10 روش استفاده از تست اینیاگرام که شما را شگفت زده خواهد کرد

1403/02/17 10:34 PM - 12 روز قبل


اینیاگرام کاربردهای بسیار متنوعی دارد. این تست فراتر از یک ابزار خودشناسی و پیچیده تر از یک تست شخصیت شناسی ساده است. این سیستم شخصیت شناسی که از دهه 70 میلادی شهرت یافت، در کلیساها و زندان ها، اتاق های هیئت مدیره و کلاس های آموزش والدین، جای خود را باز کرده است. در این مقاله می خواهیم 10 روش استفاده از تست اینیاگرام را بگوییم که تعدادی از آن ها شما را شگفت زده خواهند کرد. پس همراهمان بمانید. اما قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

1. توسعه شخصیت در نویسندگی خلاقانه با استفاده از اینیاگرام

نویسندگان از اینیاگرام می توانند به عنوان ابزاری برای توسعه شخصیت استفاده کنند، چون به آن ها اجازه می دهد انگیزه ها و نیت شخصیت های مختلف را درک کنند. هر کدام از 9 شخصیت متفاوت این سیستم، یک ایده آل، یک ترس اصلی، یک گناه و تقوای خاص خود را دارند که باعث می شود این تست منبع ارزشمندی برای حفظ ثبات شخصیتی باشد.

نویسندگان با استفاده از آن می توانند تحول شخصیت های داستان خود را به شکل جذابی نشان دهند و قهرمانان و شخصیت های بد داستان خود را به شکلی هنرمندانه و با جزئیات توصیف کنند. افرادی که می خواهند پتانسیل اینستاگرام در توسعه شخصیت را بررسی کنند، کتاب «توسعه سریع داستان: چطور از ارتباط داستان و اینیاگرام استفاده کنید تا یک داستانگوی ماهر شوید»، نوشته «جف لیون» را مطالعه کنند.

توصیه می کنیم، مقاله بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود فورا متوجه چه چیزی می شوید – قسمت اول را نیز مطالعه کنید.

2. استفاده از اینیاگرام به عنوان یک ابزار رشد فردی

محبوب ترین شیوه استفاده از اینیاگرام به عنوان ابزاری برای رشد فردی است، شاید چون هدف اصلی طراحی این تست همین بوده است. اینیاگرام فراتر از شناسایی الگوهای فردی، چارچوب توسعه مشخص و واضحی در اختیار افراد قرار می دهد که چطور بهترین خود باشند.

این سیستم خودشناسی نکاتی که هر 9 تیپ شخصیتی باید برای رشد خود به آن دقت کرده و مراحل بعدی که باید طی کنند، در اختیار آن ها قرار می دهد. از طرفی آن هایی که می خواهند بهتر عمل کنند، می توانند بر اساس زیرتایپ اینیاگرام خود، مسیر رشد فردی خاص خود را یاد بگیرند.

3. الهام از اینیاگرام برای ساخت محصول و برندینگ

شاید شگفت زده شوید زمانی که بدانید شرکت تولید رنگ «شروین ویلیامز» و طراح کفش کانادایی به اسم «جان فلووگ» برای توسعه محصول خود از اینیاگرام استفاده می کنند. شروین ویلیامز پالت های رنگی را با الهام بخشی از اینیاگرام عرضه می کند و کفش های جان فلووگ، مدل هایی خاص هر تیپ اینیاگرام مانند صلح جو، موفقیت طلب، لذت جو و غیره دارند. شاید در آینده شاهد استفاده از این تست در خطوط متروی پاریس و میلان باشیم!

4. آموزش در محیط کار با استفاده از اینیاگرام

اینیاگرام از دهه 90 میلادی در دنیای کسب و کار مورد استفاده قرار می گرفته اما اخیرا محبوبیت آن افزایش یافته است. چرا؟ چون مدیران متوجه شده اند که این ابزار طلای خالص است، از آنجایی که می توانند از آن برای بهبود عملکرد تیم ها و کارمندان خود استفاده کنند.

