چطور موثرترین اهداف مالی را بر اساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود داشته باشید

1403/06/02 7:26 PM - یک ماه قبل


آیا تا حالا فکر کرده اید که چطور دوست شما می تواند لباس های گران قیمت بپوشد، حتی با آنکه می دانید پول کمی دارد؟ شاید هم شما ولخرج بزرگی باشید و دارید سعی می کنید بفهمید چرا ظاهرا همکارانتان همیشه از شما پول بیشتر دارند؟ توصیه می کنیم تیپ شخصیتی اینیاگرام آن ها را بپرسید.

اینیاگرام بیشتر از یک ابزار خودشناسی است و در کمال تعجب تیپ شخصیتی شما در این سیستم بر عادات خرج کردن شما اثر می گذارد. اما از طرفی به این معنا نیز است که با توجه به تیپ خود می توانید موثرترین اهداف مالی را برای خود مشخص کنید. اما چطور؟ پاسخ آن را در این مقاله می دهیم، پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

آیا بعضی از تیپ های اینیاگرام مدیریت مالی بهتری دارند؟

به گفته «کلارا کراسویت بریندل» مشاور حرفه ای و درمانگر مالی، پاسخ بله است. او می گوید «اینیاگرام به ما کمک می کند از نقاط قوت و چالش هایمان آگاه شوید و از آن برای شکل دادن رفتارهای مالی و نحوه تعیین اهداف مالی استفاده کنیم.»

«بعضی از تیپ های اینیاگرام در برنامه ریزی مالی موفق تر هستند، چون انگیزه بیشتری برای کنترل کردن دارند، مانند شخصیت های با تیپ یک، پنج و هشت اینیاگرام. در مقابل، بعضی تیپ ها ممکن است مشکلاتی از قبیل ترس و اضطراب نسبت به مسائل مالی داشته باشند و از آن خودداری کنند، مانند شخصیت های با تیپ دو، شش و نه.»

بدون توجه به اینکه تیپ یکی هستید که به صورت اجباری صرفه جویی و پس انداز می کنید یا تیپ نهی که متوجه شده است مخارج او با درآمدش همخوانی ندارند، تمام تیپ های اینیاگرام می توانند از درک رابطه روانی خود با پول، به خصوص در شرایط فعلی جامعه نفع ببرند.

طبق تحقیق شرکت تجاری Experian، بیش از دو سوم بزرگسالان اضطراب و استرس را درباره پول تجربه می کنند. برای نسل هزاره (دهه شصت و هفتاد) این آمار به 77درصد افزایش پیدا می کند. خواه اضطراب برای پس انداز برای روز مبادایی باشد که هرگز نخواهد آمد یا ترس از اینکه قبوض آخر ماه را نتوانید پرداخت کنید، دائما اضطراب داشتن درباره پول برای سلامت روان خوب نیست.

خوشبختانه شما می توانید از تیپ اینیاگرام خود برای اهداف معقول و توسعه رابطه بهتر با پول خود استفاده کنید. در بخش بعد نحوه آن را برای تیپ های مختلف می گوییم.

تیپ یک اینیاگرام: انعطاف پذیری را به میل کنترل نشدنی خود به پس انداز کردن اضافه کنید

سایت truity در نظرسنجی از 58 هزار نفر برای آگاهی از نوع خرج کردن آن ها متوجه شد که در پس انداز کردن، افراد با تیپ یک اینیاگرام موفق تر از سایرین هستند. آن ها محتمل ترین تیپی هستند که بگویند درآمد خود را پس انداز می کنند. نگرانی اصلی این افراد این است که پول کافی برای اهداف آینده مانند بازنشستگی یا شهریه دانشگاه فرزندان خود داشته باشند.

آن ها می خواهند مسئولیت امور مالی خود را بر عهده بگیرند، اما توجه بیش از حد به آینده نیز ممکن است باعث شود اشتباه کنند. کراسویت بریندل می گوید «برای افراد با تیپ یک، باور اصلی این است که اگر حق با من باشد و کار درست را انجام دهم، خوب هستم و مشکلی ندارم. آن ها ممکن است در مدیریت پول توجه بالایی به این کنند که «یک روش» و یک «روش صحیح» برای آن وجود دارد که ممکن است به علت سخت گیری، استرسشان را زیاد کند.»

کراسویت بریندل برای رهایی از این نگرانی ها به تیپ یکی ها توصیه می کند اندکی انعطاف پذیری داشته باشند. مانند «استفاده از یک ابزار جدید مدیریت مالی یا متنوع کردن سبد سرمایه گذاری خود به جای اینکه لجبازانه به استفاده از الگویی ادامه دهند که برایشان مفید نیست.»

