چطور از تیپ شخصیتی ESTJ خود برای موفقیت شغلی بیشتر استفاده کنید

1403/05/08 10:08 PM - 2 ماه قبل


افراد با تیپ شخصیتی ESTJ به واسطه واقع گرایی، نظم و مهارت های رهبری قدرتمند خود شناخته شده اند. اگر چنین تیپ شخصیتی دارید، ممکن است متوجه شده باشید که در شغل هایی موفق می شوید که به نظم و کارآیی نیاز دارند، مانند تجارت، مدیریت، اجرای قانون و شغل های نظامی. اما اگر در این زمینه ها فعالیت نمی کنید، همچنان راه هایی وجود دارد که از خصوصیات شخصیتی تیپ ESTJ برای توسعه شغلی خود و دستیابی به موفقیت استفاده کنید. در این مقاله می گوییم ESTها برای رسیدن به تعالی در زندگی شغلی خود چه کارهایی می توانند انجام دهند. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

1. برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید

به عنوان تیپ شخصیتی ESTJ، شما به صورت ذاتی فردی منظم و دقیق هستید. از این ویژگی با ایجاد یک برنامه باجزئیات و کامل درباره اهداف شغلی خود و سپس پایبندی به آن استفاده کنید. مثلا اگر می خواهید در شغل خود به ترفیع برسید، یک برنامه بریزید و مراحل مشخصی را که باید برای رسیدن به آن طی کنید مشخص کنید. در این برنامه زمان بندی و اهداف قابل اندازه گیری را لحاظ کنید. نه تنها انجام این کار کمک خواهد کرد در مسیر مشخصی بمانید، بلکه همچنین کارآیی و ذهنیت هدف گرایتان را به مافوق های شما نشان خواهد داد.

2. مسئولیت قبول کنید و رهبر باشید

تیپ های شخصیتی ESTJ به واسطه توانمندی های ذاتی خود برای رهبری شهرت دارند. از این نقطه قوت خود در موقعیت هایی استفاده کنید که نیاز به رهبری باشد، خواهد در محیط کار باشد یا فعالیت های داوطلبانه خارج از محیط کار. منظورمان الزاما این نیست که از نردبان شغلی برای رسیدن به جایگاه رهبری بالا بروید. بلکه به سادگی می توانید رهبری یک پروژه را برعهده بگیرید و آن فردی باشید که برای پرسیدن نظر و راهنمایی اش به او مراجعه می کنند. نه تنها با این کار مهارت های رهبری خود را نشان می دهید، بلکه همچنین اعتماد و احترام همکاران خود را به دست می آورید.

برای شناخت بهتر مهارت های خود، مقاله زیر را بخوانید:

3. بر جزئیات توجه کنید

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ به واسطه توجه دقیق به جزئیات و مهارت ذاتی در فهمیدن اشتباهات و تناقض ها شناخته می شوند. از این ویژگی به نفع خود استفاده کنید تا همان فردی باشید که برای بررسی اسناد مهم یا غلط یابی به او مراجعه می کنند. توجه شما به جزئیات نه تنها به موفقیت یک پروژه کمک خواهد کرد، بلکه همچنین دقیق بودن و قابل اعتماد بودن شما را نشان خواهد داد.

4. رک و دارای اعتماد به نفس باشید

یکی از مشخصات بارز تیپ های شخصیتی ESTJ سبک ارتباطی رک و مستقیم آن ها است. با آنکه از نظر برخی افراد چنین ویژگی ترسناک یا بی توجهی به احساسات است، اما در واقع در محیط کار یک دارایی ارزشمند محسوب می شود. از اعتماد به نفس و رک بودن خود برای در میان گذاشتن ایده هایتان، ارائه انتقاد سازنده یا اشاره به مشکلات داخل تیم استفاده کنید. این کار اطمینان و توانایی شما برای رهبری را نشان خواهد داد و در همین حین به بهبود بهره وری و کارآیی نیز کمک خواهد کرد.

5. برای خود و سایرین استانداردهای بالایی تعیین کنید

به عنوان تیپ شخصیتی ESTJ، استانداردهای بالایی برای خود و اطرافیانتان تعیین می کنید. از این ویژگی برای انگیزه بخشیدن برای خود و سایرین استفاده کنید تا برای رسیدن به تعالی و موفقیت در محیط کار تلاش کنید. انتظارهای بالایی برای کار خود در نظر بگیرید و به آن ها پایبند باشید. در همین حین همکاران خود را تشویق به عمل مشابه کنید. خواه از طریق تعیین اهداف برای تیم باشد یا فراهم سازی حمایت و راهنمایی برای آن ها تا کمک کنید به آرزوهای شخصی خود برسند.

برای آنکه بدانید چطور رهبر بهتری باشید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

6. از مهارت های نظم بخشی خود استفاده کنید

تیپ های شخصیتی ESTJ به واسطه عشقی که به نظم و ساختار دارند، شناخته می شوند. از این نقطه قوت با استفاده از ابزارها و سیستم های مختلف نفع ببرید تا بر کار خود تسلط داشته باشید و به حفظ نظم پایبند بمانید. مثلا می توانید یک فهرست باجزئیات از کارهایی که باید انجام شوند درست کرده یا یک سیستم بایگانی برای اسناد مهم ایجاد کنید. با این کار نه تنها کمک می کنید وظایفتان را به صورت موثر مدیریت کنید، بلکه همچنین مهارت های نظم بخشی خود را به سایرین نشان خواهید داد.

7. بازیکن تیم باشید

با آنکه افراد با تیپ شخصیتی ESTJ ممکن است ترجیح دهند رهبر باشند و تصمیم بگیرند، مهم است ارزش کار تیمی را در محیط های شغلی به یاد آورید. تلاش کنید با همکاران خود همکاری کرده و به ایده ها و دیدگاه هایشان گوش کنید. نه تنها با انجام آن نشان می دهید بازیکن یک تیم هستید، بلکه همچنین به ایجاد روابط قدرتمندتر و بهبود پویایی کلی تیم کمک خواهید کرد.

سخن نهایی

به طور کلی به عنوان تیپ شخصیتی ESTJ، مجموعه ویژگی های بی همتایی دارید که می توانید از آن ها به نفع خود در محیط کارتان استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید این ویژگی ها چه چیزهایی هستند یا در محیط کار چطور از آن ها استفاده کنید، می توانید در گام اول از تست های شایستگی شغلی استفاده کنید. این آزمون ها کمک می کنند اطلاعات ارزشمندی درباره شخصیت خود و نقش آن ها در محیط کار به دست آورید. آگاهی از نقاط قوت شما در محیط کار و انگیزه هایتان برای اینکه مسیر شغلی مشخصی داشته باشید ارزشمند است. از طرفی اطلاعات ارزشمندی برای توسعه و رشد بیشتر در اختیارتان قرار می دهد.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.