چرا داشتن تیپ شخصیتی INFJ ساده نیست: نادرترین تیپ شخصیتی در دنیا

1403/06/02 3:35 PM - یک ماه قبل


افراد با تیپ شخصیتی INFJ، نادرترین تیپ و دیدگاه منحصر به فردی نسبت به دنیا دارند. آن ها به همین دلیل دوست دارند با سایر INFJها تعامل کنند که تجربه های آن ها را درک کرده و واقعا با احساسات و تفکرات آن ها ارتباط برقرار می کنند. اما نادرترین تیپ شخصیتی بودن همیشه ساده نیست، چون اکثر افرادی که این شخصیت ها با آن ها دیدار می کنند دیدگاه ها و رفتارهای یکسانی ندارند.

در این مقاله به چند دلیلی اشاره می کنیم که چرا INFJ بودن به عنوان نادرترین تیپ شخصیتی ساده نیست. امیدواریم این مقاله به این شخصیت ها کمک کند کمتر در چالش های خود احساس تنهایی کنند و اطلاعاتی برای افرادی فراهم کنیم که می خواهند این تیپ شخصیتی را بهتر بشناسند. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

1. کنترل کردن کمال گراییشان یک چالش دائمی است

تیپ های شخصیتی INFJ استاندارد بالایی برای سایرین تعیین می کنند، اما استانداردهای حتی بالاتری برای خودشان در نظر می گیرند. به طور کلی چنین چیزی بد نیست، چون INFJها به ذات سختگیر خود تکیه می کنند تا انگیزه برای تلاش کردن به بهترین شکل داشته باشند. آن ها به شدت در برابر میل به قانع شدن به متوسط مقاومت می کنند و اعمال آن ها الهام بخش نزدیکانشان است تا به همین شکل متعهد به بهترین بودن باشند.

اما کمال گرایی این افراد مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند. گاهی به آن ها آسیب می زند و در ذهن خود صدای نق زننده خودتردیدی را می شنوند که دائما به آن ها می گوید که باید بیشتر یا بهتر انجام دهند.

افرادی که کمال گرایی کمتری دارند، ممکن است از شدت سخت گیری INFJها به خودشان تعجب کنند و اینکه چقدر سریعا زمانی که به موانع برخورد می کنند یا در رسیدن به اهداف خود ناکام هستند، از خود انتقاد می کنند. هیچکس واقعا نمی تواند درک کند که چقدر این تیپ شخصیتی در برخورد با میل شدید خود به مکال گرایی، ممکن است احساس فرسودگی و خستگی کند.

2. آن ها نمی توانند از شدت همدلی خود بکاهند

تیپ های شخصیتی INFJ به صورت ذاتی قدرت بالایی برای همدلی با مردم و همچنین حیوانات دارند. آن ها فوق العاده شهودی نیز هستند و این ترکیب قدرتمند تیپ شخصیتی را رقم می زند که دائما به سایر افراد دقت می کند. این توجه و دقت آنقدر است که در حقیقت گاهی عملا احساسات عزیزان خود را مانند احساسات خود تجربه می کنند، انگاری مرزهایی که جداکننده آن ها از سایرین هستند، به صورت موقت از بین می روند.

تیپ شخصیتی INFJ برای این عمق احساسی خود ارزش قائل می شود و آن را به عنوان یکی از بزرگترین نقاط قوت خود می داند. اما گاهی چنین ویژگی درد شدیدی به این تیپ شخصیتی نادر می دهد، زمانی که آن ها رنج دیگران را به شدیدترین شکل ممکن احساس می کنند. 

شخصیت INFJ حساس به آسیب های کوچک، احساسات از دست دادن و پشیمانی های ناراحت کننده ای است که سایر افراد ممکن است ساده تر بتوانند با آن ها کنار آیند و این شخصیت ها بابت آن بهای عاطفی می پردازند.

3. شخصیت های INFJ دوست دارند به عمق بروند و شما را هم با خود می برند

همه جا گفته شده است که این افراد واقعا به گفتگوهای سطحی و بی اهمیت علاقه ای ندارند. گفتگوهای معمولی به طور کلی باعث می شود که مستقیما احساس ناخوشایندی کرده و احساس کنند که با سایرین جور در نمی آیند.

بسیاری از افراد چنین رفتاری را نشانه درونگرایی این تیپ شخصیتی می دانند و فرض می کنند که می خواهند تنها باشند. اما در حقیقت، این تیپ شخصیتی نادر تشنه گفتگوهایی است که درون مایه داشته باشند و افرادی را که بتوانند با آن ها در این سطح عمیق تر ارتباط برقرار کنند، تحسین می کنند.

