چطور به کمک تست دیسک مهارت های کارمندان خود را افزایش دهید تا انگیزه بیشتری داشته باشند

1403/03/05 11:47 PM - 3 ماه قبل


بیش از 50 میلیون نفر در سال 2022 در آمریکا شغل خود را ترک کردند. ترند «استعفای بزرگ» (Great Resignation) شاهد شکستن رکورد تعداد کارمندانی بود که از کار خود استعفا می دادند و به سازمان های دیگر برای استفاده از فرصت های جدید می رفتند.

این تغییر قابل توجه تاکید زیاد بر فراهم سازی فرصت های یادگیری و توسعه بیشتر برای کارمندان فعلی را نشان می دهد تا نرخ نگهداشت نیرو کاهش یابد و انگیزه و تعهد آن ها بیشتر شود. اگر قصد دارید مهارت کارمندان خود را در بازار رقابتی کار فعلی افزایش دهید، در این مقاله می گوییم چطور از تست دیسک برای استفاده از یک رویکرد شخصی تر برای توسعه کارمندان خود بهره بگیرید تا رضایت آن ها بیشتر شود. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع توصیه می‌کنیم با شرکت در تست دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

مزایای اصلی افزایش مهارت کارمندان

بیشتر از همیشه مهم است که در اختیار کارمندان فرصتی قرار دهید که وظایف فعلی خود را با مهارت بیشتری انجام دهند تا بدین وسیله انگیزه بیشتری داشته باشند و آمار نگهداشت نیروی خود را نیز بیشتر کنید. نگاهی به تحقیقات در این زمینه می اندازیم:

  • طبق تحقیق منابع انسانی گارتنر، 45درصد کارمندان کار فعلی خود را برای دسترسی به فرصت های توسعه شغلی بهتر، ترک می کنند.
  • این تحقیق همچنین نشان می دهد که 94درصد کارمندان احساس می کنند که بیشتر یا در حد دوران قبل از کووید 19، توسعه مهارت ها فراتر از وظایف شغلی فعلی آن ها اهمیت پیدا کرده است.
  • طبق تحقیق لینکدین، 94درصد کارمندان گزارش می دهند اگر فرصتی برای توسعه و یادگیری داشته باشند، در شرکت فعلی خود بیشتر می مانند.

زمانی که کارمندان احساس کنند فرصتی برای یادگیری و رشد در یک سازمان دارند، بیشتر احتمال دارد در آنجا بمانند و انگیزه و تعهد بیشتری در قبال کارهای روزمره خود دارند. صرف هزینه برای توسعه کارمندان شما، نکته مهم برای کاهش نرخ خروج آن ها از شرکت و حفظ استعدادهای برتر در سازمانتان است.

افزایش مهارت ها یک موقعیت دو سر برد برای کارفرمایان و کارمندان است، چون باعث افزایش بهره وری، انگیزه و نرخ نگهداشت نیرو می شود. اما هیچ رویکرد همه کاره و مناسب همگان برای آموزش و توسعه کارمندان وجود ندارد.

چرا باید در آموزش و توسعه کارمندان به تیپ تست دیسک آن ها دقت کنید؟

با آنکه شرکت های زیادی برای افزایش مهارت کارمندان از یک رویکرد بسیار کلی استفاده می کنند، این روش شخصیت های مختلف، انگیزه بخش ها و ترجیحات هر فرد داخل یک تیم را در نظر نمی گیرد. اگر بتوانید انواع شخصیت ها را در سازمان خود بشناسید و درک کنید، می توانید برنامه آموزش و توسعه خود را به شکلی تغییر دهید تا برای هر کارمند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. در این مواقع تست دیسک نقش خود را نشان می دهد.

آزمون دیسک برای تحلیل رفتار یک فرد بر اساس دو طیف اصلی وظیفه گرایی در مقابل مردم محوری و خصوصیات برونگرایی و خصوصیات درونگرایی، طراحی شده است. ترجیحات یک فرد بر اساس این دو طیف مشخص می کند که تیپ شخصیتی DISC او چه خواهد بود.

