رابطه افراد با تیپ شخصیتی INTJ و سایر تیپ های شخصیتی

1403/06/26 1:27 AM - یک ماه قبل


به عنوان تیپ شخصیتی INTJ در این فکر هستید که چه روابطی واقعا برایتان رضایت بخش خواهند بود؟ من  متخصص روابط نیستم، اما موضوعی که دائما در تحقیقات شخصیت شناسی مطرح می شود، سازگاری است. به لطفا کتاب هایی مانند «Please Understand Me» (لطفا من را درک کن)، «Just Your Type» و منابع متعدد دیگر، اطلاعات واقعا ارزشمندی درباره تیپ ها و سازگاری وجود دارد.

در این مقاله می گوییم که رابطه افراد با تیپ شخصیتی INTJ و سایر تیپ های شخصیتی چطور است. پس همراهمان بمانید. قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید در تست ام بی تی آی تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

ابتدا بگوییم افراد با تیپ شخصیتی INTJ کمالگرایان واقعی هستند و بنابراین روابط خود را بسیار جدی می گیرند. پیدا کردن آدم درست برایشان مهم است، چون زمانی که تصمیم به تعهد به یک رابطه بگیرند، معمولا بسیار وفادار خواهند بود و خود را وقف طرف مقابل می کنند.

آن ها به پیشرفت دائم رابطه خود باور دارند و همیشه تلاش می کنند بهترین خود را نشان دهند. رابطه با یک شخصیت INTJ از نظر ذهنی تحریک کننده، هیجان انگیز و شدید است. این شخصیت ها اعتماد به نفس ذاتی و عمقی دارند که از نظر بسیاری افراد جذاب و کنجکاوی برانگیز است. این افراد معمولا شنوندگان بسیار خوبی هستند و می توانند سایر تیپ ها را تشویق کنند که رویاها و آرزوهای خود را تعقیب کنند.

تیپ های شخصیتی INTJ در یک رابطه عاشقانه به چه چیزی نیاز دارند؟

این افراد معمولا با دقت درباره آنچه از یک رابطه می خواهند، اندیشیده اند. آن ها معمولا به قرارهای موقتی یا لذت های کوتاه مدت علاقه ندارند، بلکه دنبال چیزی می گردند که تا آخر عمر دوام خواهد آورد. این شخصیت ها معمولا قبل از اینکه وارد یک رابطه شوند، با دقت مطمئن می شوند طرف مقابل شاخص های خاصی دارد تا وقت خود (یا فرد دیگر) را تلف نکنند.

آن ها دوست ندارند از روی هیجانات یا احساسات زودگذر عاشق شوند. با آنکه این افراد فوق العاده رومانتیک می توانند باشند، نیاز به زمان است که به اندازه کافی برای بیان احساسات خود احساس امنیت کنند. اگر در رابطه با چنین شخصیتی قرار دارید، می توانید از دانستن این موضوع آسوده باشید که آن ها مدت زیاد و دقیقی درباره رابطه با شما قبل از قبول آن، اندیشیده اند و زمانی که تصمیم به انتخاب شما گرفته اند، بعید است نظر خود را تغییر دهند.

10 چیزی که شخصیت های INTJ در یک رابطه نیاز دارند

1. تحریک ذهنی

شخصیت های INTJ به فردی نیاز دارند که بتوانند گفتگوهایی با او داشته باشند که ذهنشان را تحریک کند. گفتگوهای سطحی کسل کننده؟ سلیقه آن ها نیست. آن ها می خواهند الگوها، احتمال ها، معنای زندگی و آنچه را که از یک دیدگاه گسترده اهمیت دارد، بررسی کنند.

2. خودمختاری

تیپ های INTJ به فضایی نیاز دارند که در آن دنیای درونی و علایق خود را بررسی کنند. این احساس که تحت کنترل قرار دارند، کسی مراقبشان است یا دائما با حرف زدن آشفته شوند، برای آن ها گیج کننده است و مجبورشان می کند دنبال فرار بگردند.

