چرا بر اساس تیپ تست دیسک خود در محیط کار اهمال کاری دارید

1403/06/04 9:45 PM - یک ماه قبل


اگر تا حالا کاری را به عقب انداخته اید، مانند اینکه به ایمیل های خود رسیدگی کنید یا خانه را نظافت کنید، احساس نکنید در این زمینه تنها هستید. طبق آمار اخیر، میانگین اهمال کاری بزرگسالان طی روز تقریبا 218 دقیقه است. به عبارت دیگر به عقب انداختن بیش از 3.5 ساعت کارهایی که باید انجام شوند، حتی با آنکه می دانید غیرمنطقی است و خودداری از آن ها تنها استرس شما را بیشتر خواهد کرد.

اما تا حالا فکر کرده اید که دلیل اهمال کاری شما چیست؟ رئیس شما ممکن است بگوید چون تنبل، بی نظم، بی توجه به زمان یا بدون اراده هستید. اما روانشناسان سازمانی فکر می کنند این ماجرا دلیل دیگری دارد و همه چیز به تیپ شخصیتی دیسک شما بر می گردد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بگوییم چرا بر اساس تیپ تست دیسک خود در محیط کار اهمال کاری دارید. قبل از شروع توصیه می‌کنیم با شرکت در تست دیسک تست و تایپ، نتیجه آن را با گزارش کامل دریافت کنید تا خود را بهتر بشناسید.

وظایف شغلی ما کسل کننده اند و تعدادشان خیلی زیاد است

چرا وظایفی را که باید انجام دهید به عقب می اندازیم؟ به گفته «الن لین» کوچ حرفه ای و مربی تست دیسک، اهمال کاری به این معناست که ما سعی می کنیم از کارهای کسل کننده، مشکل یا خسته کننده خودداری کنیم. اگر وظیفه ای هیجان و اشتیاقی به شما ندهد، به سختی ممکن است وادار به انجام آن شوید.

آمار با لین موافق هستند. تحقیقی که انجام شده است نشان می دهد 41درصد مردم گفته اند که به علت علاقه نداشتن به وظیفه ای، اهمال کاری کرده اند. «ایرینا دویچوا» کوچ شغلی، مشاور نیروی انسانی و متخصص دیسک موسسه Simplicity Career Coaching نظر مخالفی دارد. او فکر می کند فرهنگ مدرن امروزی مقصر اهمال کاری ما است. زمانی که شما وقت کافی برای اندیشیدن نداشته باشید و همیشه به علت فعالیت بیش از حد و مشغول بودن آشفته باشید، بیشتر ممکن است اهمال کاری کنید.

این دیدگاه نیز درست است. تقریبا 25درصد مردم می گویند که به علت محدودیت های زمانی اهمال کاری می کنند. در نگاه اول این دلایل ممکن است به نظر برسد که وجه مشترکی ندارند. اما دلیل هر دو چیزی عمیق تر به اسم تنظیم عاطفی است. زمانی که اهمال کاری می کنید، عواطف منفی خود را تنظیم نمی کنید، خواه این عواطف بی حوصلگی، اضطراب، احساس آشفتگی، احساس فرسودگی یا رنجش باشند.

در این شرایط نقش تیپ شخصیتی مشخص می شود. افراد دارای تیپ های مختلف تست دیسک به دلایل متفاوت، به شکل های گوناگون با شدت عاطفی یا سطوح عواطف منفی متفاوت اهمال کاری می کنند. گرچه به گفته دویچوا، اهمال کاری قاتل بهره وری برای هر 4 تیپ است. به عبارت دیگر درک تیپ دیسک شما کمک می کند بر اهمال کاری خود غلبه کنید.

چطور بر اساس تیپ دیسک خود اهمال کاری را متوقف کنید

در این بخش می گوییم هر تیپ چطور می تواند بر این مشکل غلبه کند.

تیپ D – کارها را بخش کرده و تفویض وظایف کنید

افراد با تیپ D یا تسلط گرا، دوست دارند تمرکز خود را بر تصویر بزرگ یا کلیت ماجرا بگذارند. از جمله مهارت های آن ها باید به حل مشکل، خودمختاری، ریسک پذیری، قبول چالش ها و یافتن راه حل برای سخت ترین مشکلات اشاره کنیم. دویچوا از افراد مشهودی مانند «هیلاری کلینتون»، «استیو جابز» و «گوردون رمزی» به عنوان شخصیت های با تیپ D یاد می کند و می گوید به دلایل زیر اهمال کاری می کنند:

  • آن ها به جای وظایف کسل کننده، وظایف هیجان انگیز را انتخاب می کنند.
  • آن ها بیش از حد درگیر ترسیم یک هدف یا برنامه ریزی برای هدف نهایی هستند که در جزئیات گیر می کنند.
  • آن ها از وظایفی که از نظرشان برای پیشرفت شغلی شان یا ایده بزرگ بعدی مفید نیست، خودداری خواهند کرد.
  • آن ها از روزمرگی، وظایف کسل کننده مانند مرتب کردن اتاق یا بازنویسی دستور جلسات نفرت دارند.

