چطور آزمون دیسک می تواند برای کارجویان مفید و مضر باشد

1403/03/20 7:50 PM - 3 ماه قبل


اگر دنبال شغل رویایی خود یا مسیر شغلی ایده آلتان می گردید یا فقط می خواهید بدانید بهترین گام بعدی که باید بردارید چیست، تست دیسک می تواند به شما کمک کند. دیسک یک تست شخصیت شناسی نسبتا ساده است که به شما می گوید چطور در محیط کار وظایف خود را بهتر می توانید پیش ببرید و با سایرین تعامل داشته باشید.

بنابراین، این تست می تواند مشخص کند در چه شغل هایی بهترین عملکرد را خواهید داشت و کدام حرفه ها مناسب شخصیت شما نیستند. با توجه به این دانش، شما می توانید در جستجوی وظایف و شغل هایی باشید که بهتر با شخصیتتان تناسب داشته باشند.

گرچه استفاده از آزمون دیسک زمان کاریابی یک عیب بالقوه دارد. چون این تست نشان می دهد کدام شغل مناسب شخصیت شماست، به راحتی ممکن است توجه خود را تنها معطوف به یک نوع شغل کنید. در این مقاله می گوییم که چطور آزمون دیسک می تواند برای کارجویان مفید و مضر باشد. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع توصیه می‌کنیم با شرکت در تست دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

تست دیسک از چه نظر برای کارجویان مفید است؟

زمانی که در حال بررسی شغل هایی هستید که ممکن است مناسب شما باشند، آگاهی از نقاط قوتتان و سبک کاری شما بسیار مفید خواهد بود. با آنکه هر تست بررسی تناسب شغل با شخصیت ارزش خود را دارد، آزمون دیسک به خصوص به دلایل زیر برای کارجویان مفید است.

1. ساده است

آزمون دیسک شخصیت افراد را در 4 دسته کلی به اسامی تسلط گرا (D)، تاثیرگذار (I)، ثبات گرا (S) و وظیفه شناس (C) قرار می دهد. اکثر افراد در یکی از این دسته ها امتیاز بالایی می گیرند، اما برخی همچنین یک تیپ ثانویه دارند که به نوعی مناسب شخصیتشان است. تست دیسک در مقایسه با تست MBTI که 16 تیپ دارد یا پیچیدگی های تست اینیتاگرام، ساده است.

2. مخصوص محیط کار است

آزمون دیسک به ویژه برای استفاده در محیط کار و مباحث شغلی طراحی شده است. بنابراین جای فکر ندارد که از آن باید در مسیر کاریابی خود استفاده کنید. با آنکه هیچ تست شخصیت شناسی نمی تواند همه چیز را درباره اینکه چطور یک کار خاص را انجام می دهید بگوید، تست DISC اطلاعات مفیدی درباره اینکه چطور دوست دارید کار کنید در اختیارتان می گذارد. از جمله:

  • با انجام چه وظایفی احساس راحتی می کنید.
  • سبک طبیعی کار شما (مثلا عملکرد بهتری در یک تیم دارید، قدرت بالایی در شبکه سازی دارید، مشکلات را تحلیل و رفع می کنید و غیره)؛
  • چطور با سایرین ارتباط برقرار می کنید.
  • سیستم های با جزئیات را ترجیح می دهید یا نگاهتان به کلیت ماجرا و تصویر بزرگتر است.
  • بیشتر دوست دارید مجموعه استانداردها و رویه های خاصی را دنبال کنید یا ابتکار داشته باشید.
  • بیشتر با سایرین همکاری می کنید یا رقابت جو هستید.
  • بهتر است تنها کار کنید یا در یک گروه یا به عنوان یک رهبر فعالیت داشته باشید.

این اطلاعات کمک می کنند شغل هایی را شناسایی کنید که با سبک کاری شما همخوانی داشته باشند و از زنگ خطرهایی خبر داشته باشید که ممکن است نشان دهند کدام شغل مناسب شما نیست.

برای شناخت سایر فواید این تست مقاله چطور با هر تیپ دیسک ارتباط برقرار کنید را مطالعه کنید.

3. کمک می کند تا در مسیر صحیح قرار بگیرید

یک تست دیسک خوب نه تنها تیپ شخصیتی شما را مشخص خواهد کرد، بلکه همچنین فهرستی از مسیرهای شغلی احتمالی را در اختیارتان قرار می دهد که احتمالا مناسب تیپ شما خواهند بود. مثلا اگر فردی در تست دیسک امتیاز بالایی در تیپ D بگیرد، فهرستی از شغل هایی به او پیشنهاد خواهد شد که شامل کار در محیط های با جنبش و بالا و ذهنیت می توانم انجام دهد می شوند، مانند فروش، بازاریابی و مدیریت.

گاهی شغل رویایی شما در این فهرست قرار ندارد. اشکالی ندارد و به این معنا نیست که نمی توانید رویای خود را تعقیب کنید. اما حداقل می دانید با چه موانعی روبرو خواهید شد و چطور می توانید از نقاط قوت خود برای غلبه بر آن ها استفاده کنید. از طرفی فهرستی از مسیرهای شغلی جایگزین دریافت خواهید کرد که ممکن است بیشتر مناسب شخصیت شما باشند. اگر مطمئن نیستید که می خواهید با زندگی خود چکار کنید، شرکت در تست دیسک در اختیار شما اطلاعات لازم و جهت مناسب را قرار می دهد.

