چطور از آزمون دیسک برای افزایش درک در روابط فردی خود استفاده کنید؟

1403/02/31 10:53 PM - 5 ماه قبل


تست شخصیت شناسی دیسک فقط به روابط در محیط کار توجه دارد. شرکت ها از این آزمون برای بررسی متناسب بودن حضور یک تیپ شخصیتی در یک تیم یا سازمان استفاده می کنند. هدف مدیران از شرکت در این آزمون نیز آگاهی از سبک رهبری شان است.

این تست به عنوان یک ابزار شرکتی یا مخصوص دنیای کسب و کار شناخته شده است، بنابراین نقش مفید آن در بررسی روابط فردی را خیلی راحت نادیده می گیرند. اما شما با استفاده از این تست می توانید اطلاعات زیادی درباره نحوه تعامل با افراد داخل دایره اجتماعی خود کسب کنید. شاید تعجب کنید، اما تست DISC ابتدا برای توضیح روابط فردی درست شده بود. بنابراین در این مقاله توضیح می دهیم چطور از این آزمون برای روابط خود استفاده کنید، همراهمان بمانید. قبل از شروع توصیه می‌کنیم با شرکت در تست دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

تاریخچه ای مختصر از تست دیسک

سیستم DISC ابتدا توسط روانشناسی به اسم «ویلیام مولتون مارستون»، دانش آموخته دانشگاه هاروارد، مطرح شد. او در کتاب سال 1928 خود به اسم «عواطف افراد معمولی»، درباره آن نوشت. مارستون کتاب خود را با این هدف نوشت که به افراد کمک کند درک کنند که چطور زندگی عاطفی آن ها بر روابطشان اثر می گذارد.

دیسک تا 20 سال بعد به یک تست تبدیل نشد، یعنی زمانی که روانشناس سازمانی به اسم «والتر وی. کلارک» به آن توجه کرد. او از این سیستم برای ایجاد یک پروفایل شخصیتی استفاده کرد که به کسب و کارها کمک می کند از بین نامزدهای شغلی مناسب ترین فرد را انتخاب کنند. ساختار تست او به آزمون دیسک امروزی تبدیل شد.

برای درک بهتر این تست، نگاهی نیز به مقاله آزمون دیسک و 5 مرحله توسعه تیم بیاندازید.

آزمون دیسک چطور کار می کند؟

تست DISC بر اساس 4 سبک پایه تعامل فردی است که عبارتند از:

  • تسلط گرا: این شخصیت ها ترجیح می دهند مدیر یا رهبر باشند و تصمیم گیری کنند.
  • تاثیرگذار: از تعامل با سایرین و انگیزه بخشیدن به آن ها لذت می برند و به صورت پیشفرض افرادی اجتماعی و با رفتار دوستانه هستند.
  • ثبات گرا: به موفقیت سایرین کمک می کنند و به صورت ذاتی حامی سایرین هستند.
  • وظیفه شناس: توجه آن ها به جزئیات است، انگیزه دارند اما انگیزه بخش نیستند.

تمام افراد در بعضی مواقع شخصیت های بالا را نشان می دهند، اما هر فرد شخصیت غالب خود را دارد. مثلا نتیجه تست شما ممکن است نشان داد که سبک اصلی شما ثبات گرا است، اما تا حدی تسلط گرا نیز محسوب می شوید.

به عنوان چنین شخصیتی تمرکز خود را کاملا روی مسائل می گذارد تا بتوانید از همه چیز آن با خبر شوید. از طرفی به علت شخصیت نسبتا تسلط گرای خود، بدون وقفه برای رسیدن به اهدافتان تلاش می کنند اما تقریبا نگران انگیزه بخشیدن به خود هستید.

همچنین سبک شخصیتی شما به این معنا نیست که همیشه به راحتی همکاری نمی کنید. زمانی که روی یک پروژه گروهی یا در یک تیم کار می کنید، باید به خودتان یادآوری کنید در تماس با سایرین باشید و مطمئن شوید همه با یکدیگر در انجام کارها توافق دارند. درک این مسائل را باید مدیون تست DISC دانست.

