6 مشکل رایج تیمی و نحوه رفع آن ها به کمک تست دیسک

1403/03/06 12:01 AM - 3 ماه قبل


تمام تیم ها ممکن است با چالش روبرو شوند، به خصوص زمانی که در یک گروه تیپ های شخصیتی مختلف حضور دارند. به عنوان یک رهبر، ابزارهای مختلفی در دسترس شما است که کمک می کنند دلایل ریشه ای این مشکلات رایج تیمی را شناسایی کنید، مورد رسیدگی قرار دهید و بنابراین کارآمدی تیم خود را افزایش دهید. یکی از این ابزارها تست شخصیت شناسی دیسک است.

نتیجه این تست به رهبران اطلاعاتی درباره الگوهای رفتاری، انگیزه ها و سبک ارتباطی هر کدام از اعضای تیم می دهد. با استفاده این تست فوق العاده می توانید متوجه شوید چرا بعضی مشکلات خاص رخ می دهند و چطور در تیم آرامش به وجود آورید و عملکرد آن را بهبود بخشید. در این مقاله 6 مشکل رایج تیمی و نحوه رفع آن ها به کمک تست دیسک را بررسی خواهیم کرد، پس همراهمان بمانید. قبل از شروع توصیه می‌کنیم با شرکت در تست دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

1. ارتباط ضعیف

کلید موفقیت تمام تیم ها برقراری ارتباط موثر است و بخش مهمی از سوءتفاهم ها در تیم ریشه در ارتباط ضعیف دارد. زمانی که اعضای تیم با زبان مشابهی صحبت نکنند، در نهایت احساس می کنند که نظرهایشان ارزشمند نیست یا درک نمی کنند چه انتظاری از آن ها می رود.

خوشبختانه تست دیسک به رفع این مشکل کمک می کند. بسته به تیپ دیسک فرد، او ممکن است راحت تر باشد که ایده های خود را مستقیما به مدیر خود ایمیل بزند تا اینکه در یک جلسه آن ها را با سایرین مطرح کند. از طرفی شخصیت های دیگر ممکن است ترجیح دهند قبل از بحث و جلسه، همه چیز برای شفافیت بیشتر به صورت مکتوب درآمده باشد. آگاهی از اینکه هر کدام از اعضای تیم چه سبک ارتباطی را ترجیح می دهند، کمک می کند یک فضای خوشایند و امن ایجاد کنید که در آن ارتباط بدون مشکل برقرار است.

نکاتی برای نتیجه گیری:

  • زمان صحبت با یک تیپ D، ارتباط شما باید رک و بی پرده باشد. کسانی که زیاده گویی می کنند یا خیلی زود سر اصل مطلب نمی روند، احترام خود را نزد این تیپ ها ممکن است از دست بدهند.
  • شخصیت های تاثیرگذار یا I دارایی ارزشمندی برای انگیزه بخشی به تیم شما و حفظ تمرکز همگان روی هدف نهایی هستند. به آن ها اجازه دهید بحث های گروهی و جلسات ایده پردازی را پیش ببرند تا همه نظرهای خلاقانه خود را بیان کنند.
  • اگر در تیم خود شخصیتی با تیپ S دارید، او را به عنوان یک میانجی در نظر بگیرید. مهارت های مدیریت اختلاف ها و شنیدن دیدگاه های مختلف این افراد زمانی مفید خواهد بود که با شخصیت های مختلف سر و کار دارید.
  • برنامه های خود را به صورت کامل و با جزئیات به تیپ C درون تیم خود توضیح دهید. شخصیت های وظیفه شناس سوال های زیادی درباره علت مسائل می پرسند، بنابراین آماده باشید تا از دلایل خود بتوانید دفاع کنید.

