بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود فورا متوجه چه چیزی می شوید – قسمت اول

1403/02/10 9:12 PM - 20 روز قبل


هر کدام از 9 تیپ متفاوت اینیاگرام به صورت ذاتی توجه خود را روی یک چیز خاص می گذارد و تا زمانی که زمان زیادی را صرف آن نکند، نمی تواند بیخیالش شود. شما زمانی که بتوانید بفهمید فورا متوجه چه چیزی می شوید، تیپ خود را بهتر خواهید شناخت و درک خواهید کرد.

در توضیح اینیاگرام (Enneagram) هم باید بگوییم سیستم شخصیت شناسی است که افراد را در 9 تیپ مختلف قرار می دهد. هر تیپ الگوی تفکری، احساسی و واکنشی متفاوتی دارد که ریشه آن به انگیزه های درونی اش بر می گردد. در این مقاله می گوییم هر تیپ اینیاگرام توجه خود را به صورت ذاتی روی چه چیزی می گذارد، یعنی قبل از سایرین متوجه چه چیزی می شود.

شاید بپرسید چرا این موضوع اهمیت دارد؟ اگر ما بتوانیم بفهمیم که اطرافیانمان به چه چیزهایی توجه می کنند، بهتر می توانید علایق، تنفرها، عصبانیت ها و عوامل استرس آفرین برای آن ها را درک کنیم. اگر بتوانیم چنین چیزهایی را برای خودمان هم متوجه شویم، می توانیم برای رشد تلاش کنیم، توجهمان را توسعه دهیم و با مواردی برخورد کنیم که توجه ما را بیش از حد به خود جلب می کنند.

قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ یک اینیاگرام – کمال گرا

اگر جزو افراد با تیپ یک اینیاگرام قرار می گیرید، فورا متوجه رفتار و اعمال صحیح و ناصحیح می شوید. تیپ های کمال گرا برای خودشان استانداردهای بالایی در نظر می گیرند و اعتقاد دارند که همه باید به همین شکل رفتار کنند.

برای این شخصیت ها زندگی به معنای خوب بودن، بهبود دنیایشان و مقابله با انتقادهای بی پایان ذهنی از خودشان با رفع مشکلات و پیشرفت ها است. تلاش تیپ یکی ها برای پیشرفت باعث می شود که توجه خود را بر «درست بودن مسائل» در محیطشان بگذارند. اشتباهات فورا به چشم این افراد می آید. ذهن آن ها همیشه متوجه خطاها، بی انصافی، مسئولیت پذیری یا بی مسئولیت بودن، قابل اعتماد بودن و حق و باطل بودن است.

یک تیپ یکی سالم با رفتار اخلاقی، قابل اعتماد، منصفانه، صادقانه و وظیفه شناسی خود نسبت به این توجه خود واکنش نشان می دهد. اما اگر تیپ یکی ناسالم باشد، رفتار او همراه می شود با جزئی نگری و وسواس، قضاوت، کنترلگری، سازش نکردن و خود را محق دانستن.

تیپ 1 اینیاگرام چطور به تعادل می رسد؟

بسیاری از تیپ یکی ها به قدری درگیر کمال گرایی می شوند که نمی توانند از زندگی لذت ببرند یا خودشان یا سایرین را بدون انتقاد و قضاوت بپذیرند. برای این تیپ مهم است که یاد بگیرد چطور بی خیال استانداردهای سختگیرانه خود شود و به خودش اجازه دهد که اشتباه کند. تمرین مهربانی با خود، استقبال از دیدگاه های متفاوت و یادگیری دیدن زیبایی در کامل نبودن، به تیپ یکی ها کمک می کند توجه خود را به فراتر از کامل بودن، جلب کنند.

ظرف تصویر بالا را که طبق هنر کینتسوگی آماده شده است، در نظر بگیرید. این هنر ژاپنی ظروف شکسته را با گرد طلا، نقره یا پلاتینیوم تعمیر می کند تا زیبایی کامل نبودن را به نمایش بگذارد. تمام ما شبیه به کینتسوگی هستیم، یعنی هیچکدام کامل نیستیم اما در مقام خودمان می توانیم بهترین خودمان را کنار یکدیگر قرار دهیم تا چیزی زیبا شکل گیرد.

اما اگر همیشه برای کامل بودن تلاش کنیم، ممکن است دچار شکست، ناامیدی، خستگی و اندوه شویم. انتخاب چنین مسیری برای یکی ها سالم نیست و چیزی جز قضاوت، از کارافتادگی و درد برایشان به همراه ندارد.

تیپ دو اینیاگرام – کمک کننده

اگر جزو افراد با تیپ دو اینیاگرام قرار می گیرید، به صورت ذاتی متوجه نیازها و خواسته های سایرین می شوید. شما احساسات سایرین را حس می کنید، متوجه می شوید چه زمانی احساسات آن ها نوسان دارد و باید در قبال آن چکار کنید.