در بحث افزایش مهارت کارمندان، آگاهی از تیپ دیسک هر کدام از اعضای تیم به مدیران کمک می کند موثرترین راه حل های توسعه و آموزش را برای هر فرد، پیشنهاد داده و اختصاص دهند. هیچ تیپ شخصیتی دیسک عملکرد بهتر یا بدتری در افزایش مهارت و یادگیری ندارد.

اما هر یک از تیپ ها نقاط ضعف و قوت خود را دارند که مشخص خواهد کرد چطور یاد می گیرند و چه نوع مهارت های افزایش مهارت بیشترین تاثیر را برای افزایش انگیزه و تعهد آن ها دارد. به شکل زیر از این تست به نفع خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از تست دیسک برای افزایش مهارت کارمندان

با آنکه روش های دقیقی که برای توسعه و آموزش در تیم خود استفاده می کنید، بستگی به صنعت، وظایف و نیازهای آموزشی شما خواهد داشت اما در ادامه چند ایده را برای کمک به استفاده از آزمون DISC برای افزایش مهارت کارمندان سازمان خود توضیح می دهیم.

1. تیپ های شخصیتی D

کارمندانی که تیپ شخصیتی غالب D یا تسلط گرا دارند، رقابت جو، قاطع و هدف گرایند. اگر می خواهید نرخ نگهداشت نیرو را بین شخصیت های D تیم خود افزایش دهید (اغلب این تیپ های شخصیتی بیشتر احتمال دارد که دنبال فرصت های بهتر در شرکت های دیگر بگردند)، باید مطمئن شوید که فرصت های افزایش مهارت چالش برانگیز و پویا هستند.

تیپ های شخصیتی تسلط گرا دوست دارند احساس کنند کنترل امور را دست دارند. بنابراین به آن ها اجازه دهید مسئولیت تجربه یادگیری خود را به دست بگیرند و مسیر توسعه و آموزشی خود را بر اساس نیازها و علایق خود تنظیم کنند. فراهم سازی فرصت یادگیری رهبری برای کارمندان با تیپ غالب D، روش عالی دیگری برای افزایش رضایت و تعهد آن ها است.

اگر واقعا می خواهید توجه کارمندان با تیپ D خود را جلب کنید، افزایش مهارت را رقابتی تر کنید. مثلا جداول امتیاز، سیستم امتیازدهی یا پاداش هایی برای افراد با بالاترین و بهترین عملکرد را در نظر بگیرید.

نکات مهم:

  • اجازه دهید تیپ های D مسیر یادگیری خود را انتخاب کنند.
  • فرصت های آموزش رهبری را برای آن ها فراهم کنید.
  • افزایش مهارت را به فرایندی رقابتی تبدیل کنید.

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

2. تیپ های شخصیتی I

تیپ های شخصیتی تاثیرگذار یا I، شخصیت های خوش برخورد، متقاعدکننده و همکاری کننده هستند که معمولا از فرصت های افزایش مهارتی استقبال می کنند که شامل کار تیمی و عناصر یادگیری اجتماعی شوند. این تیپ دیسک نقش هایی را ترجیح می دهد که بتواند با سایرین ارتباط برقرار کرده و تعامل کند. بنابراین برنامه های توسعه و یادگیری که به آن ها اجازه دهد به عنوان بخشی از یک گروه کار کنند یا شبکه ارتباطی خود را گسترس دهند، بیشتر احتمال دارد که توجهشان را جلب کند.

افراد با تیپ I غالب ممکن است از فرصت های افزایش مهارتی نفع ببرند که به آن ها اجازه دهد مهارت های مهمی مانند سخنرانی در جمع، رابطه سازی و فروش را توسعه دهند. مسیرهای آموزشی را پیدا کنید که به این شخصیت های تیم خود اجازه دهید فرصت های ملاقات با افراد جدید در سازمان شما، تعامل با مشتریان و اتخاذ یک رویکرد اجتماعی برای یادگیری را بررسی کنند.