تیپ دو اینیاگرام: برای خودتان نیز پول خرج کنید، نه فقط برای دیگران

در تحقیق سایت Truity، افراد با تیپ دو اینیاگرام که قدرت همدلی دارند، در رتبه دوم تیپ هایی قرار گرفتند که پول برایشان کمترین اهمیت را دارد. آن ها جزو تیپ هایی بودند که بیشتر از همه متحمل است درآمد ماهیانه خود را خرج کنند. از طرفی ذات بخشنده آن ها منجر به این می شود که پول زیادی صرف خرید هدیه و یادگاری برای دوستان و خانواده خود کنند.

با آنکه این شخصیت ها همیشه دوست دارند به سایرین خدمت کنند، کراسویت بریندل می گوید که همچنین باید تلاش کنند بخشی از پول خود را صرف مراقبت از خود کنند. او پیشنهاد می کند «این شخصیت ها یک حساب پس انداز درست کرده یا برای علایق خود هزینه کنند. توجه به این موضوع بین میل آن ها برای بخشیدن پول به سایرین برای کمک مالی به آن ها، تعادل ایجاد می کند.»

تیپ سه اینیاگرام: بین ارزشمندی خود و ثروت خالصتان ارتباط ایجاد نکنید

جای تعجب ندارد که به شخصیت های با تیپ سه اینیاگرام که موفقیت گرا هستند، پول انگیزه خیلی زیادی می دهد. این تیپ ها جزو پردرآمدترین تیپ ها قرار می گیرند. به نحوی که طبق تحقیق سایت مذکور، 7درصد آن ها سالیانه بیش از 150 هزار دلار دارند و درآمد 8درصد دیگر بیش از 100 هزار دلار در سال است.

اما حتی با وجود حقوق خوبی که آن ها دارند، این شخصیت های قدرتمند از نگرانی های مالی در امان نیستند. به این علت که ارزشمندی خود را به ثروت خالصشان ربط می دهند. برای ایجاد تعادل بین این تفکر و رابطه سالم تر با پول، کراسویت بریندل اشاره می کند که افراد با تیپ 3 باید هر چند وقت یک بار به خودشان برسند. برای این شخصیت ها فوق العاده مفید است که برای کالاها یا تجربه هایی هزینه کنند که به آن ها احساس شادی واقعی دهد، نه اینکه فقط احساس خودشان را از جایگاهشان بهبود بخشد.

تیپ چهار اینیاگرام: برای مهار میل خود برای ولخرجی ذهن آگاهی را تمرین کنید

افراد با تیپ 4 اینیاگرام به واسطه خلاقیت، شهود و مهربانی خود شناخته می شوند. این روح های منحصر به فرد کاملا نسبت به پول بی تفاوت هستند. با این حال به شکل عجیبی جزو ولخرج ترین تیپ ها در تحقیق سایت Truity قرار می گیرند.

«مولی اونز» مدیرعامل Truity می گوید «افراد با تیپ چهار اینیاگرام ممکن است تحت راهنمایی احساسات خود بیشتر قرار داشته باشند و برای خرید چیزهایی هزینه کنند که برایشان جذاب باشد. به جای اینکه مدیریت یا نظم مالی داشته باشند.»

کراسویت بریندل می گوید این شخصیت ها برای مبارزه با هوی و هواس خود باید زمانی که وسوسه می شوند چیز جدیدی بخرند، ذهن آگاهی بیشتری داشته باشند. او می گوید «توجه به اتفاق هایی که در گذشته، قبل و بعد از ولخرجی رخ داده است، به افزایش آگاهی کمک می کند. آیا آن ها زمانی که استرس دارند بیشتر ممکن است خرج کنند؟ یا ناراحت؟ آسیب دیده، تنها، طرد شده باشند؟ آیا آن ها تلاش می کنند با توجه به هورمون دوپامینی که ناشی از ولخرجی است، یک نیاز برآورده نشده را برآورده کنند؟ مهربانی با خود بخشی از سفر مدیریت پول برای کسانی است که بدون فکر خرج می کنند.»

تیپ پنج اینیاگرام: سرعت خود را بکاهید

افراد با تیپ پنج اینیاگرام که خودکارآمد هستند، مانند تیپ یکی ها جزو تیپ هایی قرار می گیرند که بیشتر محتمل است نگران پول باشد. آن ها اغلب تلاش می کنند کنترل مالی داشته باشند که ممکن است باعث ایجاد نگرانی غیرضروری شود.

کراسویت بریندل می گوید «تیپ پنجی ها این باور مهم را دارند که اگر چیزی را بدانم و روی آن تسلط داشته باشم، خوب هستم و مشکلی ندارم. اگر این افراد بخواهند یک متخصص در زمینه مسائل مالی باشند، استرس اضافه به آن ها خواهد داد. چون بازار مالی همیشه در حال تغییر است.»

او از نمونه تیپ پنجی هایی یاد می کند که سعی می کنند در بازار سهام موفق باشند یا رویکردشان درباره ثروتمند شدن اتفاقی است که یک مرتبه رخ می دهد، اما این تفکر ممکن است خیلی راحت اثر مخرب و عکس داشته باشد.