تیپ دویی ها دوست دارند مورد عشق سایرین واقع شوند و ارزشمند به نظر برسند و اغلب بر این باورند که این عشق را باید از طریق مهربانی و حمایت از دیگران به دست آورند. آن ها فوق العاده به احساسات اطرافیان خود توجه دارند، دائما دنبال راه هایی می گردند تا از طریق کمک کردن، دلداری دادن و رسیدگی به سایرین، نشان دهند که وجودشان مهم و مورد نیاز است.

این شخصیت ها می خواهند محرم دل باشند، یعنی فردی که همه زمانی که نیاز به کمک، حمایت یا نصیحت دارند، به او مراجعه کنند. تلاش این افراد برای مورد تحسین واقع شدن، باعث می شود که روابط، ارتباط های عاطفی، فرصت هایی برای کمک کردن و پذیرش تلاش هایشان از سوی سایرین را در اولویت قرار دهند.

تیپ دویی های سالم این توجه خود را با رفتاری مانند بخشندگی، توجه به دیگران، خونگرمی، حمایت کردن و همدلی کردن نشان می دهند. اما تیپ دویی های ناسالم رفتاری مانند فریبکاری، فداکاری تا حدی که نیازهای خود را نادیده بگیرند، سلطه گرایی، درماندگی و انحصارطلبی نشان می دهند.

تیپ 2 اینیاگرام چطور به تعادل می رسد؟

برای تیپ دویی ها دستیابی به یک تعادل سالم با وقت گذاشتن برای خودنگری و خوداکتشافی شروع می شود. اگر آن ها همیشه دنبال تایید و دریافت عشق سایرین باشند، خودشان را از دست خواهند داد و بیش از حد خود را صرف دیگران خواهند کرد.

این شخصیت ها باید برای درک انگیزه ها، خواسته ها و نیازهای خود جدا از کمک به سایرین، وقت بگذارند. این فرایند خودآگاهی به آن ها اجازه می دهد ارزش های ذاتی و درک از خود را حتی زمان ارتباط با سایرین، حفظ کنند.

فعالیت های درون نگری مانند نوشتن خاطرات و افکار، مدیتیشن یا سرگرمی های انفرادی به آن ها می تواند کمک کند که با دنیای درون خود مجددا ارتباط برقرار کنند. خودنگری این شرایط را برای تیپ دویی ها فراهم می کند که بدون به خطر انداختن هویت یا سلامت خود، از سایرین حمایت کنند و مطمئن باشند که در تلاش برای اینکه سایرین به آن ها نیاز داشته باشند، خودشان را از دست نمی دهند.

برای درک بهتر این شخصیت ها، مقاله چطور با افراد بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرامشان همدردی کنید را مطالعه کنید.

تیپ سه اینیاگرام – موفقیت طلب

توجه افراد با تیپ سه اینیاگرام که به اسم موفقیت طلب شناخته می شوند، به موفقیت، عملکرد و عالی به نظر رسیدن است. انگیزه این شخصیت ها این است که خود را ثابت شده و موفق نشان دهند، با سایرین متمایز باشند و با توجه به موفقیت هایشان، ارزشمند دیده شوند. در ذهن این افراد این سوال همیشه وجود دارد که «چکار می توانم بکنم تا بالاتر از سایرین قرار گیرم؟»

ریشه این سوال اغلب در کودکی آن ها است که تنها زمانی واقعا مورد عشق و توجه قرار می گرفتند که عملکردی عالی می داشتند. چنین رفتاری در کودکی به بزرگسالی ختم می شود که فرد توجه خود را بیش از حد بر وظایف، اهداف و استانداردهایی می گذارد که خبر از موفقیت می دهند.

این فرد دائما دنبال راه هایی برای بهبود عملکرد خود است. استعداد افراد با تیپ 3 اینیاگرام برای مورد پذیرش و شناخت واقع شدن، به آن ها انگیزه می دهد که بی وقفه برای رسیدن به جاه طلبی های خود تلاش کنند که اغلب این تلاش همراه با یک برنامه استراتژیک و تمرکز فوق العاده بالا است. تلاش آن ها برای رسیدن به موفقیت منجر به این خواهد شد که کارآیی، سازگاری، جاه طلبی و پرورش یک تصویر جذاب یا تاثیرگذار را در اولویت قرار دهند.

این رفتار در افراد با تیپ سه سالم به شکل داشتن انگیزه، اطمینان از خود، شایستگی و تعقیب پرشور و صادقانه اهدافشان بروز پیدا می کند. اما زمانی که این شخصیت ها در حالت ناسالم خود باشند، بیش از حد رقابت جو می شوند، در تعقیب موفقیت دست به فریب سایرین می زنند، بیش از حد مغرور و خودمحور می شوند و اصیل بودن را فدای حفظ تصویر موفقیت می کنند.

