چطور با هر تیپ دیسک ارتباط برقرار کنید

1403/03/07 11:46 PM - 3 ماه قبل


بدون تردید مقاله هایی خوانده اید که تمرکز آن ها بر درک هر کدام از 4 تیپ شخصیتی تست دیسک بوده است. اما استفاده کاربردی و عملی از این اطلاعات، موضوع دیگری است. چطور می توانید به طریقی با هر کدام از این تیپ ها صحبت کنید که احتمال بروز اختلاف کاهش یابد، هر دو به توافق برسید و مطمئن شوید به چیزی که می خواهید می رسید؟ در این مقاله ما خواهیم گفت که چطور با هر تیپ دیسک ارتباط برقرار کنید. برای این منظور برای هر تیپ اسم های فرضی زیر را انتخاب می کنیم.

  • شیرین رقابت جو (تیپ D)
  • امین اجتماعی (تیپ I)
  • نگار ثبات گرا (تیپ S)
  • افشین تحلیل گر (تیپ C)

با توجه به اینکه هر کدام از شخصیت ها به شکلی متفاوت ارتباط برقرار می کنند، می گوییم چطور باید به بهترین شکل با هر کدام از آن ها گفتگو کنید. توجه به این نکات باعث می شود گفتگوهای شما ساده تر پیش بروند و سریع تر نتیجه بگیرید. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع توصیه می‌کنیم با شرکت در تست دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

4 تیپ آزمون دیسک به عنوان شخصیت های محیط کار

با شیرین رقابت جو آشنا شوید

تیپ شیرین رقابت جو سلطه گرا یا D است. هرجا که اسم عمل گرایی به میان می آید، شیرین نقش خود را آنجا نشان می دهد. او فردی پویا است و انرژی بی پایانی دارد. او دوست ندارد یکجا بی حرکت بشنیند، چون از نظرش به معنای رکود است. او اهداف خود را با انرژی و سرعت بالایی تعقیب می کند، اهدافی که باید دیروز کامل می شده اند و همین الان هم رسیدن به آن ها دیر شده است!

شیرین رقابت جو به آنچه که می گوید عمل می کند. او فردی رک است، زمانی که صحبت ها آهسته باشند تمرکز خود را از دست می دهد. تمام چیزی که او می بیند هدفی است که باید به آن رسید و سریع ترین راه برای دستیابی به آن. او به بحث شدید علاقه دارد و این موضوع ممکن است باعث ایجاد اصطکاک بین چنین شخصیتی و سایر تیپ های آزمون دیسک شود که ترجیح می دهند همه چیز را تحلیل کنند و با سرعت آهسته تری پیش بروند.

زمانی که در محیط کار با شیرین رقابت جو بحث می کنید، به نکات زیر دقت کنید:

  • حرف های خود را رک و بدون پرده بزنید.
  • با اطمینان به نفس حرف بزنید.
  • زمان صحبت تردید و مکث را از خود دور کنید.
  • درباره مقصد حرف بزنید نه مسیر.

شما می توانید برای باز کردن سر صحبت با چنین شخصیتی از جملات زیر استفاده کنید:

«سلام شیرین. من یک دقیقه از وقتت رو باید بگیرم. من رویکرد مستقیم و رک تو رو تحسین می کنم و دوست دارم نظرت رو درباره این پروژه بدونم.»

«می دونم سرت شلوغه، یک راست میرم سر اصل مطلب. نظرت رو برای تصمیم گیری درباره مراحل بعدی باید بدونم.»

«تو می دونی کارها باید چطور انجام بشوند. می تونی به من کمک کنی برای این پروژه اهداف مشخصی تعریف کنم؟»

«متوجه ام که برای نتایج بیشتر از هر چیزی ارزش قائل می شوی. چطور می توانیم تیم را در جهتی پیش ببریم که نتایج ماه قبل را بهبود بخشد؟

«از رفتار بدون ترس تو و توانایی گرفتن تصمیم های سخت رو تحسین می کنم. چطور می توانیم سرعت انجام پروژه را بالا ببریم و تا این تاریخ به اهداف موردنظر برسیم؟»

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

با امین اجتماعی آشنا شوید

تیپ تست دیسک امین تاثیرگذار یا I است. او دوست دارد در کنار افراد مختلف باشد و عاشق شرکت در هر مهمانی و رویداد اجتماعی است. او در ایجاد روابط بهترین است. او می خواهد دوست همه باشد. هرچه تعداد دوستانش بیشتر باشند، شادتر خواهد بود. او جوک خواهد گفت، خواهد خندید و ادا در می آورد تا فضا را شاد و خوشایند کند.

