5 نوع شغلی که تیپ شخصیتی INFJ را به وجد می آورد

1403/05/13 6:43 PM - 2 ماه قبل


پیداکردن شغل مناسب هرگز وظیفه راحتی نیست اما برای تیپ شخصیتی INFJ که نادرترین تیپ شخصیتی است، این موضوع به خصوص چالش بیشتری دارد. INFJها با ترکیب بی همتای کارکردهای شناختی خود یعنی شهودی درون ریز، احساسی برون ریز، تفکری درون ریز و حسی برون ریز، اغلب به سختی می توانند شغلی را پیدا کنند که با انگیزه های درونی و انتظارهای بالایشان همخوانی داشته باشد.

این شخصیت ها تنها 2درصد جمعیت را تشکیل می دهند و اغلب درک نمی شوند و مناسب محیط های کار سنتی یا شغل های توصیه شده رایج نیستند. ساده بخواهیم بگوییم، این شخصیت ها دنبال چیزی بیشتر از یک شغل می گردند، یعنی به حرفه ای نیاز دارند که منعکس کننده ارزش های محوری آن ها باشد و اجازه دهد تاثیر قابل توجهی از خود به جا بگذارند.

ترکیب نادر قدرت همدلی بالا، استانداردهای قدرتمند اخلاقی و آینده بینی آن ها به این معناست که شغل های معمولی از نظر این افراد نارضایت بخش یا محدودکننده اند. برخلاف سایرین که ممکن است جایگاه اجتماعی یا نفع مالی را در اولویت قرار دهند، INFJها اغلب به واسطه میل به انجام کاری هدفمند که در خدمت یک هدف والاتر باشد، انگیزه پیدا می کنند.

بنابراین چه شغل هایی مناسب تیپ های شخصیتی INFJ هستند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد، پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

1. شغل های هنری

شاید یکی از طبیعی ترین شغل های مناسب برای شخصیت های INFJ، وظایفی است که بتوانند خلاقیت خود را ابراز کنند. این شخصیت ها با توجه به برخورداری از قدرت شهود و تخیل قوی خود، به صورت طبیعی میل به شغل های هنری دارند مانند نویسندگی، موسیقی یا هنرهای بصری. این شغل ها به آن ها اجازه می دهند که دنیای درون پیچیده خود را ابراز کنند و دیدگاه هایشان را به شکلی تاثیرگذار و منحصر به فرد انتقال دهند.

علاوه بر این، کارهای هنری و خلاقانه به آن ها اجازه استقلال و انعطاف پذیری را می دهد که برای طبیعت درونگرای INFJهایی که ممکن است در محیط های اداری سنتی احساس خستگی کنند، جذاب است. حتی اگر محیط کارهای خلاقانه و هنری بیش از حد سلسه مراتبی باشد یا ساختار غیرقابل انعطاف پذیر زیادی داشته باشد، برای این افراد خسته کننده می شود. به عنوان چنین تیپ شخصیتی، می توانید شغل های هنری زیر را امتحان کنید:

  • نویسندگی
  • موسیقیدان یا آهنگساز
  • طراح گرافیک یا تصویرپرداز
  • کارگردان یا تهیه کننده فیلم
  • عکاس یا تولیدکننده محتوای ویدئویی
  • طراح داخلی یا معمار

2. حرفه های مربوط به کمک به سایرین

تیپ های شخصیتی INFJ به واسطه قدرت بالای همدلی خود و میل به کمک به سایرین شناخته می شوند، بنابراین شغل هایی که شامل کمک به دیگران می شوند برای آن ها مناسب است. از جمله آن ها باید از مشاوره، مددکاری اجتماعی یا معلمی را نام ببریم که به INFJها اجازه می دهد از قدرت خود در درک ذات انسان و اصول اخلاقی قدرتمندشان استفاده کنند تا تاثیر معناداری بر افراد و جوامع بگذارند.

این شغل ها همچنین فرصتی را در اختیار شخصیت های INFJ قرار می دهند تا از شهود و بینش خود برای راهنمایی سایرین به سمت رشد فردی و پیشرفت استفاده کنند. گرچه باید دقت کنید که این افراد بیش از حد احساسات دیگران را جذب می کنند که ممکن است منجر به خستگی و فرسودگی آن ها شود. مهم است که شخصیت های INFJ فعال در چنین حرفه هایی اولویت را بر مراقبت از خود بگذارند، مرزهای سالمی را مشخص کنند و کارفرمایانی را انتخاب کنند که حواسشان به سلامت آن ها باشد.