شرکت های مانند گوگل، متا و LeasePlan، همگی از اینیاگرام به علت نتایجی که گرفته اند، در محیط کار خود استفاده می کنند. طبق ارزیابی اینیاگرام در محیط کار در سال 2022، برترین کاربردهای استفاده از این تست در محیط کار آموزش رهبری، مهارت های ارتباطی، کوچینگ، رفع اختلاف ها، رشد فردی و هوش هیجانی بوده است.

«ماریو سیکورا» که از سال 1997 با استفاده از اینیاگرام کوچینگ مدیران کسب و کارها را انجام می دهد، می گوید «پس از تقریبا 30 سال کوچینگ، من همچنان از اینیاگرام استفاده می کنم. چون هیچ چیزی بهتر از آن را برای کمک به افراد برای اینکه خود را سریعا و به وضوح بشناسند، پیدا نکردم و اینکه به آن ها کمک کنم بدون قضاوت به اطرافیان خود نگاه کنند.»

5. اصلاح زندانیان از طریق پروژه زندان اینیاگرام (EPP)

سوزان اولسیک از سال 2007، از اینیاگرام برای اصلاح زندانیان استفاده می کند و پروژه زندان اینیاگرام او بسیار موفق بوده است. آمار نشان می دهند که نرخ بازگشت به زندان زندانیانی که در این برنامه شرکت کرده اند، زیر 10درصد است، بسیار کمتر از میانگین 44درصد در آمریکا. از طرفی با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان بیشتر از یک مرتبه در این برنامه شرکت می کنند، این نرخ حتی کمتر می شود.

اما جدا از آمار، داستان های واقعی بخشی جذاب از این برنامه هستند. «الکس سنگال»، سفیر این پروژه می گوید «اینیاگرام ابزار کاربردی و واقعی در اختیار من قرار داد تا به بهترین نسخه خودم تبدیل شوم. این سیستم به من نشان داد من چه ویژگی های مثبتی داشتم که تغییر بزرگی نسبت به داستان رایج اشتباهات و نقاط منفی من بود.»

با استفاده از مقاله، بر اساس تیپ اینیاگرام خود زمان عصبانیت چطور آدمی هستید – قسمت اول تیپ های 1 تا 4 شخصیت خود را بهتر بشناسید.

6. کلاس های آموزش والدین از طریق اینیاگرام

سوزان اولسیک، بنیانگذار EPP، ابتدا در یک کلاس آموزش والدین با اینیاگرام آشنا شد، حوزه دیگری که از این تست در آنجا می توان استفاده کرد. از کتاب های خاص والدین گرفته تا کارگاه های آموزش مسائل خانوادگی، اینیاگرام نزد مادران و پدران در سراسر جهان محبوب شده است. این سیستم برای والدین مزایای زیادی دارد، از جمله آشنایی با تیپ اینیاگرام فرزند خود تا یادگیری اینکه چطور به عنوان یک والد خود را کنترل کنند. بنابراین اطلاعات ارزشمندی در اختیار والدین و کودکان قرار می دهد. اگر چنین کلاس هایی در محل زندگی شما برگزار نمی شود، می توانید کتاب «الیزابت واگل» به اسم «اینیاگرام فرزندپروری: 9 تیپ کودک و اینکه چطور آن ها را با موفقیت بزرگ کنید.» را تهیه کنید.

به عنوان یک والد، مقاله چرا هر والد بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود احساس خستگی می کند – قسمت دوم و قسمت های بعد و قبل آن را بخوانید.

