چطور آزمون دیسک سبک رهبری شما را مشخص می کند

1403/02/29 10:54 PM - 3 ماه قبل


اگر مسئولیت کارها را بر عهده داشته باشید و مشکلی پیش آید، چطور آن را مدیریت خواهید کرد؟ از طرفی چطور می توانید برای مقابله با مشکلات آمادگی بیشتری داشته باشید؟ چه در مقام رهبری یک شرکت یا سازمان قرار داشته باشید یا وظیفه شما پرورش رهبران آینده باشد، توانایی پاسخگویی به این سوال ها در اطمینان از موفقیت شرکت شما بسیار مهم است.

یکی از بهترین آزمون های شخصیت شناسی برای آگاهی از مهارت های رهبری خود، تست دیسک است، ابزاری برای سنجش دقیق و سریع عملکرد احتمالی در محیط کار. پس شاید بپرسید چطور آزمون دیسک سبک رهبری شما را مشخص می کند؟ در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد، پس همراهمان بمانید. قبل از شروع مقاله توصیه می‌کنیم با شرکت در آزمون دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

آزمون دیسک چیست؟

ابتدا بهتر است به صورت خلاصه این تست را معرفی کنیم. مدل دیسک (DISC) 4 تیپ شخصیتی مختلف به اسامی تسلط گرا، تاثیرگذار، ثبات گرا و وظیفه شناس را تعریف می کند. کاربرد تعریف تیپ های شخصیتی دیسک بیشتر در محیط کار است. شما با آگاهی از تیپ خود می توانید ترجیحات شغلی خود را تشخیص دهید و متوجه شوید در درازمدت چه حرفه هایی شما را راضی نگه خواهند داشت. همچنین با استفاده از این آزمون می توانید رویکرد یک فرد در مقام رهبری را درک کنید. در زیر 4 تیپ مختلف آزمون دیسک را معرفی می کنیم.

  • D: تیپ های تسلط گرا یا D، نسبتا اقتدارگرایند و ترجیح می دهند تا جای ممکن اوضاع را کنترل کنند. این تیپ ها هدف خود را سرعت و اجرا می گذارند و ذهنیت قاطع و جدی دارند، انگیزه آن ها برنده شدن است.
  • I: تیپ های تاثیرگذار یا I، از ارتباط با مردم اطراف خود لذت می برند و از روش های غیررسمی و ارتباط اجتماعی برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند. این افراد شخصیتی جذاب، خوش برخورد و ذهنیت آینده نگر دارند و انگیزه آن ها شناخته شدن از سوی جامعه و مردم است.
  • S: تیپ های ثبات گرا یا S، دوست دارند از سایرین حمایت کنند و در توسعه امور نقش داشته باشند. آن ها جذب اهداف بلندمدت می شوند و برای چیزهایی مانند وفاداری، تعامل و تعهد ارزش قائل می شوند. انگیزه بخش این تیپ ها کسب فرصت هایی برای کمک به سایرین است.
  • C: تیپ های وظیفه شناس یا C به کیفیت، جزئیات و انتظارها توجه می کنند. آن ها ارتباط کتبی را ترجیح می دهند و اهداف و وظایف را با یک جدیت قاطع و منظم دنبال می کنند. انگیزه این افراد استفاده از فرصت هایی برای نشان دادن تخصص خود و ارائه کار با کیفیت است.

چطور تست شخصیت شناسی دیسک سبک های رهبری را پیشبینی می کند؟

رهبران موفق می توانند در دوران آرامش و استرس سکان کشتی خود را با اطمینان در دست بگیرند، در حالیکه به تیم خود کمک می کنند بهترین عملکردش را داشته باشد. تست شخصیت شناسی دیسک این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد که چطور یک رهبر ممکن است به تیم خود برای مقابله با چالش های پیش رویش کمک کند.

البته همینجا باید اشاره کنیم که هیچ تیپی در مقایسه با دیگری برای رهبری بهتر نیست، یعنی چیزی به اسم «بهترین» وجود ندارد. همه این پتانسیل را دارند که نتیجه ای واقعا عالی را رقم بزنند. اما موقعیت های مختلف کاری نیازمند سبک های رهبری متفاوت است. سازمان ها زمانی بهترین نتیجه را می گیرند که سبک رهبری مدیر آن ها متناسب با مشکلات پیش آمده باشد. با توجه به این موضوع، در بخش بعد می گوییم سبک رهبری هر تیپ شخصیتی چطور است و بیشتر از همه تحت چه شرایطی در محیط کار به آن نیاز است.

1. سبک رهبری تیپ های تسلط گرا: انتخابی عالی برای تیم هایی که به هدایت واضح نیاز دارند

رهبران با تیپ D، با اطمینان کامل کنترل تمام اوضاع را بر عهده می گیرند. آن ها با وضع انتظارهای بالا، تیم خود را به چالش می کشند و نگاهی جامع به اهداف و شرایط دارند. زمانی متوجه این سبک رهبری می شوید که در شرکت فضای رقابت و انرژی فراوان حس شود. این نوع رهبری برای تیم هایی عالی است که به هدایت قاطع و رهبری که نتیجه گراست، نیاز دارند.

2. سبک رهبری تیپ های تاثیرگذار: انتخابی عالی برای الهام بخشی و تجسم آینده و رویا

تیپ های تاثیرگذار دوست دارند الهام بخش تیم خود با نتایجی باشند که در آینده رقم می خورد. مهارت آن ها دادن این استقلال به سایرین است که خود مشکلات را حل کنند و از ارتباط شفاهی برای پیشبرد اهداف استفاده می کنند. شما زمانی متوجه این سبک رهبری می شوید که در فضای شرکت اشتیاق و خوش برخوردی موج بزند. این نوع رهبری برای تیم هایی خوب است که به رهبری با جاه طلبی خلاقانه و نوآوری نیاز دارند.

