آزمون دیسک چطور به افراد کمک می کند در محیط کار ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند

1403/02/15 10:43 PM - 14 روز قبل


حتما با این احساس آشنا هستید که حس می کنید در محیط کاری گیر کرده اید که درباره هیچ چیزی تصمیم گیری نمی کنند و در این فکر هستید که اصلا آنجا چکار می کنید؟ برگزاری جلساتی که موضوع و شرح آن ها را می توان در یک ایمیل خلاصه کرد و فرستاد، یک نمونه کلاسیک از اشتباهاتی است که در نبود ارتباط موثر در محیط کار رخ می دهد.

از بین ابزارهای شخصیت شناسی متعدد، تست دیسک در محیط کار یکی از موثرترین ها است. این ابزار همه کاره، کمک می کند سطح عملکرد خود را افزایش دهید، بهره وری بیشتری داشته باشید، روابط تیمی بهتری شکل دهید و بهتر از حالت فعلی، در محیط کار ارتباط برقرار کنید. اما قبل از توضیح بیشتر، اجازه دهید کمی درباره عملکرد آزمون دیسک صحبت کنیم.

این آزمون 4 شخصیت متفاوت را شناسایی می کند. تقریبا همه یک یا دوتا از تیپ های زیر را دارند:

  • تسلط گرا: شخصیت های قاطع، هدف گرا و کننده کار که تمرکز خود را بر دستیابی اهداف می گذارند.
  • تاثیرگذار: شخصیت های متقاعدکننده و مردم محور که عملکردی عالی برای ایده پردازی دارند.
  • ثبات گرا: بازیکنان قابل اعتماد و حمایت گر تیم که همکارانی حامی و با رفتار دوستانه هستند.
  • وظیفه شناس: شخصیت های مستقل، جزئیات گرا و حلال مشکلات که بر دقت و کیفیت تمرکز می کنند.

شرکت در این تست به شما خواهد کرد کدام تیپ دیسک را دارید و اطلاعات ارزشمندی درباره رویکرد شما در کار، برقراری ارتباط و اندیشیدن، در اختیارتان قرار می دهد. در این مقاله بررسی می کنیم که آزمون DISC چطور کمک خواهد کرد که در محیط کار بهتر ارتباط برقرار کنید.

اما قبل از شروع مقاله توصیه می‌کنیم با شرکت در آزمون دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

سبک ارتباطی هر کدام از تیپ های آزمون دیسک

بخش زیادی از سوء تفاهم ها در محیط کار ریشه در فرضیه سازی های سریع دارد. تست DISC ابزاری موثر برای کم کردن سوء برداشت ها است. ساده بگوییم، هر تیپ شخصیتی به شیوه خود ارتباط برقرار می کند. آگاهی از اینکه همکاران شما چطور فکر می کنند، حرف می زنند و می نویسند و چه تصمیم هایی را در اولویت قرار می دهند، کمک خواهد کرد که درک کنید در ایمیل خود واقعا چه منظوری دارند و دوست دارند چطور به آن ها پاسخ دهید.

از دیدگاه یک مدیر، اگر سبک شخصیتی دیسک تیم خود را درک کنید، می توانید خودتان را جای آن ها قرار دهید و به شکلی ارتباط برقرار کنید که پیامتان را برسانید. رسیدن به چنین درکی، ارائه بازخورد و راهنمایی بهتر تیم را ساده تر خواهد کرد، به جای آنکه سریعا نتیجه گیری کنید.

تیپ D دیسک چطور ارتباط برقرار می کند

تیپ های تسلط گرا یا D، ارتباط های مستقیم، رک و بی پرده را ترجیح می دهند. آن ها به جای تمرکز بر جزئیات، به تصویر بزرگ ماجرا نگاه می کنند و اهداف، برنامه ها و دستاوردهای قطعی خود را کاملا ابراز می کنند. این شخصیت ها همچنین ممکن است صبر زیادی نداشته باشند و به سختی دیدگاه های سایرین را بپذیرند.

برای ارتباط با تیپ های D به نکات زیر دقت کنید:

  • کوتاه حرف بزنید و مستقیما به اصل مطلب اشاره کنید.
  • از حرف زدن زیاد بپرهیزید.
  • سعی کنید آن ها را در فرایند تصمیم گیری دخیل کنید.
  • زمانی که مخالفت می کنید، به حقایق اشاره کنید تا احساسات.

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

تیپ I دیسک چطور ارتباط برقرار می کند

شخصیت های با تیپ I یا تاثیرگذار آزمون دیسک، با اشتیاق و پذیرش ارتباط برقرار می کنند. آن ها می خواهند افراد اطرافشان احساس راحتی کنند و به خوبی زبان بدن و سرنخ های اجتماعی (حالات چهره، تن صدا و...) را متوجه می شوند. تیپ های تاثیرگذار ممکن است از موضوع اصلی پرت شوند و سریعا از یک ایده به ایده دیگر بپرند. شما باید ارتباط با آن ها را به شکلی پیش ببرید که در رابطه با خود موضوع بماند.

برای ارتباط با تیپ های I به نکات زیر دقت کنید:

  • برای گپ زدن وقت بگذارید.
  • زمانی که عملکرد خوبی داشتند، آن را به زبان بیاورید.
  • به آن ها فرصت دهید خود را ابراز کنند.
  • از رد کردن فوری ایده هایشان خودداری کنید.

