بررسی تیپ های شخصیتی INFP در ترکیب با تیپ های اینیاگرام – قسمت اول

1403/06/23 12:33 AM - یک ماه قبل


زمانی که بحث تیپ های شخصیتی به میان می آید، عملا دو شخصیت مشابه پیدا نمی کنید. شما ممکن است با استفاده از کارکردهای مشابه دنیا را درک کنید یا صفات مشترکی با دیگر تیپ های تفکری یا احساسی داشته باشید، اما هیچکس نمی تواند کاملا مثل شما باشد.

یکی از دلایلی که چنین تفاوت های بارزی بین تیپ های مشابه مایرز بریگز وجود دارد، سیستم اینیاگرام است. ما 9 تیپ مختلف اینیاگرام داریم که هر کدام انگیزه ها، ترس ها و رفتارهای محوری خود را دارند. یک تیپ شخصیتی INFP با تیپ 9 اینیاگرام در حالت شخصیتی معمولی خود ممکن است آرام، اختلاف گریز و سرخوش باشد، در حالیکه یک تیپ شخصیتی INFP با تیپ یک اینیاگرام در حالت شخصیتی معمولی خود ممکن است کمال گرا، فوق العاده حساس و انتقادجو باشد.

ما در این مقاله قصد داریم تفاوت های مهم بین هر کدام از تیپ های اینیاگرام را در افراد مختلف با تیپ شخصیتی INFP بررسی کنیم. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، می توانید در تست اینیاگرام و تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن ها را نیز دریافت کنید.

تیپ یک اینیاگرام – INFP کمال گرا

  • ترس اصلی: فاسد، خراب یا بد بودن
  • انگیزه اصلی: خوب بودن و داشتن صداقت

کمال گرایی و ایده آلیسم دست در دست همدیگر بخشی از خصوصیات این تیپ شخصیتی نادر را تشکیل می دهند. افراد با تیپ یک اینیاگرام دارای شخصیت INFP به بالاترین ارزش های اخلاقی عقیده دارند و انگیزه شان استفاده از خلاقیت و تخیل خود برای بهبود دنیاست.

این تیپ ها استانداردهای بالایی برای خود در نظر می گیرند و ممکن است درگیر مشکل خودانتقادی بیش از حد و ایده آل هایی شوند که تا ابد از دسترس دور به نظر می رسند. این افراد اغلب به سیاست، روزنامه نگاری، حقوق انسانی و عدالت اجتماعی علاقه دارند.

جدیت و باور قوی جزو، مشخصات بارز این تیپ ها هستند. این تیپ ها در حالت شخصیتی سالم خود پذیرنده، عاقل، اصول مدار و مسئولیت پذیرند. آن ها افرادی هستند که به سیاستمداران نامه می نویسند و از آن ها می خواهند به اعمال شرورانه خاتمه دهند.

این افراد هر کاری برای بهبود دنیا می کنند، هدف تعیین کرده و هر کاری که در حیطه قدرتشان باشد برای رسیدن به آن انجام می دهند. آن ها دوست ندارند ارزش ها و دیدگاه های سایرین را بپذیرند، چون خیلی درگیر ارزش ها و دیدگاه های خود هستند.

چون تیپ یکی ها در مثلث خشم/ غریزه اینیاگرام قرار دارند، خشم زیادی را تجربه می کنند. اما این افراد به جای آنکه فورا خشم خود را سر سایرین خالی کنند، آن را سرکوب می کنند. نتیجه اش اغلب به هم فشردن دندان ها، مشت های گره کره و بیان جملاتی است که برتری خود را ثابت کنند. این افراد معمولا به خودشان نسبت به سایرین بیشتر سخت می گیرند، اما بیش از حد انتقادجو از خود و سایرین به نظر می رسند.

تیپ یکی های ناسالم احتمالا افرادی با این خصوصیات هستند: قضاوت کننده، حق به جانب، تلخ، معتاد به کار، دارای حالت دفاعی و مستعد به داشتن تفکر سیاه و سفید. در این مرحله چنین شخصیت هایی فکر می کنند که هرگز به اندازه کافی خوب نخواهند بود.

تیپ یکی های معمولی احتمالا چنین خصوصیاتی دارند: قاطعیت، جدیت، دارای هدف، منظم، دقیق و وقت شناس، حساس، طعنه زن، سخت کوش، مسئولیت گرا، دارای نظرهای قاطع و خود را وقف وظایف و اهدافشان می کنند.

تیپ یکی های سالم نیز این احتمالا خصوصیات را دارند: هدفمند، صداقت، منطقی، دارای تعادل، تحت تاثیر احساسات خود قرار نمی گیرند، دارای قدرت پذیرش، امیدوار، باهوش، شاد، متواضع، دارای رفتار دوستانه و قدرت قضاوت صحیح.