تیپ 3 اینیاگرام چطور به تعادل می رسد؟

زندگی از نظر این شخصیت ها به معنای عمل کردن است نه بودن. زندگی برای آن ها حول این هدف می چرخد که به چیزی تبدیل شوند نه اینکه شخصیت اصلی و وجودی خود را بپذیرند. به همین علت، افراد با تیپ 3 اغلب تا مرز خستگی تلاش می کنند، با این امید که با این کار بتوانند ارزشمند به نظر برسند.

از نظر آن ها مهم است که به این درک برسند که بخشی از یک جامعه بزرگتر هستند. آن ها باید احساس کنند که به چیزی بزرگتر از خودشان تعلق دارند و زمانی که چنین احساسی دارند، اضطراب و نیاز آن ها به متمایز بودن از سایرین کم می شود.

آن ها انرژی، رویا و جذابیتی که به صورت ذاتی دارند، وقف چیزی می کنند که در خدمت یک هدف والاتر است. آن ها در این مسیر باید برای استراحت، ذهن آگاهی و آرامش نیز وقت بگذارند. یعنی از سرعت خود بکاهند، دائما بهره ور بودن را بی خیال شوند و از لحظات کوچک لذت ببرند.

این شخصیت ها با انجام این کارها می توانند حس صادقانه تری از شخصیت واقعی خود داشته باشند که فقط بابت موفقیت هایش، شناخته و تعریف نمی شود. بسیاری از افراد با تیپ 3، از کوچینگ و تراپی نیز برای بررسی خود واقعی ترشان و انگیزه هایی فراتر از رسیدن به موفقیت، نفع می برند. آن ها از طریق این فرایند می توانند یاد بگیرند خودشان را همانطور که هستند ارزشمند بدانند، نه بابت کارهایی که انجام می دهند.

این تیپ را با مقاله 21 نشانه که تیپ 3 اینیاگرام هستید: شخصیت موفقیت طلب، بهتر بشناسید.

تیپ چهار اینیاگرام - فردگرا

تمرکز افراد با تیپ چهار اینیاگرام بر چیزی است که در زندگی آن ها گم شده یا وجود ندارد. این روح های عمیق در زندگی سرگردان هستند و دنبال یک واقعیت ایده آل و اغلب غیر قابل دست یافتنی می گردند. آن ها با خود این حس را حمل می کنند که چیزی مهم درونشان گم است و باید آن را پیدا کنند.

زندگی برای آن ها سفری است که باید دنبال آن چیز نهایی بگردند، یک عشق، موقعیت، خرد یا هر چیزی که بتواند آن خلاء را پر کند و باعث شود احساس آرامش کنند و اینکه خودشان هستند. تیپ چهاری ها شدیدا به حالت احساسی خود توجه دارند و دائما در تلاش برای پیدا کردن جایگاه خاص خود در دنیا، معنا، هویت و اهمیت می گردند.

این تلاش اغب منجر به حس حسادت، غم زدگی و کامل نبودن می شود. تلاش آن ها برای خاص و خالص بودن، انگیزه بخش آن ها خواهد بود که توجهشان را بر ابراز افکار و احساسات خود، عمق احساسی و افزایش تجربه هایی بگذارند که همسو با نسخه ایده آلشان از زندگی است.

در تیپ چهاری های سالم این رفتار را با ابراز خلاقانه، همدلی عمیق، درون نگری و توانایی یافتن زیبایی در امور بی هیجان و روزمره می بینیم. اما این شخصیت ها در حالت ناسالم خود بیش از حد جذب خود می شوند، بیش از حد دمدمی هستند و چون فکر می کنند سایرین طبیعی و شاد هستند، به آن ها حسادت می کنند. همچنین ممکن است حس ناامیدی یا پایین تر بودن از دیگر مردم، در وجود آن ها موج بزند.

چطور یک تیپ 4 اینیاگرام تعادل را تجربه میکند؟

تیپ چهاری ها اگر می خواهند به تعادل برسند، می توانند بعضی از ویژگی های تیپ یکی ها را در خود پرورش دهند، مانند واقع گرایی، مسئولیت پذیری و پیروی طبق اصول. این شخصیت ها با درگیر شدن با وقایع ملموس و واقعی، می توانند از عواطف خود به شکل سازنده ای استفاده کرده، حساسیت خود را به نقطه قوت تبدیل کنند و با شناسایی زیبایی در تلاش های روزانه خود، ارتباط عمیق تری با جهان شکل دهند. به عنوان یک تیپ چهاری، روتین های مثبت و سازنده ای برای خود در نظر بگیرید، به نظر منفی سایرین نسبت به خود توجهی نکنید و وقت بگذارید و درگیر دنیای واقعی شوید، به جای اینکه دائما رویاپردازی کنید که زندگی می توانست چطور باشد.

این تیپ ها را با مطالعه مقاله 18 نشانه که ممکن است شما تیپ 4 اینیاگرام باشید، بهتر خواهید شناخت.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.