استخدام بر اساس شخصیت چیست و چرا اهمیت دارد؟

1403/04/25 9:12 PM - یک ماه قبل


استخدام با توجه به تناسب فرهنگی و مهارت های نرم ضروری است، اما اکثر سازمان ها به سختی می توانند چنین ویژگی هایی را در مرحله انتخاب نامزدهای شغلی کمیت گذاری کنند. تست های شخصیت شناسی راه حل مناسبی برای آن فراهم می کنند و به شرکت ها این امکان را می دهند تا با توجه به شخصیت افراد، آگاهانه تر استخدام کنند که نتیجه آن تعهد شغلی، رضایت شغلی و نرخ بیشتر نگهداشت نیرو است.

در این مقاله ما می گوییم استخدام بر اساس شخصیت به چه معناست و چطور به شما کمک می کند افراد صحیح و مناسب را جذب کنید و در شرکت خود نگه دارید. همچنین از مزایای آن در محیط کار می گوییم، چندتا تست شخصیت شناسی پیش از استخدام را نیز بررسی می کنیم و اینکه چطور افرادی را پیدا کنید که احتمال موفقیت آن ها در محیط منحصر به فرد شما بیشتر باشد. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع می توانید در انواع تست شخصیت شناسی تست و تایپ شرکت کنید و به کمک آن ها خودتان را بهتر بشناسید.

مقدمه ای برای استخدام بر اساس شخصیت

استخدام بر اساس شخصیت اشاره به ارزیابی ویژگی های شخصیتی نامزدهای شغلی و مهارت های نرم آن ها در حین فرایند استخدام می کند تا تشخیص دهید کدام یک به طور بالقوه مناسب فرهنگ شرکت و ارزش های شما هستند. با توجه به اینکه سازمان ها روز به روز بیشتر اهمیت مهارت های نرم و تناسب فرهنگی را درک می کنند، تست های شخصیت شناسی به بخش مهمی از فرایند استخدام تبدیل شده اند.

تعریف استخدام با توجه به شخصیت در محیط کار

استخدام بر اساس شخصیت استفاده از انواع تست روانشناسی و سایر ابزارهای استخدام با محوریت شخصیت است تا مشخص کنید ویژگی های ذاتی هر نامزد شغلی، مهارت های نرم و رفتارهای او به خوبی با سازمان شما همخوانی دارند یا نه.

ارزیابی شخصیت به مدیران استخدام کمک می کند تا درک کنند آیا فردی ترکیبی از ویژگی های مناسب برای موفقیت در وظیفه شغلی خود را دارد و به خوبی در تیم و فرهنگ فعلی آن شرکت جا می گیرد یا نه. نتیجه استفاده از این تست ها اطلاعات داده محور است که تکمیل کننده نتیجه ارزیابی مهارت ها و مصاحبه های شغلی در زمان تصمیم گیری برای استخدام خواهند بود.

اهمیت مهارت های نرم در استخدام

مهارت های نرم مانند برقراری ارتباط، تعامل، تفکر انتقادی و سازش پذیری به عوامل مهمی در پیش بینی عملکرد شغلی در بسیاری از صنایع تبدیل شده اند. چون این شایستگی ها مرتبط با شخصیت هستند، تست شخصیت شناسی کمک می کند تشخیص دهید نامزدهای شغلی چطور ممکن است از مهارت های نرم خود استفاده کنند.

مثلا بررسی سطح برونگرایی یک فرد توانایی او برای همکاری موثر در تیم را مشخص می کند. آزمون هایی مانند تست NEO یا بیگ فایو که وجدان داشتن و استقبال از تجربه افراد را می سنجند، اطلاعاتی درباره ظرفیت افراد برای گرفتن ابتکار امور به دست، مدیریت اولویت ها و سازش با تغییرات را به شما می دهند.

اهمیت تناسب با فرهنگ شرکتی

هر سازمانی فرهنگ منحصر به فرد خود را دارد که به واسطه ارزش ها، هنجارها و قوانین نانوشته تعریف شده است. ارزیابی تناسب فرهنگی از طریق تست های شخصیت شناسی کمک می کند به این اطمینان برسید که نیروهای جدید شما با سبک برقراری ارتباط در محیط کار، سرعت انجام کارها، ریسک کردن، قوانین همکاری و رهبری کنار می آیند.

