تیپ شخصیتی INTJ و تیپ شخصیتی اینیاگرام شما – قسمت دوم

1403/04/02 11:17 PM - 2 ماه قبل


در مقاله تیپ شخصیتی INTJ و تیپ شخصیتی اینیاگرام شما – قسمت اول، 4 تیپ ابتدایی اینیاگرام را بررسی کردیم. در این مقاله توضیحاتی درباره تیپ های باقیمانده می دهیم. همراهمان بمانید.

قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ پنج اینیاگرام – INTJ بازرس

  • ترس های اصلی: بی فایده بودن، ناشایست بودن یا آشفته بودن
  • اشتیاق های اصلی: تسلط و شایستگی داشته باشند.

در بین شخصیت های INTJ افراد با تیپ پنج اینیاگرام بیشتر دیده می شوند. آن ها می خواهند به هر شکل قابل تصوری درک کنند دنیا چطور کار می کند. این افراد عمیقا در اطلاعات فرو می روند با این امید که با دسترسی به داده های کافی می توانند احساس شایستگی کنند و آماده مواجه شدن با دنیا باشند.

از نظر INTJ تیپ پنجی، دانش قدرت است. اما اطلاعاتی که این افراد از دنیای بیرون دریافت می کنند، هرگز کافی به نظر نمی رسد. این شخصیت ها شیفته سیستم های هوشی و ذهنی هستند و به نوعی خود را جدا از مسائل احساسی و عواطف می دانند.

برقراری ارتباط های اجتماعی برای این افراد اغلب آشفته کننده است. آن ها از وقفه افتادن در بین کارهایشان، ایجاد مزاحمت برایشان یا تحت فشار قرار گرفتن تنفر دارند. تیپ پنجی های دارای شخصیت INTJ می خواهند داده های ذهن خود را با یک رویای منحصر به فرد همسو کنند.

اما این افراد به قدری برای زمان کاملا مناسب صبر می کنند که اغلب سپری می شود، مخصوصا وقتی که در حالت ناسالم یا نابالغ شخصیت خود قرار دارند.

تیپ پنجی ها در کودکی اغلب احساس کرده اند که به هر طریقی امن نیستند. این امنیت ممکن است مرتبط با کودک آزاری یا چیزی حاد نباشد. بلکه آن ها ممکن است احساس کرده باشند که اعضای خانواده از نظر احساسی آشفته شان کرده اند یا از این نظر آزار دیده اند.

به همین علت آن ها به هر فضای خصوصی و خلوتی که می توانسته اند پیدا کنند، پناه می برده اند. هرچه زندگی به جلوتر پیش می رفته است، این تیپ ها در این مکان های خلوت آرامش خود را پیدا کرده اند. در مکان هایی که نیازی نیست نگران این باشند که ذخیره انرژی آن ها خالی می شود.

این شخصیت ها جذب کتاب، مقاله ها، پادکست ها و هر اطلاعاتی می شوند که می توانند پیدا کنند. آن ها رویاپردازی و فلسفه بافی می کنند و نظریه های وسیعی را مورد بررسی قرار می دهند. این افراد عقیده دارند که فقط اگر بتوانند به بینش و اطلاعات کافی برسند، سپس خواهند توانست با جهان روبرو شوند و در نهایت از محراب آرام و درونی خود بیرون آیند.

تیپ پنجی ها در مثلث سر/ ترس اینیاگرام قرار دارند. آن ها مشکلات درونی با ترس دارند، گرچه ممکن است آن را در بین عموم یا حتی در نزد خودشان انکار کنند. این تیپ ها تلاش می کنند با جمع آوری دانش و داده ها بر اضطراب خود غلبه کنند.

آن ها همچنین ممکن است تلاش کنند با جنبه های تاریک تر زندگی برخورد کنند و به همین علت جذب چیزهای عجیب، ترسناک یا وحشت آمیز می شوند. این شخصیت ها ممکن است یک جنبه تاریک داشته باشند که در دیگران حس کنجکاوی و نگرانی را برانگیزد.

مهم است که تیپ پنجی های INTJ دست به عمل بزنند و با سایرین در ارتباط داشته باشند. آن ها به جای آنکه در منطق امن منزوی بودن باقی بمانند، باید دانش خود را از طریق عمل و تجربه در دنیای بیرون محک بزنند. این افراد تنها راهی که توسط آن احساس می کنند کامل هستند این است که از دانش و هوش خود استفاده کرده و آن را به خرد و تجربه تبدیل کنند.

