10 نشانه افراد با تیپ شخصیتی اینیاگرام 2 ناسالم

1403/05/23 8:26 PM - 2 ماه قبل


هر تیپ اینیاگرام، حتی افراد با تیپ 2 اینیاگرام، ممکن است وارد حالت ناسالم شخصیت خود شوند. اما در چنین شرایطی باید چکار کنیم؟ چطور می توانیم از جنبه های تاریکتر روان خود فرار کنیم؟ سفر رشد فردی ما اغلب زمانی شروع می شود که جرات مواجه شدن با آینه درون نگری را داشته باشیم، یعنی جنبه های پیچیده شخصیت ما را که باعث می شود فرد فعلی باشیم، بررسی کنیم.

به عنوان تیپ 2 اینیاگرام، بخشندگی و توجه به سایرین که اغب جزو ویژگی های شخصیتی ما هستند، گاهی متفاوت ظاهر می شوند. به نحوی که نیاز داریم تا به ما نیاز داشته باشند و بدون کنترل می بخشیم که هویت اصلی ما را تضعیف می کند.

زمانی که در چنین حالت ناسالمی قرار داریم، اغلب خودمان را گم می کنیم، منتظر تایید سایرین هستیم و ارزش ذاتی خودمان را فراموش می کنیم. اما نترسید، چون حتی در چنین مواقعی می توانید جا برای رشد پیدا کنید، فرصتی که خود واقعی تان را مجددا بدست آورید.

در این مقاله 10 نشانه افراد با تیپ شخصیتی اینیاگرام 2 ناسالم را می گوییم و اینکه چطور می توان از این وضعیت فرار کرد. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید. 

1. آن ها نیاز دارند تا موردنیاز باشند

در گوشه خلوت و ساکت قلب افراد با تیپ 2 اینیاگرام، یک نیاز همیشگی، یک میل سوزان به خواسته شدن وجود دارد. انگاری ارزشمندی این افراد به بخشندگی آن ها گره خورده است، به قوت قلب و تایید اینکه اهمیت دارند، اینکه در زندگی دیگران غیرقابل جایگزینند. این میل به قدری قدرتمند، به قدری آشفته کننده است که اغلب آن ها را به درون گرداب خودانکاری هل می دهد.

این شخصیت ها در تلاش برای آنکه بسیار مهم باشند، تکیه گاه همیشگی برای سایرین باشند، به نیازها و خواسته های خود توجه نمی کنند. در میانه این طوفان از خودگذشتگی، آن ها اغلب این حقیقت مهم را فراموش می کنند که ارزش آن ها درونی و ذاتی است و بر اساس نقشی که در زندگی دیگران ایفا می کنند، پیشبینی شده و تعریف شده نیست.

2. آن ها فوق العاده تلاش می کنند تا محرم راز و بهترین دوست شما باشند

افراد با تیپ 2 اینیاگرام که در حالت ناسالم خود قرار دارند، اغلب قصد دارند خود را به عنوان محرم راز و بهترین دوست شما مطرح کنند. یعنی همان فردی که زمانی که نیاز دارید، به او مراجعه می کنید. این میل به صمیمیت احساسی به شکل های گوناگون خود را نشان می دهد، اما اغلب نتیجه آن دخالت در روابط دیگران به بهانه حمایت یا نگرانی است.

این شخصیت ها ممکن است از مرزها عبور کنند، خودشان را در جایی که نیاز نیست نشان دهند یا حتی ناراحتی و غم به وجود آورند، همه در تلاش برای اینکه نقش خود به عنوان یک محرم راز غیرقابل جایگزین را با قدرت ابراز کنند.

آن ها دوست دارند مرکز جهان احساسی اطرافیان خود باشند و اغلب نمی توانند متوجه باشند که علت اعمالشان ممکن است بیشتر نیازمندی خودشان باشد تا نگرانی خالصانه برای سایرین. این دخالت نه تنها زندگی اطرافیان آن ها را آشفته خواهد کرد، بلکه توجه این شخصیت ها از رشد فردی و مراقبت از خود را دور می کند.