بررسی تناسب فرهنگی جلوی مشکلات هزینه بر استخدام نیروهای اشتباه را می گیرد مانند تعهد شغلی پایین، نرخ پایین نگهداشت نیرو و سطح عملکرد پایین. هدف استخدام افرادی است که ذهنیت درونی آن ها درباره نحوه انجام کارها با فرهنگ شرکت شما همخوانی داشته باشد. این تناسب فرهنگی به کارمندان اجازه می دهد شرایط را سریع تر درک کنند و به پتانسیل کامل خود برسند.

چرا مهم است زمان استخدام به شخصیت افراد دقت کنید؟

استخدام افراد مناسب در شرکتتان برای موفقیت آن الزامی است. تست شخصیت شناسی اطلاعات ارزشمندی درباره سبک کاری یک نامزد شغلی، نقاط قوت و نقاط بالقوه او برای رشد فراهم می کند. به دلایل زیر باید زمان استخدام افراد به شخصیت آن ها دقت کنید:

1. تناسب فرهنگ شرکتی

یک تست شخصیت شناسی قبل از استخدام مشخص خواهد کرد آیا یک نامزد شغلی در محیط شرکت شما موفق خواهد شد یا نه. مثلا اگر فرهنگ شما بر پایه همکاری و انجام سریع وظایف است، شاید بهتر باشد افرادی را استخدام کنید که قابلیت های همکاری تیمی و انرژی زیاد دارند. تست های شخصیت شناسی ترجیحات سبک کاری افراد را برای پیداکردن تناسب های فرهنگی بهینه، مشخص خواهند کرد.

2. پیش بینی عملکرد شغلی

تحقیقات نشان می دهند که تست های شخصیت شناسی با دقت رفتار کاری (نحوه انجام وظایف و اهداف در محیط کار) را پیش بینی می کنند. افرادی با ویژگی های شخصیتی مانند نظم، کنجکاوی و کنترل بر خود (آرام) اغلب عملکرد بهتری دارند. قضاوت درباره شخصیت اطلاعاتی برای پیش بینی عملکرد فرد در وظایف خاص را فراهم می کند. در نتیجه می توانید تصمیم های آگاهانه تری زمان استخدام بگیرید.

3. شناسایی نواحی رشد

تست های شخصیت شناسی با آنکه نقاط قوت را نشان می دهند، اما همچنین مشخص می کنند فرد در چه جاهایی نیاز به رشد و توسعه دارد. شما می توانید برنامه های آموزشی شخصی سازی شده ای را با تمرکز بر این نواحی مستعد رشد، ایجاد کنید. نتیجه آن رشد و توسعه کارمندان است و به آن ها کمک می کند سریع تر به پتانسیل خود برسند.

4. افزایش نرخ نگهداشت نیرو

شرکت ها فقط با استخدام نیروهای بهینه است که می توانند هزینه های خروج نیرو از شرکت را کاهش دهند و استعدادهای برتر شغلی را مدت بیشتری در محیط کار خود نگه دارند. کارمندانی که با نوع کار و فرهنگ شرکت مشکلی ندارند، متعهدتر و راضی تر هستند و کمتر احتمال دارد استعفا دهند.

استفاده دقیق از تست های شخصیت شناسی منجر به استخدام نیروهای بهتری خواهد شد که موفقیت های بیشتری برای شرکت شما رقم می زنند، با فرهنگ شما تناسب دارند، سریع تر رشد می کنند و وفادار به سازمان شما می مانند. استخدام استعدادهای ماهر اثر قابل توجهی می گذارد، بنابراین وقت بگذارید تا متوجه شوید چه کسانی بهترین عملکرد را خواهند داشت.

چرا شخصیت در محیط کار اهمیت دارد؟

شخصیت از این نظر در محیط کار مهم است، چون بر عملکرد شغلی، پویایی تیم، رهبری و فرهنگ شرکت اثر می گذارد. درک شخصیت نامزدهای شغلی سازمان ها را قادر می سازد که:

1. بهره وری را افزایش دهند

کارمندانی که شخصیتی مناسب با وظایف شغلی خود و محیط کار دارند، رضایت شغلی بیشتری را گزارش می کنند. نتیجه آن عملکرد بهتر، غیبت کمتر از محیط کار و نگهداشت بیشتر نیروها است.

2. بهبود کار تیمی

تنوع شخصیت در تیم ها باعث ایجاد تعادل می شود و به اعضای تیم اجازه می دهد نقاط قوت و ضعف یکدیگر را تکمیل کنند. صفات شخصیتی مشترک همچنین باعث ایجاد برقراری و همکاری بهتر می شود.