برای درک بهتر عملکرد این افراد در تیم، مقاله زیر را مطالعه کنید:

3. صداقت

این تیپ ها برای دروغ شیرین شنیدن یا حقایق نصف و نیمه وقت ندارند. آن ها برای ارتباط رک احترام قائل می شوند، حتی اگر بی پرده باشد. خیلی خوب است اگر بتوانید رک و همچنین مهربان باشید.

4. خالص بودن

شخصیت های INTJ به فردی نیاز دارند که بدون بازی یا تظاهر، جای او خود واقعی اش باشد. آن ها می توانند از کیلومترها دورتر تظاهر و جعلی بودن را تشخیص دهند و شریک زندگی می خواهند که واقعا خودش باشد. اگر فردی هستید که به بازی کردن، فریبکاری یا تظاهر علاقه دارید، از رابطه با این افراد مایوس خواهید شد. زمان از نظر این شخصیت ها بسیار مهم است و تنفر دارند که آن را برای افراد جعلی یا متظاهر تلف کنند.

5. کنجکاوی

شخصیت INTJ مانند یک آهنربا یک ذهن کنجکاو را جذب می کند. آن ها عاشق افرادی هستند که سوال بپرسند، فرضیه ها را به چالش بکشند و عطش دانستن داشته باشند. اگر نسبت به دنیای اطرافتان و خود هستی کنجکاوی نشان ندهید، از نظر چنین شخصیتی هیجان انگیز نیستید.

برای تصمیم گیری بهتر درباره شغل خود به عنوان چنین تیپ شخصیتی، مقاله زیر را بخوانید:

6. داشتن رویایی واضح از آینده

تیپ های شخصیتی INTJ آینده نگر هستند و همیشه جلوتر همه چیز را برنامه ریزی می کنند. رابطه ای که تعریف یا رویای مشخصی نداشته باشد، برایشان ممکن است استرس آفرین با گیج کننده به نظر برسد. به وضوح بگویید دنبال چه چیزی هستید، چه چیزی می خواهید و اگر می توانید ایده های نامشخصی نداشته باشید.

7. عمق

روابط سطحی یک INTJ را راضی نخواهد کرد. آن ها دنبال گفتگوها، ارتباط های احساسی و تجربه های زندگی عمیق هستند.

8. کسی که فعالانه گوش کند

شخصیت های INTJ در قبال نشان دادن احساسات خود نسبتا گارد دارند. در حقیقت نظرسنجی سایت psychologyjunkie نشان داده است که 70.33درصد این شخصیت ها می گویند که برایشان بیان احساساتشان ساده نیست. به این علت که برایشان فوق العاده مهم است با فردی در رابطه باشند که واقعا به آنچه سعی می کنند بگویند، گوش کند.

9. درک

تیپ های INTJ اغلب احساس می کنند درک نمی شوند. آن ها تیپ شخصیتی نادری هستند که تنها 2.6درصد جمعیت ملی آمریکا را تشکیل می دهند. مردم اغلب شخصیت تودار و منطقی آن ها را طور دیگری برداشت می کنند و این افراد را سنگدل یا بدجنس می دانند. مهم است که آن ها با فردی باشند که خود واقعی این افراد را ببیند، به جای آنکه آن ها را بر اساس درونگرایی یا ذات منطقی و رک ترشان قضاوت کند.

10. اطمینان پذیری

اگر می گویید که کاری را انجام می دهید، انجام دهید. مردمی که قابل اعتماد نباشند یا به تعهدات خود عمل نکنند، از نظر شخصیت های INTJ کاملا صادق نیستند و فاصله خود را با او حفظ خواهند کرد.

رابطه تیپ های INTJ و مدافعان (تیپ های SJ)

تیپ های مدافع (SJ) معمولا احترام زیادی برای شخصیت های INTJ قائل می شوند و سخت کوشی، جدی بودن و ذات هوشمند آن ها را تحسین می کنند. این افراد اغلب با ذهنیت عملگرا و منطقی خود، تعادل سالمی به زندگی شخصیت های INTJ می بخشند.

