آزمون دیسک و 5 مرحله توسعه تیم

1403/02/30 11:47 PM - 3 ماه قبل


بدون تردید در هر تیم مشکلاتی وجود دارد. هر گروه در همان حین که شخصیت های متفاوت یاد می گیرند چطور با یکدیگر کار کنند و تعامل داشته باشند، با چالش هایی روبرو خواهد شد. این چالش ها بخشی از توسعه یک تیم است و در واقع می توانیم این امر را به 5 مرحله مشخص تقسیم کنیم. ابتدا «بروس وی. تاکمن» در دهه 60 میلادی 5 مرحله توسعه تیم را ترسیم کرد. از آن زمان به بعد، این چارچوب گسترش یافته و اصلاح شده است تا بیشتر مرتبط با تیم های مدرن باشد.

به عنوان یک مدیر نباید قدرت شخصیت های مختلف را در تاثیرگذاری بر پویایی و توسعه تیم دست کم بگیرید. در این مقاله می گوییم چطور از نتیجه تست دیسک اعضای تیم خود در هر کدام از 5 مرحله توسعه تیم استفاده کنید. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع توصیه می‌کنیم با شرکت در آزمون دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

5 مرحله توسعه تیم

در این بخش 5 مرحله توسعه تیم را توضیح می دهیم و شخصیت هایی اصلی که در هر مرحله نقش دارند.

1. شکل گیری

در اولین مرحله توسعه تیم، اعضای گروه با یکدیگر آشنا شده و پویایی تیم را متوجه می شوند. در این مرحله اولیه، رهبری برای کمک به هدایت تیم در جهت صحیح الزامی است. فردی که توانایی ایجاد اتحاد بین تیم و راهنمایی آن در مسیر مشخصی را دارد، عضو کلیدی تیم در این مرحله خواهد بود.

توصیه می کنیم نگاهی به مقاله چطور آزمون دیسک سبک رهبری شما را مشخص می کند بیاندازید.

2. تضاد و درگیری

مرحله تضاد و درگیری چالش برانگیزترین مرحله از توسعه تیم است. در این مرحله اعضای تیم سعی می کنند اهداف و باورهای مشترک خود را درک کنند و ممکن است اختلاف های متعددی رخ دهد. در بعضی تیم ها، ممکن است زیر گروه هایی در پیروی از قاطع ترین و جسورترین شخصیت های گروه شکل گیرند. برای عبور از مرحله تضاد و درگیری، کار تیمی و تیم سازی الزامی است تا جلوی رقابت و اختلاف را بگیرید.

3. انسجام

پس از مرحله تضاد و درگیری، آرامش به گروه می آید. مرحله انسجام پیوستگی بیشتری بین اعضای تیم دیده می شود و مشکلات رفع می شوند. معمولا در مرحله سوم، درباره اینکه رهبر یا رهبران گروه چه کسانی هستند، توافق وجود دارد که نتیجه آن تعامل بهتر و تمرکز بیشتر بر اهداف جمعی تیم است. گرچه این مرحله بدون مشکل نیست. امکان بروز مجدد اختلاف ها و اینکه تیم ها به مرحله تضاد و درگیری برگردند، وجود دارد.

4. تکامل

در مرحله چهارم توسعه تیم، روحیه همکاری در گروه شکل گرفته است. اعضای تیم با یکدیگر همکاری می کنند و گروه نظم، ساختار و کارآمدی خود را پیدا کرده است. با آنکه طبیعی است اختلاف پیش آید، اما تیم به اندازه کافی برای برخورد با آن ها و حرکت به جلو، بالغ است. تمرکز اعضای تیم رسیدن به اهداف جمعی خود است.

5. پایان

مرحله پایان زمانی است که تیم وظایف خود را به پایان می رساند و فرایند توسعه تیم تمام می شود. در این مرحله، تیم به اهداف جمعی خود رسیده است و اعضای گروه دستاوردهای کار خود را بررسی می کنند. در این مرحله طبیعی است که اعضای تیم به گروه های جدید بروند یا با افراد جدید جایگزین شوند. در این مواقع تیم به مرحله اول برخواهد گشت و مجددا فرایند 5 مرحله ای توسعه تیم شروع خواهد شد.

با درک 5 مرحله توسعه تیم، امکان بررسی و پیشبینی هر کدام از این مراحل به دنبال وقوع در تیم شما وجود دارد. با داشتن چنین اطلاعاتی می توانید بفهمید اطرافتان چه خبر است و با استفاده از راهکارهایی موثر از هر مرحله با موفقیت عبور کنید.