3. شناسایی رهبران

بعضی ویژگی های شخصیتی خاص مانند اعتماد به نفس، آینده نگاری، سماجت و پایداری و تاثیرگذاری در بین رهبران بزرگ مشترک هستند. ارزیابی این ویژگی ها به شناسایی و توسعه رهبران آینده کمک می کند.

4. حفظ فرهنگ

استخدام افرادی که شخصیت آن ها همسو با ارزش ها و اهداف شرک شما است، کمک می کند یک فرهنگ مثبت را حفظ کنید. تیم هایی که ذهنیت مشابهی داشته باشند، بین آن ها راحت تر اتحاد برقرار می شود. تست های شخصیت شناسی بینشی را در اختیارتان می گذارند تا تصمیم های بهتری در فرایند استخدام استعدادهای شغلی بگیرید.

از طرفی این ارزیابی مدوام به شما اجازه می دهد فرصت های توسعه و کوچینگ شخصی سازی شده را ایجاد کنید. در نهایت تاثیر شخصیت را نمی توان نادیده گرفت. استقبال از تفاوت های شخصیتی زمان برقراری ارتباط طبق صفات مشترک، نکته مهم در ایجاد یک محیط کار موفق و متعهد است.

مزایای استفاده از تست شخصیت شناسی در استخدام

استفاده از آزمون های شخصیت شناسی در فرایند استخدام چندین مزیت دارد. زمانی که از این تست ها به درستی استفاده کنید، باعث ارزیابی بهتر نامزدهای شغلی می شوند، نرخ نگهداشت نیرو را بالا می برند و رضایت شغلی را بهبود می بخشند.

1. ارزیابی بهتر نامزدهای شغلی با تست های شخصیت شناسی

این آزمون ها کمک به شناسایی افرادی می کنند که بهترین تناسب را با پیش نیازهای شغلی و فرهنگ شرکت شما دارند. این تست ها اطلاعاتی درباره مهارت های نرم به دست می دهند که ارزیابی آن ها تنها با مصاحبه شغلی سخت است. تست شخصیت شناسی ویژگی هایی مانند موارد زیر را ارزیابی می کند:

  • سبک ارتباطی
  • ترجیحات شغلی
  • تمایلات برای رفع مشکلات در محیط کار
  • قابلیت های رهبری

این داده های اضافه کمک می کنند تصمیم های آگاهانه تری زمان استخدام بگیرید. شما بهتر می توانید عملکرد موردنظر انتظار و همخوانی با ارزش های تیم را تشخیص دهید.

2. کاهش نرخ خروج نیرو از شرکت از طریق بررسی تناسب شخصیتی

تحقیقات نشان می دهند یک دلیل مهم اینکه کارمندان شغل خود را ترک می کنند، عدم تناسب شخصیتی است. شخصیت سنجی نامزدهای شغلی به معنای پیداکردن افرادی است که در درازمدت با شما همراه باشند که باعث صرفه جویی در هزینه استخدام و آموزش نیروهای جدید می شود. حفظ کارمندان خوب همچنین ثبات ایجاد می کند. تیم ها به جای آنکه بخواهند با مشکلات اضافه شدن نیروهای جدید مواجه شوند، تمرکز خود را بر اهداف می گذارند.

3. افزایش رضایت شغلی از طریق تناسب فرهنگی

ارزش ها و هنجارهای مشترک باعث افزایش تعهد و رضایت شغلی می شود. کارمندان زمانی که شخصیت آن ها همسو با فرهنگ شرکت باشد، احساس دلگرمی می کنند. مثلا افراد برونگرا ممکن است در محیط های کار آرام با مشکل روبرو شوند. استفاده از تست های شخصیت شناسی این اطمینان را به وجود می آورد که افرادی را استخدام کنید که سبک ارتباطی مشابهی با فرهنگ کار شما دارند. نتیجه آن همکاری بیشتر و ناراحتی کمتر است.

خلاصه بخواهیم بگوییم، تناسب شخصیت با فرهنگ محیطی را برای کارمندان به وجود می آورد که در آن بهترین خود باشند. نتیجه آن عملکرد فردی و تیمی بهتر است.