شیرین رقابت جو می داند چکار کند اما امین اجتماعی می داند چه کسی می تواند این کار را انجام دهد. به همین دلیل است که اغلب وظایفی را برعهده می گیرد که در ارتباط با سایرین باشند. امین اجتماعی مهارت بالایی در حل مشکلات دارد و هر چیزی جدید و متحول کننده ای به او الهام می بخشند. در جهان چنین شخصیتی، هیچ ایده ای آنقدر دور نیست. اما او به حقایق و جزئیات زیاد توجه نمی کند.

جداول زمانی، برنامه ریزی ها و موعد تحویل کارها برای او کسالت آورند. شما اغلب داستان های رنگین و زنده ای از او خواهید شنید که ممکن است به موضوع بحث شده ربط داشته باشند یا نداشته باشند. زمانی که در محیط کار با امین اجتماعی بحث می کنید، به نکات زیر دقت کنید:

  • از او تعریف کنید.
  • خود را برای گپ زدن آماده کنید.
  • تمرکز خود را بر همکاری بگذارید.
  • با توضیح اینکه چقدر محبوبیت او افزایش پیدا خواهد کرد، نظر موافقش را جلب کنید.
  • رفتار دوستانه ای داشته باشید، بخندید و با پرسیدن سوال های شخصی علاقه خود را نشان دهید.

شما می توانید برای باز کردن سر صحبت با چنین شخصیتی از جملات زیر استفاده کنید:

«سلام امین. از دیدنت خوشحالم. چه تیپ باحالی داری امروز! رویداد ماه پیشت واقعا عالی بود! من سرانجام میترا رو دیدم که من رو با کیانا آشنا کرد. تو درست می گفتی، بودن با این افراد خیلی خوش می گذره. راستی، می خواهی این هفته با هم ناهار بخوریم؟ می تونیم باهم تبادل نظر کنیم که چطور رویداد بعدی رو حتی موفق تر و بهتر برگزار کنیم!»

«سلام امین! درباره داستانی که آخرین بار با هم حرف زدیم به من گفتی، فکر می کردم. اون رو با کیمیا در میان گذاشتم. عاشقش شد و فکر کرد خیلی جالبه! این داستان من رو یاد پروژه مان انداخت. کارهای زیادی باید انجام بدیم و بی صبرانه منتظرم شروع کنیم! بیا با هم شروع کنیم و برای کارهایی که باید انجام بدیم، برنامه بریزیم!»

«امین تو همون آدمی هستی که در جریان جدیدترین ترندها قرار داری. من روی این پروژه دارم کار می کنم و می تونم از کمک تو استفاده کنم. لطفا تا سالن ناهارخوری همراهیم کن. ایده های تو فوق العاده هستند و بابت نظراتت واقعا از تو ممنونم!»

«امین! خبرهای خوبی برات دارم. پروژه رو تونستیم بگیریم. این پروژه رو به تو محول کردیم، چون هیچ کس بهتر از تو نمی تونه همه رو کنار هم جمع کنه! بیا همین بعدازظهر پروژه رو شروع کنیم. شیما رو خیلی خوشحال می کنی اگر فرمی که امروز صبح فرستاد پر کنی تا بتونیم جلسه را با آمادگی شروع کنیم. نگران نباش، پر کردن این فرم یک دو دقیقه بیشتر زمان نمی گیره!»