درک پروفایل های تست دیسک در یک تیم

آزمون دیسک نقاط قوت اعضای تیم شما را شناسایی کرده و فرصت هایی برای ایجاد یک گروه قوی تر را برجسته می کند. بنابراین این تست برای کمک به توسعه تیم بسیار مفید است. این آزمون 4 ویژگی رفتاری اصلی را برجسته می کند که عبارتند از:

  • تسلط گرا
  • تاثیرگذار
  • ثبات گرا
  • وظیفه شناس

آزمون دیسک به شما می گوید که هر ویژگی در شما چقدر برجسته است و چطور بر شخصیت شما در محیط کار از جمله برقراری ارتباط، بهره وری و رهبری، اثر می گذارد. با آگاهی از نتیجه تست دیسک اعضای گروه خود می توانید از نقاط قوت هر کدام از اعضای تیم استفاده کرده و پویایی تیم را مدیریت کنید. در بخش بعد می گوییم چطور از تست DISC در 5 مرحله توسعه تیم استفاده کنید.

چطور از پروفایل های دیسک در 5 مرحله توسعه تیم استفاده کنید

  • شکل گیری: در این مرحله، مهم است پروفایل تست دیسک اعضای تیم خود را برای پیشبینی هرگونه مشکلی در آینده بدانید و یاد بگیرید چطور به اعضا کمک کنید در گروه احساس راحتی و ارزشمندی کنند.

شناسایی یک تیپ شخصیتی تسلط گرا در این مرحله بسیار مهم است چون چنین شخصیتی تیم را در مسیر واضح و مشخصی هدایت می کند. اگر خودتان چنین تیپی دارید، وظیفه شما است که تیم را به سمت رسیدن به اهداف جمعی خود راهنمایی کنید.

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

  • تضاد و درگیری: در این مرحله چون تیپ های شخصیتی مختلف با یکدیگر تضاد دارند، مشکلات در گروه بروز پیدا خواهد کرد. افراد بسیار ثبات گرا در تیم ممکن است با بحث در گروه و اختلاف مشکل داشته باشند.

در این مرحله تیپ های شخصیتی تاثیرگذار واقعا می توانند مفید واقع شوند و به اعضای تیم کمک کنند کنار یکدیگر قرار گیرند و آن ها را متقاعد به همکاری با یکدیگر کنند. این شخصیت ها فضایی آکنده از حمایت و همکاری به وجود می آورند تا تضاد. زمانی که تیپ های تاثیرگذار قدرت داشته باشند، می توانند تیم را سریع تر به سمت هماهنگی و رفع مشکل هدایت کنند.

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

  • انسجام: در سومین مرحله توسعه تیم، ثبات به تیم می آید. در این مرحله توجه بیشتر بر دستیابی به اهداف جمعی تیم است و تیپ های ثبات گرا نقش مهمی در حفظ نظم، آرامش و همکاری موثر دارند.

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

در این مرحله شخصیت های تسلط گرا نیز برای گرفتن تصمیم قاطع و قبول مسئولیت، می توانند بسیار مفید باشند. گرچه مهم است حواستان به ایجاد اختلاف بین چند شخصیت با تیپ D باشد، چون تیم ممکن است به مرحله تضاد برگردد. پس باید نظارت دقیقی بر رفتار این افراد داشته باشید.

  • تکامل: مرحله تکامل جایی است که تمام شخصیت های دیسک با یکدیگر کار می کنند. تمرکز در این مرحله بر تیم سازی است و تشویق و انگیزه بخشی به تمام تیپ های شخصیتی نقش مهمی در تقویت پویایی گروه خواهد داشت.

در این مرحله، تیپ های بسیار وظیفه شناس واقعا می توانند نقاط قوت خود را به نمایش بگذارند. آن ها این قدرت را دارند که رویکردی منطقی و منظم برای انجام وظایف در اختیار گروه قرار دهند تا فرایندهای روزمره با کارآمدی بیشتری پیش بروند و کمک کنند تیم بدون دردسر به جلو حرکت کند.

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

  • پایان: زمانی که تیم شما به اهداف خود رسید، وقت آن است که دستاوردهای خود را در کنار یکدیگر قرار دهید و به فعالیت های تیم خاتمه دهید. استفاده از پروفایل تست دیسک اعضای تیم در این مرحله کمک می کند پایان رضایت بخشی برای همه رقم بزنید و جلوی بروز هرگونه اضطراب و حس از دست دادن احتمالی را بگیرید.

شما می توانید از شخصیت های تاثیرگذار در گروه استفاده کنید تا در مرحله پایانی حس موفقیت و خشنودی را به اعضای تیم تزرق کنند.

در پایان باید بگوییم همانطور که متوجه شدید، درک پروفایل آزمون دیسک اعضای تیم شما و توجه به آن برای ایجاد گروهی بهره ور و مثبت در هر کدام از 5 مرحله توسعه تیم، مهم است. با آنکه ناچارا با بعضی مشکلات و اختلاف ها دست و پنجه نرم خواهید کرد، آگاهی از شخصیت DISC هر کدام از اعضای تیم کمک می کند به جای تضاد حس پیوستگی را در تیم به وجود آورید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.