چطور هر تیپ مایرز بریگز می تواند نقاط قوت خود را توسعه ببخشد - قسمت اول

1403/03/25 11:10 PM - 2 ماه قبل


تا حالا احساس کرده اید که دچار رکود و یکنواختی شده اید؟ مانند اینکه استعداد و مهارت داشته باشید، اما بخواهید فراتر از آن ها رشد کرده و چیزی جدید را امتحان کنید؟ ما در زندگی عادات، روزمرگی، شغل و سبک های زندگی را انتخاب می کنیم که متناسب با نقاط قوتمان باشند (حداقل اکثر ما). اما گاهی متوجه می شویم که اندکی احساس رکورد می کنیم، اینکه نیاز داریم از دایره امن خود بیرون آییم. بنابراین این مقاله را به همین موضوع اختصاص داده ایم. اینکه بگوییم هر تیپ شخصیتی مایرز بریگز چطور می تواند رشد کند، توسعه یابد و سازگارتر شود. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ شخصیتی ISTJ

به عنوان تیپ شخصیتی ISTJ، شما نقطه اتکا و مهم پروژه های اطرافتان هستید. شما شخصیتی عملگرا، منطقی، متمرکز به جزئیات و جدی دارید. اما گاهی دچار یکنواختی و رکورد می شوید. زندگی تا حدی بیش از حد یکنواخت می شود که کمی احساس بی حوصلگی و شاید آشوب طلبی می کنید.        

گاهی چیزی که نیاز دارید اندکی استقبال و پذیرش، تغییر و رشد جنبه شهودی شخصیتتان است. شما شخصیت غالب حسی دارید، یعنی تمام چیزهای شهودی را زیر قالی پنهان می کنید، چون خوشایند نیستند. همچنین گزینه هایی را که غیرقابل پیش بینی، ناشناخته و غیرعادی به نظر برسند، رد می کنید. اما برای سازگارتر بودن باید قالی را کمی بالا بیاورید و اندکی با شهود خود و حس عمل کردن ناگهانی و بدون فکر و تجربه چیزهای جدید و ریسک کردن، بازی کنید. شاید بپرسید چطور؟ اجازه دهید کمی احتمال ها را بررسی کنیم:

  • با چیزهای کوچک شروع کنید: سعی کنید یک وظیفه روزمره را اندکی تغییر دهید تا ببینید چه احساسی دارید. گاهی انتخاب یک مسیر جدید برای رسیدن به اداره یا تغییر نظم میز کارتان کمک می کند احتمال های جدید را بررسی کنید.
  • به غریزه خود اعتماد کنید: زمانی که باید تصمیم بگیرید، کمی مکث کنید و ببینید شهودتان چه چیزی می گوید، حتی اگر انتخاب شما پیروی از یک مسیر آشنا باشد. تایید و شناخت این ندای درونی اولین گام برای اعتماد بیشتر به آن است.
  • برای وقت آزاد برنامه ریزی کنید: شاید مخالف عقل سلیم به نظر برسد، اما برای فردی که از برنامه ریزی لذت می برد، فکرنکردن به زمانی که برای آن برنامه ندارد راهی مطمئن برای امتحان خودجوش عمل کردن است. از این زمان برای انجام فعالیتی استفاده کنید که برای آن برنامه ای نداشتید.
  • از تجربه های جدید استقبال کنید: دعوت به انجام چیزی را که در حالت عادی رد می کنید، بپذیرید یا سرگرمی جدیدی را با هیچ هدفی جز لذت بردن از آن، امتحان کنید.
  • به موفقیت های خود در گذشته فکر کنید که شروعشان اندکی ترسناک بوده است: به خودتان دورانی را یادآوری کنید که یک موقعیت برنامه ریزی نشده یا غیرمنتظره نتایج مثبتی داشته است. انجام آن کمک می کند در موقعیت های نامطمئن احساس مثبت تری داشته باشید.

