آیا از تست های شخصیت شناسی باید در محیط کار خود استفاده کنید؟

1403/04/15 11:43 PM - 2 ماه قبل


چرا شرکت ها از انواع تست شخصیت شناسی در محیط کار استفاده می کنند؟ چون این آزمون ها به ایجاد تیم های متعادل، کاهش اختلاف در محیط کار، استخدام بهتر کمک می کنند و از طرفی جالب هستند! تست های شخصیت شناسی، پرسشنامه، نظرسنجی و ارزشیابی هایی هستند که با استفاده از مجموعه سوال ها و وظایف، افراد را بر اساس طرز برخورد، ترجیحات و الگوهای رفتاری خود در تیپ های خاصی قرار می دهند.

استفاده از تست های شخصیت شناسی در محیط کار نمایی از یک کارمند ایده آل را ترسیم می کند و با استفاده از آن متوجه می شوید بهترین جای استفاده از یک کارمند در یک سازمان کجا خواهد بود. این تست ها همچنین مشخص می کنند تیم های مختلف چقدر از نظر وجود شخصیت های مختلف متعادل هستند، چه شکاف های مهارتی ممکن است وجود داشته باشد و برای اینکه کارمندان خود را کمک کنید بهترین خود باشند، چه سبک مدیریتی را باید در پیش بگیرید.

تست های شخصیت شناسی کمک می کنند استعدادهای مخفی در تیم خود را شناسایی کرده و فرصت هایی را مشخص کنید که به افراد اجازه دهید با استفاده از آن ها در انجام وظایف خود بهترین باشند. همچنین حتی شاید برایشان وظیفه ای را پیدا کنید که با شخصیت آن ها تناسب بهتری داشته باشد.

در نهایت تست های شخصیت شناسی داده هایی را فراهم می کنند که با استفاده از آن ها می توانید تصمیم های آگاهانه تر بگیرید. این داده ها مربوط به کارمندان شما می شوند که خون داخل رگ های هر سازمانی هستند. با آنکه نباید نتایج تست شخصیت شناسی را حقیقت محرز بدانید، اما به تیم سازی و انتخاب اعضای آن کمک می کند.

صنعت بررسی شخصیت تخمین زده می شود 2 میلیارد دلار ارزش داشته باد و هر سال این مقدار 10 تا 15درصد رشد می کند. بنابراین علت این رشد چیست و چرا شرکت ها در محیط کار از تست های شخصیت شناسی استفاده می کنند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد، پس همراهمان بمانید. قبل از شروع می توانید در انواع تست شخصیت شناسی تست و تایپ شرکت کنید و به کمک آن ها خودتان را بهتر بشناسید.

1. ساخت تیم های متعادل

یک پروژه تیمی موفق به افرادی با مهارت های متنوع احتیاج دارد و تیپ های شخصیتی که وظایف خود را به موقع، مقرون به صرفه و طبق نیاز انجام دهند. تیمی که از 6 تیپ شخصیتی مشابه تشکیل شده باشد، ممکن است نقاط قوت آن خیلی باشد اما از طرفی اعضای تیم نقاط ضعف مشترک دارند. تیمی را تصور کنید که فقط از افراد کمال گرا تشکیل شده باشد. در چنین تیمی هیچ پروژه ای اصلا به پایان نمی رسد یا تمام اعضای تیم تیپ آلفا داشته باشند، نتیجه چیزی جز اختلاف نیست.

درک شخصیت های مختلف در سازمان یا دپارتمانتان، شما را قادر به ساخت تیمی با مهارت های تکمیل کننده می کند که در آن نقاط قوت برخی از اعضای تیم، نقاط ضعف سایرین را جبران می کنند. برخی افراد تحت فشار بهتر از شرایط دیگر کار می کنند، در حالیکه سایرین زیر وزن آن خم می شوند. شناخت کارمندان خود به این معناست که می توانید افراد صحیح را برای انجام وظایف مشخص کنید تا همه موفق شوند و بهترین عملکرد خود را نشان دهند.

