آیا آزمون دیسک شغل مناسب شما را مشخص خواهد کرد

1403/03/14 10:02 PM - 3 ماه قبل


از تست شخصیت شناسی دیسک اغلب کارفرمایانی استفاده می کنند که می خواهند از استخدام نیروهای مناسب مطمئن شوند یا وظایفی را در اختیار کارمندان خود بگذارند که به بهترین شکل از نحوه انجام آن بر می آیند. شما نیز می توانید در آزمون دیسک شرکت کنید، چون اطلاعاتی در رابطه با سبک های شخصیتی و ترجیحات فردی فراهم می کند که فوق العاده برای افرادی که دنبال شغل مناسب می گردند، مناسب است. اما شاید شما نسبت به این جمله ما شک داشته باشید.

شاید هم به اندازه کافی اطلاعات در رابطه با سیستم مطابقت شغلی دیسک یا پارامترهای آن ندارید تا درباره دقت یا موثربودن آن نتیجه بگیرید. اما قبل از شرکت در تست دیسک یا رد مناسب بودن آن، باید اطلاعات زیادی درباره آن و اطلاعاتی که در اختیارتان می تواند قرار دهد یا ندهد، داشته باشید. سپس می توانید تصمیم بگیرید زمان بررسی تمام گزینه های شغلی خود می خواهید از این تست استفاده کنید یا نه.

پس در این مقاله بررسی خواهیم کرد که آیا آزمون دیسک شغل مناسب شما را مشخص خواهد کرد یا نه. مقاله را با بررسی نقاط قوت این آزمون شروع خواهیم کرد، پس همراهمان بمانید. قبل از شروع توصیه می‌کنیم با شرکت در تست دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

1. تست دیسک اطلاعاتی را فراهم می کند که برای جویندگان کار بسیار مفید است

آزمون دیسک به نحوی طراحی شده است تا به صورت دقیق نقش هایی را مشخص کند که افراد بیشترین شایستگی را برای انجام آن ها دارند. وظایف و مسئولیت هایی که آن ها بیشتر از همه آمادگی پذیرش دارند و انواع محیط های کاری که می توانند در آن به موفقیت برسند.

تست دیسک شما را در یکی از 4 دسته تسلط گرا (D)، تاثیرگذار (I)، ثبات گرا (S) یا وظیفه شناس (C) قرار می دهد و اینکه به کدام دسته تعلق دارید از دیدگاه جستجوی شغل، واقعا مهم است. مثلا اگر تیپ D باشید، به این معناست که بیشتر به موقعیت های رهبری و مدیریتی علاقه دارید و از چالش هایی که این مسئولیت ها به همراه دارند، استقبال می کنید.

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

اگر تیپ I باشید، در قالب یک تیم موثرترین عملکرد را خواهید داشت. چون مهارت شما در تهییج همکاری است و می خواهید به سایرین کمک کنید به نفع تیم بدرخشند و بهترین خود باشند.

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

اگر تیپ S باشید، بیشتر از همه با قبول وظایفی احساس راحتی خواهید کرد که در آن ها بتوانید نقش تسهیل کننده یا مراقب را داشته باشید و ترجیح می دهید در یک محیط دارای سیستم و نظم کار کنید که تمام وظایف به خوبی تعریف شده اند.

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

اگر نتیجه تست دیسک شما نشان دهد تیپ C هستید، یعنی عملکرد باثباتی دارید و فردی قابل اطمینان محسوب می شوید که دقت بالایی به جزئیات دارید و به مهارت های سازمانی و حرفه ای گری خود افتخار می کنید. حالا باید متوجه شده باشید که استفاده از تیپ آزمون دیسک شما زمان جستجوی شغل بدون تردید فواید زیادی دارد. 

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

2. آزمون دیسک باعث خواهد شد بیشتر به آنچه فکر و حس می کنید، بیاندیشید

اگر شخصی از شما بخواهد بارزترین ویژگی های خود را نام ببرید، احتمالا بدون مشکل دو سه مورد را می توانید لیست کنید. اما زمانی که در آزمون دیسک شرکت می کنید، از شما خواسته می شود بالاترین لایه های روان خود را کنار بزنید تا کمی با دقت بیشتر به محتویات آن توجه کنید.