3. آن ها از نیازهای خود خجالت می کشند

در زندگی افراد با تیپ 2 اینیاگرام ناسالم، شرم همیشگی نسبت به نیازها و خواسته های خودشان وجود دارد. آن ها اغلب به نیازهای شخصی خود به عنوان نشانه ای از خودخواهی می نگرند، لکه ای روی تصویر غیرخودخواه خود که سعی می کنند این تصویر را حفظ کنند.

این دیدگاه ناسالم به دفعات منجر به سرکوبی نیازهای خودشان می شود و به جای آن نیازهای اطرافیان خود را در اولویت می گذارند. آن ها در تلاش برای اینکه همیشه و بدون خستگی به سایرین کمک کنند، به ندرت، اگر واقعا چنین اتفاقی رخ دهد، از دیگران کمک می خواهند.

ترس این افراد از اینکه نیازمند یا خودخواه به نظر برسند، به یک مانع تبدیل خواهد شد و مانع از این می شود که درخواست حمایت کنند حتی زمانی که ناامیدانه به آن نیاز دارند. نتیجه آن یک خستگی و نارضایتی مزمن است، انگار دائما در حال بخشیدن هستند بدون اینکه به خود اجازه دهند چیزی در قبال آن دریافت کنند.

4. آن ها نقش شهید را بازی می کنند

یک تیپ شخصیتی ناسالم 2 اینیاگرام ممکن است به اجرای نقش شهید پناه ببرد، یعنی ظریفانه برای برآورده سازی غیرمستقیم نیازهای خود دست به فریبکاری بزند. یک پارادوکس و تناقض که در آن آن ها نیازهای خود را انکار می کنند، اما طوری شرایط را دستکاری می کنند که سایرین احساس کنند برای پیشنهاد کمک یا ابراز تحسین و تشکر خود، مجبورند.

این رفتار معمولا زمانی مشاهده می شود که تلاش های آن ها مورد قدردانی واقع نشود و آن شناخت و تحسینی را که دوست دارند، دریافت نکنند. این افراد با نشان دادن خود مانند گوسفند روز عید قربان، در حالیکه وزن نیازهای سایرین روی شانه هایشان سنگینی می کند، موفق می شوند توجه و همدردی سایرین را بدست آورند.

گرچه چنین استراتژی فقط خستگی احساسی آن ها را بیشتر می کند و چرخه تمام نشدنی را ادامه می دهد که در آن نیازهای خالصانه آن ها برآورده نشده باقی می مانند و مانعی بر سر رشد فردی این افراد شکل می گیرد. از طرفی نتیجه آن همچنین دلخوری و گیجی بیشتر سایرین است به جای اینکه کمک صادقانه خود را ابراز کنند.

5. آن ها اعتیاد به روابط را نشان می دهند

یک تیپ دویی ناسالم اینیاگرام ممکن است به داشتن روابط معتاد شود و به سایرین خود را از ترس رهاشدن یا تنهایی، آویزان کند. این وابستگی اغلب ریشه در نیاز آن ها به این دارد که دائما احساس ارزشمندی و تحسین شدن کنند. غیرطبیعی نیست که این افراد بیش از حد، اغلب تا حد افراط، برای روابط خود هزینه و وقت صرف کنند.

آن ها ممکن است متوجه شوند که داخل یک رابطه ناسالم یا یک طرفه قرار دارند که در آن بی وقفه می بخشند اما در قبال آن چیز اندکی دریافت می کنند. این الگو نشانه بارز برای این است که آن ها دنبال تایید ارزشمندی خود از سوی منابع خارجی و اطرافیان خود هستند، به جای آنکه در درون خود احساس ارزشمندی کنند.

آن ها حتی ممکن است سلامتی خود را به خطر بیاندازند یا رفتار سمی را تحمل کنند، فقط به خاطر اینکه تنها نباشند. این وابستگی آن ها به روابط، جلوی این شخصیت ها را در ایجاد یک رابطه سالم و متعادل با خودشان و سایرین می گیرد، بنابراین مانعی در مسیرشان به سمت رشد فردی خواهد بود.

6. آن ها فکر می کنند ناجی سایرین هستند

یک ویژگی به خصوص جالب افراد با تیپ 2 اینیاگرام ناسالم این است که خود را مانند مسیح، ناجی بزرگ می دانند. این رفتار ناسالم روانی در کسانی دیده می شود که خود را ناجی حتمی سایرین می دانند. آن ها احساس می کنند که این فقط مسئولیت آن ها است که دردهای اطرافیان را حمل کرده و مشکلات آن ها را رفع کنند.