این تیپ ها در حالت ناسالم خود ویژگی های زیر را دارند:

تیپ شخصیتی ISFJ

به عنوان تیپ شخصیتی ISFJ، تمام هدف شما در زندگی این است که دنیای خود را به مکانی آرامش بخش تر، هماهنگ تر و قابل پیش بینی تر تبدیل کنید. فنجان ها و بشقاب های خانه شما همگی نظم دارند. دستمال سفره های خود را مرتب تا کرده اید. قهوه صبح شنبه خود را با دوست همیشگی، در مکان همیشگی و هر هفته میل می کنید.

اما باید بدانید گاهی داشتن این همه نظم و روتین مانند این است که بخش دیگری از خود را خفه کنید. آن قسمت از شما که دوست دارد چیزی عمیق تر و شاید بحث برانگیزتر را امتحان کند. بخشی از شما که شاید بخواهد رها کند. اگر چنین احساسی دارید، شاید بهتر باشد چیزهای زیر را امتحان کنید:

  • فعالیت های خلاقانه انجام دهید: فعالیت هایی را در پیش بگیرید که اجازه دهند خلاقیت خود را ابراز کنید مانند نقاشی، نویسندگی یا موسیقی
  • به شهود خود اعتماد کنید: افراد با تیپ شخصیتی ISFJ به واسطه واقع گرایی خود شناخته می شوند، اما همچنین یک جنبه شهودی قدرتمند دارند. زمان تصمیم گیری، کمی مکث کنید تا در کنار استدلال های منطقی خود به شهودتان نیز گوش کنید. ممکن است منجر به تصمیم گیری های هیجان انگیزی شود.
  •  چیزهای جدید یاد بگیرید: در کلاس یا کارگاه هایی درباره موضوعاتی که باعث شوند از منطقه امن خود خارج شوید شرکت کنید، مانند فلسفه که آن قسمت از وجود شما را درگیر می کند که تشنه عمق و تعامل عمیق است.
  • به برنامه های خود انعطاف دهید: با آنکه برنامه ریزی نقطه قوت شماست، سعی کنید به برنامه های خود انعطاف دهید. به نحوی که برای وظایف خاصی برنامه نداشته باشید و اجازه دهید روزتان به صورت طبیعی پیش برود. انجام آن کمک می کند با نااطمینانی و خودجوش عمل کردن راحت تر باشید.

به کمک مقاله زیر تیپ خود را بهتر تشخیص دهید:

تیپ شخصیتی INTJ

اگر تیپ شخصیتی INTJ دارید، احتمالا فکر می کنید که زندگی مانند یک تخته شطرنج است. هر حرکت هدفمند است. هر تصمیم باید هدفی را دنبال کند. شما شخصیتی برنامه ریز و باهوش هستید که همیشه به تصویر بزرگتر ماجرا توجه می کند. هیچ کس نمی تواند از نظر داشتن رویای درونی در سطح شما باشد، رویایی که باعث می شود همیشه برنامه ریزی کرده و گام های بعدی خود برای حرکت به سمت آینده را ترسیم کنید.

اما گاهی بیش از حد اسیر برنامه ریزی، پیش بینی، نتیجه گیری و ترسیم راهکارها می شوید که احساس می کنید در لحظه حضور ندارید. انگار دستان و پاهای شما از مغزتان آویزان هستند اما احساس می کنید حواس خود را از دست داده اید.