تیپ پنجی های ناسالم ممکن است چنین خصوصیاتی داشته باشند: فرار از واقعیت، ترسو، منزوی، مخفی کار، عاری از عاطفه، عجیب، عاشق بحث، دارای کمبودهای غذایی.

تیپ پنجی های معمولی ممکن است چنین خصوصیاتی داشته باشند: ناامن، مخفی کار، بدبین، باهوش، نظاره گر، عصبی، بیش از حد نگران بودن یا اندیشیدن به چیزی، توانایی تحلیل موقعیت های فرضی یا مفاهیم انتزاعی، بسیار ساکت و تودار، درک نشده.

تیپ پنجی های سالم ممکن است چنین خصوصیاتی داشته باشند: توانمند، کنجکاو، قدرتمند، مبتکر، خلاق، هنرمند، منطقی، مستقل، عمیق، مهربان، درک کننده، بهره ور، منطقی.

مقاله بررسی تیپ های مختلف اینیاگرام در محیط کار را نیز بخوانید.

تیپ 6 اینیاگرام – INTJ وفادار

  • ترس های اصلی: رهاشدن یا بدون حمایت
  • اشتیاق های اصلی: پیداکردن امنیت و پشتیبانی

شخصیت های INTJ دارای تیپ 6 اینیاگرام تجسمی واضح و دوردرست از آینده و تمام بلاهایی دارند که ممکن است به واقعیت تبدیل شوند. این افراد همیشه حواسشان به مشکلات است و هوا را بو می کشند تا وجود هرگونه خطر یا فریبکاری را متوجه شوند. تیپ ششی های دارای تیپ INTJ دائما برای بقا مبارزه می کنند و بر این باورند که با داشتن استراتژی، اعتماد به غرایز و محتاط بودن خواهند توانست موانع و هر آسیب و خطری را کنار بزنند.

بعضی از این شخصیت ها ترس فوق العاده شدیدی دارند و هرکاری که بتوانند برای دفاع از خودشان در برابر اضطراب ها یا ایجاد یک حس امنیت برای خود انجام می دهند. بعضی دیگر ترس جو هستند، یعنی با ترس های خود با وجود اضطرابشان مواجه می شوند و به سایرین می گویند جرات دارند آن ها را به چالش بکشند یا با آن ها مبارزه کنند. این افراد معمولا رفتار رک تر و تهاجمی تر دارند.

INTJهای تیپ ششی سعی می کنند یک سیستم منظم و ساختارمند برای خود به وجود آورند که باعث شود احساس امنیت کنند. آن ها می خواهند سایرین نیز نظم و ساختار مشخص در زندگی خود داشته باشند. وجود این حس نظم به آن ها کمک می کند احساس امنیت کنند و دنبال افراد قدرتمندی که محک زده اند و کاملا بررسی کرده اند می گردند تا آن ها را در مسیر زندگی خود راهنمایی کنند.

اگر این افراد بتوانند چنین کسی را پیدا کنند، فوق العاده مستقل خواهند بود، به هرچیز و هر کسی که سعی کند وفاداری آن ها را به دست آورد، بدبین خواهند بود. زمانی که تیپ ششی ها خود را متعهد به یک باور یا فرد می کنند، عمیقا وفادار و محافظ هستند و خود را از ته دل وقف می کنند.

این افراد معمولا سخت کوش هستند و هر کاری برای دفاع از باورها یا جوامع خود انجام می دهند. تیپ ششی ها در دوران کودکی احساس کرده اند که والدین آن ها حامی یا شایسته نبوده اند یا حواسشان جای دیگری بوده است.

معمولا آن ها در مرحله جداشدن از دوران کودکی احساس کرده اند که فردی قوی تر در خانه حضور نداشته است، حواسش پرت بوده یا ضعیف بوده است. این تفکر باعث خواهد شد زندگی سرشار از آشفتگی و شک را در پیش بگیرند.

این افراد احساس کرده اند که نمی دانند به چه کسی می توانند اعتماد کنند و این احساس به دوران بزرگسالی آن ها نیز کشیده شده است. تیپ ششی ها تشنه نزدیکی و صمیمیت هستند، اما همچنین احساس می کنند که باید از خودشان در برابر این موضوع دفاع کنند. آن ها ممکن است در ظاهر آرام به نظر برسند، اما در درون بدبین و بی اعتمادند. برای این تیپ ها فوق العاده سخت است اعتماد کنند.