«سلام امین! ممنون هستم که به محیطی که در اون کار می کنیم و کارهایی که انجام می دهیم، حس خوبی می بخشی. دقیقا به همین دلیل است که باهات تماس گرفتم. هیچ کس ایده هایی مثل تو نداره. دقیقا ما به ایده های تو نیاز داریم! ساعت 5 امروزت رو برای من خالی کن، چون به نظرت احتیاج دارم!»

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

با نگار ثبات گرا آشنا شوید

تیپ تست دیسک نگار ثبات گرا یا S است. او رایج ترین تیپ شخصیتی را دارد و برای نظم و آرامش ارزش قائل می شود. او می خواهد همه با یکدیگر خوب باشند و تیم را در اولویت قرار می دهد. مدیریت او ساده است اما به تغییر و ریسک علاقه ای ندارد.

نگار ثبات گرا هیچ مشکلی ندارد که تمام توجه ها به سمت امین اجتماعی باشند و شیرین رقابت جو جهت مسیر را تعیین کند. او از این جهت پیروی خواهد کرد. به شیوه ای دوستانه به او بگویید چه کاری را انجام دهد تا آن را انجام دهد. فقط مطمئن شوید که نحوه انجام کار را درک می کند و زیاد به او استرس وارد نکنید. وگرنه عقب نشینی خواهد کرد، ساکت می شود و خود را نکوهش می کند. او هر از چندگاهی برای افزایش سرعت انجام کارها یا ماندن در مسیر، نیاز به تلنگر دارد.

زمانی که در محیط کار با نگار ثبات گرا بحث می کنید، به نکات زیر دقت کنید:

  • این کار را در خلوت انجام دهید.
  • به او از قبل وقت دهید تا آماده شود.
  • واضح اما آرام حرف بزنید.
  • توجه افراد را در جمع به سمت او جلب نکنید.
  • به او وقت و فضا دهید تا پس از صحبت هایتان، درباره آن ها فکر کند.

شما می توانید برای باز کردن سر صحبت با چنین شخصیتی از جملات زیر استفاده کنید:

«سلام نگار! نتیجه تلاشت در انجام پروژه رو دیدم. کارت رو درست انجام دادی. وقت داری امروز ساعت 4 عصر باهم قرار بگذاریم و درباره مراحل بعدی حرف بزنیم؟»

«نگار می خواهم بابت زحمات فوق العاده ای که برای آن پروژه کشیدی از تو تشکر کنیم. مشتری به تازگی نظر خودش رو به ما گفته. زمانی که وقت داشتی، دوست دارم درباره جزئیات با تو صحبت کنم تا ببینیم چطور اوضاع را بهتر کنیم. امروز کی وقت داری؟»

«بابت حمایتی که از همکاران خود می کنی از تو تشکر می کنم. خیلی خوبه یکی مثل تو رو داخل تیم داریم.»

«درک می کنم که پذیرفتن تغییرات برایت سخته. اما می خوام بهت اطمینان بدم که کمکت خواهیم کرد با تغییرات کنار بیای. یک بریف با مهم ترین جزئیات رو برات فرستادم. عجله نکن، با سرعت خود درباره آن فکر کن. اگر سوالی داشتی به من خبر بده.»

«هی نگار، احساسات درباره به روزرسانی های اخیر چیه؟ لطفا برای آمدن پیش من عجله نکن. من اینجام کمکت کنم. ما برای نظرت درباره کارهایی که انجام می دهیم، ارزش قائل می شویم و به آن دقت می کنیم.»

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

با افشین تحلیل گر آشنا شوید

افشین تحلیل گر تیپ وظیفه شناس یا C تست دیسک را دارد. شیرین رقابت جو دستور می دهد، امین اجتماعی سرگرم می کند و نگار ثبات گرا همه چیز را درون خود نگه می دارد، اما افشین تحلیل گر دقت بالایی در مستندسازی پروژه اش دارد.

افشین همان فردی است که می توانید برای مدیریت داده های خود، از او استفاده کنید. او جزئیات را بررسی می کند، ریسک ها را می سنجد و به خطاها و تناقض در اطلاعات اشاره می کند. او وظیفه گرا و جزئیات گراست. او بر اساس منطق، استدلال ها و حقایق تصمیم می گیرد. او احساسات را نادیده می گیرد، خواه احساسات خود باشند یا همکارانش.