آن ها هر دو به برنامه زمانی و برنامه های یکدیگر احترام می گذارند و دوست دارند همه چیز مرتب و طبق برنامه باشد. شخصیت های SJ جذب هوش بالا، عمق، خلاقیت و نگرش منحصر به فرد INTJها به دنیا می شوند. تیپ های NT در کنار تیپ های احساسی SJ، آرامش و مهربانی و همچنین خونگرمی و وفاداری آن ها را تحسین می کنند. INTJها در کنار تیپ های تفکری SJ، واقع گرایی، منطق و تلاش آن ها برای انجام کارها را تحسین می کنند.

مشکل زمانی ممکن است شکل گیرد که شخصیت های INTJ از عشق SJها به قراردادها عصبانی می شوند. شخصیت های INTJ فوق العاده مستقل هستند و دائما می خواهند دنیای ایده های خود را متحول کنند و وسعت ببخشند. تیپ های SJ آیین آشنا و خاص خود را دوست دارند و به سختی می توانند چیزی که از نظرشان ایده ای عجیب و غیررایج است، درک کنند.

شخصیت های INTJ نیز میل زیادی به آیین و هنجارهای اجتماعی ندارند، در حالیکه تیپ های SJ اغلب نسبت به سنت ها و استانداردهای اجتماعی بسیار آگاه هستند. شخصیت های INTJ و SJ به علت ترجیحات N/S خود سبک ارتباطی متفاوتی دارند.

معمولا این موضوع بزرگترین مشکل روابط آن ها است. تیپ های SJ فوق العاده واقع گرا، حقیقت پسند و منطقی هستند. در مقابل، تیپ های INTJ انتزاعی، پیچیده و آینده نگرند و هر دو می توانند از شیوه تفکر طرف مقابل خود عصبانی شوند.

تیپ های SJ اغلب می خواهند طبق منطق عمل کرده و تمرکز به آنچه کنند که از طریق تجربه می دانند. در مقابل، شخصیت های INTJ ممکن است تیپ های SJ را کسل کننده و بدون قدرت تخیل بدانند. هیچکدام از این توصیفات برای این دو تیپ درست نیست، اما ممکن است باعث ایجاد مشکل جدی در رابطه آن ها شود.

تیپ های احساسی SJ در رابطه با شخصیت های تودار و رک INTJ، احساس طردشدن و تاییدنشدن می کنند. این تیپ ها می خواهند تایید شوند و حساس هستند و ممکن است احساس سردرگمی و ناامنی کنند، اگر INTJ احساسات آن ها را تایید نکند یا خیلی دور به نظر برسد.

INTJها ممکن است به واسطه نیاز تیپ شخصیتی ESFJ یا شخصیت ISFJ به آنچه که از نظرشان تایید «مداوم» است، احساس فشار بیش از حد کنند. از نظر آن ها تیپ های قضاوتی - احساسی بیش از حد به انتظارهای اجتماعی و آنچه دیگران می خواهند توجه دارند و به آنچه که شخصا می خواهند، نیاز دارند یا احساس می کنند، دقت نمی کنند.

نتیجه آن ایجاد چالش در رابطه بین والدین است، یعنی زمانی که تیپ قضاوتی - احساسی می خواهد به کودکان خود هنجارها و سیاست های اجتماعی را یاد دهید، در حالیکه INTJ می خواهد به او زیر سوال بردن، تردید داشتن و رک بودن را بیاموزد.

با تمام این وجود، تیپ SJ و INTJ می توانند رابطه ای رضایت بخش و شاد داشته باشند. فقط مهم است که از نیازهای دیگر آگاه باشند و آن ها را درک کنند.

رابطه تیپ های INTJ و ماجراجویان (تیپ های SP)

تیپ های ماجراجو میل INTJها به عمل کردن موثر و منش و رفتار غیرقراردادی آن ها را تحسین می کنند. آن ها همچنین می توانند به INTJ جدی بیاموزند که سخت نگیرد و از لحظات زندگی لذت ببرد. از نظر تیپ های ادراکی – حسی، زندگی یعنی تجربه کردن همه چیز به صورت غنی و شدید از نظر حسی.