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

تیپ S دیسک چطور ارتباط برقرار می کند

شخصیت های S یا ثبات گرای تست دیسک، ارتباط های خود را با همدلی و ملایمت پیش می برند. آن ها شنوندگان فعالی هستند که از طریق کار خود سعی می کنند به سایرین کمک کنند. این شخصیت ها در ظاهر آرام به نظر می رسند اما نظرات خود را محکم بیان می کنند. زمانی که از شخصیت های ثبات گرا بخواهید تصمیم بگیرند، آن را طول می دهند. بنابراین مهم است برای پردازش حرف هایتان به آن ها زمان بدهید.

برای ارتباط با تیپ های S به نکات زیر دقت کنید:

  • صادقانه، قدردانی خود را نشان دهید.
  • به آن ها برای تصمیم گیری وقت دهید.
  • تغییرات احتمالی را زودتر به آن ها خبر دهید.
  • نظر آن ها را بپرسید.

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

تیپ C دیسک چطور ارتباط برقرار می کند

تیپ های C یا وظیفه شناس، ارتباط کتبی را به شفاهی ترجیح می دهند. تمرکز آن ها بر حقایق است تا نظرات و معمولا سوال هایی می پرسند تا جزئیات وظایف و پروژه ها را متوجه شوند. شخصیت های وظیفه شناس جزئیات گرا هستند و گاهی غیرقابل انعطاف پذیر و بیش از حد انتقادجو از خودشان و سایرین به نظر می رسند.

برای ارتباط با تیپ های C به نکات زیر دقت کنید:

  • اطلاعات را کاملا به اطلاع آن ها برسانید.
  • به خلوت آن ها احترام بگذارید.
  • با دقت به حرف هایشان گوش کنید.
  • به صورت واضح انتظارهایتان را بیان کنید.

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

مزایای استفاده از تست دیسک برای برقراری ارتباط چیست؟

زمانی که همه بدانند که دیگران چطور دوست دارند ارتباط برقرار کنند، سوتفاهم ها و انتظارهای اشتباه کمتر خواهد شد. از طرفی افراد احساس می کنند حرف هایشان شنیده و درک می شود. تعدادی از مزایای استفاده از آزمون DISC برای کمک به برقراری ارتباط در محیط کار به شرح زیر هستند.

1. توجه به نقاط قوت همه

مانند هر تست شخصیت شناسی، آزمون دیسک ابزاری ارزشمند برای شناسایی نقاط کور و قوت هرکدام از اعضای تیم است. توجه به این مسائل، بنیادی برای درک تغییراتی است که برای انجام بدون دردسر کارها، باید اعمال شوند و اینکه چطور افراد برای رسیدن به راه حل با یکدیگر همکاری کنند. مثلا، شاید این تغییر به سادگی توضیح شفاف تر دستورالعمل ها به همکاری باشد که در تست دیسک امتیاز بالایی از نظر وظیفه شناسی گرفته باشد یا اطمینان از اینکه موقع صحبت با یک تیپ تاثیرگذار، در حرف های خود به منافع سایرین اشاره کنید.

2. برخورد موثر با اختلاف ها

همه ما می دانیم که ریشه اختلاف ها در محیط کار، ارتباط های ضعیف است که این محیط را به فضایی خصمانه تبدیل خواهد کرد. خوشبختانه، زمانی که پروفایل دیسک خود را درک کنید، ارتباط شفافی با سایرین شکل می دهید و از موقعیت های اختلاف برانگیز خودداری می کنید.

به موضوع اینطور نگاه کنید که اگر بدانید علت ایمیل های طولانی همکاری با تیپ تاثیرگذار شما چیست، می توانید انتظارهای خود را تغییر دهید و عصبانی نشوید. به همین شکل اگر بدانید همکار با تیپ ثبات گرای شما برای پردازش اطلاعات به زمان بیشتری نیاز دارد، او را در جلسات برای پاسخ گویی یا تصمیم گیری تحت فشار قرار نمی دهید.

3. افزایش بهره وری

تحقیقات متعددی وجود دارد که ارتباط قوی بین ارتباط و بهره وری در محیط کار را نشان می دهند. منطقی هم است، چون زمانی که اهداف و انتظارهای خود، موعد تحویل پروژه ها و چیزهای دیگر را به شکلی انتقال دهید که سایرین متوجه شوند، همه می دانند چه انتظاری از آن ها می رود و وظیفه خود را به درستی انجام می دهند. بنابراین از اشتباهات سنگین یا تاخیرها، به علت سوء تفاهم در ارتباط ها، جلوگیری می شود.

4. بازخورد ملاحظه نگرانه و مفید

در پایان باید بگوییم آزمون دیسک در ارائه و دریافت بازخورد مفید به شما کمک می کند. اگر تا حالا مجبور شده اید که با یک مدیر عصبانی یا عضو تیمی که به جای شنیدن، سر شما داد بکشد برخورد کنید، متوجه منظور ما می شوید. با درک بهتر شخصیت دیسک خود و سایرین، می توانید یاد بگیرید به نحوی بازخورد دهید که احتمال پذیرش و نشان دادن واکنش مثبت نسبت به آن، بیشتر شود.

سخن نهایی در برقراری ارتباط با شناخت از تیپ های دیسک

دانش ابزاری قدرتمند است. اگر در جایگاه رهبری قرار دارید، آگاهی از شخصیت های دیسک اعضای تیمتان کمک می کند به بهترین شکل از هر فرد استفاده کنید. اگر مدیر نیستید، آگاهی از تیپ شخصیتی دیسک خودتان (و همکارانتان) کمک می کند در محیط کار روابط بهره ورتر و مثبت تر شکل دهید که یک موقعیت دو سر برد برای همه است.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.