دیدگاه آن ها از خودشان از یک کمک کننده به یک ناجی تغییر می کند، تغییری که نتیجه آن اغلب بی تعادلی در روابط و تاکید بیش از حد بر اهمیت خود است. چنین دیدگاهی همچنین انتظارهای غیرواقع گرایانه ای را شکل می دهد، هم در خودشان و هم سایرین. چون آن ها تلاش می کنند همیشه قهرمان باشند، در حالیکه غیرممکن است.

این تعهد بیشتر از حالت عادی با آنکه ظاهرا خوب به نظر می رسد، اما ممکن است خودتخریب کننده باشد. چون آن ها را از شناخت و توجه به نیازهای خودشان دور می کند و به شکل ناسالمی به کسانی که می خواهند نجات دهند وابسته می شوند که مجددا مانع دیگری بر سر رشد فردی آن ها شکل خواهد گرفت.

7. آن ها احساسات خود را به سایرین نسبت می دهند

در دنیای پیچیده و اغلب فوق العاده ناراحت کننده افراد با تیپ 2 اینیاگرام، این میل عجیب به نسبت دادن نیازهای خود به سایرین وجود دارد. این فرافکنی اغلب ناآگاهانه است و نقش آینه ای را دارد که از طریق آن نیازهای پذیرفته نشده آن ها به اطرافیانشان نسبت داده می شود.

انگاری آن ها با برآورده سازی نیازهای سایرین، به طور غیرمستقیم نیازهای خود را برآورده می کنند بدون اینکه با حس ناراحت کننده پذیرفتن خواسته های خود مواجه شوند. اما این فرافکنی نادرست اغلب منجر به بروز انتظارهای نادرست و فشار غیرضروری در روابط می شود. آن ها ممکن است فرض کنند که سایرین نیازهای مشابه با خود را دارند و بدون اینکه خواسته شود یا درست باشد، کمک خود را پیشنهاد دهند.

این عمل نه تنها جلوی توانایی آن ها به برقراری ارتباط خالصانه با سایرین را می گیرد، بلکه همچنین مسیر رشد فردی آن ها را به علت بی توجهی به خودآگاهی و درون نگری، بیشتر محدود می کند.

8. آن ها ممکن است فریبکار باشند

تیپ دویی های ناسالم اینیاگرام ممکن است میل طبیعی به فریبکاری را نشان دهند و در این راستا از عقیده خود به خودخواه نبودن، به عنوان ابزاری برای کنترل سایرین استفاده کنند. این افراد در پیچاندن شرایط به نحوی استعداد دارند که سایرین احساس دین به آن ها کنند.

این شخصیت ها دائما خود را در مقام فردی دلسوز نشان می دهند و با ظرافت احساس گناه را به افرادی که کمک می کنند، تلقین کرده و این تعهد را در آن ها ایجاد می کنند که به نوعی این لطف و کمک را جبران کنند. این فریبکاری اغلب ناآگاهانه است، روشی پیچیده برای ارضای نیازهای خواسته ها و نیازهای بیان نکرده خود.

روشی غیرمستقیم که با استفاده از آن عشق، تحسین و تاییدی را که دوست دارند دریافت می کنند اما با این حال از درخواست مستقیم آن شرم دارند. گرچه این رفتار ممکن است به صورت موقت آن ها را راضی کند، در نهایت باعث ایجاد احساس دلخوری می شود، اعتماد را از بین می برد و جلوی مسیر رشد فردی آن ها را می گیرد. چون آن ها به خودداری از رسیدگی مستقیم به نیازهای خود ادامه می دهند.

9. آن ها به تملق گویی پناه می برند

یک تیپ دویی ناسالم اینیاگرام ممکن است با استفاده تحسین و تعریف به عنوان راهکاری برای ایجاد ارتباط و کسب تایید دیگران، به تملق گویی بیش از حد پناه ببرد. این رفتار اغلب مرتبط با ترس عمیق آن ها از ناکافی بودن و دوست داشتنی نبودن است. این شخصیت ها با تعریف از سایرین سعی می کنند خود را در چشم کسانی که تحسین می کنند غیرقابل جایگزین و ضروری نشان دهند، با این امید که جایگاه خود را در زندگی آن ها محکم خواهند کرد.