در مقابل، آن ها شوخی، خنده و ماجراجویی را به رابطه می آورند. شخصیت های INTJ و SP اغلب در ابتدا به دلیل تفاوت های متعددی که دارند، جذب یکدیگر می شوند. تیپ های SP توانایی شخصیت های INTJ را برای پیشبینی ترندهای آینده تحسین کرده و INTJها رفتار دوستانه و پر انرژی SPها را تحسین می کنند.

شخصیت های INTJ می توانند به تیپ SP کمک کنند از لحظه حال عبور کنند و به هدف بزرگتر دقت داشته باشند. SPها می توانند به شخصیت های INTJ کمک کنند سخت نگیرند و از آنچه در لحظه اطرافشان رخ می دهد، لذت ببرند.

مشکلات اکثرا به علت تفاوت S/N در این تیپ ها رخ می دهند. تیپ های INTJ در دنیای ذهن خود زندگی می کنند، در حالیکه تیپ های SP کاملا در جسم خود سیر می کنند. INTJها نگاه به آینده دارند، در حالیکه تیپ های SP در حال و همین لحظه زندگی می کنند.

نیاز دائم تیپ های SP به هیجان و تحریک، شخصیت های INTJ را آشفته می کند. INTJها می خواهند که تیپ های SP ایده های مربوط به آینده و برنامه هایشان را با یکدیگر بررسی کنند و تیپ های SP می خواهند دست از حرف زدن بکشند و کاری انجام دهند.

SPها عمل گرا و منطقی هستند و از نشستن و ایده پردازی یا نظریه پردازی درباره یک آینده دوردست لذت نمی برند. آنچه که برای آن ها مهم است، اتفاق هایی است که در لحظه رخ می دهند. تیپ های SP همچنین بیشتر بدون فکر عمل کرده و پروژه ها را بدون اتمام آن ها شروع می کنند که ممکن است باعث ناراحتی شخصیت کارآمدمحور INTJ شود.

INTJها برنامه ریزی و انضباط را دوست دارند و تغییرات لحظه ای و بدون فکر برایشان آشفته کننده و استرس زا است. اما گاهی ذات هیجان انگیز و سرگرمی جوی تیپ SP می تواند مانند نسیمی تازه در زندگی INTJ باشد.

رابطه تیپ های INTJ و بازرسان (تیپ های NT)

شخصیت های INTJ بدون تردید جذب سایر تیپ های NT می شوند. آن ها از گفتگو درباره انواع نظریه ها و موضوعات لذت برده و هر دو با عشق فعالیت ها و علایق مشابه را انجام می دهند. تیپ های مختلف NT برای چیزهای متفاوتی ارزش قائل می شوند، اما به طور کلی تیپ های NT از هوش، شایستگی و جاه طلبی شخصیت های INTJ لذت می برند.

چون هر دو تیپ منطقی و رک هستند، ترکیب دو تیپ NT معمولا بسیار دوست داشتنی است. آن ها به ندرت به احساسات یکدیگر لطمه می زنند، چون زمانی که برای برقراری ارتباط تلاش می کنند، نیاز به در لفافه صحبت کردن یا حرف های دروغ شیرین زدن ندارند.

گفتگوهای بین آن ها سرشار از بحث درباره مفاهیم، نظریه ها، رویاها، نمادها و معانی خواهد بود. چون روابط بین تیپ های NT نقاط قوت مشترک زیادی دارد، آن ها همچنین نقاط ضعف مشترک زیادی دارند. اگر یک INTJ با تیپ شخصیتی ENTJ باشد، هر دو به قدری کمالگرا خواهند بود که ممکن است یکدیگر را دیوانه کنند.

رابطه INTJ با یک تیپ NT دیگر نیز ممکن است فاقد گرما و عمق احساساتی باشد که INTJ می طلبد. اکثر افراد برای آنکه به تعادل برسند دنبال تیپ متفاوتی می گردند و برای INTJ نیز همینطور است. تیپ های NT همچنین بسیار لجبازند و اگر درباره چیزی بحث جدی کنند، هیچکدام از دو تیپ دوست ندارد عقب بنشیند و اشتباه خود را بپذیرد.