انواع تست شخصیت شناسی برای استخدام طبق شخصیت

تست های شخصیت شناسی اطلاعات ارزشمندی درباره شخصیت نامزدهای شغلی در اختیارتان می گذارند تا از استخدام نیروهای بهینه مطمئن باشیند. تست هایی مانند اینیاگرام، بیگ فایو، دیسک، The Predictive Index، Talogy Caliper، Hogan Personality Inventory و چندین تست دیگر ویژگی‌هایی مانند انگیزه، قابلیت های شناختی و رفتارها در محیط کار را می سنجند.

استفاده از این آزمون ها در فرایند استخدام به گزینش نیروهایی که متناسب با شغل موردنظر باشند و همچنین عملکرد بهتر و رضایت شغلی در درازمدت کمک می کنند. نتیجه آن افزایش نرخ نگهداشت و نیروی متعهدتر و بهره ورتر است. در این بخش چند نمونه از این تست ها را معرفی می کنیم.

1. The Predictive Index و Talogy Caliper

تست شاخص پیش بینی کننده (The Predictive Index)، 4 نیروی اصلی را بررسی می کند که رفتارها در محیط کار را شکل می دهند یعنی تسلط گرایی، تاثیرگذاری، ثبات گرایی و سازگاری. درک اینکه کاندیداها در کدام یک از این مقیاس ها قرار می گیرند مشخص خواهد کرد چطور ارتباط برقرار کرده، همکاری کرده، رهبری می کنند و تصمیم می گیرند. 

به همین شکل تمرکز تست Talogy Caliper بر ارزیابی ویژگی های شخصیتی مانند اجتماع پذیری، مدیریت پذیری، کنجکاوی، کنترل خود، رفتار مطمئن و رویکرد یادگیری است. روش شناسی موردتایید علمی قرار گرفته این تست رفتارهای آینده افراد در محیط کار را با دقت بالا می سنجد.

هر دو این ابزارها گزارش های بصری و ساده ای فراهم می کنند که به مسئولان استخدام و مدیران اجازه می دهند تناسب فرهنگی را بسنجند. به جای فقط توجه به رزومه های شغلی و مصاحبه ها، این تست ها داده های قابل کمیت گذاری را برای استخدام هوشمندانه تر فراهم می کنند.

2. تست اینیاگرام و تست دیسک

دوتا دیگر از انواع تست شخصیت شناسی که با توجه به آن ها می توانید شخصیت نامزدهای شغلی را بسنجید، اینیاگرام و دیسک هستند. تست دیسک سبک رفتاری افراد و نحوه برقراری ارتباط با آن ها در محیط کار را مشخص خواهد کرد و نامزدهای شغلی را در 4 تیپ D، I، S و C قرار می دهد. شما به کمک این آزمون می توانید بفهمید نیروهای شما ترجیح می دهند در چه محیطی و به چه شکل کار کنند و بهترین روش برقراری ارتباط با آن ها چیست.

یکی دیگر از بهترین تست های شخصیت شناسی، تست اینیاگرام است. این تست افراد را در 9 تیپ مختلف قرار می دهد و آن ها را با توجه به ترس ها و انگیزه هایشان در زندگی دسته بندی می کند. این آزمون به شما کمک می کند شخصیت خود را بهتر بشناسید، دلیل رفتارهایتان را متوجه شوید و بدانید چه چیزهایی در زندگی انگیزه بخش شما هستند.

سخن نهایی

درباره مزیت استفاده از تست شخصیت شناسی در استخدام و توجه به شخصیت نامزدهای شغلی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بهبود سنجش نامزدهای شغلی برای شناسایی گزینه هایی که تناسب بیشتری با فضای کار و فرهنگ شرکت دارند.
  • افزایش نرخ نگهداشت نیرو به علت تطابق بیشتر با فرهنگ شرکت
  • بهبود فرایند آشنایی نیرو با محیط کار و مدیریت با توجه به سبک کار نامزدها

مدیران استخدام با استفاده از این تست ها قادر به انتخاب کارجویانی خواهند بود که با ارزش ها و وظایف شرکت همخوانی بیشتر داشته باشند. امروزه سازمان ها تصمیم گرفته اند به علت مزایای این تست ها، فقط به رزومه های شغلی توجه نکنند و اطلاعات بیشتری درباره انگیزه های نامزدهای شغلی و سبک کاری آن ها به دست آورند. چون نتیجه آن افزایش رضایت شغلی، عملکرد شغلی و نرخ نگهداشت نیرو است.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.