3. سبک رهبری تیپ های ثبات گرا: انتخابی عالی برای توسعه مهارت ها، تعامل و ثبات

شخصیت های ثبات گرا رهبری خود را با الگو بودن پیش می برند و تیم های خود را به همکاری و قابل اعتمادبودن، تشویق می کنند. چنین رهبرانی دوست دارند تیم خود را از طریق مربیگری، صبر و آموزش، توسعه دهند و متوجه حضور آن ها در شرکتی خواهید شد که فضای آن هماهنگ و منظم حس شود. این نوع رهبری برای تیم هایی خوب است که به رهبری همدل و حامی نیاز دارند.

4. سبک رهبری تیپ های وظیفه شناس: انتخابی عالی برای زمانی که کیفیت و پیوستگی اهمیت دارد

رهبرانی که تیپ شخصیتی وظیفه شناس دارند، قوانین و فرایندها را به صورت واضح تعریف می کنند. آن ها تیم خود را برای حل مشکلات تشویق به استفاده از مسیرهای مشخص و تست شده می کنند و در مسیر رهبری خود به داده ها نظم می بخشند و ارتباط ها را مکتوب می کنند. شما زمانی متوجه این سبک رهبری می شوید که فضای سازمان را واقع گرایی و عمل گرایی در بر گرفته باشد. این نوع رهبری برای تیم هایی عالی است که به ساختارمندی و نظم بیشتر و رهبری نیاز داشته باشند که هدف او دقت است.

آیا آزمون دیسک موفقیت من در آینده را پیشبینی می کند؟

خیر. هر تیپ شخصیتی دیسک قابلیت های لازم برای یک رهبر خوب بودن را دارد، فقط مهم است که چطور از داشته های خود استفاده کنید. رهبران موفق خودآگاه هستند اما توانایی سازش و سازگاری را دارند. آن ها می دانند که چطور انعطاف پذیر باشند، راهکارهای جدید را یاد می گیرند، در لحظه خود را وفق می دهند و با صنعت پیچیده یا گروهی که رهبری آن را بر عهده دارند، ارتباط برقرار می کنند. تست دیسک نقشه راهی است که توسط آن می توانید تعریف خود از موفقیت فردی را ترسیم کنید.

اغلب قدرت رهبری یک فرد بر اساس واکنش او تحت استرس مشخص می شود. اکثر ما زمانی که استرس داریم به تنظیمات پیشفرض خود بر می گردیم که این موضوع ممکن است جلوی موفقیت تیم ما را بگیرد. تست دیسک در چنین مواقعی نقش تاثیرگذار خود را نشان می دهد، چون به رهبران کمک می کند متوجه شوند که چطور نقاط قوتشان در موقعیت های چالش برانگیز، به نقاط ضعف بالقوه تبدیل می شود. در ادامه می گوییم باید حواستان به چه چیزهایی باشد تا بتوانید شکاف ها را بپوشانید و سبک رهبری داشته باشید که در هر شرایطی مفید باشد.

تیپ های D باید به چه چیزهایی دقت کنند؟

  • این تیپ ها باید حواسشان به موقعیت هایی که نیازمند نظر بیشتر افراد تیم است باشد، به جای اینکه تصمیم خود را تحمیل کنند.
  • متوجه شوند چه زمانی بیش از حد عجله می کنند یا به بعضی از اعضای تیم برای تسریع انجام کارها فشار می آورند.
  • به جای دستور دادن، به برقراری ارتباط شخصی توجه کنند تا فرصت های عالی برای تیم سازی خلق کنند.
  • صبر، همکاری و پذیرش گاه به گاه اشتباهات را تمرین کنند.

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

تیپ های I باید به چه چیزهایی دقت کنند؟

  • به جای اینکه محو احتمال ها، ابزارهای جدید یا الهام بخشی ایده های جانبی شوند، تمرکز خود را بر اهداف بگذارند.
  • کاملا ریسک های یک پروژه را در نظر بگیرند، به جای اینکه به جای وظایف اولویت را به افراد بدهند.
  • مشکلی با تصمیم های سخت و اینکه محبوب نباشند، نداشته باشند.
  • نظم و اینکه شما نمی توانید همه را راضی نگه دارید، بپذیرند.

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

تیپ های S باید به چه چیزهایی دقت کنند؟

  • با تغییر کنار آیند و یاد بگیرند زمانی که پروژه ها از مسیر مستقیم ابتدایی خود خارج می شوند، چطور انعطاف پذیری داشته باشند. گاهی گریز از ریسک به معنای از دست دادن فرصت ها است.
  • اعضای تیم را مسئولیت پذیر کنند.
  • اجازه دهند در تیم مشکلات رخ دهد، به جای آنکه همیشه سعی در برقراری صلح و هماهنگی داشته باشند.
  • تمرین کنند که حساسیت کمتری نسبت به انتقاد داشته باشند، به صورت سالم با مشکلات برخورد کنند و اصلاح مسیر را بپذیرند.

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

تیپ های C باید به چه چیزهایی دقت کنند؟

  • به یاد آورند که در بعضی از مراحل یک پروژه، عمل کردن تاثیرگذاری بیشتری از تحقیق دارد.
  • به جای آنکه از تیم بخواهند که به یک شکل کارها را انجام دهد، به انعطاف پذیری اجازه دهند.
  • تصمیم گیری سریع تر، داشتن مهارت های اجتماعی و رهاکردن کمال گرایی را تمرین کنند.
  • عواقب عاطفی یا اجتماعی یک پروژه برای اعضای تیم را درک کنند.

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.