در تست شخصیت شناسی دیسک از شما سوال هایی پرسیده خواهد شد که ممکن است قبل از سوال کمی مکث کرده و به آن ها فکر کنید. از طرفی زمانی که در این حالت خوداندیشی هستید، ممکن است چیزهای جدید و جالبی درباره خود کشف کنید. زمانی که نتیجه تست را دریافت کردید، این رویکرد درون نگری را می توان ادامه داد و توجه شما حالا به تشخیص این آزمون جلب خواهد شد.

هر دانشی که این توجه زیاد و دقیق را برای شما به همراه داشته باشید، کمک خواهد کرد تا ایده آل ترین مسیر شغلی خود را بهتر ترسیم کنید.

3. تست دیسک به خوبی محک زده شده است

آیا می دانستید که نسخه ابتدایی آزمون شخصیت شناسی دیسک تقریبا یک قرن قبل توسعه یافته بود؟ در سال 1928 روانشناسی به اسم «ویلیام مالتون مارتسون» ابتدا مفهوم پایه تست دیسک را بر اساس نظریه های رفتاری و عاطفی خود شکل داد.

یک روانشناس سازمانی به اسم «والتر کلارک»، با استفاده از تلاش های مارتسون به عنوان یک قالب، اولین آزمون جامعه دیسک را در سال 1956 درست کرد. در اوایل دهه 70 تمام شرکت ها در ایالات متحده از آزمون دیسک برای ارزیابی کارمندان فعلی و آینده خود استفاده می کردند تا بتوانند مشکلات محیط کار ناشی از تضاد شخصیتی را برطرف کنند.

همانطور که می توانید بفهمید، تست دیسک و چارچوب نظری همراه آن مدت زیادی است که مورد استفاده قرار می گیرند. بودجه اختصاص داده شده به استفاده از تست های شخصیت شناسی در اکثر صنایع محدود است و آزمون دیسک اگر یک روش مقرون به صرفه با نتیجه ارزشمند نبود، خیلی وقت پیش منسوخ شده بود.

4. تست دیسک می تواند دید شما را به احتمال های جدید بگشاید

پس از انجام آزمون دیسک، مجموعه اطلاعات ارزشمندی درباره شخصیت و شایستگی های خود به دست خواهید آورد. همچنین فهرستی از مشاغلی در اختیار شما قرار می گیرد که ممکن است برای فردی با مجموعه ویژگی ها و ترجیحات مشابه شما ایده آل باشد.

ناچارا، در این فهرست مشاغلی قرار خواهند گرفت که به صورت جدی در نظر نگرفته بودید. ممکن است شامل گزینه ها و حرفه هایی شود که تا حالا نشنیده اید یا اطلاعات کافی درباره آن ها نداشتید که کنجکاوی شما را برانگیزند. اگر برای بررسی این گزینه های جالب وقت بگذارید، ممکن است حوزه شغلی را پیدا کنید که فوق العاده برایتان جذاب است. نتیجه تست دیسک جهت زندگی شما را می تواند کاملا عوض کند. مسیری که اگر در این آزمون شرکت نمی کردید، از دید شما به دور بود و احتمال آن را حتی در نظر نمی گرفتید.

زمان استفاده از تست دیسک برای پیداکردن شغل حواستان به چه چیزهایی باشد

سیستم تطابق شغلی دیسک مانند هر تست شخصیت شناسی دیگر محدودیت های خود را دارد. این تست به خصوص دو نقطه ضعف دارد که باید از آن ها آگاه باشید.

1. آزمون دیسک تمام جنبه های شخصیتی شما را نمی تواند ارزیابی کند

توسعه و نمود شخصیت شما همیشه تحت تاثیر تجربه هایتان در زندگی قرار دارد، خواه آسیب زننده، روحیه بخش یا چیزی بین این دو باشد. این تجربه های شخصی است که باعث می شوند هر فردی شخصیت منحصر به فرد خود را داشته باشد و بنابراین هیچ کس دقیقا شبیه به دیگری نخواهد بود.

شما ممکن است مجموعه ویژگی های شخصیتی محوری داشته باشید که شما را تیپ D، I، S یا C نشان دهند. اما خصوصیات فردی و شخصیتی شما متعدد و فوق العاده زیاد خواهد بود و هیچ تست شخصیت شناسی به طور کامل نمی تواند انواع تیپ ها را شناسایی کند و بسنجد.