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

2. نبود اعتماد

تیم بدون اعتماد معنا ندارد. در حقیقت زمانی که اعضای تیم شما به یکدیگر یا به شما به عنوان یک رهبر اعتماد نداشته باشند، مستقیما روی کیفیت کارشان اثر می گذارد. این نبود اعتماد همچنین خود را به شکل انگیزه پایین نشان می دهد و یک محیط کاری تنش زا به وجود می آورد.

یک نکته کلی برای رفع مشکلات اعتماد در محیط کار این است که رهبری مثال زدنی باشد. تیم به شما و رفتارتان دقت می کند. بنابراین در رفتار خود و ارزش هایی که نشان می دهید، ثبات داشته باشید. گرچه به کمک تست دیسک می توانید فرایند اعتمادسازی را یک گام به جلوتر پیش ببرید. آگاهی از رفتار و سبک کاری هر شخصیت تیم شما کمک می کند پیام های شخصی سازی شده ای ایجاد کنید که مستقیما به نیازهای آن ها رسیدگی کند.

توجه به این موضوع به خصوص زمانی مفید است که با شک و سوءتفاهم سر و کار دارید. چون به شما اجازه می دهد نگرانی های خود را به طریقی ابراز کنید که بیشتر احتمال دارد مثبت و بدون سوءتفاهم برداشت شود.

نکاتی برای نتیجه گیری:

  • شخصیت های D از شما انتظار دارند که یک الگو تعیین کنید و سرمایه خود را به جای صحبت درباره بهبود مسائل، صرف رفع مشکلات کنید. رفتاری را که انتظار دارید افراد داشته باشند مانند یک الگو نشان دهید و سپس عقب بنشینید، تیپ های D مدیریت خرد را دوست ندارند.
  • شخصیت های I دوست دارند ارزش کارشان شناخته شود و مورد تحسین قرار گیرند. بنابراین حتما برای تشکر از آن ها بابت تلاش هایشان وقت بگذارید و تشویقشان کنید اگر مشکلی دارند، با شما در میان بگذارند.
  • به تیپ های S تیم خود مهربانی را نشان دهید و از مهارت های مشاوره ای آن ها استفاده کنید. این افراد در کمک به شما برای افزایش سطح تعامل و احترام متقابل در تیم، ارزشمندند.
  • تیپ های C برای آنکه به شما، همکاران خود و حتی خودشان اعتماد کنند، به دستورالعمل های واضح و ساختار نیاز دارند. نیت و انتظار خود را به صورت شفاف به آن ها بگویید و افکارتان را به تیپ های وظیفه شناس توضیح دهید.

3. خودداری از اختلاف

زمانی که همه با یکدیگر کنار می آیند، به راحتی می توان مشکلات بالقوه را نادیده گرفت و مخفی کرد، اما این استراتژی موقتی و ناقص است. زمانی که تیم به عنوان یک قانون از اختلاف ها خودداری می کند، محیطی به وجود می آید که در آن فقط مسائل امن بحث می شوند و افراد برای بیان مشکلات ناراحت کننده، احساس راحتی نمی کنند.

همچنین این موضوع منجر به رنجش و پرخاشگری منفعل می شود که در درازمدت رفع این مشکل سخت تر خواهد بود. آزمون دیسک می تواند به شما کمک کند دلایل بالقوه اختلاف ها را شناسایی کنید و برای رسیدگی به آن ها قبل از آنکه به یک مشکل تبدیل شوند، راهکار شکل دهید. خفه کردن سریع اختلاف های غیرمفید در نطفه، در این حین که فضا را برای بیان نظرهای مختلف مفید آماده نگه دارید، برای ایجاد پیوستگی در بین اعضای تیم در درازمدت الزامی است.