به گفته لین، تیپ های D زمانی می توانند اهمال کاری را متوقف کنند که بفهمند چه چیزی نیاز به توجه آن ها دارد و به آن به شکلی بنگرند که چرا فقط خودشان باید آن کار را انجام دهند. چنین چیزی باعث می شود دلیل جذابی برای انجام کار داشته باشند.

سپس تقسیم کارها به وظایف کوچکتر و مراحل قابل مدیریت تر مطرح می شود تا بتوانند بر آن ها تمرکز کنند یا اینکه وظایف را تفویض کنند. لین می گوید «آن ها باید کاری را که امروز خودشان می توانند انجام دهند، همین امروز انجام دهند. اما همچنین باید بفهمند چه چیزهایی را باید به سایرین واگذار کنند. مطمن شوید که آن ها کارها را به سایرین محول می کنند و مجبور نیستند همه چیز را خودشان انجام دهند.»

دویچوا می گوید «فرض کنید استیو جابز سعی می کرد محصول خود را توسعه دهد یا گوردن رمزی یک رستوران جدید فوق العاده بزرگ افتتاح کند. آن ها باید این کارها را در قالب مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تر انجام دهند تا بتوانند وظایف را به اتمام برسانند یا مسئولیت ها را به فرد دیگری واگذار کنند.»

سایر توصیه ها به تیپ های تسلط گرا یا D

  • تیک زدن وظایف را به یک بازی تبدیل کنید. لین می گوید «خودتان را مجبور کنید که این وظایف کسل کننده را در یک بازه زمانی خاص انجام دهید و سپس از سایرین بخواهید به شما امتیاز بدهند یا کار شما را بررسی کنند تا بدانید چه چیزی را مرتبه بعدی بهبود بخشید یا روی آن کار کنید.»
  • متوجه شوید که چه زمانی برای انجام ندادن یک وظیفه بهانه می آورید. بهانه باعث انجام وظایف نخواهد شد، بنابراین با خودتان صادق باشید. با خودتان مهربان باشید و کار را به اتمام برسانید.
  • در محیط کار دوست داشته باشید. زمانی که فردی باشد که بخواهد به شما کمک کند، می توانید به او در انجام وظایفی لطف کنید که از آن ها لذت نمی برد. اندکی اجتماعی بودن کمک می کند وظایفی را که دوست ندارید انجام دهید، پیش ببرید و شما را پرانرژی نگه می دارد.

برای شناخت بهتر تیپ های تسلط گرا، مقاله تیپ D یا تسلط گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

تیپ I – حواس پرتی نداشته باشید و محدودیت زمانی مشخص تعیین کنید

افراد با تیپ I یا تاثیرگذار، مردم محور، خلاق، عمل گرا، تنوع دوست، متقاعدکننده و سرخوش هستند و از اختلاف خودداری می کند. این شخصیت ها به طور کلی برونگرا و اجتماعی هستند و تمرکز خود را بر روابط بیشتر از هر چیزی می گذارند. دویچوا می گوید «آن ها آنجلینا جولی و لئو دیکاپریوهای دنیا هستند. آن ها دنبال دیده شدن در اجتماع هستند. بنابراین ممکن است وظایفی را که نیاز به تحلیل بادقت دارند یا فعالیت هایی که دوست ندارند با آن سر و کار داشته باشند، به تعویق بیاندازند.»

سایر دلایل اهمال کاری تیپ های تاثیرگذار عبارتند از:

  • آن ها از مشکلات یا گفتگوهای ناخوشایند خودداری می کنند.
  • وظایف با جزئیات فراوان که نیاز به تمرکز زیاد دارند.
  • آن ها ترجیح می دهند در یک تیم کار کنند، به جای اینکه احساس انزوا و تنهایی داشته باشند.
  • آن ها ترجیح می دهند در سوشیال مدیا باشند.
  • وظیفه موردنظر بیش از حد کسل کننده است.

لین برای تیپ های I پیشنهاد می کند که بخشی از فضای خانه یا محیط کار خود را فقط به کار اختصاص دهند. «عوامل حواس پرتی را مشخص کرده و فضایی را ایجاد کنید که این عوامل در آن نباشند. گوشی را خاموش کنید، تلویزیون را خاموش کنید، پنجره ها را ببندید یا پرده ها را بکشید تا عملا نگویید هی پرنده ها را نگاه کن چقدر قشنگ دارند از این شاخه به آن شاخه می پرند.»