اما این تاکتیک اغلب به بهای صداقت نداشتن تمام می شود، چون تعریف های آن ها ممکن است غلوشده یا ساختگی باشد. این الگوی تملق گویی ناصادقانه، به جای آنکه به پرورش روابط واقعی کمک کند، اغلب منجر به روابط سطحی می شود. همچنین احساسات و نیازهای واقعی آن ها را بیشتر مخفی کرده و این افراد را از مسیر رشد فردی و پذیرش خود، بیشتر دور می کند.

10. آن ها خسته اند

یک تیپ دویی ناسالم اینیاگرام اغلب ادعا می کند که دائما خسته است، تا حد زیادی به دلیل نیازهای عاطفی و جسمانی نقش هایی که این افراد به خود تحمیل کرده اند. آن ها انرژی و وقت خود را صرف سایرین کرده و بی وقفه تلاش می کنند نیازهای آن ها را برآورده کنند که اغلب به بهای سلامت خودشان تمام می شود.

این چرخه دائمی بخشیدن و نادیده گرفتن خودشان خسته کننده است و حس خالی بودن و رضایت نداشتن را برایشان به جا می گذارد. فشار همیشگی خودخواه به نظر نرسیدن و کمک کننده بودن به همراه نیاز عمیق این افراد به تحسین شدن، فشار زیادی به سلامت روان آن ها وارد می کند از جمله احساس خستگی، فرسودگی و ناتوانی. این حالت خستگی دامی نه تنها به سلامت فردی آن ها لطمه می زند، بلکه مانع مهمی بر سر مسیر رشد فردیشان خواهد بود.

5 نکته برای کمک به تیپ دویی های اینیاگرام تا به حالت سالم شخصیتی خود برسند

  • تنهایی را در آغوش بگیرید: تنها بودن برای یک تیپ دویی سالم اینیاگرام ضروری است تا به خود فکر کند و مجددا انرژی اش را بدست آورد. این افراد با پذیرفن تنهایی می توانند انرژی خود را به سمت درون هدایت کنند، رابطه با خود را پرورش دهند و به عشق ورزیدن خالصانه به خود کمک کنند. این تمرین به آن ها کمک می کند درک کنند که ارزش احترام و عشق را دارند، چه با تایید سایرین چه بدون آن.
  • نیازهای فردی خود را بپذیرید: تیپ دویی های سالم باید تلاش کنند نیازهای خود را بشناسند و بپذیرند. شروع آن با درون نگری و درک این است که خودشان را گاهی در اولویت قرار دهند. با شناسایی و اندیشیدن به آنچه نیاز دارند، آن ها می توانند از چرخه نادیده گرفتن خواسته های خود رها شوند.
  • بیان خلاقانه: انجام فعالیت های خلاقانه نقش یک ابزار درمانی را برای تیپ دویی های سالم اینیاگرام دارد. خواه نقاشی، نویسندگی یا نواختن یک ساز موسیقی باشد، این فعالیت های خلاقانه به خودبیانی و خوداکتشافی اجازه می دهند و در درک بهتر خود واقعی آن ها سهیم هستند.
  • مرزهای سالم: ایجاد مرزهای سالم برای اطمینان از اینکه نیاز آن ها به کمک به سایرین و برقراری ارتباط با آن ها، سلامت خودشان را به خطر نمی اندازد، الزامی است. مرزهای مشخص باعث ایجاد اعتدال در روابط می شود و جلوی آن ها را در اینکه فشار بیش از حد به خود وارد کنند، می گیرد.
  • تمرین های مراقبت از خود: افراد با تیپ دو اینیاگرام تا حد زیادی از لحاظ کردن تمرین های مراقبت از خود در روتین روزمره شان نفع می برند. خواه یک دوش آرامش بخش، لحظه ای در سکوت به مدیتیشن یا پیاده روی در طبیعت باشد، فعالیت های مراقبت از خود به آن ها کمک می کند انرژی خود را مجددا به دست آورند و اهمیت مراقبت از خود را بیشتر کنند.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.