تیپ یکی ها با مطالعه مقاله کمال گرایی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ می توانند این ویژگی خود را بهتر بشناسند.

تیپ دو اینیاگرام – INFP کمک کننده

  • ترس اصلی: بی ارزش بودن، دوست داشتنی یا خواستنی نبودن
  • انگیزه اصلی: بدانند که دوست داشتنی هستند.

بخشندگی و خونگرمی جزو ویژگی های اصلی افراد با تیپ دو اینیاگرام INFP است. این تیپ ها برای ارتباط با مردم و کمک به آن ها هر کاری می کنند. تیپ دویی های دارای شخصیت INFP از سایر INFPها بخشنده تر هستند و یک نیاز عمیق برای برقراری ارتباط با سایرین و حمایت عاطفی از آن ها را احساس می کنند.

آن ها قدرت بالایی برای همدلی دارند و با استفاده از راهکارهای منحصر به فرد به سایرین کمک خواهند کرد. INFPهای دارای این تیپ اینیاگرام باید مراقب باشند که از برقراری ارتباط با سایرین و بخشنده بودن برای آن ها خسته و فرسوده نشوند.

به عنوان شخصیت های درونگرا، مهم است که آن ها مدتی را به صورت منظم تنها باشند تا درباره ارزش ها و نیازهای فردی خود بیاندیشند. با آنکه اکثر INFPها فوق العاده فردگرایند، تیپ دویی های INFP بیشتر مردم محور خواهند بود و دنبال راه هایی برای برقراری ارتباط با سایرین می گردند و اینکه با سایرین چه وجه اشتراک هایی دارند.

تیپ دویی ها در کودکی اغلب یاد گرفته اند که نیازهای سایرین را نسبت به نیازهای خود در اولویت قرار دهند. آن ها حس کرده اند که باید جایگاهی در دل سایرین بدست آورند یا نیازهای خود برای توجه به سایرین سرکوب کنند. بنابراین شخصیت یک دوست فداکار، پرورش دهنده و مهرطلب را پیدا کرده اند. خلاصه بخواهیم بگوییم، آن ها با این احساس بزرگ شده اند که باید خودشان را برای کسب محبت، قربانی کنند.

چون تیپ دویی ها در مثلث شرم/ قلب اینیاگرام قرار دارند، با احساس بی ارزشی در درون خود می جنگند. آن ها نگران هستند که اگر خودخواهی را متوقف کنند، هیچ چیز ارزشمندی برای عرضه به دنیا ندارند. از طرف دیگر این شخصیت ها همچنین می توانند به علت این باور که سایرین چقدر به آن ها نیاز دارند یا نمی توانند بدون کمکشان سر کنند، احساس افتخار کنند.

گرچه این احساس افتخار بسیار شکننده است و در درون این افراد احساس شرم، گناه و آسیب وجود دارد که سعی می کنند آن را نادیده بگیرند. هرچه تیپ دویی ها سالم تر می شوند، یاد می گیرند با این شرم خود برخورد کنند. آن ها یاد می گیرند که اجازه دارند از خود و احساسات و نیازهایشان مراقبت کنند.

با این درک آن ها شادتر، خودپذیرنده تر و آرام تر می شوند. این افراد دیگر احساس نمی کنند که ارزششان وابسته به تایید سایرین است، چون می دانند که در همین حالت فعلی خود کافی هستند. جنبه احساسی و درونگرای این افراد در زندگیشان برجسته تر می شود و بیشتر با ارزش ها، نیازها و ایده آل های محوری خود در تماس قرار می گیرند.

تیپ دویی های ناسالم ممکن است چنین رفتاری داشته باشند: ناامید، دارای ذهنیت قربانی بودن، بیش از حد تحمل کردن، خشنودکردن سایرین، معتاد به کار، خشمگین، آسیب دیده، فریبکار، خسته، ناامن، مغرور.

تیپ دویی های معمولی ممکن است چنین رفتاری داشته باشند: فداکار، مغرور، تحسین کننده، حمایت گر، کمک کننده، پرورش دهنده، تملق گو، ناامن، مسولیت پذیر، دارای نیت و صلاح خیر، سلطه گر.

تیپ دویی های سالم ممکن است چنین خصوصیاتی داشته باشند: حامی، بخشنده، تشویق کننده، خودپذیرنده، شاد، متواضع، خلاق، فکور. آن ها به جای اینکه سایرین را همیشه در اولویت بگذارند، خودشان را در اولویت قرار می دهند.