2. خودداری از اختلاف

یک مزیت بزرگ استفاده از تست شخصیت شناسی در محیط کار، جلوگیری از اختلاف است. آگاهی از آنچه افراد را تحریک می کند، یعنی آزارشان می دهد، به آن ها استرس داده یا انگیزه شان را می گیرد، به این معناست که می توان به طور کامل از موقعیت هایی که باعث اختلاف می شوند خودداری کرد یا اختلاف را سریعا رفع کرد.

مثلا اگر بدانید امیر زمانی که فشار زمان تحویل سریع پروژه وجود دارد با استرس کار می کند، ممکن است به او وظایفی را واگذار کنید که مهلت بیشتری دارند. اگر بدانید شیرین و حامد جزو تیپ های آلفا هستند، احتمالا اگر آن ها را به طور جداگانه رئیس پروژه های مختلف کنید بهتر نتیجه می گیرید تا اینکه در یک تیم برای تسلط با یکدیگر مبارزه کنند.

3. استخدام افراد صحیح

داده هایی که تست شخصیت شناسی در اختیارتان می گذارد، به تشخیص و رفع مشکلات در تیم ها یا دپارتمان های فعلی کمک می کند. علاوه بر اینکه قادر خواهید بود افراد خاصی را استخدام کنید که شکاف های موجود را پر خواهند کرد، تست های شخصیت شناسی کمک می کنند ترکیب تیم یا ترتیب اعضایشان را تغییر دهید تا جان جدیدی به رگ های آن ها تزریق کرده یا پویایی تیم را عوض کنید.

اگر فردی فوق العاده شایسته و سخت کوش است اما انگار مشکلی وجود دارد، شاید به او وظیفه صحیحی واگذار نکردید یا با شخصیت دیگری در تیم خود اختلاف پیدا کرده است. شاید اعضای یک دپارتمان شما سرشار از مهارت و دانش باشند، اما فاقد رهبری قدرتمند هستند که باعث شود همگی به سمت یک هدف مشترک تلاش کنند و حواسش به اهداف و ضرب العجل تحویل پروژه ها باشد.

شما ممکن است افرادی را کشف کنید که کارهای خود را به تنهایی بهتر انجام می دهند و قرار دادن آن ها در محیطی که شدیدا تیم محور است، از بهره وری آن ها خواهد کاست. طبق سازمان Psychology Today، 80درصد شرکت های حاضر در 500 شرکت برتر مجله فورچون، از تست شخصیت شناسی در محیط کار برای ارزیابی کارمندان خود و توسعه حرفه ای استفاده می کنند.

4. کمک به توسعه فردی

با استفاده از تست های شخصیت شناسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف کارمندان خود می توانید برنامه های توسعه فردی را برای آن ها ایجاد کرده و راهنماییشان کنید. مثلا اگر متوجه شوید فردی به خصوص درون گرا است و به ندرت در جلسات حرف می زند یا در محیط های خاص شرکت می کند، می توانید نتیجه بگیرید او ممکن است به حمایت بیشتر نیاز داشته باشد.

علاوه بر این، با آنکه این تست ها به افراد امتیازهای خاصی می دهند یا آن ها را در تیپ های مختلف دسته بندی می کنند، داده ای این آزمون ها قابل کمیت گذاری و اندازه گیری به مرور زمان است که شما را قادر می سازد که بفهمید تلاش هایشان برای توسعه فردی موثر بوده است یا نه.

5. اتحاد تیمی

شرکت در آزمون های شخصیت شناسی و سپس بحث درباره نتایج سرگرم کننده و فرصتی شگفت انگیز برای ایجاد اتحاد است. این تست ها به افراد اجازه می دهند یکدیگر، ویژگی های هم و الگوهای رفتاریشان را بدانند. زمانی که افراد همدیگر را درک کنند، می توانند بهتر ارتباط برقرار کنند، افراد با تفکر مشابه را پیدا کنند و بدانند زمانی که با مشکلات یا شرایط خاصی روبرو شده اند، به چه کسی مراجعه کنند.

