چطور از آزمون دیسک برای برنامه ریزی شغلی هوشمندانه تر استفاده کنید

1403/03/21 11:35 PM - 4 ماه قبل


پیداکردن حرفه صحیح و مناسب شخصیت ما سخت است. زمانی که تصمیم دارید شغل خود را شروع کنید، احساس می کنید که یک میلیون گزینه دارید اما اصلا نمی دانید چطور مسیر شغلی درست را برای خود پیدا کنید. زمانی که در کنار آن هزاران منبع شغلی، متخصص و تست های موجود در محیط آنلاین را قرار دهید، سخت تر می توانید تشخیص دهید کدام شغل بهترین گزینه است.

در حقیقت، پیداکردن حرفه ای که از آن لذت ببرید، الزاما نباید پیچیده باشد. اگر بتوانید تمرکز خود را روی جنبه های اصلی شخصیت خود بگذارید، می توانید گزینه ها را محدود کنید و به صورت واضح بدانید کدام نوع شغل ها بیشتر از همه مناسب شما هستند.

برای آگاهی از شخصیت خود در محیط کار و پیداکردن شغل ایده آل برای تیپ شخصیتی خود، در این مقاله می گوییم چطور از تست دیسک به نفع خود استفاده کنید. قبل از شروع توصیه می‌کنیم با شرکت در تست دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

تست دیسک چیست؟

اگر سایت تست و تایپ را بررسی کنید، با مجموعه ای از تست های شخصیت شناسی روبرو خواهید شد تا با استفاده از آن ها اطلاعات بیشتری از مهارت ها، نیازها، نقاط قوت و انگیزه های خود داشته باشید. این آزمون های شخصیت شناسی همگی زمانی که می خواهید اطلاعات بیشتری از خود، روابطتان و حرفه تان داشته باشید، مزایایی دارند.

 اما در کنار یک تست تشخیص تناسب شغلی (که باید همیشه برای برنامه ریزی شغلی خود از آن استفاده کنید)، تست دیسک در اختیار شما اطلاعات بیشتری قرار می دهد که ممکن است زمان اندیشیدن به حرفه مناسب خود، به آن ها فکر نکرده باشید.

خلاصه بگوییم، آزمون دیسک شما را در یکی از 4 تیپ تسلط گرا (D)، تاثیرگذار (I)، ثبات گرا (S) و وظیفه شناس (C) قرار می دهد. اکثر افراد یک یا دو تیپ از این تیپ ها را دارند. مثلا شما ممکن است یک تیپ تاثیرگذار باشید و خصوصیات ثانویه شما شبیه به شخصیت های ثبات گرا باشد و سبک شما I/s باشد. به طور کلی این تست 12 سبک دارد اما مهمترین چیزی که باید درباره خود بدانید تیپ اصلی تان است که D، I، S یا C خواهد بود.

زمانی که بحث برنامه ریزی شغلی به میان می آید، سادگی این 4 سبک باعث خواهد شد اطلاعات فوری از تیپ شخصیتی خود و نوع شغل هایی داشته باشید که ایده آل شما خواهند بود. خود آزمون دیسک کوتاه است و به سرعت می توانید آن را انجام دهید. فقط به احساس خود اعتماد کنید و به سوال ها بر اساس غریزه خود جواب دهید تا اینکه درباره هر کدام خیلی فکر کنید.

چه چیزی باعث می شود تست دیسک خاص باشد؟

بدون تردید آزمون دیسک به شما کمک خواهد کرد نقاط قوت، چالش ها و ارزش هایی که در اولویت می گذارید درک کنید، همانطور که اکثر تست های شخصیتی چنین اطلاعاتی را می دهند. اما ویژگی خاص تست DISC این است که بیشتر از سایر تست ها مناسب موقعیت خاصی است.

به جای اینکه این تست روی شما با یک تیپ خاص برچسب بزند، به شما می گوید که چطور در موقعیت ها و محیط های خاص ممکن است رفتار کنید. مثلا ممکن است زمانی که به تیم یک پروژه با حساسیت زمانی محول شده است، با سرعت بالا و بدون حاشیه کار خود را انجام دهید که چنین ویژگی هایی خاص افراد با تیپ D است.

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

اما زمانی که با اعضای جوان تیم خود کار می کنید، ممکن است بیشتر تعامل داشته باشید و بخواهید آن ها را راهنمایی کنید (خصوصیات تیپ S). همه افراد می توانند رفتار تمام سبک های دیسک را از خود نشان دهند و تغییر رفتار شبیه به تیپ های دیگر به این معنا نیست که شخصیت اصلی شما عوض خواهد شد.

اما اگر سعی کنید مدت طولانی رفتاری را در پیش بگیرید که با تیپ غالب شما همخوانی ندارد، احساس خستگی می کنید. نتیجه تست دیسک نقش یک ابزار ارزشمند را دارد که شما را راهنمایی می کند که چطور در تیم ها، محیط ها و موقعیت های شغلی مختلف و نه فقط حرفه های گوناگون، واکنش نشان می دهید. با توجه به این توضیحات، نتیجه آزمون دیسک شما از 4 نظر برای تصمیم گیری هوشمندانه تر در انتخاب شغل، مفید خواهد بود.

1. محیط کار ایده آل خود را انتخاب کنید

بخشی از درک نقاط قوت و توانایی های منحصر به فرد شما همچنین به معنای درک نوع محیط های کاری است که بیشتر از همه می پسندید. تست دیسک در اختیار شما اطلاعات فوری قرار می دهد که چطور دوست دارید در موقعیت ها و محیط های خاص رفتار کنید که از این اطلاعات می توانید برای انتخاب بهتر شغل های مناسب خود استفاده کنید.