دویچوا می گوید برنامه های مشخص و محدودیت های زمانی بهترین خطوط دفاعی تیپ های I علیه اهمال کاری هستند. اگر قصد دارید به یک پیک نیک بروید، فورا طبق میل اولیه خود عمل نکنید که درست کردن فهرستی از مهمان ها و منوی غذایی است که همه از آن راضی باشند. با چیزهای بنیادی شروع کنید، یعنی زمان، تاریخ و تعداد مهمان هایی که حضور خواهند داشت. سپس تمرکز خود را بر چیزی بگذارید که از آن لذت می برید (جزئیات مربوط به سرگرم شدن افراد).

سایر توصیه ها به تیپ های تاثیرگذار یا I

  • برای استراحت برنامه ریزی کنید. لین پیشنهاد می کند برای مدت زمانی که می خواهید یک کار را انجام دهید یک تایمر 20 دقیقه ای را شروع کنید و بعد از آن سری به اینستاگرم بزنید یا از سر میز خود بلند شوید. انجام آن کمک خواهد کرد مجددا انرژی داشته باشید و آماده باشید به کار برگردید.
  • برای وظایف کوچکی برنامه ریزی زمانی کنید که به چیز کلی تری ختم می شوند. به وظایف کوچک و کسل کننده ای که باید انجام دهید بنگرید و به خود بگویید «اگر من این ایمیل ها را بنویسم یا این دعوت نامه ها را بفرستم، یک گام به مهمانی شرکت که در آن می توانم با بقیه ارتباط برقرار کنم، نزدیک خواهم شد.» 10 تا 20 دقیقه به وظایفی که دوست ندارید اختصاص دهید و به خود یادآوری کنید که آن ها نیز مهم هستند.
  • برای انجام وظایف به خود پاداش دهید. شما کمتر اهمال کاری خواهید کرد اگر بدانید بعد از انجام وظیفه ای که نفرت دارید، پاداشی وجود دارد.

برای شناخت بهتر تیپ های تاثیرگذار، مقاله تیپ I یا تاثیرگذار تست دیسک را بیشتر بشناسید را بخوانید.

تیپ S – تیمی که به آن تکیه کنید و روتین ثابت

دویچوا از تیپ های S یا ثبات گرا با عنوان «حسابدار نمونه شما» یاد می کند و می گوید که آن ها با داشتن نظم و برنامه موفق می شوند. تمرکز اصلی این شخصیت ها مفیدبودن برای سایرین است. آن ها دوست دارند برنامه ریزی کنند، گام به گام پیش بروند، کارها را آهسته انجام دهند و از رویه ها پیروی کنند. دویچوا می گوید ویژگی مهم آن ها این است که «ثبات و پایداری را دوست دارند، بنابراین زمانی که با یک چالش، تغییر سریع یا اختلاف روبرو می شوند، نمی دانند چکار کنند.»

به گفته کارشناسان علت اهمال کاری این شخصیت ها به شرح زیر است:

  • آن ها نمی توانند آشفتگی، موعد جدید تحویل پروژه ها یا تغییر را تحمل کنند.
  • از گفتگوهای ناخوشایند خودداری می کنند.
  • نمی خواهند به احساسات کسی لطمه بزنند.
  • روتین و نظم روزانه آن ها مختل شود.

تیپ های S اولین کسانی هستند که نیازهای خود را برای کمک به سایرین کنار می گذارند. لین می گوید که این کار بخشی مهمی از علت اهمال کاری آن ها است و آن ها باید مهربانی با خود را تمرین کنند. معنای آن ممکن است این باشد که به خود بقبولانید من باید کارم را انجام دهم. من نمی توانم همیشه کنار سایرین برای کمک به آن ها باشم یا شما باید به همان مقدار که کمک می کنی، کمک دریافت کنی.

لین می گوید «گام بعدی این است که متوجه شوید اشکالی ندارد احساس ناخوشایندی نسبت به نااطمینانی و تغییر داشته باشید.» او پیشنهاد می کند که تیپ های ثبات گرا با رئیس خود صحبت کنند و به او بگویند که برای درک تغییرات و سازش با آن ها به وقت بیشتری نیاز دارند. لین پیشنهاد می کند «راهنمای بخواهید. بخواهید بیشتر به شما توضیح دهند. اگر تغییر را درک نمی کنید، اینکه درباره چیست، چطور به نفع سایرین است، توضیح بیشتر، راهنمایی بخواهید و با فردی درباره آن صحبت کنید.»