تست دیسک علم یقین و بدون اشکال نیست، بنابراین نمی تواند ویژگی های قطعی که شما را کمی متفاوت (یا حتی بیشتر از کمی متفاوت) با تیپ دیسکتان نشان می دهند، تشخیص دهد. ویژگی هایی که در نظر گرفته نمی شوند ممکن است با بعضی از شغل هایی که تست دیسک شما پیشنهاد می دهد باید در نظر بگیرید، تضاد داشته باشند. اگر بعضی از حرفه های پیشنهاد شده به شما احساس ناراحتی یا نارضایتی می دهند، احتمالا باید به حس خود اعتماد کنید و دنبال شغل دیگری باشید.

2. تست دیسک شور و علاقه را نمی سنجد

آزمون دیسک می تواند با دقت بخشی از ویژگی های غالب شما را بسنجد. اما قادر به سنجش مقدار شور و علاقه شما نیست. شور و علاقه ای که ممکن است انگیزه بخش شما برای انتخاب شغل هایی باشد که ظاهرا متفاوت با آنچه است که نتیجه تست دیسک شما پیشنهاد می کند باید انجام دهید.

فرض کنیم تیپ دیسک شما D تشخیص داده شده است. به عبارت دیگر میل به قبول مسئولیت انگیزه بخش شما خواهد بود و امیدوارید همانطور که شهرت شما بابت جسور بودن و گرفتن ابتکار عمل به دست افزایش می یابد، جاه و مقام به دست آورید.

اما فرض کنیم که شغل رویایی شما چیزی است که در حالت عادی به تیپ های I و S پیشنهاد می شود. فرض کنیم که دوست دارید یک مددکار اجتماعی، معلم، محیط بان یا دانشمند شوید. در این شرایط باید چکار کنید؟ در این مواقع نباید فکر کنید نتایج تست دیسک اشتباه است، فقط به این علت که از نتیجه آن راضی نیستید. اما در همان حین نیز نباید اهداف بلندمدت خود در زندگی را تنها به دلیل نتیجه یک تست شخصیت شناسی، رها کنید.

بدون توجه به آنچه نتیجه تست دیسک شما می گوید، اگر شور و علاقه بالایی دارید، باید پیش بروید و رویای خود را تعقیب کنید. اما باید این کار را با هوشیاری و آگاهی کامل از چالش هایی که پیش رویتان است، انجام دهید. نباید اجازه دهید نتایج آزمون دیسک تخیل شما را محدود کند. از طرفی هم نباید اجازه دهید تخیلتان بدون توجه به نتیجه این تست، هرجا خواست برود.

سخن نهایی

تست های شخصیتی برای این طراحی نشده اند که تمام علایق و تمایلات شما را کشف کنند. انسان ها به قدری متفاوت و پیچیده هستند که ارزیابی و سنجش آن ها تا این حد وجود ندارد. تست های شخصیت شناسی مانند تست دیسک به شما کمک می کنند اطلاعات بیشتری از شخصیت خود به دست آورید.

این تست ها درهای مخفی را به روی شما می گشایند تا بتوانید راحت تر معمای درون خود را حل کنید. از طرفی پاسخ هایی درباره سوال هایی که همیشه درباره افکار، احساسات، انگیزه ها و ترجیحات خود داشته اید، فراهم می کنند. به عبارت دیگر سوال هایی درباره اینکه چرا اینطور هستید.

اگر در تست دیسک شرکت کنید و با دقت نتایج آن را مورد بررسی قرار می دهید، به خودآگاهی و خود ادراکی بیشتری خواهید رسید. شما می توانید به اطلاعاتی دست یابید که کمک خواهند کرد حوزه جستجوی شغل خود را بسته به وضعیتی که دارید، وسعت بخشید یا محدود کنید.

آزمون دیسک ممکن است کمک کند بهترین شغل مناسب خود را پیدا کنید یا حتی نکنید. اما حداقل اکثر اوقات شما را در جهت مسیر صحیحی قرار می دهد که خود آن به اندازه کافی باعث می شود این تست فوق العاده مفید باشد.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.