بریندل توصیه می کند «آن ها از پذیرش پول به عنوان یک سفر آموزشی ادامه دار و صرف وقت و انرژی درباره یادگیری تمام مسائل مربوط به آن در طول زندگی خود، بیشتر نفع می برند.»

تیپ 6 اینیاگرام: بخشی از آنچه را که سخت برای پس انداز آن تلاش کرده اید، خرج کنید

کراسویت بریندل می گوید «افراد با تیپ 6 اینیاگرام اغلب در اضطراب زندگی می کنند که نتیجه آن ترس و نگرانی درباره پول است. باور اصلی آن ها این است که اگر من مسئولیت پذیر باشم و چیزی را که از من انتظار می رود انجام دهم، خوب هستم و مشکلی ندارم.»

این طرز تفکر اغلب منجر به پس انداز بیش از حد می شود و برای سرگرمی و لذت بردن از زندگی، جای کمی می گذارد. بریندل توضیح می دهد که «تمرکز این شخصیت ها اغلب مقابله با بدهی، خودداری از بدهی و پس انداز تا حدی است که می توانند. او اشاره می کند که این شخصیت ها اغلب در ترس روز مبادا که هنوز نیامده است، زندگی می کنند. این همه اضطراب برای آن ها خوب نیست.»

او یک برنامه پس انداز معقول را به تیپ ششی ها پیشنهاد می کند و همچنین اندکی ولخرجی عمدی در بعضی مواقع تا همه چیز در تعادل نگه داشته شود.

تیپ هفت اینیاگرام: هر ماه مقدار مشخصی را پس انداز کنید

به عنوان ماجراجویان اینیاگرام، طبیعی است که افراد با تیپ هفت اینیاگرام زمانی بیشتر از همه احساس شادی کنند که پول را صرف تجربه هایی کنند که منجر به خریدهایی مانند سفر و رویدادهای مختلف شود. اما این همچنین به این معناست که آن ها جزو تیپ هایی قرار می گیرند که بیشتر از همه احتمال دارد درآمد خود را خرج کنند.

 مولی اونز اشاره می کند «تیپ هفتی ها اندکی بیش از حد هیجانی و ناگهانی رفتار می کنند. این افراد با چیزی مواجه می شوند که خرید آن به آن ها حس شادی یا سرگرمی می دهد و ترس از دست دادن وجود آن ها را می گیرد اگر آن را نخرند.»

با آنکه عادت های خرج کردن تیپ هفتی ها یقینا باعث می شود زندگی رنگارنگ تر و لذت بخش تری داشته باشند، برای آن ها مفید خواهد بود که دید وسیع تری داشته باشند تا بعدا در ادامه زندگی دچار مشکل نشوند. کراسویت بریندل به این شخصیت ها پیشنهاد می کند که بخشی از درآمد ماهیانه خود را برای بازنشستگی، وقایع اضطراری یا در حالت ایده آل هر دو، پس انداز کنند!

تیپ هشت اینیاگرام: اجازه دهید دیگران در آینده مالی خانواده شما حقی داشته باشند

افراد با تیپ هشت اینیاگرام دوست دارند احساس کنند روی همه چیز کنترل کنند و دستیابی به امنیت مالی نقش مهمی در این قضیه ایفا می کند. همانطور که تحقیق سایت Truity نشان می دهد، پول به این شخصیت ها انگیزه زیادی می دهد و جزو پردرآمدترین تیپ های اینیاگرام قرار می گیرند.

اما کراسویت بریندل می گوید که نیاز تیپ هشتی ها به کنترل کردن اغلب منجر به «مراقبت مالی» می شود. یعنی این افراد خودداری می کنند از اینکه شریک زندگی یا اعضای خانواده آن ها نقشی در مسائل مالی داشته باشند که اصلا نتیجه خوبی ندارد. او می گوید که برای توسعه یک رابطه بهتر با پول، داشتن یک هدف مشترک مالی با شریک زندگی، همسر یا عضو خانواده، فرصتی برای رشد است.

تیپ 9 اینیاگرام

توجه افراد با تیپ 9 اینیاگرام بر صلح و آرامش است و تیپی هستند که کمتر از بقیه برای پول ارزش قائل می شوند. اونز توضیح می دهد که «از نظر تیپ نهی های آرام، پول فقط وسیله ای است که باعث می شود به آنچه می خواهید برسید و آن ها انگیزه دارند فقط به اندازه ای پول داشته باشند که زندگیشان ثبات داشته باشد.»

اما این تیپ صلح جو ممکن است در تصمیم های مالی اشتباه کند. این شخصیت ها با کاری که همیشه انجام داده اند کنار می آیند، به جای آنکه بگویند واقعا چه چیزی می خواهند یا نیاز دارند.

کراسویت بریندل برای رفع این مشکل به این شخصیت ها پیشنهاد می کند که هدف خود را «صحبت درباره پول بگذارند، حتی زمانی که ناخوشایند است. یاد بگیرید حقیقت را بگویید، از جمله اهداف مالی که همسو با ارزش های شما باشند به جای اینکه فقط با همه چیز کنار آیید.»


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.