از کدام تست ها استفاده کنید؟

شاید شناخته شده ترین تست شخصیت شناسی و با بیشترین آمار استفاده، تست MBTI باشد که 4 بعد درون گرایی/ برونگرایی، حسی/ شهودی، تفکری/ احساسی و قضاوتی/ ادراکی را اندازه می گیرد. این تست بسیار محبوب است، اما در حال حاضر برای استخدام دیگر استفاده نمی شود. گرچه تا همین چند سال پیش 89 شرکت از شرکت های حاضر در 100 شرکت برتر مجله فورچون از آن استفاده می کردند.

یکی دیگر از انواع تست شخصیت شناسی، تست دیسک است که شامل مجموعه سوال هایی می شود که هدف آن ها شناسایی ویژگی های شخصیتی مرتبط با تسلط گرایی، تاثیرگذاری، ثبات گرایی و وظیفه شناسی است. تست دیگر تست NEO یا بیگ فایو است که استقبال از تجربه، سازگاری، برونگرایی، روان رنجوری و وظیفه شناس بودن را اندازه می گیرد.

بدون تردید بین این تست ها شباهت هایی وجود دارد و اکثر تست ها ویژگی های شخصیتی مشابه یا یکسانی را اندازه می گیرند تا متوجه شوید افراد در محیط کار چطور رفتار و عمل کرده و ارتباط برقرار می کنند.

معایب بالقوه استفاده از تست شخصیت شناسی در محیط کار

بدون تردید استفاده از این تست ها در محیط کار معایب بالقوه ای دارد. ابتدا و مهمترین آن ها هزینه است. بسته به نوع تست، هزینه آن ممکن است زیاد باشد و همچنین کارمندان برای تکمیل سوال ها مجبور باشند وقت زیادی صرف کنند.

البته این هزینه با توجه به استفاده از نتایج تست ها برای افزایش بهره وری تیم، قابل چشم پوشی است. بنابراین نباید اجازه دهید شما را بترساند، بلکه باید بررسی کنید کدام تست ها بیشتر از همه مرتبط با نیاز کسب و کار شما هستند و ارزش صرف وقت و هزینه دارند.

زمان استفاده از تست شخصیت شناسی مهم است اشاره کنیم که هیچ تیپ شخصیتی درست و نادرستی وجود ندارد و نباید کارمندان را بر اساس نتایج این آزمون ها قضاوت کرده یا متفاوت با آن ها رفتار کنید. هیچ ویژگی یا تیپ شخصیتی خاصی وجود ندارد که ارزش آن از دیگری بیشتر یا کمتر باشد.

یک خطر بالقوه دیگر این است که اگر روی افراد تیپ خاصی را برچسب بزنید، بر نحوه رفتار آن ها در محیط کار ممکن است اثر بگذارد. بنابراین شاید باعث شود که احساس کنند باقی ماندن در دایره امنشان اشکالی ندارد، به جای اینکه خودشان را برای امتحان چیزی جدید به چالش بکشند.

از طرفی شما دوست ندارید که این تصور را جا بیاندازید که محدودیت های ذاتی برای یک تیپ شخصیتی خاص وجود دارد و افراد با قبول این محدویت ها، خودشان را از قبول وظایف، فعالیت ها یا فرصت های خاص مبرا بدانند. خطر برچسب زدن و دسته بندی کردن افراد وجود دارد که باعث ایجاد انتظارها یا حتی شاید موانع خاص شود.

شما باید به کارمندان خود به صورت واضح بگویید که با آنکه تست های شخصیت شناسی افراد را در تیپ های خاصی قرار می دهند، نباید تعریف کننده شخصیت فرد باشند. از طرفی نتایج مشخص نمی کنند چه فرصت هایی در پیش روی افراد قرار دارند یا ندارند.