تیپ ششی های ناسالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: سرشار از حس گناه، خودآزار، ناامن، توهمی، نگرانی بیش از حد درباره ترس ها، اضطراب، بدبینی، افسرده، محتاط، عمل بدون فکر، درمانده، ترس یا اضطراب بدون کنترل.

تیپ ششی های معمولی ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: حامی، قوی جو، به زیر سوال بردن مقام و قدرت، بدبین، محتاط، مضطرب، عمل بدون فکر، نامطمئن، شکاک، سخت کوش، وظیفه شناس.

تیپ ششی های سالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: متعهد، واقع گرا، مسئولیت پذیر، اندیشمند، آینده بین، برنامه ریز، دارای رفتار دوستانه، منطقی، قابل اعتماد، سخت کوش، آرام و شجاع.

تیپ 7 اینیاگرام – INTJ لذت جو

  • ترس های اصلی: محروم بودن یا درد داشتن
  • اشتیاق های اصلی: راضی بودن، شاد بودن و ارضاء شدن نیازهایشان

شخصیت های INTJ دارای تیپ هفت اینیاگرام حس خوش بینی و شوری را که نسبت به آینده دارند، از خود منعکس می کنند. آن ها ارزش هر لحظه را می دانند و از نظرشان زندگی هدیه ای است که باید از آن لذت برد. آینده سرشار از احتمال ها به نظر می رسد و این افراد با برنامه به سمت رویای خود می روند.

این شخصیت های هیجان انگیز، دارای قدرت تخیل و سرخوش، حس شوخ طبعی بالایی دارند و در همین حین به جنبه های منفی زندگی خود کمتر توجه می کنند. INTJهای دارای این تیپ اینیاگرام معمولا بیشتر از سایر شخصیت های INTJ به کارکرد حسی پست خود توجه می کنند.

آن ها تشنه ماجراجویی هستند، طبق عمل کردن بدون فکر زندگی می کنند و هیجان های حسی را دوست دارند. تحریک پذیری و سرگرمی، عشق آن ها در زندگی است و همه کار می کنند تا خود را مشغول و هیجان زنده نگه دارند.

گرچه این افراد ممکن است به قدری به لذت جویی و هیجان جویی توجه کنند که لذت گرا، ساده گیر و حواس پرت شوند. بینش و شهود عالی این افراد ممکن است هرگز فعال نشود، چون در سطح معمولی یا ناسالم شخصیت خود، برایشان سخت است در آن واحد بر یک چیز تمرکز کنند.

تیپ هفتی ها در کودکی اغلب احساس کرده اند که ارتباط خود با مادرشان را از دست داده اند. بنابراین یاد گرفته اند به نیازهای خود رسیدگی کنند و مراقب خود باشند. این افراد از طریق اسباب بازی، بازی، حواس پرتی و فعالیت های مختلف حواسشان را پرت کرده اند تا نسبت به درد بزرگ نشدن توسط شخصیت مادر در زندگیشان بی حس شوند.

تیپ هفتی ها حتی در دوران بزرگی دنبال اشیاء و حواس پرتی ها می گردند تا به آن ها کمک کند احساسات جداافتادگی، درد و آسیب های خود را سرکوب کنند. چون این شخصیت ها جزو مثلث ترس/سر اینیاگرام هستند، مشکلات زمینه ای با ترس دارند.

گرچه این تیپ ها برخلاف تیپ ششی ها به ترس خود فکر نمی کنند. آن ها از طریق تحریک جویی، سرگرمی، ماجراجویی و احتمالات، اضطراب خود را سرکوب می کنند. این شخصیت ها زمانی بهترین رشد خود را تجربه می کنند که بتوانند یاد بگیرند در تماس با افکار و شهود خود قرار بگیرند، مدیتیشن کنند، استراحت کنند و به خود اجازه دهند با احساساتشان مواجه شوند.

تیپ هفتی های ناسالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: بی مسئولیت، عمل کردن بدون فکر، فرار از واقعیت، لذت گرا، حواس پرت، بی محابا، بی نظم، بی ثبات، فلج، خشمگین، دارای رفتار کودکانه، غمگین.

تیپ هفتی های معمولی ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: عجول، دارای قدرت تخیل، ماجراجویی، خلاق، خودمحور، افراطی، پرشور، حواس پرت، مادی گرا، بی قرار، دارای مهارت انجام همزمان چند کار.