شغل هایی که برای کمک به سایرین می توانید بررسی کنید عبارتند از:

  • مشاور یا درمانگر
  • مددکار اجتماعی
  • معلم یا استاد دانشگاه
  • شغل های پزشکی (پرستار، دکتر و غیره)
  • متخصص منابع انسانی
  • لایف کوچ

3. کارهای غیرانتفاعی

دنیای کارهای غیرانتفاعی سرشار از فرصت هایی است که INFJها با استفاده از آن ها می توانند تاثیر معناداری از خود به جا بگذارند و در همین حین به ارزش های واقعی خود پایبند بمانند. با توجه به میل شدیدی که این افراد در سهیم بودن در یک هدف والاتر دارند، در وظایفی موفق ظاهر می شوند که به آن ها اجازه دهد از باورهای خود دفاع کرده و تلاش کنند تغییر مثبتی را رقم بزنند.

کارهای غیرانتفاعی نیز اغلب محیط کار راحت تر و حس تعلق به یک جامعه را فراهم می کنند که هر دو برای شخصیت های INFJ جذاب هستند. گرچه کار غیرانتفاعی با چالش هایی نیز همراه است مانند منابع محدود و کاغذبازی که ممکن است باعث آزاردگی INFJها شود که میل به کارآیی و موثربودن دارند. مهم است که این شخصیت ها تحقیق کرده و سازمانی را پیدا کنند که ماموریت و رویای واضحی دارد و همچنین دارای منابع برای پشتیبانی از کارمندان خود است. شغل های غیرانتفاعی عبارتند از:

  • مدیر برنامه یا هماهنگ کننده
  • نویسنده گرنت یا جمع آوری کننده کمک های مالی
  • متخصص نظارت بر برنامه های خدمات اجتماعی
  • هماهنگ کننده یا ناظر فعالیت های داوطلبانه داخل یک سازمان

برای شناخت بیشتر این تیپ ها، مقاله زیر را مطالعه کنید:

4. کارآفرینی

شخصیت های INFJ به عنوان افرادی آینده بین و مستقل همچنین در مقام کارآفرین به موفقیت و رضایت شغلی می رسند. توانایی آن ها در دیدن تصویر بزرگتر ماجرا و شهود قدرتمندی که دارند، باعث می شود صاحبان کسب و کار بسیار استثنائی باشند. چون اغلب می توانند ترندهای بازار را شناسایی کرده و با مشتریان به شکل عمیق تری ارتباط برقرار کنند.

کارآفرینی همچنین این فرصت را برای این شخصیت ها فراهم می کند که محیط کاری را ایجاد کنند که همسو با ارزش هایشان باشد و سلامت کارمندان را در اولویت قرار دهند. گرچه شروع یک کسب کار ممکن است چالش های خاص خود را داشته باشد مانند نااطمینانی های مالی و ساعات کاری طولانی. مهم است که این شخصیت ها قبل از ورود به دنیای کارآفرینی برنامه مشخص و سیستم حمایتی داشته باشند.

در زمینه کارآفرینی شغل های زیر را می توانید بررسی کنید:

  • کوچینگ یا خدمات مشاوره
  • کار فریلنسری (مانند تولیدمحتوا، طراحی و غیره)
  • کارآفرینی (بنگاه) اجتماعی

5. تحقیق و تحلیل

شهود منحصر به فرد تیپ های شخصیتی INFJ به همراه قدرت بالا در برقراری ارتباط انسانی باعث می شود انتخابی مناسب برای شغل هایی باشند که شامل تحقیق و تحلیل می شوند. توانایی آن ها در ایجاد ارتباط بین مسائل گوناگون و مشاهده الگوها، این افراد را به محققان عالی تبدیل می کند. در حالیکه قدرت همدلی آن ها اجازه می دهد رفتارها و انگیزه های پیچیده انسانی را درک کنند.

اما مهم است که شخصیت های INFJ فعال در این حوزه ها بین مهارت های تحلیلی و میل شدید خود به یافتن معنا و هدف در زندگی، تعادل ایجاد کنند. تاکید بیش از حد بر منطق و داده ها ممکن است باعث شود که آن ها احساس کنند از کار خود فاصله گرفته اند. یافتن نقشی که به آن ها اجازه دهد «خلاق» و «تاثیرگذار» باشند، کلید رضایت طولانی مدت خواهد بود. نقش های تحلیلی و تحقیقی که می توانید بررسی کنید به شرح زیر هستند:

  • محقق یا تحلیل گر بازار
  • طراح تجربه کاربری
  • دانشمند اجتماعی
  • تحلیل گر داده یا محقق بازار
  • تحلیل گر سیاسی یا استراتژیست سیاسی
  • متخصص بینش های مصرف کننده

سخن نهایی

تیپ شخصیتی شما ممکن است نادر باشد، اما قابلیت های بسیار زیادی دارید تا در دنیای کار، به ویژه 5 شغلی که نام بردیم، آن ها را به کار بگیرید. فراموش نکنید که پیداکردن شغل ایده آل برای شما سفر خوداکتشافی و پایبندی به ارزش هایتان است.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.