هر دو همچنین بسیار تودارند و ممکن است به سختی ارتباط نزدیک و صمیمانه عمیقی را شکل دهند. به طور کلی این رابطه ممکن است برای یک دوستی عالی باشد، اما یک رابطه عاشقانه معمولا دشواری های بیشتری دارد. بدون تردید، مانند هر رابطه دیگری این رابطه نیز می تواند نتیجه خوبی داشته باشد اگر هر دو طرف عاقل، درک کننده و بخشنده باشند.

رابطه تیپ های INTJ و رویاپردازان (تیپ های NF)

شخصیت های INTJ و تیپ های رویاپرداز یعنی NF معمولا بسیار عمیق جذب یکدیگر می شوند. آن ها علایق مشترک شدیدی به ایده های انتزاعی، نظریه و معانی دارند. NFها توانایی شخصیت های INTJ به تمرکز کردن و برنامه ریزی های هوشمندانه را تحسین می کنند. INTJها عمق احساسات، بینش و گرمای فردی ایده آلیست ها را تحسین خواهند کرد.

این تیپ های مخالف، ارتباط سالم و عالی با ایده های یکدیگر برقرار می کنند و هر کدام دیدگاه های منحصر به فردی دارند که دیدگاه تیپ دیگر را وسعت می بخشد. تیپ های INTJ به NFها کمک می کنند منطقی تر و استراتژیک تر عمل کنند، در حالیکه تیپ های NF به INTJها کمک می کنند با کارکرد احساسی درون ریز خود تماس برقرار کرده و شفاف تر ارزش ها و احساسات خود را بررسی کنند.

مشکل در این رابطه زمانی شکل می گیرد که رفتار رک و بی پرده INTJ بدون عمد به تیپ NF آسیب بزند. NFها بسیار حساس هستند و دوست دارند صلح و آرامش برقرار باشد. تیپ NF بیشتر از هر تیپ دیگری دنبال یک «همزاد» است. بنابراین طبیعت تودار شخصیت های INTJ و منش منطقی آن ها ممکن است از نظر تیپ NF تایید کننده نباشد و او احساس ناامنی و نارضایتی کند.

همچنین شخصیت INFJ ممکن است به واسطه میل تیپ ایده آلیست برای داشتن یک همزاد کامل آشفته شود و به واسطه تلاش برای برآورده کردن نیازهای عاطفی او احساس تحت فشار بودن کند. اگر این تیپ ها سعی کنند یکدیگر را درک کرده و برای توسعه تمام کارکردهای خود تلاش کند، می توانند از یک رابطه بسیار عمیق، معنادار و شاد لذت ببرند.

برای درک بهتر روابط این شخصیت ها مقاله زیر را بخوانید:

نقاط قوت تیپ های شخصیتی INTJ در روابط

  • معمولا اطمینان به خود دارند.
  • صادق و خالص هستند.
  • اغلب باهوش و توانمند هستند.
  • معمولا شنوندگان فعال و بافکری هستند.
  • همیشه در تلاش برای بهبود و بهینه سازی روابط خود هستند.
  • عمیقا وفادار و متعهدند.
  • به برنامه ریزی، پیدا کردن راه حل یا داشتن راهکار کمک می کنند.
  • برای شریک زندگی خود استقلال و آزادی فراهم می کنند.
  • اهداف و استقلال شریک زندگی خود را تشویق می کنند.

نقاط ضعف تیپ های شخصیتی INTJ در روابط

  • ممکن است به سختی بتوانند احساسات سایرین را درک کنند.
  • مستعد این هستند که رک یا بی تفاوت باشند.
  • در حالت ناسالم خود از نظر احساسی از شما حمایت نمی کنند.
  • ممکن است لجباز باشند و عقیده داشته باشند حق همیشه با آن ها است.
  • ممکن است به شدت تودار باشند و بخشی از خود را از شریک زندگیشان مخفی نگه دارند.
  • کمالگرایی آن ها ممکن است باعث شود که طرف مقابل در رابطه احساس فشار کند.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.