نکات مهم:

  • افزایش مهارت را به فرایندی اجتماعی و مشارکتی تبدیل کنید.
  • فرصت هایی را برای توسعه مهارت ها با تمرکز بر روابط پیشنهاد دهید.
  • تمرین های یادگیری گروهی و یادگیری اجتماعی را در اولویت بگذارید.

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

3. تیپ های شخصیتی S

برای تیپ های شخصیتی ثبات گرا یا S، افزایش مهارت زمانی به بهترین شکل خواهد بود که همراه با نظم و همایت باشد و یادگیری طبق یک رویکرد منظم و سیستماتیک پیش برود. افراد با تیپ S صبور هستند. یعنی برخلاف هم تیمی های تیپ I و D خود، آن ها الزاما نمی خواهند در فعالیت های گروهی و محیط های یادگیری فوق العاده رقابتی، شرکت کنند. بلکه، سازمان ها می توانند با تاکید بر هوش عاطفی، درک و ملاحظه نگری کارمندان با تیپ ثبات گرای خود را تشویق به شرکت در برنامه های توسعه شغلی کنند. مثلا، کلاس های رفع اختلاف در محیط کار ممکن است برای تیپ های S به خصوص جالب باشد.

این تیپ های شخصیتی در بحث سبک یادگیری بحث های گروهی کوچکتر، فرصت های ارائه بازخورد تک به تک و رویکرد حساس تر و با جزئیات بیشتر برای یادگیری را ترجیح می دهند.

نکات مهم:

  • فرایند افزایش مهارت را با نظم و حمایت همراه کنید.
  • بازخورد شخصی دهید و به صورت فردی از آن ها حمایت کنید.
  • بر فرصت های یادگیری احساسی تاکید کنید.

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

4. تیپ های شخصیتی C

اگر در تیم خود کارمندانی با تیپ شخصیتی وظیفه شناس یا C دارید، مطمئن شوید که برای افزایش مهارت از یک رویکرد جزئیات نگرانه استفاده می کنید. شخصیت های C دوست دارند وظایف خود را به یک شکل دقیق و حساب شده انجام دهند و درباره توسعه شغلی، می خواهند زودتر از هرچی جزئیات آن را بدانند. برنامه های افزایش مهارت باید طبق ترجیحات آن ها برای دقت، صحت و تحلیل، طراحی شوند.

برای انگیزه بخشیدن به شخصیت های با تیپ غالب C، فرصت های افزایش مهارت در حوزه هایی خارج از نقش های شغلی فعلی آن ها را پیشنهاد دهید مانند تحلیل داده ها، مدیریت پروژه و سایر مهارت های فنی. فراموش نکنید که مطمئن شوید تمام آزمون ها ساختار دارند و به آن ها دقیقا نشان دهید که مهارت هایی که به تازگی کسب می کنند چه چیزی خواهد بود و همچنان باید روی چه چیزهایی کار کنند.

نکات مهم:

  • فرصت هایی را برای افزایش مهارت های فنی و تحلیلی فراهم کنید.
  • بر شفافیت و جزئیات تمرکز کنید.
  • اولویت را بر آزمون های دارای ساختار و سیستماتیک بگذارید.

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

از آزمون دیسک برای افزایش رضایت کارمندان خود استفاده کنید

تست شخصیت شناسی دیسک روشی موثر برای درک نیازها و ترجیحات اعضای تیم شما و تطبیق فرصت های توسعه و یادگیری برای هر کدام از آن ها است. اگر بتوانید به کارمندان اجازه دهید مسیر یادگیری خود را انتخاب کنند، می توانید انگیزه، رضایت شغلی و نرخ نگهداشت نیرو را در درازمدت افزایش دهید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.