چطور می توانید بیشتر در زمان حال باشید؟ چطور می توانید توقف کنید، نفس بکشید و از زیبایی جهان اطراف خود لذت ببرید؟ چون گاهی زندگی را کمتر باید جدی گرفت و بیشتر از آن لذت برد. با توجه به نکات زیر بیشتر می توانید متوجه بدن خود و لحظه حال باشید:

  • تمرین های ذهن آگاهی انجام دهید: روز خود را با مدیتیشن، تمرین های تنفس عمیق و یوگا شروع و تمام کنید. چون کمک می کنند با لحظه حال در ارتباط باشید. این تمرین ها آگاهی شما از احساسات فیزیکی خود و محیط اطرافتان را افزایش می دهند.
  • برای گذراندن وقت در طبیعت برنامه ریزی کنید: حتما برای وقت گذرانی منظم در طبیعت برنامه ریزی کنید، خواه پیاده روی در پارک، قدم زدن در جنگل باشد یا فقط نشستن کنار برکه یا دریاچه. محیط طبیعت تمام حواس پنجگانه شما را تحریک کرده و شما را تشویق می کند بیشتر به زمان حال توجه کنید و در ارتباط با آن قرار بگیرید.
  • یک سرگرمی فیزیکی را شروع کنید: فعالیت فیزیکی جدیدی را شروع کنید که تمام توجه شما را بخواهد مانند صخره نوردی، هنرهای رزمی یا رقص. این فعالیت ها نه تنها تناسب اندام شما را بهتر می کنند، بلکه همچنین از دنیای داخل ذهن خود بیرون می آیید و بیشتر در ارتباط با حواس و میل ناگهانی خود برای انجام چیزی قرار می گیرید.
  • جا برای انجام کارهای خودجوش داشته باشید: به خودتان اجازه دهید وقت برای امتحان چیزی جدید بدون برنامه ریزی را داشته باشید. مانند رفتن به یک رستوران جدید یا امتحان یک مسیر جدید برای رسیدن به محیط کار. فرصت امتحان تجربه های برنامه ریزی شده را به خود بدهید، چون کمک می کنند کنترل را رها کرده و در زمان حال زندگی کنید.

این تیپ ها را به کمک مقاله زیر بیشتر بشناسید:

تیپ شخصیتی INFJ

اگر تیپ شخصیتی INFJ دارید، اغلب شما را به عنوان نادرترین و مرموزترین تیپ شخصیتی توصیف می کنند. شما حس همدلی و شهود عمیقی دارید که اجازه می دهد سایرین را در سطحی درک کنید که اکثر افراد حتی متوجه آن نمی شوند. شما از اندیشیدن درباره آینده، توجه به دیدگاه های مختلف، درگیر شدن با مشکلات پیچیده ای که افراد با آن روبرو هستند و کمک به سایرین برای آگاهی از عواطف خود لذت می برید.

اما دقت کنید که گاهی تمام این بینش ها، عیب یابی، همدلی و تجسم آینده باعث می شود که احساس کنید در لحظه زندگی نمی کنید. ممکن است احساس کنید که اسفنج دلسوزی هستید که راه می رود و حرف می زنید. شاید هم احساس کنید مغزی هستید که دست و پا در آورده است (درست حدس زدید مانند پسر خاله شما که تیپ INTJ دارد).

گاهی فقط می خواهید رها کنید، هوای آزاد را نفس بکشید و فکر نکنید، بلکه فقط در لحظه حال و کاملا زنده باشید. برای رسیدن به این هدف از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • با طبیعت ارتباط برقرار کنید: برای رفتن به جاهایی که روح شما را نوازش می کنند، برنامه ریزی منظم داشته باشید. خواه به معنای استراحت در ساحل دریا، قدم زدن در جنگل باشد یا در سکوت نشستن در باغ. این تجربه ها شما را در ارتباط با زمان حال قرار می دهند و همچنین خلاقیتتان را بهبود می بخشند.
  • همراه با سرگرم شدن تحرک داشته باشید: فعالیت فیزیکی پیدا کنید که کمتر شبیه به ورزش باشد و بیشتر شبیه به لذت خالص به نظر برسد. شاید بخواهید طوری در اتاق نشیمن خود برقصید که انگار هیچ کس به شما نگاه نمی کند یا به یک باشگاه ورزشی بپیوندید. زمانی که از این فعالیت ها لذت ببرید، به صورت طبیعی در ارتباط با بدن و لحظه حال خواهید بود.
  • فضایی را برای آرامش پیدا کنید: جایگاه مقدس کوچکی در خانه خود برای مدیتیشن، یوگا یا فقط وقت گذرانی و نفس کشیدن پیدا کنید. حتی اگر روزانه چند دقیقه در این منطقه آرامش بخش باشید، تفاوت زیادی ایجاد کرده و کمک می کند به ذهن آگاهی و توجه به زمان حال برسید.
  • خلاقیت خود را جاری کنید: نقاشی کنید، مجسمه بسازید یا حتی گیتار قدیمی خود را بردارید یا فقط از غرایز خود پیروی کنید. درگیر فعالیت های خلاقانه شدن راهی عمیقا مفید و درمان بخش برای برقراری ارتباط با خودتان است و اینکه کمی از نظر ذهنی آرام شوید و از آن همه اندیشیدن، کمک کردن و همدلی کردن، فاصله بگیرید.