تیپ خود را به کمک مقاله هر تیپ اینیاگرام چطور از قلب خود محافظت می کند؟ بهتر بشناسید.

تیپ سه اینیاگرام – INFP موفقیت طلب

  • ترس اصلی: بی ارزش بودن به دلیل نداشتن موفقیت و دستاورد
  • انگیزه اصلی: احساس خواسته شدن، موفق بودن یا پذیرفته شدن کنند.

افراد با تیپ 3 اینیاگرام دارای شخصیت INFP عمیقا با شهود خود در ارتباطند و احتمال هایی را می بینند که نمی توانند برای دستیابی به آن صبر کنند. این شخصیت های سختکوش و هدفمند، برای دستیابی به موفقیت و رسیدن به احساس موفق بودن، هر کاری می کنند.

متاسفانه اغلب این رفتار به این معناست که جنبه احساسی شخصیت خود را سرکوب می کنند. یعنی کمتر به ارزش ها و نیازهای عاطفی درونی خود توجه می کنند و برای دستیابی به اهداف خود، روی آن ها را می پوشانند.

این INFPها در حالت سالم خود از جدیت و اعتماد به نفس خود برای انجام کارهایی استفاده می کنند که دنیا را تغییر دهد. آن ها ممکن است سخنران خیریه ها یا درمانگرانی باشند که به سایرین کمک کنند متوجه پتانسیل خود شوند. دنیای این دسته از شخصیت های INFP سرشار از پتانسیل برآورده نشده است که می خواهند به آن برسند.

افراد با تیپ سه اینیاگرام در حالت معمولی خود مصمم هستند که فراموش نشوند یا مهم باشند. آن ها از «هیچ کس نبودن» خودداری می کنند و اغلب صفحات اینستاگرم یا فیسبوک کاملا منظمی دارند. آن ها ظاهرا به صورت ذاتی می دانند چطور خودشان را عرضه کنند تا خواستنی باشند.

افراد با تیپ سه در کودکی باور داشته اند که خود واقعیشان ارزشمند نیست. این افراد به واسطه موفق بودن، رسیدن به دستاوردها و رتبه های اول یاد گرفته اند که تاییدی که نیاز زیادی به آن دارند، دریافت کنند. بنابراین وسواس فکری نسبت به موفق شدن پیدا کرده اند تا به واسطه آن احساس ارزشمندی کنند.

آن ها یاد گرفته اند که بیشتر از خود درونیشان بر خود بیرونیشان توجه کنند. پوشیدن لباس های شیک، گرفتن نمره های بالا و گفتن حرف ها و جملات صحیح، به تمام اولویت هایشان تبدیل شده اند. این شخصیت ها نگران هستند که بدون بعضی از شاخص های خاص موفقیت، ارزشمند و دوست داشتنی نیستند.

چون INFPها درونگرا هستند و دنیای درونی کاملا عمیق و ظریفی دارند، برای آن ها مهم است که شاخص های خود را برای موفقیت شکل دهند. افراد با تیپ سه اینیاگرام دارای شخصیت INFP اغلب احساس فرسودگی، دور افتادن از خود واقعیشان یا فراتر از ظرفیت خود کار کرده می دانند.

مهم است که اگر چنین شخصیتی دارید، برای تنها بودن و خوداندیشی و در تماس بودن با خود واقعیتان وقت بگذارید. متوجه شوید که چه زمانی برای سایرین نقاب به چهره می زنید و تلاش کنید با ارزش های درونی خود ارتباط برقرار کنید. درک کنید که شما به صورت ذاتی ارزشمندید و دوستانی را پیدا کنید که خود واقعی شما را دوست داشته باشند.

افراد با تیپ سه اینیاگرام ناسالم چنین رفتار احتمالی دارند: خودنما، پوچ، افسرده، خشمگین، توجه طلب، بیش از حد رقابت جو، آشفته، مغرور به خود، دارای فرسودگی ذهنی و جسمی، ترس از صمیمیت، فریبکار.

افراد با تیپ سه اینیاگرام معمولی چنین رفتار احتمالی دارند: بیش از حد موفقیت طلب، دارای خود تردیدی، جاه طلب، رقابت جو، سخت کوش، خودخواه، خلاق، مبتکر، آینده نگر، مصمم، بی قرار، خودترویج (تلاش می کنند خود را فردی موفق، باهوش و توانا نشان دهند).

افراد با تیپ سه اینیاگرام سالم چنین رفتار احتمالی دارند: مطمئن، الهام بخش، خود را می پذیرند، خالص، خلاق، آینده نگر، دارای قدرت تخیل، فکور، همدل. این دسته از شخصیت ها به دنبال هویت اصلی خود می گردند و کشف می کنند چه چیزی می خواهند، به جای اینکه دنبال این باشند که از دید سایرین موفق به نظر برسند.