تیپ هفتی های سالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: منطقی، واقع گرا، جسور، خلاق، آینده بین، تحسین کننده، شاد، کمک کننده، راضی، عمیق، فکور، بخشنده.

نگاهی نیز به مقاله رفتار خود تخریبی هر تیپ اینیاگرام چطور است؟ - قسمت دوم (تیپ های 6 تا 9)، بیاندازید.

تیپ 8 اینیاگرام – INTJ چالش گر

  • ترس های اصلی: آسیب دیدن یا کنترل شدن توسط سایرین
  • اشتیاق های اصلی: تعیین مسیر خود در زندگی، حفاظت از خودشان

افراد تیپ هشت اینیاگرام فوق العاده مصمم و مستقل هستند و برای دستیابی به استقلال، قدرت و باور مبارزه می کنند. این افراد هر کاری را که تصمیم می گیرند، با انرژی فراوان انجام می دهند و طبق حرف خود عمل می کنند در حالیکه فقط کسانی را می پذیرند که آن ها نیز چنین رفتاری داشته باشند.

این تیپ ها می خواهند باور داشته باشند که بر زندگی خود کنترل و قدرت کامل دارند و هیچ کس دیگر به آن پا نخواهد گذاشت و همه چیز را خراب نخواهد کرد. آن ها نمی خواهند از نظر عاطفی احساس آسیب پذیری کنند یا به هر طریقی مدیون سایرین باشند.

تنها مشکل این تفکر این است که ممکن است این افراد آنقدر از آسیب پذیری فرار کنند که نتوانند تعهد عمیق و ماندگاری به طرف مقابل خود داشته باشند. این تیپ ها باید در زندگی خود قدرت را حس کنند و افرادی آینده بین، عمل گرا و فوق العاده جاه طلبند.

این شخصیت ها در کودکی اغلب احساس کرده اند که به آن ها زور گفته شده یا سرکوب شده اند. این افراد احساس کردند که باید فرد مسئول در خانه باشند و یاد گرفته اند که نمی توانند روی هیچ کسی جز خودشان حساب باز کنند.

بعضی از تیپ هشتی ها والدینی داشته اند که قوی بودن را تشویق می کرده اند «اگر کسی تو رو زد، تو هم بزنش!»، «ترسو نباش!» به همین دلیل آن ها از جهان خشم و کینه به دل گرفته اند و دوست ندارند آسیب پذیر باشند.

تیپ هشتی ها در مثلث غریزه/ شکم اینیاگرام قرار می گیرند. یعنی مشکلات زمینه ای با خشم دارند. با آنکه تیپ هفتی ها حواس خود را از خشم و دردشان پرت می کنند، تیپ هشتی ها خشم خود را در آغوش می کشند و ابراز می کنند.

این شخصیت ها رک، جسور هستند و از مقابله کردن ترسی ندارند. زمانی که آن ها تهدید شوند یا مورد مدیریت خرد قرار گیرند، رفتاری همراه با خیره چشمی و انفجاری از خود نشان می دهند. این شخصیت ها احساس می کنند هر موسسه ای که بخواهد آن ها را کنترل کند، قابل اعتماد نیست.

آن ها می خواهند برای آزادی خود تلاش کنند، گاهی معنای آن اخراج از مدرسه است اگر معلمان بیش از حد سخت گیر باشند، کسب و کار خود را شروع کنند اگر نخواهند کسی به آن ها دستور دهد یا با فردی که والدینشان مخالف است ازدواج کنند، فقط به این دلیل که می توانند!

تیپ هشتی های ناسالم چنین رفتاری احتمالی دارند: مخرب، پرخاشگر، انتقام جو، به راحتی عصبی می شوند، طردکننده، ریاست جویی، مقابله کننده و سرسخت.

تیپ هشتی های معمولی چنین رفتاری احتمالی دارند: سخت کوش، مسئولیت پذیر، توانایی بالا در برخورد سریع با مشکلات، رقابت جو، به راحتی عصبی می شوند، مغرور، مستقل، آینده بین، جاه طلب، مغرور به خود، لجباز.

تیپ هشتی های سالم چنین رفتاری احتمالی دارند: شجاع، قهرمان، مستقل، عمل گرا، بخشنده، رک، دارای برنامه، بخشنده، الهام بخش، مطمئن به خود، قاطع، صادق.

برای شناخت بهتر خود مقاله بر اساس تیپ اینیاگرامتان، کودک درونتان دوست دارد چه چیزی بشنود را بخوانید.