7. اینیاگرام الهام بخش خلق آثار هنری

هنرمند تگزاسی به اسم «مایکل بی. نوآ»، از اینیاگرام برای الهام گرفتن برای خلق آثار خود استفاده می کند. By the Numbers نقاشی 30 تکه الهام گرفته شده از اینیاگرام او است، نقاشی برای نشان دادن هر کدام از تیپ های اینیاگرام، 18 بال این سیستم و سه گروه قلبی، سری و تنی. نوآ که مادر 4 فرزند است و تیپ 7 اینیاگرام دارد، توضیح می دهد که چطور از فرزندان خود و تیپ اینیاگرام آن ها برای الهام گرفتن برای مجموعه خود استفاده کرده است.

8. روان درمانی با ایناگرام

اگر می خواهید در مسیر رشد فری خود نوعی حامی داشته باشید، یک درمانگر آشنا با اینیاگرام در موفقیت شما نقش بسزایی می تواند داشته باشد. کار با درمانگری که عمیقا اینیاگرام را متوجه می شود، به این معنا است که به کمک یک متخصص مشکلات اساسی خود را شناسایی می کنید، نقاط کور خود را متوجه می شوید و ارزش ها و خواسته های بنیادی خود را درک می کنید. اینیاگرام در جلسات مشاوره زوجین می تواند به رفع سوء تفاهم ها، آشکارسازی ترس ها و امیال بیان نشده کمک کند و به روشی غیر شخصی، به رفع اختلاف ها کمک کند.

9. کمدی آیتمی اینیاگرام

کافی است سری به کانال یوتیوب «فرانک جیمز» با بیش از 1.2 میلیون مشترک بزنید که چطور از اینیاگرام برای سرگرمی می توان استفاده کرد. فهرست پخش کمدی آیتمی اینیاگرام این هنرمند بیش از 2.7 میلیون بار دیده شده است تا ثابت کند اینیاگرام چطور معروف شده است. کافی است ویدئوهای The Enneagram Types Cooking  یا The Enneagram Types Studying for a Test را ببینید تا با جنبه سبک تر و سرگرم کننده تر اینیاگرام آشنا شوید.

10. در مجموعه های مذهبی و روحانی

با آنکه اینیاگرام ربطی به دین ندارد، اما از آنجا که «دون ریزو» که عضو جامعه مذهبی بود؛  یکی از اولین نویسندگان کتاب درباره اینیاگرام بود و تا حدی به علت نفوذ و تاثیرگذاری او، این سیستم شخصیت شناسی در بسیاری از مجموعه های مذهبی جایگاه خود را دارد و ابزاری است که روحانیون مختلف در جهان از آن استفاده می کنند.

سخن نهایی در باره کاربردهای اینیاگرام

همانطور که متوجه شدید، اینیاگرام به بسیاری از جنبه های زندگی راه پیدا کرده و باعث شده است بسیاری از افراد بپرسند «چرا این سیستم اینقدر محبوب است؟» جواب همزمان پیچیده و ساده است. اینیاگرام از نظر احساسی به شکلی ما را تحت تاثیر قرار می دهد که هیچ سیستم شخصیتی دیگر قادر به آن نیست. افرادی که با اینیاگرام آشنا شده اند، اغلب با حس قدردانی عمیقی از آن یاد می کنند. چون این سیستم به شکلی دقیق و صحیح به آن ها کمک می کند خود را درک کنند. شما از زبان این افراد چنین جملاتی می شنوید «حالا من می توانم دست از مبارزه با خودم بکشم» و «اینیاگرام قلب مرا التیام بخشیده است.»

اینیاگرام ما را با نقاط کوری آشنا خواهد کرد که نمی توانیم خودمان ببینیم و آگاهی ما از نقاط قوتمان را افزایش می دهد. این سیستم نقشه راهی واضح در اختیار ما قرار می دهد که چطور بهترین خودمان باشیم و کمتر رفتار دیگران را به دل بگیریم. کاربردهای اینیاگرام متنوع است اما بهترین و والاترین شیوه استفاده از آن، برای مهربانی با خودمان و سایرین است.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.