این آزمون نقاط قوت شما را مشخص می کند و نشان می دهد چطور این نقاط قوت کمک می کنند که عضو یک تیم یا رهبر باشید. همچنین مشخص می کند سایرین به چه روش هایی ممکن است مهارت بیشتری از شما داشته باشند و شما چطور می توانید با آن ها بهتر همکاری کنید.

اکثرا افراد از اطلاعاتی که تست دیسک در اختیارشان قرار می دهد در محیط کار استفاده می کنند، اما این سیستم فوق العاده برای کمک به درک روابط فردی شما نیز مهم است. موضوعی که در بخش بعد به آن رسیدگی خواهیم کرد.

تست دیسک در دنیای روابط

پروفایل دیسک شما توضیح می دهد چطور عواطفتان بر رفتار اجتماعی شما اثر می گذارد. مثلا من در برخورد با دوستان و خانواده خود همانقدر تیپ شخصیتی C/D (وظیفه شناس و تسلط گرا) را دارم که در محیط کار چنین شخصیتی از خود نشان می دهم.

زمانی که باید جایی برویم، من دم در کلید و کفش در دست هستم و منتظرم همه تا آماده شوند. من برنامه ای برای برگزاری یک رویداد گروهی دارم و همه جزئیات را در نظر گرفته ام، اما فراموش کرده ام که جای بقیه را مشخص کنم.

بعضی از دوستانم مانند من تیپ C/D را دارند، اما بسیاری از آن ها S و I هستند. چنین تفاوت شخصیتی طرز تفکرها را متفاوت خواهد کرد. من نباید فرض کنم نفر اول در مقایسه با نفر دوم چون دوست بهتر من است، راحت تر من را درک می کند. در واقع باید به یاد داشته باشم ما همه شخصیت های متفاوتی با نیازهای ارتباطی متفاوت هستیم. اما از طرفی می دانم اگر فردی من را درک می کند علت آن چیست و چطور از آن نهایت استفاده را ببرم.

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

زمانی که تیپ های شخصیتی آزمون دیسک شما و سایرین مشابه هستند

به مثال بالا برگردیم. بعضی از دوستانم شخصیت مشابه با من یعنی C/D دارند و عمیقا برای آن ها ارزش قائل می شوم. ما به شکلی همدیگر را درک می کنیم که شبیه به رابطه با سایرین نیست. امین همیشه حرف هایی می زند که به آن ها ایمان دارد. چرا سارا از گفتگو درباره مشکلات خودداری می کند؟

من می دانم امین از این نظر رک حرف خود را می زند که هر دو تیپ شخصیتی D داریم. من این رفتار او را تحسین می کنم بدون اینکه انتظار داشته باشم سایرین شبیه به او باشند. از طرف دیگر، خیلی راحت می توانم بفهمم که چرا بقیه افرادی که به آن ها ارتباط دارم، این چنین نیستند.

تیپ های آزمون دیسک برای اینکه احساس سازگاری کنند، نیازی نیست شبیه به هم باشند. مثلا تیپ من اکثرا C است اما به خوبی با تیپ های تسلط گرا ارتباط برقرار می کنم. هردو ما هدف گرا هستیم و انگیزه درونی داریم.

از طرفی تیپ های I نه تنها با تیپ های مشابه با خود به خوبی کنار می آیند، بلکه ارتباط خوبی با تیپ های S دارند. این شخصیت ها عواطف خود را راحت به زبان می آورند و احساس نزدیکی به یکدیگر می کنند. اگر واقعا احساس راحتی با نفر مقابل خود می کنید، به شخصیت دیسک خود و شخصیت احتمالی دیسک آن ها فکر کنید. شما متوجه خواهید شد که چرا اینقدر خوب با یکدیگر ارتباط برقرار می کنید و بهتر می توانید با هم همدلی کنید که نقش مهمی در تحکیم روابط دارد.