نحوه مدیریت این افراد در محیط کار را با مطالعه مقاله چطور از اینیاگرام در محیط کار برای توسعه و همکاری تیمی بیشتر استفاده کنید – قسمت اول بهتر بدانید.

تیپ چهار اینیاگرام – INFP فردگرا

  • ترس اصلی: بی ارزش و بدون هویت بودن
  • انگیزه اصلی: پیدا کردن اهمیت و هویت منحصر به فرد خود

افراد با تیپ چهار اینیاگرام به عنوان شخصیتی درون نگر و دارای قدرت تخیل، یکی از رایج ترین تیپ های اینیاگرام با شخصیت INFP هستند. این تیپ های فوق العاده اصیل و فردگرا دوست دارند چیزی منحصر به فرد و یگانه در دنیا خلق کنند.

آن ها تلاش می کنند هویت خود را پیدا کنند، ولی مهم نیست که چقدر سعی می کنند چون همیشه احساس می کنند اندکی از آن دور هستند. این شخصیت ها در تلاش برای کشف خود واقعیشان دوست دارند اعماق روح خود را کشف کنند و با تاریک ترین انگیزه ها، ترس و شکست های خود روبرو شوند.

با آنکه بسیاری از دیگر تیپ ها از نگاه به شکست های خود خودداری می کنند، تیپ چهاری ها بر آن ها تمرکز کرده و اغلب درد و خالص بودن خود را در نوشته ها، آثار هنری یا دیگر آثار خلاقانه بروز می دهند. تیپ چهاری ها صداقت بسیار بالایی دارند که نظیری برای آن نیست و در تلاش هستند تا افراد با ذهنیت مشابه را پیدا کنند که مثل خودشان صادق باشند.

تیپ چهاری ها در کودکی اغلب احساس کرده اند در خانواده خود بیگانه اند. در حقیقت بسیاری از آن ها به یاد می آورده اند که فکر می کردند فرزند خوانده اند، چون احساس می کردند بسیار با سایرین فرق دارند. این شخصیت ها چون این عجیب بودن را حس کرده اند، قادر نبوده اند نقاط قوت خود را منعکس در سایرین ببینند (احساس کنند شبیه به دیگران هستند) و با احساس تنها بودن و درک نشدن بزرگ شده اند.

آن ها اغلب در این فکر بوده اند که مشکلی دارند و بنابراین در مسیر «جستجو برای خود» قرار گرفتند تا هویت اصلی خود را درک کنند. این شخصیت ها به عنوان یک مکانیسم دفاعی، خود را در نقش یک ناجی تصور کرده اند یا فردی که مردم در نهایت درک خواهند کرد و خود واقعی او را تحسین می کنند.

تیپ چهاری ها در مثلث شرم/ قلب اینیاگرام قرار دارند. اما برخلاف تیپ دویی ها که شرم خود را با تلاش برای به دست آوردن محبت سایرین پنهان می کنند و افراد با تیپ سه سعی می کنند آن را از طریق دستاوردهایشان کم کنند، تیپ چهاری ها واقعا به درون شرم خود شیرجه می روند.

تقریبا برای آن ها غیرممکن است که احساسات عمیق خود را نادیده بگیرند و ممکن است حتی به صورت عمد احساساتی را که برایشان آشنا است تحریک کنند، حتی اگر برایشان ترسناک یا دردناک باشند. تیپ چهاری ها احساسات شدید را دوست دارند، چون امیدوارند که آن ها را به هویت واقعیشان نزدیک تر کند.

تیپ چهاری های ناسالم چنین خصوصیات احتمالی دارند: خودتخریب، افسرده، متنفر از خود، غیرواقع گرا، خودآزار، خسته، گم شده در یک دنیای تخیلی، حسود، بی تفاوت، ضعیف، بدون انرژی.

تیپ چهاری های معمولی چنین خصوصیات احتمالی دارند: دارای قدرت تخیل، خودآگاه، حسود، سودازده، درون نگر، زیبایی به آن ها انگیزه می بخشد، همدل، آینده نگر، حساس، متوجه به احساسات و علایق خود.

تیپ چهاری های سالم چنین خصوصیات احتمالی دارند: قاطع، خلاق، فکور، دارای قدرت تخیل، خالص، صادق، بخشنده، همدل، پذیرنده، سپاسگزار، پذیرش خود. این شخصیت ها احساس نمی کنند که باید متفاوت باشند، چون می دانند که یگانه اند و در حالت فعلی خود کافی هستند.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.