای خود 10 وظیفه را مشخص کرده اید که باید انجام دهید اما فقط موفق به تکمیل 8 مورد آن ها شده اید، این شکست نیست! تمرکز خود را به جای آنکه از خود انتقاد کنید، روی دستاوردهایتان بگذارید.

نحوه مدیریت این شخصیت ها در محیط کار را با مطالعه مقاله چطور از اینیاگرام در محیط کار برای توسعه و همکاری تیمی بیشتر استفاده کنید – قسمت اول بهتر بدانید.

4. پرورش ذهنیت همه چیز یا هیچی

کمال گرایی تیپ یکی ها اینطور است که یا هیچی یا همه چیز! این افراد تمام توجه خود را صرف پروژه هایشان می کنند یا اصلا برای آن ها تلاش نمی کنند. اما زمانی که کمال گرایی این افراد حالت سمی داشته باشد، این ذهنیت همه چیز یا هیچی ممکن است باعث شود فرصت ها را از دست بدهند. آن ها ممکن است فکر کنند که «اگر نتوانم دو ساعت متوالی ورزش کنم، به باشگاه نمی روم.» یا «اگر وقت برای نوشتن یک کتاب نداشته باشم، فصل اول را شروع نخواهم کرد.»

برای رفع این ذهنیت در انتظارهای خود تجدیدنظر کنید. تمرکز خود را روی آنچه که در زمان حال می توانید انجام دهید و انرژی که دارید، بگذارید. بعد از آن متوجه خواهید شد چقدر می توانید به موفقیت برسید. تبدیل اهداف بزرگ به گام های کوچک نیز کمک می کند به مرور زمان و به شکل واقع گرایانه تر، به آن ها برسید.

نگاهی نیز به مقاله چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید – قسمت اول تیپ های 1 تا 4 بیاندازید.

5. نبود تعادل سالم بین کار و زندگی

هرچه سن شما بالاتر می رود، حفظ تعادل سالم بین کار و زندگی چالش برانگیزتر می شود. چون خواسته های بیشتری را باید برآورده کنید و این موضوع برای تیپ یکی ها یک چالش بزرگ است. کمال گرایی سمی شما را مجبور می کند تمرکز خود را بیشتر از هر چیزی روی وظایف فوری تر و مهم تر بگذارید که معمولا کار است. حذف افراد مهم در زندگی شما راحت است، چون حفظ روابط زمانی که تمرکز خود را روی اهداف کاری خود می گذارید، سخت است.

برای رفع این مشکل از کارهای کوچک شروع کنید. زمانی که در خانه با شریک زندگی یا اعضای خانواده خود هستید، گوشی یا لپ تاپ را خاموش کنید تا مسائل کاری حواستان را پرت نکنند. در اوقات فراغت خود، سعی کنید به افراد دیگر و چیزهایی کاملا توجه کنید که از انجام آن ها برای سرگرم شدن، لذت می برید. تکنیک های ذهن آگاهی یا تمرکز روی زمان حال کمک می کند اضطرابی را که در ابتدا ممکن است تجربه کنید، تسکین دهید.

مقاله بررسی تیپ های مختلف اینیاگرام در محیط کار را نیز بخوانید.

6. ارزش خود را در گروی موفقیت هایتان می دانید

تیپ یکی ها اگر موفق به انجام کاری نشوند، احساس بی ارزشی می کنند. این احساس ارزشمند بودن به قدری ارتباط تنگاتنگی با موفقیت های آن ها دارد که زمانی که سخت تلاش نمی کنند، نمی دانند چطور حس خوبی نسبت به خود داشته باشند. این ذهنیت اثرات منفی دارد، مانند اینکه باعث می شود هویت خود را تنها به موفقیت هایتان گره بزنید. همچنین مانع از این می شود که دیگر جنبه های شخصیتی و وجودی خود را خارج از کار و سایر حوزه های رقابتی، بررسی کنید.

برای رفع این موضوع به چیزی توجه کنید که باعث می شود زمانی که برای موفقیت تلاش نمی کنید، فرد خوبی باشید. اگر تنها چیز ارزشمندی که برای خود در نظر می گیرید اهداف شغلی تان است، نتیجه آن استرس و فاصله گرفتن از سایرین است و در همین حین لذت زندگی را نیز از دست می دهید.

برای شناخت بهتر خود مقاله بر اساس تیپ اینیاگرامتان، کودک درونتان دوست دارد چه چیزی بشنود را بخوانید.