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تیپ شخصیتی INTP

اگر تیپ شخصیتی INTP دارید، احتمالا احساس می کنید ذهن شما هزارتویی از افکار، نظریه ها یا احتمال های بی پایان است. شما در دنیای احتمال ها و اینکه اگر فلان شود چی خواهد شد، زندگی می کنید. جهانی که در آن هر سوال به سوال دیگری ختم می شود و هر پاسخ فقط شروع پازل جدیدی برای حل کردن است.

اما در میانه این میدان بزرگ از افکار، آیا گاهی متوجه نمی شوید که از دنیای واقعی فاصله گرفته اید؟ انگار در دنیایی بی پایان از مسائل انتزاعی شناور هستید و گاهی فقط انگشتان خود را داخل شن های ساحل واقعیت فرو می برید؟ آیا احساس نمی کنید که از مردم و ارتباط ها فاصله گرفته اید؟

چطور می توانید این شکاف بین دنیای غنی درونی خود و دنیای واقعی و فیزیکی را بپوشانید؟ گزینه های زیر را امتحان کنید:

  • پروژه های خودت انجام بده را امتحان کنید: بخشی از نظریه های باشکوه خود را با شروع یک پروژه خودت انجام بده، به واقعیت تبدیل کنید. خواه ساخت یک کامپیوتر از ابتدا، باغبانی یا ساخت کاردستی باشد یا ایجاد چیزی ملموس که شما را در ارتباط با لحظه قرار دهد.
  • کار کوچکی برای کسی که برایتان مهم است انجام دهید: از ذهن تحلیلگر خود برای اندیشیدن به چیز خاصی که می توانید برای فرد مهمی در زندگی خود انجام دهید، استفاده کنید. خواه پختن غذا، تعمیر چیزی در خانه آن فرد باشد یا نوشتن یک یادداشت کوتاه و مهربانانه. فعل بخشیدن و ارتباط با دیگران کمک می کند در لحظه حال باشید.
  • گوش دادن فعالانه را امتحان کنید: با واقعا گوش دادن به افکار و احساسات افراد اطراف خود، عمیق تر درگیر آن ها شوید. با انجام آن بین درک نظری خود از طبیعت انسان و تجربه های انسانی واقعی، ارتباط برقرار می کنید.
  • به یک باشگاه یا کلاس بحث و تبادل نظر ملحق شوید: با بحث درباره افکار و عقاید با دیگران، افکار خود را به اشتراک بگذارید و ایده هایتان را به چالش بکشید. انجام آن راهی هیجان انگیز برای امتحان نظریه های شما و آگاهی از دیدگاه های جدید در حین برقراری ارتباط های انسانی است.
  • در دنیای فیزیکی کاوش کنید: خواه از طریق سفرکردن، پیاده روی در طبیعت یا امتحان یک جاده جدید باشد، بررسی محیط های جدید محرک های تازه ای را فراهم می کند که حواس و ذهن شما را درگیر می کنند.

برای درک بهتر شخصیت خود، مقاله زیر را نیز بخوانید:


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.