نکاتی برای نتیجه گیری:

  • تیپ های D اغلب نظر خود را بلندتر از سایرین بیان می کنند. مطمئن شوید که به سایرین نیز اجازه گفتگو و بحث می دهید و فضایی را ایجاد می کنید که در آن نظر همه شنیده شود.
  • شایعه پراکنی را منع کنید. تیپ های I مایل به انجام این کار هستند که ممکن است در بین سایر اعضای تیم تنش به وجود آورد.
  • زمان ارائه بازخورد به تیپ های S، ابتدا تمرکز خود را بر موضوع بگذارید. انجام این کار کمک خواهد کرد احساس راحتی بیشتری کرده و از انتقاد سازنده بهتر استقبال کنند.
  • تیپ های C زمان رسیدگی به اختلاف ها، رویکرد رک و صادقانه را ترجیح می دهند. توجه خود را به حقایق بگذارید تا احساسات و تیپ شخصیتی اغلب تودار C را تشویق کنید نگرانی های خود را بیان کند.

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

4. اهداف نامشخص

تیپ های شخصیتی مختلف، نیازها و اولویت های گوناگونی دارند. برای تیپ های وظیفه شناس جزئیات مهم است و آن ها زمانی که اهداف به صورت مشخص تعریف شده باشند، بهترین عملکرد خود را نشان می دهند. تیپ های D اهداف را نسبت به کارهایی که باید انجام دهند در اولویت می گذارند، در حالیکه تیپ های S معمولا زمانی که در آن واحد روی یک وظیفه کار کنند، عملکرد بهتری دارند. درباره تیپ های I باید بگوییم این افراد می توانند زمانی که اهداف سازمان محقق می شوند، در جشن گرفتن برای آن ها و شناخت تلاش افراد نقش مفیدی نشان دهند.

به طور کلی بدون توجه به تیپ دیسک افراد، مهم است که تمام اعضای تیم شما بدانند چه انتظاری از آن ها می رود و سوال های خود را می توانند از چه کسی بپرسند.

نکاتی برای نتیجه گیری:

  • به تیپ های D تیم خود توضیح دهید باید چه نتایجی بگیرند. این شخصیت ها عملکرد خوبی در به دست گرفتن ابتکار دارند و از وقت خود به صورت کارآمد استفاده می کنند، تا زمانی که بدانند از آن ها می خواهید به چه چیزی دست پیدا کنند.
  • برای تیپ های I مطمئن شوید که پارامترها و مراحل بسیار مهم مشخصی را تعریف می کنید. این تیپ ها نمی توانند تمرکز خود را به صورت طولانی روی یک وظیفه حفظ کنند، بنابراین پروژه های بزرگتر را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید تا به حفظ آن ها در مسیر کمک کنید.
  • استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه را در نظر بگیرید. این کار به تیپ های S تیم شما اجازه خواهد داد پیشرفت خود را پیگیری کنند و بدانند از آن ها چه انتظاری می رود.
  • زمان توضیح جزئیات پروژه آتی به تیپ شخصیتی C، همه چیز را بگویید. این شخصیت ها برای انجام کارهای خود به دستورالعمل های واضح و دقیق نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که تمام حقایق لازم را در اختیارشان می گذارید.

5. تعهد پایین

اگر متوجه شده اید بعضی از اعضای تیم شما انگیزه و شور خود را از دست داده اند یا کارها را در موعد مشخص تحویل نمی دهند، وقت آن است که دلیل آن را بررسی کنید. آیا در تیم خود تیپ تاثیرگذاری دارید که با افراد دیدار نمی کند، روابط شکل نمی دهد یا به آن ها برای رسیدن به اهداف سازمان انگیزه نمی بخشد؟ شاید فردی درگیر مشکلات شخصی شده که بر کار او اثر گذاشته است؟

مشکل هرچه باشد، باید دلیل اساسی آن را پیدا کنید. یک قانون کلی برای افزایش تعهد تیم ترویج فرهنگ شناخت و قدردانی از تلاش ها است تا همه احساس کنند کارشان ارزشمند است. تست دیسک به شما کمک می کند بفهمید هر کدام از اعضای تیم برای آنکه تلاش هایشان شناخته شود، ارزشمند شمارده شوند و راضی باشند، به چه چیزهایی نیاز دارند.