تیپ 9 اینیاگرام – INTJ صلح جو

  • ترس های اصلی: از دست دادن، جدایی یا از هم پاشیدن
  • اشتیاق های اصلی: داشتن ثبات درونی، صلح و آرامش ذهن

INTJهای دارای تیپ 9 اینیاگرام اغلب فوق العاده اندیشمند و آینده بین هستند. آن ها از دیدگاه ها و زوایای مختلف به چیزهای مختلف می نگرند و گاهی برایشان سخت است تا به یک دیدگاه بسنده کنند. این شخصیت ها در مقایسه با سایر INTJها مهربان تر هستند و سعی می کنند حضوری آرام و رفتاری خوشایند داشته باشند. این تیپ ها این پتانسیل را دارند که بیشتر از هر فردی در زمانه ما عرفان جو شوند.

آن ها معمولا آینده بین، دارای قدرت تخیل و عمیق هستند. این افراد مشکلات احتمالی را پیشبینی می کنند و می توانند با مهارت بالا آشفتگی احساسی یا بی صداقتی سایرین را تشخیص دهند. تنها مشکل این است که تیپ نهی ها اغلب در برابر تناقض ها و اختلاف ها در دنیا سکوت می کنند تا آرامش و صلح درونی را تجربه کنند. این افراد ممکن است در آشفتگی ها و مشکلات با استفاده از ضرب المثل ها، کلیشه ها یا جملاتی خود را آرام کنند، در حالیکه با ابراز خود یا واکنش نشان دادن، نفع بیشتری می برند.

افراد با تیپ 9 اینیاگرام در دوران کودکی خود از همان اوایل فهمیده اند که بهترین راه برای مدیریت آشفتگی در محیط محو شدن یا ناپدید شدن است. آن ها یاد گرفته اند که از وقایع آسیب زننده یا تهدیدکننده خود را جدا کنند و حضور کمرنگی داشته باشند تا کسی را ناراحت نکرده یا اوضاع را بدتر نکنند.

این شخصیت ها احساس کردند که اگر خود را ابراز کنند یا خشمگین شوند، هیچ نفعی نخواهد داشت جز اینکه مشکلات بیشتری به وجود آورند. بنابراین در پس زمینه باقی مانده اند، احساسات واقعی خود، خواسته و امیالشان را سرکوب کرده اند.

چون افراد با تیپ 9 در مثلث خشم/شکم اینیاگرام قرار می گیرند، آن ها مشکلات اساسی با خشم دارند. گرچه برخلاف تیپ هشتی ها که خشم خود را در آغوش می کشند، تیپ نهی ها آن را سرکوب می کنند. آن ها نگران هستند که اگر خشم واقعی خود را ابراز کنند، تمام چیزهایی که برایشان عزیز است از بین خواهند برد.

این افراد استرس خود را با نادیده گرفتن خواسته و نیازهای خود مهار می کنند. نتیجه آن پرخاشگری منفعل، ناامیدی و نفرت است، اگر رشد نکنند و بالغ نشوند و یاد نگیرند که احساسات خود را بغل کنند.

INTJهای دارای این تیپ اینیاگرام برخلاف بسیاری از دیگر INTJها رک نیستند. آن ها آرامند، سازگارترند و به افراد زور نمی گویند. این شخصیت محیط آرام و ساکت را دوست دارند و اغلب زمانی که در آرامش در طبیعت هستند، چنین محیطی را حس می کنند.

تیپ نهی های ناسالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: منزوی، بی نظم، کرخت، درمانده، اجتناب از احساسات ناخوشایند، تنبل، دارای پرخاشگری منفعل، افسرده، بدون انرژی، بی توجه، ناکارآمد، ساکت.

تیپ نهی های معمولی ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: مهربان، سازگار، پرعاطفه، روتین گرا، تنبل، بی اعتنا به درد، مودب، کوتاه آمدن، پذیرش چیزهای ناخوشایند، ازخودراضی، بی علاقه.

تیپ نهی های سالم ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشند: صبور، آرام، منطقی، دارای قدرت تخیل، عرفانی، پویا، آسان گیر، مهربان، آرامش بخش، صلح جو، دارای کنترل بر احساسات خود، حاضر.

مقاله چطور هر تیپ اینیاگرام را تحت تاثیر قرار دهید – قسمت دوم تیپ های 5 تا 9 را نیز مطالعه کنید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.