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

زمانی که تیپ های شخصیتی تست دیسک شما و سایرین فرق دارند

درک تیپ های تست دیسک زمانی که با دیگران فرق دارید، حتی کمک بیشتری می کند. من در ارتباط های اجتماعی خود به تیپ دیسکم زیاد دقت می کنم، چون بسیاری از دوستان من تیپ I و S دارند. قبل از شرکت در تست دیسک، من بارها خودم را نکوهش می کردم که چرا با دوستان S غالب خود خیلی خوب رفتار نمی کنم یا مانند دوستان I خود محبوب نیستم.

حالا می توانم به خودم و سایرین به عنوان افرادی با تیپ های شخصیتی مختلف نگاه کنم. می توانم بپذیرم که تیپ های I و S چه ویژگی های بارزی دارند و مهم تر از همه، بتوانم سبک ارتباطی خود را تطبیق دهم تا بتوانم به آن ها کمک کنم احساس بهتری داشته باشند.

مثلا زمانی که دوست با تیپ S من برنامه را لغو می کند، اعصابم به هم نمی ریزد. معمولا علت آن این است که دوست دیگری دچار مشکلی شده است و نیاز به او دارد. من این فشار را احساس نمی کنم که باید از تمام ایده های دیوانه وار تیپ I خود پیروی کنم، چون می دانم او همیشه تلاش می کند سایرین را متقاعد به موافقت با نظر خود کند.

حالا که من تسک دیسک را می شناسم، نحوه ارتباطم با این دو نفر متفاوت است. می دانم دوست تاثیرگذار با تیپ I من نیاز به انگیزه بخشیدن به دیگران و جلب توافق آن ها دارد. بنابراین زمانی که احساس انگیزه کنم با او همراه می شوم و به شیوه های دیگری نیز از او حمایت خواهم کرد.

من می دانم که دوست ثبات گرا و تیپ S من درک می کند که سایرین برای او اهمیت دارند، بنابراین زمانی که با او حرف می زنم درباره سایرین از او سوال می کنم. چنین اطلاعاتی بدون توجه به تیپ شخصیتی شما، برای شما نیز مفید است. تیپ دیسک خود را در نظر بگیرید و به دوستانتان فکر کنید که چرا گاهی واقعا متفاوت با شما به نظر می رسند؟ تیپ دیسک آن ها چیست؟

نیازی نیست که از آن ها بخواهید در این تست شرکت کنند، فقط باید به تمایل هایشان دقت کنید. آیا به سایرین کمک می کنند؟ به رهبری سایرین علاقه دارند؟ به دیگران انرژی می بخشند؟ از پاسخ این سوال ها استفاده کنید و سپس درباره تیپ شخصیتی آن ها مطالعه کنید. اگر فکر می کنید که آن ها خصوصیات افراد قوی را دارند، پس شاید تیپ I و S هستند.

نحوه واکنش آن ها به سایرین و جواب دادن هایشان را در نظر بگیرید و آنچه که باعث می شود احساس راحتی کنند. اگر بتوانید بیشتر از آنچه که نیاز دارند کمی بیشتر در اختیارشان قرار دهید و نیازهای خود را به طریقی که درک می کنند انتقال دهید، بدون تردید رابطه محکم تری با آن ها شکل می دهید.

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

تست دیسک و دنیای اجتماعی شما

هیچ دلیلی وجود ندارد که استفاده از تسک دیسک به دنیای کار محدود شده است. ما گاهی در زندگی شخصی خود نیز با افراد دیگر اختلاف داریم یا با آن ها همکاری می کنیم. آزمون دیسک به ما کمک می کند درک کنیم چطور اختلاف کمتری داشته باشیم و به توافق برسیم. گرچه باید بگوییم این آزمون تمام مشکلات رابطه شما را حل نخواهد کرد، در واقع هیچ چیزی قادر به آن نخواهد بود. بلکه کمک می کند یکدیگر را بهتر درک کنید. همین موضوع تا جایی که ما می دانیم، بنیاد هر رابطه خوب است.

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.