حفاظت از داده ها

اگر قصد دارید از تست شخصیت شناسی به عنوان بخشی از فرایند تیم سازی خود استفاده کنید، باید آن را از قبل به کارمندان خود بگویید و رضایشان را برای در میان گذاشتن اطلاعات شخصی خود کسب کنید. چون شاید ممکن است متوجه شوید فردی مایل به شرکت در این آزمون ها نیست، به خصوص اگر نتایج آنچه که انتظار داشته اند یا شاید می خواستند، نباشند. از طرف دیگر مهم است از این اطلاعات مانند هر اطلاعات فردی که از کارمندان خود دارید با دقت نگهداری کنید.

سخن نهایی

به طور کلی تست های شخصیت شناسی اطلاعات جالب و مفیدی درباره الگوهای رفتاری، ذهنی و ترجیحات کارمندان شما فراهم می کنند. از این اطلاعات می توانید برای تبدیل زندگی شغلی افراد به فرایند مثبت تر و بهره ورتر استفاده کنید.

کارمندان شما یکدیگر و شاید حتی خود را خواهند شناخت که این امر به بهبود ارتباط و کار تیمی کمک می کند. گرچه مهم است به یاد داشته باشید با آنکه استفاده از شخصیت های مختلف خوب است، اما برای ایجاد یک تیم موفقیت باید به چیزهای دیگری نیز دقت کنید و هیچ تصمیمی را نباید فقط بر اساس نتیجه یکی از این تست ها بگیرید.

مهم تر از همه درباره هیچ تیپی نباید قضاوت کنید یا ارزش آن را کم بدانید، چون تمام تیپ های شخصیتی در محیط کار ارزش مشابهی دارند، چون همگی کارمندان شما هستند.

سوالات رایج

شرکت ها چطور مطمئن شوند که کارمندان آن ها فکر نکنند که با توجه به نتیجه تست شخصیت شناسی خود مورد قضاوت قرار گرفته اند؟

ارتباط بسیار مهم است و تعیین استاندارد برای اینکه چطور نتایج مورد استفاده قرار گیرند، اهمیت دارد تا مطمئن شوید کسی به صورت غیرمنصفانه مورد قضاوت یا تبعیض واقع نشده است. نکته کلیدی این است که درباره ارزش تمام تیپ های شخصیتی در تیم به کارمندان خود آموزش دهید و اینکه هدف استفاده از نتایج کمک به تیم مدیریت است تا از نقاط قوت کارمندان بهتر استفاده کنند.

آیا صنایع یا وظایف شغلی خاصی وجود دارند که استفاده از تست شخصیت شناسی در فرایند استخدام آن ها مفیدتر باشد یا نباشد؟

اگر از تست های شخصیت شناسی در فرایند استخدام سازمان خود استفاده می کنید، بسیار مهم است درک کنید که فقط باید بخشی از این فرایند را به خود اختصاص دهد و این آزمون ها محدودیت هایی دارند.

آزمون های شخصیت شناسی بعید است توانایی یک نامزد شغلی برای انجام وظیفه او را تشخیص دهند اما ممکن است مشخص کنند که او چه رویکردی در سناریوها یا چالش های خاص در پیش می گیرد. در فرایند استخدام خود ممکن است نیاز به استفاده از آزمون های دیگر یا شایستگی های خاصی برای شغل ها و صنایع داشته باشند.

چطور سازمان ها کارمندان خود را برای بررسی فرصت های جدید با آگاهی از تیپ شخصیتی خود به چالش بکشند؟

یک چالشی که افراد و سازمان ها درباره تست های شخصیت شناسی با آن روبرو می شوند، خودداری از فرهنگی است که افراد احساس می کنند نتیجه تست هایشان، آن ها را تعریف می کنند. مهم است به افراد بگویید هدف تست شخصیت شناسی حمایت از توسعه فردی و حرفه ای است و اینکه چه افرادی مناسب ترین انتخاب به عنوان اعضای تیم هستند.

گرچه تست های شخصیت شناسی ممکن است به نظر برسد افراد را دسته بندی می کنند، اما پیشنهاد برنامه هایی برای مربگیری و فرصت های دیگر به عنوان بخشی از این فرایند، تعهد شرکت شما به رشد فردی را ثابت می کند و استفاده از این آزمون ها را افزایش می دهد.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.