7. اهمال کاری برای انجام وظایف

افراد با تیپ یک اینیاگرام زمانی که در حالت سالم خود قرار دارند، سخت تلاش می کنند به اهدافشان برسند و فوق العاده منظم هستند. اما این افراد در حالت ناسالم خود اسیر اهمال کاری می شوند. مثلا آن ها ممکن است شروع یک وظیفه را به عقب بیاندازند، چون می ترسند که آن را کامل انجام ندهند. همچنین ممکن است یک پروژه را سخت تر کنند، چون می خواهند نتیجه ای که می گیرند به بهترین شکل ممکن باشد (که اغلب نتیجه به مراتب بهتر از چیزی است که پروژه واقعا به آن نیاز دارد).

برای رفع این مشکل دلایل اضطراب خود را بررسی کنید. اگر کمی از سر و ته کار بزنید، به هدف کوچکتری برسید یا تعریف خود از موفقیت را تغییر دهید، بدترین چیزی که ممکن است رخ دهد چیست؟ پاسخ به این سوال کمک می کند دیدگاه وسیع تری به دست آورید. ترس های خود را تجزیه و تحلیل کنید تا اجازه ندهید شما را کنترل کنند.

مقاله سازگاری تیپ 1 اینیاگرام با سایر تیپ های آن را نیز بخوانید.

8. خودداری از جشن گرفتن موفقیت ها

زمانی که در انجام کاری موفق می شوید، ممکن است از جشن گرفتن خودداری کنید. به عنوان یک فرد با تیپ یک اینیاگرام، احتمالا از قبل به چالش یا وظیفه بعدی که در لیست کارهایی که باید انجام دهید قرار دارد، فکر می کنید. ممکن است به این علت موفق به جشن گرفتن موفقیت های کوچک نشوید که بیش از حد سرگرم پیدا کردن نقص در آن ها هستید.

برای رفع این مشکل لحظه ای درنگ کنید و به تلاش های زیادی فکر کنید که برای دستیابی به هدف خود صرف کرده اید. ممکن است مجبور شوید به یک عزیز حامی خود مراجعه کنید که همیشه به شما یادآوری می کند چقدر موفق هستید. سعی کنید از دید یک نفر دیگر به خود بنگرید، چون ما ممکن است متوجه موفقیت ها و ویژگی های مثبتمان نشویم.

برای شناخت بهتر خود مقاله بهترین حرفه‌ها و شغل‌ها برای تیپ 1 اینیاگرام را از دست ندهید.

9. ماندن در ناحیه امنتان

گرچه تیپ یکی ها به علت وظیفه شناسی و ارزش محور بودن زیاد خود الهام بخش سایرین هستند، اما توجه بیش از حد به کمال گرایی به این معناست که از ترس شکست خوردن یا ارتکاب اشتباه، برای بیرون آمدن از ناحیه امن خود میلی ندارند. شما به انجام کارهایی ادامه می دهید که می دانید شکست زیادی را تجربه نخواهید کرد. چنین ذهنیتی محدودکننده است و فرصت های شما برای شادی و خوشبختی را کم می کند.

برای رفع این مشکل از تغییر، حتی کوچک، استقبال کنید! با آنکه ممکن است در برابر تغییر نحوه انجام کارها یا چالش های جدید مقاومت کنید، اما آن ها شما را با نحوه انجام بهتر کارها یا یک موقعیت جدید هیجان انگیز آشنا می کنند. قبول یک چالش جدید راهکار خوبی برای بررسی بخش های متفاوت زندگی و خودتان است.

10. داشتن یک سد دفاعی محکم در برابر نظرات انتقادی

از آنجایی که تیپ یکی ها فوق العاده خود انتقادی زیادی دارند، نسبت به نظرات انتقادی دیگران حالت دفاعی می گیرند یا بیش از حد حساسیت نشان می دهند. چنین رفتاری باعث خواهد شد که افراد به سختی بتوانند با آن ها کار کنند. سایرین ممکن است از گفتن آنچه که واقعا درباره شما فکر می کنند بترسند که باعث می شود اعتماد در روابط شما کم باشد.

برای رفع این مشکل به نظرات انتقادی سایرین به چشم فرصتی برای یادگیری نگاه کنید. نه تنها این نظرات شما را تشویق به رشد و پیشرفت می کنند، بلکه شما به عنوان فردی دیده خواهید شد که همکاری با او راحت است و همیشه برای پیشرفت اشتیاق دارد.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.