معایب استفاده از آزمون دیسک برای کاریابی چیست؟

با آنکه تست دیسک ابزاری مفید برای کاریابی است، اما باید بعضی از معایب بالقوه آن که در زیر توضیح می دهیم، آشنا شوید.

1. ممکن است خود را محدود به دسته بندی های خاصی کنید

اگر مراقب نباشید، به راحتی ممکن است پس از شرکت در آزمون دیسک فقط به یک شغل خاص توجه کنید. مثلا اگر امتیاز بالایی در تیپ C این تست بگیرید، ممکن است به صورت خودکار شغل هایی که شامل کارکردن با داده ها یا اعداد می شوند، در نظر نگیرید. اما الزاما نمی خواهید بگویید که «اوه، من این کار را نمی توانم انجام دهم چون با تیپ من سازگاری ندارد.»

چون ترجیح ذاتی نسبت به بعضی از وظایف دارید، به این معنا نیست که در انجام وظایف دیگر نمی توانید موفق ظاهر شوید. نتیجه تست دیسک شما را باید در مسیر شغلی ایده آلتان هدایت کند، نه اینکه یک عامل محدودکننده باشد که باعث شود احساس محدودیت کنید. مهم است که با ذهنی باز تمام گزینه های خود را در نظر بگیرید، حتی آن هایی که در نگاه اول متناسب با تیپ شما به نظر نمی رسند.

2. کارفرمایان نیز ممکن است شما را محدود کنند

برخی کارفرمایان از تست دیسک یا دیگر تست های شایستگی شغلی ممکن است برای بررسی صلاحیت نامزدهای شغلی برای موقعیت های شغلی آزاد استفاده کنند. یعنی نتیجه آزمون DISC شما ممکن است باعث شود یک کارفرما تشخیص دهد مناسب انجام یک شغل نیستید، چون عقیده دارد فردی با تیپ شما مناسب آن نقش یا وظیفه خاص نیست.

بنابراین احتمالا تصمیم بگیرید که نتیجه تسک دیسک خود را در مصاحبه شغلی اعلام نکنید یا در رزومه خود نیاورید. به عقیده ما هیچ تست شخصیت شناسی نباید برای انتخاب نامزدهای شغلی در فرایند استخدام استفاده شود.

بلکه، این تست ها باید به کارفرمایان کمک کنند نقاط قوت کارجویان را درک کنند و بفهمند چه وظایف، شغل یا دپارتمانی ممکن است مناسب شخصیت آن ها باشند. نتایج آزمون شما باید مشخص کند شما در محیط کار جدید خود چطور به بهترین شکل خواهید درخشید، نه اینکه بهانه ای برای این باشد که فرصتی برای کارکردن نداشته باشید. گرچه تمام کارفرمایان چنین باوری ندارند، بنابراین مهم است از این عیب بالقوه آزمون دیسک مطلع باشید.

توصیه می کنیم کارفرمایان برای استفاده مفید از این تست مقاله چطور به کمک تست دیسک مهارت های کارمندان خود را افزایش دهید تا انگیزه بیشتری داشته باشند را مطالعه کنند.

3. ممکن است جنبه شخصی شخصیت را فراموش کنید

با آنکه تست دیسک گزینه ای ایده آل برای توسعه محیط کار و جستجوی شغل شماست، نباید به اشتباه اسیر این تفکر شوید که تیپ دیسک شما تنها چیزی است که درباره مسیر شغلی خود باید از آن اطلاع داشته باشید. شخصیت شما چیزی بیشتر از مجموعه ای مهارت ها و شایستگی ها است، چون شما تمام وجود خود را صرف یک شغل می کنید.

به عبارت دیگر رضایت شغلی و موفقیت بیشتری خواهید داشت اگر از این تست به عنوان تکه ای از یک پازل استفاده کنید. بهترین روش استفاده از آزمون دیسک ترکیب آن با سایر تحقیقات شما است، مانند بررسی مسیرهای شغلی متفاوت و گفتگو با افرادی که در حوزه مطلوب شما فعالیت می کنند.

از طرفی با آنکه تست دیسک ابزار عالی است، ملزم به فقط استفاده از آن نیستید. شاید خواسته باشید در مسیر کشف شخصی خود از سایر ابزارهای خودشناسی و شخصیت شناسی نیز استفاده کنید، چون هر کدام رویکرد اندکی متفاوت نسبت به ارزیابی شخصیت دارند. بنابراین با شرکت در بیشتر از یک تست شخصیت شناسی می توانید اطلاعات بیشتری برای استفاده در اختیار داشته باشید. به همین علت توصیه می کنیم نگاهی به انواع تست شخصیت شناسی تست و تایپ بیاندازید و با شرکت در آن ها خود را جامع تر بشناسید.


شخصیت شناسی توسعه فردی مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.