تیپ های شخصیتی INFJ در واقع متنفر از اجتماع و فردی منزوی نیستند. آن ها فقط با وسواس آنچه که می خواهند درباره آن صحبت کنند، انتخاب می کنند. زمانی که گفتگو در جهت صحیح پیش برود، این افراد هرکاری می کنند تا آن را در جریان نگه دارند.

4. آن ها از اختلاف و بحث متنفرند

تیپ های شخصیتی INFJ از بحث و اختلاف تنفر دارند و اغلب آماده اند وارد عمل شوند و نقش میانجی را بازی کند، حتی زمانی که ممکن است به نفع همه باشد که تمام حرف هایشان را بگویند. این افراد در ذهن خود می دانند که بهتر است به اختلاف ها اشاره شود و به جای اینکه افراد حرف خود را خفه کنند، با بحث مشکل را برطرف کنند.

اما این شخصیت ها در عمل نمی توانند با نفرت شدید خود از بحث و اختلاف مقابله کنند. بخشی از آن به این علت است که این افراد از صمیم دل می خواهند همه شاد باشند. آن ها نمی توانند با فکر ناراحت یا عصبانی بودن سایرین کنار آیند، به خصوص اگر آن خشم به سمت خودشان باشد.

اما دلیل دیگر این است که تیپ های شخصیتی INFJ فوق العاده به سیگنال های احساسی و انرژی اطراف خود حساس هستند. زمانی که اختلاف و بحثی در جریان باشد، آن ها آن را تقریبا از نظر جسمی احساس می کنند و ممکن است برایشان آشفته کننده باشد.

این خودداری از اختلاف ممکن است اثر منفی بر روابط آن ها در درازمدت داشته باشد. چون ممکن است باعث شود مشکلات حل نشده باقی بمانند یا شخصیت های رک تر احساس کنند که دائما نادیده گرفته شده یا جلوی عصبانیت آن ها گرفته می شود.

5. ذهن آن ها همیشه در حالت تحلیل است

افراد با شخصیت INFJ دکمه خاموش ندارند. تیپ شخصیتی درونگرای آن ها باعث می شود تمایل به نشخوارذهنی داشته باشند و بنابراین همیشه همه چیز را دائما و دائما تحیل می کنند. ذات شهودی این افراد باعث می شود که به نشخوار ذهنی ادامه دهند و سعی کنند پیش بینی کنند که شرایط چطور پیش خواهند رفت.

این افراد زمانی که ببینند عزیزانشان تصمیم هایی می خواهند بگیرند که از نظر آن ها اشتباه است، احساس خشم یا اضطراب می کنند. علاوه بر این، این افکار درونی و شهودی از نظر ذهنی ممکن است خسته کننده باشد. چون تیپ شخصیتی INFJ سعی می کند تشخیص دهد به کدام احساسات و شهود خود اعتماد کرده و طبق آن عمل کند.

تعادل بین اعتماد به شهودشان و اینکه اجازه ندهند فرایند تصمیم گیریشان را آشفته کند، یک چالش دائمی برای INFJها است که باعث می شود قدرت شهودی آن ها یک نقطه قوت فوق العاده و یک منبع بالقوه آشوب داخلی باشد.

سخن نهایی

اکثر تیپ های شخصیتی INFJ به خوبی می دانند که تیپ شخصیتی نادری دارند که به آسانی ممکن است بد فهمیده یا درک شود. اگر به آن ها بگویید که کمتر از 2درصد مردم چنین تیپ شخصیتی دارند، احتمالا می گویند که این آمار درست است.

INFJها اغلب احساس بیگانگی می کنند، یعنی در دنیایی زندگی می کنند که برایشان ساخته نشده است. این شخصیت ها از آنچه هستند پشیمان نیستند، اما با این حال دوست دارند افراد بیشتری آن ها را درک کرده و به احساساتشان توجه کنند.

حالا که اطلاعات بیشتری درباره این شخصیت ها به دست آوردید، می توانید جزو دوستان آن ها باشید. شما می دانید که آن ها ممکن است از خود انتقاد کنند و بیش از حد به چیزهای مختلف فکر کنند و می توانید کمک کنید که از بحث و اختلاف فاصله بگیرند که از آن شدیدا نفرت دارند. هرچه بیشتر تلاش کنید، آن ها بیشتر احساس می کنند جایگاهی در این دنیای دیوانه دارند. زمانی که INFJها احساس کنند به جایی تعلق دارند، مهربانی و فداکاری آن ها بیشتر از گذشته می درخشد.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.