نکاتی برای نتیجه گیری:

  • تیپ های D پاداش های ملموس مانند امتیاز یا ترفیع شغلی را تحسین می کنند. آن ها بیشتر احساس ارزشمندی می کنند اگر از ایده های آن ها استقبال کنید و از ته دل بازخوردشان را بپذیرید.
  • شخصیت های I واکنش خوبی به تشکر شفاهی و تحسین همکاران و سرپرستان خود نشان می دهند. وقت ناهار و حین گفتگو با تیپ تاثیرگذار، بابت کار فوق العاده ای که انجام می دهد تشکر کنید.
  • شخصیت های ثبات گرا یا S باید احساس کنند در کارها مشارکت دارند و مفیدند. به این تیپ ها اجازه بدهید بفهمند که سایر اعضای تیم برای کارشان ارزش قائل می شوند و از آن قدردانی می کنند.
  • به تیپ های C باید نشان دهید متوجه سخت کوشی آن ها هستید و از آن قدردانی می کنید. به این افراد فرصت هایی برای توسعه یا مسئولیت بیشتر را پاداش دهید.

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

6. گروه زدگی

به گفته مجله Psychology Today، گروه زدگی زمانی رخ می دهد که گروهی از افراد با نیت خوب به واسطه میل به ایجاد همبستگی گروهی یا این باور که اختلاف غیرممکن است، تصمیم های غیربهینه یا غیرمنطقی می گیرند. در حالیکه توافق تمام اعضای تیم ممکن است ایده آل به نظر برسد، پدیده گروه زدگی شانس شنیدن دیدگاه های مفید دیگری را که به همان شکل ارزشمندند، به بهانه جلوگیری از اختلاف، از بین می برد.

برای جلوگیری از این مشکل مهم است که برای تصمیم گیری عجله نکنید و مطمئن شوید که تمام دیدگاه ها شنیده شده و ریسک ها سنجیده می شوند. با استفاده از تست دیسک شما می توانید رویکرد خود را طبق نیازهای هر کدام از اعضای تیم تغییر دهید. مثلا تیپ های D دوست دارند در فرایند تصمیم گیری نقش داشته باشند، در حالیکه تیپ های S به وقت بیشتری برای پردازش و تصمیم گیری نیاز دارند.

نکاتی برای نتیجه گیری:

  • به شخصیت های D توضیح دهید که چرا نظرشان مهم است و چطور به نفع تیم خواهد بود، حتی اگر موضوع از نظر آن ها بی اهمیت است. در همان حین، حواستان به میل تیپ D به تسلط گرایی باشد. این شخصیت ها را تشویق کنید که بیشتر به نظر دیگران گوش کنند.
  • تیپ های I ممکن است درباره ایده های خام بسیار فکر کنند، بنابراین خیلی زود نظرشان را رد نکنید. چون ممکن است مفید باشند. قبل از انتقاد درباره ایده هایشان کنجکاوی نشان دهید.
  • شخصیت های آرام تر S برای آنکه افکار خود را در میان بگذارند، به جو مناسب و پشتیبانی نیاز دارند. آن ها را به شکلی که باعث ترسشان نشود، تشویق کنید نظر خود را بگویند.
  • تیپ های C حواسشان به موانع و مشکلات است. نظر آن ها را درباره مشکلات احتمالی یک گزینه ترجیح داده شده بپرسید و اینکه برای بهبود آن چکار خواهند کرد.

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

سخن نهایی

به عنوان یک رهبر، آگاهی از این 6 مشکل رایج تیمی و رسیدگی زودتر به آن ها برای مدیریت یک تیم موفقیت الزامی است. تست دیسک ابزاری عالی برای شناخت و درک نیازهای مختلف هر کدام از اعضای تیم است، چون اجازه می دهد از نقاط قوت افراد بهتر استفاده کنید و باعث شوید بهترین عملکرد خود را نشان دهند.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.