شما می توانید مطمئن باشید که او داده های خود را نظر صحت در گوگل جستجو کرده و از چت جی پی تی نیز پرسیده است. آن هم سه مرتبه. اما از آنجایی که توجه او کاملا بر جزئیات است، تصور بزرگتر را نادیده می گیرد و گاهی موعد تحویل پروژه ها را فراموش می کند. از نظر چنین شخصیتی کار باکیفیت را نباید با عجله انجام داد. زمانی که در محیط کار با افشین تحلیل گر بحث می کنید، به نکات زیر دقت کنید:

  • بیخیال گپ زدن شوید.
  • بابت دقتی که دارد، او را تحسین کنید.
  • رویکردی همراه با آرامش و اطمینان داشته باشید.
  • در میان گذاشتن گزارش ها، تحلیل ها، چک لیست ها یا سایر داده ها را پیشنهاد بدهید.

شما می توانید برای باز کردن سر صحبت با چنین شخصیتی از جملات زیر استفاده کنید:

«هی افشین، ما در این گزارش تمام داده های موجود را آورده ایم. نمودار داخل بخش دو در صفحه سه ظاهرا درست نیست. میشه با دقت اون رو بررسی کنی؟ لطفا ساعت 1 ظهر فردا نتایج را به من گزارش بده.»

«افشین، موعد تحول پروژه 13 روز دیگر است. ما باید مطمئن شویم که در مسیر درستی قرار داریم. می دونم که تمرکز تو بر اینه که طبق جزئیات عمل کنی. من دوست ندارم این رو ازت درخواست کنم، اما مجبوریم که گزارش رو فشرده کنیم و دوتا از تحلیل ها رو بی خیال شیم. می تونی تا این تاریخ این کار رو انجام بدی؟»

«کارت عالی بود افشین! دقت بالایی داری. نیازی نیست برای انجام این وظیفه 100درصد دقت داشته باشیم، 98درصد هم کافی است. ما هم دوست داریم جایی برای هیچ خطایی نذاریم، اما ضرب العجل پروژه اجازه این کار رو نمیده. اجازه بده سارا کار خودش رو انجام بده، بدون اینکه پیشنهاد بدی چطور دقتش رو بالا ببره. ما باید طبق برنامه پیش بریم تا مشتری رو ناامید نکنیم.»

«این همون فایلی است که درخواست کرده بودیم. میشه از نظر دقیق بودن بررسیش کنی؟ ما تمام جزئیاتی رو که باید بررسی شوند، علامت گذاشتیم.»

«من داشتم گزارش لیست کالاهای موجود را بررسی می کردم و متوجه شدم تناقضی در تعداد وجود داره. فکر می کنم بعضی داده ها قید نشده اند، اما مطمئن نیستم. میشه یک نگاهی کنی و ببینی می تونی چیزی پیدا کنی یا نه؟»

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

سخن نهایی

اجازه دهید جمع بندی کنیم:

  • شیرین رقابت جو دوست دارد دست به عمل بزند و همه چیز رک و سرراست باشد.
  • امین اجتماعی واکنش خوبی به گپ زدن و همکاری نشان می دهد.
  • نگار ثبات گرا ترجیح می دهد در یک محیط آرام و بدون فشار کار کند.
  • افشین تحلیل گر نیاز به یک رویکرد منطقی و اطلاعات کامل دارد.

در محیط کار خود چه تعداد از شخصیت های بالا را می شناسید؟ مرتبه بعدی که با آن ها حرف زدید، سعی کنید شیوه برقراری ارتباط خود را تغییر دهید و از نمونه جملات بالا استفاده کنید. هر تیپ از شما تشکر خواهد کرد که با توجه به نیازهایش با او ارتباط برقرار می کنید. در عوض شما او را مجاب به همکاری خواهید کرد.

در پایان توصیه می کنیم نگاهی هم به مقاله 6 مشکل رایج تیمی و نحوه رفع آن ها به کمک تست دیسک بیاندازید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.