مثلا تیپ شخصیتی تاثیرگذار (I)، بیشتر از همه احتمال دارد که از کار در محیط های اجتماعی و با حجم ارتباط بالا لذت ببرد، مانند شغل هایی که باید با مشتری روبرو شد و کار در یک گوشه اتاق و دور از همه خوشایند این تیپ ها نیست. فرد با تیپ شخصیتی C احتمالا از تنها کارکردن لذت بیشتری می برد تا بتواند مسئولیت کارهای خود را بپذیرد و بر اهداف خود تمرکز کند و ترجیح او این نیست که به روابط با سایر افراد توجه کند.

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

در طول مصاحبه های شغلی سوال هایی درباره فرهنگ شرکتی که قرار است در آن کار کنید بپرسید. مانند «چقدر از کارها باید به صورت تیمی و چه مقدار انفرادی انجام شوند؟» یا «چطور معمولا در تیم ها ارتباط برقرار می کنید؟» این سوال ها کمک خواهد کرد متوجه شوید محیط کار موردنظر با تیپ دیسک شما همخوانی دارد یا نه.

2. متوجه شوید چطور در موقعیت های شغلی مختلف واکنش نشان می دهید

یکی از سخت ترین چیزهایی که باید درباره خود کنید این است که از قبل بدانید چطور احتمال دارد در موقعیت های مختلف واکنش نشان دهید. بدون تردید، با نگاه به گذشته می توانید بفهمید چرا بعضی کارهای خاص نتیجه بخش بوده اند یا نبوده اند، اما آگاهی زودتر از آنچه که احتمالا با آن درگیر می شوید به شما کمک می کند از فعالیت در محیط های کاری که برایشان چالش برانگیز خواهند بود یا مستقیما دردسر می شوند، خودداری کنید.

تست دیسک یک راهنمای ساده برای شرح نوع رفتار شما در محیط کار و تیم ها خواهد بود. مثلا نتیجه این تست مشخص می کند که آیا بیشتر دوست دارید از اختلاف ها خودداری کنید، ویژگی که بین افراد با تیپ S شایع است یا با کار در محیط های رقابتی و محیط های گاهی با اختلاف فراوان مشکلی ندارید، مانند افراد با تیپ D. شما باید شغلی را انتخاب کنید که بیشترین شانس را برای موفقیت در آن داشته باشید و خود واقعی تان بتواند در آن بدرخشد.

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

3. همکاران رویایی خود را پیدا کنید

تست دیسک همچنین این اطلاعات را در اختیارتان قرار می دهد که چطور با سایرین در محیط کار همکاری می کنید. چنین اطلاعاتی کمک می کند زمان انتخاب فرهنگ یک محیط کار هوشمندانه تر عمل کنید و درک کنید چه نوع محیط های کاری را بیشتر از همه دوست خواهید داشت و از کدام ها باید خودداری کنید.

مثلا افراد با تیپ I اولویت را تعامل های اجتماعی با سایرین می گذارند، در حالیکه تیپ های D و C اغلب ترجیح می دهند تنها کار کنند. به عبارت دیگر، تیپ های تاثیرگذار (I) بیشتر احتمال دارد در تیم های اجتماعی با فرصت های فراوان برای همکاری در پروژه ها، دور هم جمع شدن پس از کار، فعالیت های تیم سازی و به اشتراک گذاری ایده ها موفق شوند.

افراد با تیپ C احتمالا عکس آن را ترجیح خواهند داد. بنابراین مثلا قبل از اینکه بخواهید قبول کنید در خانه کاری را انجام دهید، مهم است به تعامل های ایده آل خود با همکارانتان فکر کنید.

4. درباره سبک رهبری خود اطلاعات به دست آورید

حتی اگر تازه حرفه خود را شروع کرده باشید، تست دیسک اطلاعات ارزشمندی درباره سبک رهبری شما و اینکه تجربه داشتن مسئولیت بیشتر در آینده از نظرتان چطور است، در اختیارتان می گذارد. مثلا افراد با تیپ S ممکن است برای دستور دادن و وضع اهداف برای تیم چالش داشته باشند.

بنابراین زمانی که شغل خود را انتخاب می کنید، دنبال سازمان هایی باشید که اولویت را بر برنامه های توسعه و یادگیری می گذارند تا کمک کنند برای هر نقش رهبری که ممکن است در آینده داشته باشید، بهتر آماده شوید. اگر تیپ D یا I هستید، می توانید شغل خود را با این اطمینان شروع کنید که مسئولیت های رهبری و مدیریتی را قبول خواهید کرد.

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

از آزمون دیسک به عنوان ابزاری برای برنامه ریزی شغلی بهتر استفاده کنید

انتخاب شغل گاهی ترسناک است. اما با آگاهی از تیپ دیسک خود می توانید برنامه ریزی شغلی خود را مطمئن تر و هدفمندتر پیش ببرید. بنابراین می توانید با خودباوری و خود اطمینانی با کارفرمایان بالقوه خود در ارتباط باشید، مصاحبه های شغلی را پیش ببرید و وظایف آینده خود را انجام دهید. زمانی که مطمئن باشید که شغل موردنظر ایده آل شما است، بدون تردید آن را انتخاب خواهید کرد.

از طرفی اگر می خواهید اطلاعات بیشتری از شخصیت خود داشته باشید، از تست دیسک همراه سایر تست های خود شناسی استفاده کنید. اگر می خواهید شغل رویایی خود را پیدا کنید، با شناخت بیشتر و بهتر خود شروع کنید و به تیپ واقعی تان پایبند باشید.


شخصیت شناسی توسعه فردی شرح شغل مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.