سایر توصیه ها به تیپ های ثبات گرا یا S

  • از تیم خود درخواست حمایت کنید. لین می گوید «با سایرین صحبت کنید، نظر، افکار و احساسات آن ها را بپرسید. تیپ های S اعضای کلیدی تیم هستند، بنابراین سایرین را درگیر کنید.»
  • خودتان را مجبور کنید پس از آنکه مدت اندکی را به خود اختصاص دادید، یک وظیفه را شروع کنید. شما ممکن است نیازهای خود را نادیده بگیرید، بنابراین یک استراحت 10 دقیقه ای کوتاه برای مراقبت از خود (مانند تمرین ذهن آگاهی، مشاهده ویدئو مدیتیشن، تمرین تنفس یا قدم زدن در بیرون)، ممکن است تمرکز شما را بیشتر کند.
  • تمرکز خود را بر این بگذارید که یک وظیفه را به یک روتین تبدیل کنید، حتی مواردی که از آن ها نفرت دارید. ممکن است ساده به نظر برسد اما بیشتر احساس ثبات خواهید کرد اگر روزانه برای انجام وظایف موردتنفرتان وقت بگذارید. مثلا اگر در حال یادگیری یک نرم افزار هستید، سعی کنید آن را هر روز در تقویم خود بگنجانید و آن را به یک عادت جدید تبدیل کنید.

برای شناخت بهتر تیپ های ثبات گرا، مقاله تیپ S یا ثبات گرا را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.

تیپ C – از کمال گرایی فاصله بگیرید و چیز جدیدی را امتحان کنید

تیپ های C یا وظیفه شناس فقط به دقت، کیفیت و منطق اهمیت می دهند. لین می گوید «این تیپ شخصیتی می خواهد کاملا آگاه باشد. این شخصیت ها میل و نیاز سیری ناپذیر به اطلاعات و حقایق و یادگیری دارند. آن ها افرادی هستند که احتمالا قبل از استفاده از یک دستگاه جدید، خط به خط دفترچه راهنمای آن را می خوانند. این شخصیت ها به دلایل زیر اهمال کاری می کنند:

  • از اشتباه کردن می ترسند.
  • در کیفیت کم نمی گذارند، حتی اگر تعداد روزهای انجام پروژه را بیشتر کند.
  • وقت زیادی را صرف برنامه ریزی و تحلیل می کنند که آن ها را از انجام وظایف دور می کند.
  • مفهوم سازی نقطه قوت آن ها است و عمل کردن زمانی که تحت فشار و عجله قرار بگیرند، به آن ها استرس می دهد.

تیپ های C خیلی راحت اسیر کمال گرایی می شوند. نکته مهم جلوگیری از اهمال کاری این است که از شدت کمال گرایی کم کنید. لین می گوید «به جای آنکه همیشه برای کمال گرایی تلاش کنید، هدف خود را برای تعالی بگذارید.» او پیشنهاد می کند فهرستی از اولویت ها درست کنید و وظایفی را که واقعا نیاز دارند تقریبا بی عیب باشند و آن هایی را که به تلاش کمتر نیاز دارند، علامت بزنید.

دویچوا می گوید تیپ های C اگر از ناحیه امن خود بیرون آیند، می توانند بر اهمال کاری غلبه کنند. مجبور کردن خودتان به سازش با تغییر و مهلت تحویل پروژه نقطه شروع خوبی است. او می گوید «تغییر خوب است و اگر چیزی کامل نباشد، شما را خواهند بخشید.»

سایر توصیه ها به تیپ های وظیفه شناس یا C

  • هدف وظیفه خود را درک کنید. سطح جزئیاتی که شما نیاز دارید احتمالا بیشتر از نیاز سایرین است. لین پیشنهاد می کند برای آنکه بدانید چه چیزی برای بهبود کارآیی نیاز است، سوال بپرسید.
  • بازخورد سایرین را بگیرید. زمانی که احساس می کنید اسیر کمال گرایی شده اید، از همکار یا رئیس خود بخواهید کارتان را بررسی کند. بازخورد آن ها کمک خواهد کرد بدانید کار شما الان هم به اندازه کافی خوب است و باید رسیدگی بیشتر به آن را متوقف کنید.
  • با خود مهربان باشید. لین می گوید «تیپ های C باید به خودشان اجازه دهند بی خیال چیزهای کوچک شوند و اینکه برای همه چیز نیازی نیست اینقدر درگیر جزئیات باشند.» زمان ارزشمند است و گاهی بهتر است به وظیفه بعدی بروید تا اینکه وقت خود را بیش از حد صرف توجه به جزئیات کنید.

برای شناخت بهتر تیپ های وظیفه شناس، مقاله تیپ C یا وظیفه شناس را در تست دیسک بیشتر بشناسید را بخوانید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.